Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Adviezen ultrabook 13-14 inch, scherm voor buitengebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een notebook/ultrabook waar ik naast mijn desktop gebruik van kan maken onderweg, op conferenties en in de twee maanden dat ik dit jaar in Oxford woon/werk, voornamelijk voor de wat intelligentere tekstverwerking (proefschrift schrijven), email e.d., bibliografie-programma Zotero, Bibleworks (kritische tekst-edities), maar zo mogelijk ook af en toe voor ontwerpwerk (CorelDraw) of fotoverwerking. Maar een ideale optie heb ik nog niet gevonden. Wellicht kennen jullie alternatieven of kunnen jullie mij adviseren over de wat de beste keus is van de hieronder genoemde opties?

Mijn wensen:
- Scherm rond de 13,3 inch (10 is te klein voor fulltime gebruik gedurende twee maanden, 15 te zwaar voor onderweg)
- Gewicht onder de 1,8, liefst onder de 1,5 kg
- Scherm dat bij voorkeur ook buiten of in de trein bij zonlicht te gebruiken is (liever mat dan glanzend, helderheid liefst boven de 300 nits)
- Processor: liefst een i5 of vergelijkbaar (de Samsung quadcore wordt vaak slechter getest, vergelijkbaar met de i3)
- Versie van Windows waar je Word op kan installeren, liefst 8(.1), evt. 7
- Goede accu, tenminste wil ik er gedurende de hele levensduur van de notebook probleemloos de reis Utrecht-Groningen mee doorkomen (2,5 uur)

Prijsrange: rond de € 600, eventueel meer als dit aanzienlijk beter aansluit bij mijn wensen

Een paar opties die uit mijn zoektocht naar voren zijn gekomen:
- Acer Aspire S3-391-53334G52ADD (licht, i5, 500 HHD+20 SSD, alleen dat scherm... hmmm)
link bol.com
- Samsung ATIV Book NP905S3G-K01NL (licht, mindere processor, wel grote SSD, verlicht toetsenbord, iets betere helderheid dan de Acer en een mat scherm, wel veel kritiek op de touchpad)
link tweakers pricewatch
- Samsung NP535U3C-A03NL (licht, mindere processor, wel 300 nits helderheid, maar slechte accu en geen ssd > de betere variant SAMSUNG NP530U3C-A07NL is helaas niet meer leverbaar
link tweakers pricewatch

Buitengebruik
Dit lijkt de bottleneck: er zijn überhaupt weinig schermen met een hoge helderheid en/of matte afwerking, en al helemaal weinig in deze prijs- en gewichtklasse. Een alternatief voor een slecht buitengebruik-scherm of aanvulling op een redelijk scherm zou ik misschien ook een Compushade laptop zonnescherm kunnen kopen voor 29,-...of gewoon een kartonnen doos op zijn kant zetten.. Heeft iemand ervaringen met een dergelijke constructie? Is een glanzend scherm daarmee ook goed zichtbaar?

Wachten?
Een andere opties is misschien wachten op een notebook die nog gaat verschijnen. Het liefst zou ik uiteraard er nu een aanschaffen, maar zo nodig kan ik tot half april wachten - daarna vertrek ik naar Oxford en heb ik er echt één nodig. Zijn jullie wellicht bekend met een voor mij ideale notebook die in de pijnlijn zit?

Alle adviezen zijn meer dan welkom!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Mijn eerste advies is even doorsparen. Dan kan je kijken naar de Sony vaio pro. Die was laatst te koop voor iets minder dan €800. Ook weegt dat ding een kilo en zit er een vrij goed scherm in. Volgens mij was de maximale helderheid heel behoorlijk en de non touch variant is in ieder geval mat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...maar het toetsenbord van die Vaio Pro is... wat afwijkend. Ik zou in ieder geval aanraden om ergens te gaan kijken IRL naar een breed assortiment laptops (Mediamarkt/Saturn ofzo) om een idee te krijgen van look & feel. Toen ik dat deed heb ik gelijk een paar eisen aan kunnen passen en heel wat dingen kunnen wegstrepen (o.a. deze Sony ivm voor mij onwerkbaar toetsenbord).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Mijn conclusie: Ik heb toch maar voor de Samsung NP535U3C-A03NL gekozen, voor 498,- kon ik 'm bij de Paradigit krijgen, en omdat het een showmodel was heb ik er voor dezelfde prijs no 4 GB extra werkgeheugen in kunnen laten zetten (en ook vast een Windows 8.1 installatie). Omdat deze laptop voor buitengebruik wel een ideaal scherm heeft (mat én meer dan 300 nits helderheid) en de prijs wel erg gunstig was, ben ik hiervoor gevallen. Tot nu toe helemaal tevreden... Mocht ik op den duur nog meer snelheid wensen dan ga ik de HHD ook nog door een SSD vervangen.

Die Vaio heb ik overigens ook niet onder de 800 euro met een mat scherm kunnen vinden..