• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 11:20
Na jaren een MCE2005 machine met dual tuner kaart gedraaid te hebben, vind ik het nu tijd om over te stappen naar iets nieuws waarmee ik de komende tijd weer even vooruit kan. Wat ik er nu mee doe, is:

- TV uitzendingen opnemen, analoog met dual tuner TV kaart
- Het nodige aan media afspelen in verschillende formaten zoals DVD, AVI, MP4 en MKV met subs
- Internet streams bekijken, vaak via sopcast (maar steeds minder)

Mijn wensen bovenop het bovenstaande zijn:

- Dual opname in DVB-C (krijg ik rechtstreeks uit de muur, dus geen rare kaarten vereist)
- 1080, de huidige setup trekt dat net niet en dus kijk ik alles in max. 720
- Opname naar een netwerkshare om zo ook via een (nog aan te schaffen) mediaplayer op andere locaties (lees: in bed) te kunnen kijken

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een mediaplayer t.o.v. een HTPC, maar die kan ik geen fatsoenlijke vinden met mijn eisen. Of kijk ik ergens overheen en is er wel iets kant en klaars verkrijgbaar?

Iemand een advies voor mijn 2014 "HTPC"?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
DVB-C opnemen zonder rare kaarten :? wat bedoel je preices met "krijg ik rechtstreeks uit de muur"? Ik neem toch aan dat je gewoon weer een dualtuner nodig zal hebben als je een DVB-C signaal ontvangt. Dan is de vraag of je nog moet decoderen (bij UPC is dat niet meer nodig voor het basis-zenderpakket, bij Ziggo zul je dit altijd moeten doen, en bij andere aanbieders weet ik 't niet) en op welke manier je decodering wilt doen. Je kan dit softwarematig (Oscam) doen of hardwarematig met een CAM (meestal AlphaCrypt Classic) en dan heb je nog 2 tuners nodig als je van meerdere transponders wilt kunnen opnemen/kijken.
Wat betreft een HTPC kan je met een AMD A6-based build af (zie BBG).

Voor een kant-en-klare oplossing kan je volgens mij met bijvoorbeeld een Humax IHDR5200C af bijvoorbeeld, maar daar valt het mediaspeler-gedeelte wat van tegen.

Zelf gebruik ik voor TV-kijken mijn HTPC amper; bijna altijd kijk ik via CI+ in de tv.

iRacing Profiel

• vespino
Mijn TV heeft een DVB-C tuner en ik hoef dus verder geen setup box of iets dergelijks te hebben. De huidige tuner is echter een analoge. Dat bedoelde ik met dat het uit de muur komt. Verkeerd omschreven wellicht :S

TV kijken doe ik ook niet via mijn HTPC want rechtstreeks via de TV is het beeld veel beter.

[ Voor 18% gewijzigd door vespino op 02-01-2014 19:20 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
vespino schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:20:
Mijn TV heeft een DVB-C tuner en ik hoef dus verder geen setup box of iets dergelijks te hebben. De huidige tuner is echter een analoge. Dat bedoelde ik met dat het uit de muur komt. Verkeerd omschreven wellicht :S

TV kijken doe ik ook niet via mijn HTPC want rechtstreeks via de TV is het beeld veel beter.
Het nadeel van via de TV kijken over DVB-C is dat je dan dus weer geen PVR-functionaliteiten hebt (even pauzeren e.d.) wat je met een HTPC of met bijvoorbeeld een Humax wel weer kan hebben.
Wat betreft kwaliteit zou het niet uit moeten maken of je via TV of via HTPC kijkt; het is dan immers alle2 digitaal. Wel is een known issue dat tussen kanalen wisselen nog wel eens traag wil zijn.
Nadeel is dan wel weer dat je met losse devices werkt en dus continue andere inputs moet kiezen (kan wel weer een oplossing voor worden gevonden zoals CEC of Logitech Harmony oid).

iRacing Profiel

• vespino
Mijn HTPC heeft nu dus een analoge tuner en het verschil is merkbaar. Ik kijk ook geen TV, doe niet aan pauzeren, dat soort dingen tenzij het echt nodig is, maar dan is het meestal de opname die ik alvast start omdat ik te laat ben met het begin van het programma (m.a.w. als ik nog niet klaar ben met schijten ;))

Maar wat ik begrijp is er niet één oplossing voor mijn wensen en is een HTPC dus toch weer de beste oplossing. Wat is dan een goeie tuner als ik dual DVB-C wil onder W7?