SSD 120GB voor HTPC

Pagina: 1
Acties:

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-02 14:08
Beste Tweakers!

Ik ben opzoek naar een SSD voor mijn HTPC. Ik denk aan 120GB, dat moet voldoende zijn voor de OS en relevante software. De HTPC bevat een oude(re) Gigabyte GA-P35-DS4 met een Intel Core 2 Duo E8400 dus ik prik er waarschijnlijk een SATA3+USB3 controller bij.

De meeste mensen lijken nu voor de Samsung 840 EVO te gaan, er zijn echter nog want andere opties gezien prijs en prestatie. Bijvoorbeeld de Toshiba Q series (die kennelijk ook bekend staat als de THNSNH), de prestaties van deze schijf komen nabij de Samsung 840 Pro? Waarom is deze schijf niet populair bij andere tweakers?

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 75,50€ 75,50
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 70,90€ 70,90
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
1Toshiba HDTS212EZSTA 128GB€ 76,89€ 76,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,34

Ik lig niet wakker van die 10 euro tussen de Kingston en de Samsung. Dus als iedereen zegt dat de Samsung 840 EVO de beste keus is geloof ik dat wel. Ik ben echter nieuwsgierig over de Toshiba Q Series...

Advies?

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft die SATA3 controller erbij prikken, laat dat gewoon achterwege. Tenzij je een fatsoenlijke controller koopt zal een losse controller niet sneller zijn dan die op je chipset, zelfs al is dat 3Gbps SATA en de losse controller 6Gbps SATA. Losse controllerchipjes laten tot dusver nog te wensen over als het op snelheid aankomt.

Daarmee maakt het ook gelijk niet zo heel gek veel meer uit welke SSD je koopt als je kijkt naar de snelheden, want die ga je toch nooit volledig halen. Maar dat is ook helemaal niet erg.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
@TS de Samsung 840 evo is een stukje sneller dan de M500 met sequentieel lezen en schrijven. Echter, het verschil ga je in de praktijk niet merken. Die M500 heeft een groot voordeel tov de Samsung, en dat is powersafe caps. Flashgeheugen kan corrupt raken bij bv een stroomuitval. Dan kan je in principe de SSD weggooien. De M500 is hiertegen beveiligd ;)

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-02 14:08
Het verbaast me dat een losse sata3 controller niet sneller zal zijn dan de onboard sata2 controller. Zo blijkt de chip op de goedkope controllers niet te voldoen.

In dat geval maakt het helemaal niet zoveel meer uit. Tegen de tijd dat ik overstap op een nieuwe moederbord zijn er ook wel weer snellere SSD's.

Maar als iemand nog wat weet over die Toshiba dan ben ik toch nog nieuwsgierig!

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Die toshiba is de Toshiba Q series SSD om precies te zijn.
Er zit een Marvell met Toshiba sausje controller in welke best goed presteert.

Als je reviews gaat zoeken, zoek de de gewone Q series met serienummer HDTS2
Niet de Qseries pro (waar je meeste reviews van tegen komt), want die hebben serienummer HDTS3

Edit:
Hier is een review van een rebranded Toshiba Q series.
http://www.anandtech.com/...rontium-hawk-240gb-review

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 02-01-2014 15:29 ]

Verwijderd

Wat is belangrijke informatie om te weten over de performance van een SSD? Voor het hele verhaal lees even de hele post ;) :Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
De belangrijkste performancekenmerken van SSDs in orde van meest belangrijk naar minder belangrijk:

Random read - single queue depth (dit is voor alle SSDs rond de 20MB/s)
Random write latency - lage queue depth (QD2 - QD8)
Sequential read - queue depth is irrelevant; patroon is voorspelbaar
High queue depth random read
High queue depth random write
Sequential write
De read is beperkt door de SATA2 aansluiting maar maakt niet zo heel veel uit :). Zie voor nog meer SSD informatie: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 15:48 ]

Pagina: 1