Toon posts:

UPC WifiSpots en Windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het iemand gelukt om verbinding te maken met UPC WifiSpots met een Surface Pro 2? Of en andere machine met Windows 8.1?

Met lukt mij namelijk niet. Ik heb alle stappen doorlopen, alle handleidingen gelezen: geen verbinding. Na het invullen van de gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik eenvoudig weer hetzelfde scherm om het nogmaals in te vullen.
Ik heb inmiddels al een 3x contact gehad met UPC maar kom niet verder. Uiteindelijk heb ik een iPad van mijn werk meegenomen, en daar werkt het wel.
Na mijn laatste gesprek met UPC geven ze het op: "UPC focust nu eerst op het uitrollen van UPC WifiSpots, daarna wordt er gewerkt aan verbeteringen. Windows 8 geeft inderdaad nog problemen."

22-04-2014:
Er staat nu een correcte Windows 8 handleiding op de UPC site. Mijn Surface RT (Windows 8.1 update 1) doet het nu prima. De Lumia 620 (Windows Phone 8.1 developer preview) van mijn dochter doet het ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

8.1 weet ik niet, maar was op bezoek in Zutphen tijdje terug en met een Acer S7 met 8.0 en het was doodeenvoudig. Voor Windows XP-7 was er een waslijst aan instructies met tientalen stappen (echt, WTF Microsoft :? ) maar bij Win8 was het gewoon gebruikersnaam en wachtwoord invullen zoals bij bijv Android of iOS.

Is het met zelfde credentials wel gelukt met ander OS aan te melden op hetzelfde moment op dezelfde plek? Kan gewoon zijn geweest dat de AP aan z'n max aantal devices zat toen jij toevallig in de buurt. Dat je iPad later wel kon aanmelden zegt weinig, kan goed zijn dat dan wel nog een device erbij kon.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In je UPC modem kun je zien hoeveel devices met jou WifiSpot zijn verbonden. Als ik de iPad laat inloggen zie je dat ook. Er kan dus makkelijk een extra device bij.
Bij UPC krijg ik te horen dat het in je eigen huis niet kunt inloggen op je WifiSpot. Dat klinkt logisch en is ook technisch mogelijk. Je gebruikersnaam zou dat geblokkeerd moeten zijn in je eigen modem. Dat is echter niet zo: de iPad werkt gewoon ook bij mij thuis over WifiSpot.
Maar om de discussie met UPC open te houden, ben ik in de stromende regen drie blokken verderop een ander WifiSpot gaan proberen. Ook hier: iPad wel, Surface Pro 2 niet en Surface RT niet...

Goed om te horen dat het wel kan, in ieder geval met een Acer en W8. Dat moet dan wel in de test periode van WifiSpot geweest zijn, anders had je W8.1 gehad (neem ik aan). Sinds enkele weken is de test over en is in ieder geval de naam van de WifiSpot gewijzigd. Wie weet wat nog meer.
Zojuist ook nog even een Samsung Tab3 geprobeerd: werkt wel, ook thuis. Ik heb op het werk ook nog een Lenovo met W8.1 en een Mac book pro. Zal ze volgende week eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:05:
In je UPC modem kun je zien hoeveel devices met jou WifiSpot zijn verbonden. Als ik de iPad laat inloggen zie je dat ook. Er kan dus makkelijk een extra device bij.
Bij UPC krijg ik te horen dat het in je eigen huis niet kunt inloggen op je WifiSpot. Dat klinkt logisch en is ook technisch mogelijk. Je gebruikersnaam zou dat geblokkeerd moeten zijn in je eigen modem. Dat is echter niet zo: de iPad werkt gewoon ook bij mij thuis over WifiSpot.
Het gaat niet om gebruikersnaam maar om MAC-adres. Als een MAC-adres op je eigen priveWiFi aangemeld is geweest kan dat MAC-adres niet meer op die modem aanmelden (totdat de boel gereboot wordt).
Maar om de discussie met UPC open te houden, ben ik in de stromende regen drie blokken verderop een ander WifiSpot gaan proberen. Ook hier: iPad wel, Surface Pro 2 niet en Surface RT niet...

Goed om te horen dat het wel kan, in ieder geval met een Acer en W8. Dat moet dan wel in de test periode van WifiSpot geweest zijn, anders had je W8.1 gehad (neem ik aan). Sinds enkele weken is de test over en is in ieder geval de naam van de WifiSpot gewijzigd. Wie weet wat nog meer.
Zojuist ook nog even een Samsung Tab3 geprobeerd: werkt wel, ook thuis. Ik heb op het werk ook nog een Lenovo met W8.1 en een Mac book pro. Zal ze volgende week eens proberen...
Zorg iig dat die apparaten niet (sinds laatste reboot modem) op je eigen WiFi aangemeld zijn geweest als je het droog en warm binnen wil testen.

