• Jaroo1997
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Hallo Tweakers,

Dit is mijn eerste topic en hoop dat ik het in het goede forum geplaatst heb.

Sinds ik van plan was om een eigen Game PC samen te stellen, ben ik me meer gaan interesseren in hoe dit allemaal werkt.
Een kleine twee weken geleden heb ik dan eindelijk me eigen Game PC besteld (alle componenten en randapparatuur zelf uitgekozen) en laten samen stellen door een vriend die er duidelijk meer verstand van heeft dan ik.

De componenten van mijn Game PC zijn als volgt:
- AMD FX 6300
- MSI R9 270 Gaming 2G (BF4 Edition)
- Crucial Ballistix Tactical, 2x4GB op 1600 Mhz
- AsRock 970 Pro3 R2.0
- Seagate Barracuda ST1000DM003
- XFX Core Edition Pro 550W
- Samsung SH-224DB

Randapparatuur:
- Logitech K120 Toetsenbord
- LG 22EA53VQ-P, LED IPS Monitor
- Logitech M180, Wireless Mouse

Software:
- Windows 7 Ultimate (niet legitiem)

Nou zit ik naar mijn idee met een probleem, het gamen gaat perfect met spellen zoals Portal 2, Just Cause 2, Team Fortress 2 (niet de zwaarste spellen zoals de meeste van jullie weten).
Andere spellen zoals Assassins Creed IV Black Flag en Battlefield 4 (zwaardere spellen) haal ik de beloofde FPS niet helemaal, dit kan natuurlijk te maken hebben met de processor van mij t.o.v. de testsystemen.
Maar een groter probleem is dat wanneer ik Battlefield 4 speel dan krijg ik een soort vervelende haperingen, dit gebeurt wanneer ik bijvoorbeeld loop of schiet e.d.
Dit gebeurt al op de settings high en ultra.
De videokaart (MSI R9 270) zou Battlefield 4 eigenlijk aan moeten kunnen op ultra.
Wanneer ik fraps aanzet om de FPS te meten staat er wanneer ik op high speel keurig 50-60 (+-) fps, op ultra 40-50 (+-).
De haperingen hebben geen invloed op de fps en komen ongeveer om de seconde voor en duren heel kort.
De drivers die ik gebruik: Catalyst 13.12 (de meest recente).

Ik weet er geen raad mee en hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, want ik er baal er namelijk erg van.

Ik hoor het graag! :*)

Jaro

• ruko_rkr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:37
Ik kan het helemaal verkeerd hebben , maar klinkt naar mijn weten als een V-sync iets.
Heb je al geprobeerd om vertical sync uit te zetten?
Wellicht gaat je beeld hierdoor tearen.

Groet,
Ruurd

A day without sunshine is like, you know, night.

• Jaroo1997
Hallo Ruurd,

Bedankt voor je snelle reactie, ja het probleem komt voor met V-Sync aan en V-Sync uit.
En ook met Multi- en Singleplayer.

Jaro

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
vsync altijd uitzetten voor de beste performance
je krijgt hierdoor alleen wel screen tearing als de fps boven de refreshrate van je scherm zit

gewoon altijd vsync uitzetten

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 19:44

@r!k

It is I, Leclerq

Heb je er met een andere monitor ook last van?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
De 270x gaat BF4 op Ultra 64 speler maps zeker niet met stabiele FPS draaien. Ik heb zelf een 280x en die draait het net aan stabiel met een gemiddelde fps van 55..

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Ik zag op een aantal fora iets over stuttering voorbij komen, misschien helpt dit bij jou:

gametime.maxvariablefps 59.94 (this is one made the micro stutter disappear oddly)

zie deze discussie

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
pummetje schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:39:
vsync altijd uitzetten voor de beste performance
je krijgt hierdoor alleen wel screen tearing als de fps boven de refreshrate van je scherm zit

gewoon altijd vsync uitzetten
Yep, altijd uit en lekker van je Screen Tearing genieten.

Dacht het niet :)

• Digi22
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 19:23
Ik kan er helemaal naast zitten maar dit kan misschien het zelfde probleem zijn als dat je met GTA4 kunt hebben. Dat je de Windows-logger moet uitzetten. probeer deze link maar: YouTube: GTA IV Lag Fix HowTo

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou eens beginnen die install door te kijken, piraten-versies van W7 zijn vaak niet helemaal schoon, de hack zelf zou niet schoon kunnen zijn, of nog erger, je draait bijvoorbeeld een bitcoin miner op de achtergrond nu. Dat, en uiteraard wat Dr. Root zegt; BF games zijn niet mijn pakkie an, maar het lijkt een spel te zijn wat niet bijster efficient omgaat met de hardware. Stel je verwachtingen dan ook bij: je hebt een mid-range CPU, en een lower-high-end videokaart. Je zou ook de resource consumption kunnen bekijken tijdens het gamen (zit de CPU constant op 100% aan BF4 (dus niet aan iets anders), en hoe is de GPU load?)

