trage homeplugs

Pagina: 1
Acties:

• fiepfiep
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe router gekocht, een Asus N66U, prima ding trouwens. Voor mijn vaste pc's heb ik nog steeds graag bedraad internet, maar omdat niet in alle kamers ethernet ligt, gebruik ik homeplugs.

Het probleem is echter, dat het langer duurt om een film te kopiëren via de homeplugs dan via wifi.

Via wifi haal ik makkelijk snelheden van 50mbit, terwijl die homeplugs amper 15mbit geven.

Het gaat om een icidu 200mbit AV homeplug.

Ik vraag me af hoe ik dit kan oplossen. De homeplugs zitten rechtstreeks in het stopcontact. Alles zit op dezelfde groep.

Zou dit veroorzaakt worden door storing van schakelende voedingen?

groetjes

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

Tazzios

..

Als je een keuze hebt tussen "bedraad" via stopcontact of wifi zou ik toch voor wifi.
"Bedraad" via stopcontact heeft namelijk dezelfde nadelen als wifi.

- snelheid afhankelijk van omgevingsfactoren. (storinggevoelig)
- halfduplex.

eventueel kun je nog kijken voor wifi op de 5ghz band mits de afstand niet te groot is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 02-01-2014 12:15 ]

• fiepfiep
Oke, bedankt voor het antwoord.

In sommige kamers heb ik wel nog cat5 liggen (geen 5e).
Hiervan gebruik ik 2 aders voor telefonie. Heb je voor cat5 alle 8 aders nodig?

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 19:25
Cat5 heeft niks met aantal aders te maken in die zin die je nu noemt. De UTP standaard heeft 8 aders. Cat5 is een UTP kabel, en heeft derhalve 8 aders. Wanneer je gigabit gebruikt heb je ze alle 8 nodig, wanneer je 100Mbps gebruikt is 4 genoeg. Ideaal is het natuurlijk niet om het te delen, maar je zal wel een stabielere verbinding hebben dan met wifi of homeplug.

Ik wel eens in een soort 'noodoplossing' twee van dit soort stekkers gebruikt: http://www.google.nl/imgr...art=0&ndsp=44&tx=95&ty=53. Binnenin waren de verbindingen heel gemakkelijk zo te maken als nodig was.

• fiepfiep
Dus ik kan best een goede WiFi PCI adapter kopen?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

Tazzios

..

Wifi is de makkelijkste optie. De andere optie van rataplan kun je gebruiken als je perse via kabel wilt.
Pagina: 1