Maar goed, UPC geeft aan Win8.1 nog niet te ondersteunen - uiteindelijk zou het kunnen dat het niet wil werken. Die Surface RT is natuurlijk verhaal apart, dat is Windows RT en gezien overweldigend succes (not) ervan ondersteunt vrijwel niemand het.

Wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar you're on your own.

Kunnen die Surface apparaten wel goed aanmelden op andere 802.11x WPA2-Enterprise netwerken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist het volgende gedaan: iPad thuis aanmelden via WifiSpots, browsen, dan aanmelden op privé netwerk. Dit alles zonder reboot van wat dan ook. Dit werkt gewoon.
Kan het zijn dat het werkt omdat ik mijn privé wifi via een netgear router doe? (gewoon wifi staat uit in mijn UPC modem) Dat past wel bij je MAC verhaal..

Zojuist getest met de Sony Vaio VGN-NR180E met W8.1 van mijn dochter: ook deze werkt niet op UPC WifiSpot.

En dan te bedenken dat ik dit ging proberen voor mijn dochter die geen databundel heeft op haar Lumia 620: Windows Phone 8. Ook dat lukt niet.

Half werk UPC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:45:
Zojuist het volgende gedaan: iPad thuis aanmelden via WifiSpots, browsen, dan aanmelden op privé netwerk. Dit alles zonder reboot van wat dan ook. Dit werkt gewoon.
Kan het zijn dat het werkt omdat ik mijn privé wifi via een netgear router doe? (gewoon wifi staat uit in mijn UPC modem) Dat past wel bij je MAC verhaal..
Ja, het gaat enkel om MACs die bij de private WiFi van de UPC modem bekend zijn. Als je die uit hebt staan zal geen enkele MAC geblacklist zijn.
Zojuist getest met de Sony Vaio VGN-NR180E met W8.1 van mijn dochter: ook deze werkt niet op UPC WifiSpot.

En dan te bedenken dat ik dit ging proberen voor mijn dochter die geen databundel heeft op haar Lumia 620: Windows Phone 8. Ook dat lukt niet.

Half werk UPC!
Beetje kort door de bocht doordat je enkel problemen hebt met niet supported meuk. Hoezeer het volgens mij eenvoudig zou moeten zijn om die ook te laten werken kun je niet klagen over dingen die buiten gedane beloftes vallen :o

Overigens heb ik het ook met m'n Lumia 810 werkend gehad. Maar dat was idd tijdje terug, kom niet dagelijks in Zutphen.

Weet je zeker dat je niet gewoon bij max van de modem (of trouwens van je account...) komt? Probeer je iPad en andere werkende apparaten uit te schakelen, reboot de modem, probeer dan met die phone aan te melden. Dat zou echt eenvoudig moeten werken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de UPC site wordt Windows 8 wel degelijk ondersteund. Er is ook een handleiding hoe je Windows 8 moet instellen. Pas nadat we er telefonisch niet uit kwamen zei de telefoniste dat ze problemen hadden met Windows 8, ik moest het later nog maar eens proberen. Dit was duidelijk een escape omdat ze geen idee heeft hoe nu verder te gaan.
Over Windows Phone klaag ik niet. Deze staat niet op de site als ondersteund.

Wat betreft het aantal devices die met je modem verbonden zijn: dit kun je opvragen in je UPC modem. Je weet dus precies of je nog een apparaat kunt aanmelden of niet.

Ik heb je suggestie geprobeerd: de iPad WifiSpots laten 'vergeten', modem reboot, controle op aantal connecties device (=0), dan aanmelden met W8.1: geen verbinding.
Ik heb ook nog een Samsung R710 met W8.1 geprobeerd. Doet het ook niet.

Kan het zijn dat jij het werkend gehad hebt tijdens de proef periode in Zutphen? Bij de officiële uitrol is het systeem aangepast. Iedereen moest opnieuw aanmelden bij een nieuw SSID: "UPC WifiSpots", ipv "UPC Wifi".
Ben benieuwd of er mensen zijn die het met Windows 8.1 op "UPC WifiSpots" wel lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:08:
Volgens de UPC site wordt Windows 8 wel degelijk ondersteund. Er is ook een handleiding hoe je Windows 8 moet instellen. Pas nadat we er telefonisch niet uit kwamen zei de telefoniste dat ze problemen hadden met Windows 8, ik moest het later nog maar eens proberen. Dit was duidelijk een escape omdat ze geen idee heeft hoe nu verder te gaan.
8, niet 8.1...

Wil niet zeggen dat het alleen daaraan kan liggen maar kan zomaar veel schelen. MS heeft onder de motorkap nogal wat aangepast. Geen idee wat, heb na halfuurtje 8.1 op m'n laptop gillend eraf geknald (net zoals ik jaartje terug deed bij 8.0), maar het kan uitmaken. Iig zegt support voor 8 niets over status 8.1.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 03-01-2014 15:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

Ik kan bevestigen dat Windows RT 8.1 met de nieuwste updates op een Surface RT 2 in ieder geval niet overweg kan met UPC Wifispots noch met Ziggo wifispots momenteel.
Beide gebruiken WPA Enterprise voor authenticatie.

Voor de testcase heb ik gebruik gemaakt van:

- UPC Wifispot credentials bij een UPC Wifispot van een abonnee ongeveer een km verderop, op enkele meters afstand (dus vol bereik)
- Ziggo Wifispot credentials bij een Ziggo Wifispot van een abonnee ongeveer 400 meter verderop, net naast de gevel met bereik wisselend tussen 3 en 4 streepjes van de 5.

Apparatuur:

1x Surface RT 2 met nieuwste drivers
1x iPhone 5S
1x LG Optimus G Android phone
1x Windows 7 professional laptop

Conclusie: Alles werkt perfekt alleen de Surface RT 2 weigert op beide typen Wifispots te connecteren.

Bij UPC wordt na de eerste poging tot connecteren, even later opnieuw het credentials scherm gegeven en dit loopt net zo lang totdat je het maar opgeeft.

Bij Ziggo wordt na de eerste poging tot connecteren een certificaat controle gedaan die je moet bevestigen. Daarna krijg je, net zoals bij UPC, weer het credentials scherm. Bij opnieuw aanmelden krijg je dan na een poosje het credentials scherm weer en ook dit blijft zo loopen. Het certificaat wordt dus kennelijk wel blijvend geaccepteerd.

Na wat googlen blijkt dat minimaal Windows 8.1 RT problemen heeft bij WPA en WPA2 Enterprise netwerken. Microsoft schijnt de WiFi implementatie aangepast te hebben en het probleem is wereldwijd bij professionele netwerken aan de orde, zoals kantoren, universiteiten, grootschalige netwerken en hotspots-netwerken, zolang we het maar over WPA(2) Enterprise netwerken hebben.

Het gebruiken van een alternatieve WiFi adapter helpt ook niets aangezien het probleem dieper in het OS verweven zit dan de WiFi driver.

Als laatste heb ik nog een test gedaan door het wireless profiel via netsh weer te verwijderen en dan bij networks center in de desktopmode handmatig het netwerk te configureren.
Het resultaat is dan dat hij niet steeds terugkomt om de gebruiker/ww te vragen maar de 'balletjes' blijven net zo lang rondjes draaien tot je de connectiepoging zelf annuleerd.

Erg jammer en het is te hopen dat Microsoft nog met een oplossing komt maar gezien dit probleem al sinds de originele Surface speelt lijken ze er geen haast mee te hebben.. :(

PS. Hotspots die werken met een landingpage (portal) zoals KPN Hotspots, FON hotspots, WiFree, FriWi en noem al die hotspotnetwerken maar op die je in het wild tegenkomt, werken wél gewoon goed.
Maar daar hebben we voorlopig nog weinig aan met de UPC en Ziggo wifispots dus..

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hotspots met een landing page maken ook geen gebruik van 802.1x authentication...

Ondertussen heb ik hier in A'dam zelf WifiSpots van UPC actief en na veel gestoei een Windows 7 bak aan de praat ermee. Heb de handleiding van UPC gevolgd, kwam neer op volgende:

1) NIET klikken op netwerk in lijst.
2) handmatig nieuwe profiel/SSID aanmaken.
3) daar aangeven dat hij NIET gebruik moest maken van Windows login credentials.
4) certificate authentication uitgezet.

Stap 3 is echt de vreemde eend, geen ander OS implementeert het op die manier per default waardoor je stap 2 moet doen. Allicht kun je dit ook proberen op RT (voorzover dat kan, heb nooit lang met RT gespeeld).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

@dion_b Dat zelf een profiel maken zonder de windows logon credentials maar met de correcte username/password heb ik (dus) ook getest, zie de tweenalaatste allinea.
Helaas geeft dit op RT dus niet het beoogde resultaat.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Pagina: 1