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 09:26
Umbrah schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:40:
Ik zou eens beginnen die install door te kijken, piraten-versies van W7 zijn vaak niet helemaal schoon, de hack zelf zou niet schoon kunnen zijn, of nog erger, je draait bijvoorbeeld een bitcoin miner op de achtergrond nu. Dat, en uiteraard wat Dr. Root zegt; BF games zijn niet mijn pakkie an, maar het lijkt een spel te zijn wat niet bijster efficient omgaat met de hardware. Stel je verwachtingen dan ook bij: je hebt een mid-range CPU, en een lower-high-end videokaart. Je zou ook de resource consumption kunnen bekijken tijdens het gamen (zit de CPU constant op 100% aan BF4 (dus niet aan iets anders), en hoe is de GPU load?)
ja, ik zou ook die win 7 eerst weghalen en dan een legale installeren. misschien gaat jouw machine iets beter werken.

• Digi22
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 19:23
westlym schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:42:
[...]

ja, ik zou ook die win 7 eerst weghalen en dan een legale installeren. misschien gaat jouw machine iets beter werken.
Het is een schone (normale) windows 7 ultimate installatie met een crack.

• TheDeeGee
  • Niet online
Je kan nog proberen HPET (High Precision Event Timer) aan te zetten.

bcdedit /set useplatformclock true

Ik had HPET met mijn X58 systeem altijd aan staan. Met mijn huidige setup blijkt dit niet meer nodig, want mijn latency is gewoon laag met standaard settings.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:17

ötzi

eclecticus

In BF3 heb ik hetzelfde probleem gehad als wat je omschrijft, lag aan logitech software die op de achtergrond draaide.
Uitgeschakeld was het opgelost...

• Jaroo1997
Bedankt allemaal voor de (snelle) reacties!
Ik heb de PC op mijn Philips Full-HD tv aangesloten (via HDMI) en exact hetzelfde probleem.
Momenteel heb ik nog mijn PC via VGA aangesloten op mijn monitor (met een DVI naar VGA adapter).
Ook heb ik geprobeerd de 59.94 Hz in te stellen en ook hierbij hetzelfde resultaat (geen resultaat).
Het is inderdaad ''een normale Windows 7 Ultimate'' met een crack, volgens de vriend die hem heeft gebouwd en geïnstalleerd.
Ook heb ik het CPU gebruik gemeten (taakbeheer naast Battlefield 4 geplaatst) en wanneer ik alles op ultra zette gebruikte ik maar maximaal 66% processor power (met wel nog steeds de haperingen).
En met de oplossing hierboven kon ik er niet helemaal uitkomen waar ik deze software kan vinden.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen met daarin de oplossing!

Jaro

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je ook al geprobeerd om de settings naar medium te zetten? Anders lijkt me dat een goed startpunt.
En als het dan nog niet is opgelost -> naar low settings.
Is het opgelost als je op lage settings wel soepel kunt gamen, heb je gewoon niet genoeg kracht.
Als het probleem dan nog steeds aanwezig is, is er iets anders aan de hand.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:52

Umbrah

The Incredible MapMan

En wat is het GPU gebruik dan? En hoe werkt het ZONDER crack? Die cracks zit vaak "iets" in. Ik zal beginnen met een legale Windows, kost niet zo veel meer.

• TheDeeGee
  • Niet online
Mja, ik zou er zelf ook nooit een illigaal besturings systeem opzetten.

Kan zo maar het hele probleem zijn.

Heel veel illigale games hebben ook slechte performance. Zonde van je tijd om daar mee te klooien.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat laatste is mij nou nog nooit opgevallen. Minder-dan-legitieme-windows kan soms wel vervelend doen.

Je kan ook eens kijken naar je temps van je cpu.

People as things, that’s where it starts.

• Jaroo1997
Hallo,

Er zijn weer veel nieuwe reacties gekomen en ik heb zelf ook nog even onderzocht of er op internet echt geen oplossingen te vinden zijn (nou had ik dit al wel eerder gedaan maar zonder resultaat).
Ik kwam uiteindelijk op deze tutorial uit: YouTube: Battlefield 4 CPU Stuttering Fix Tutorial
En door deze techniek is het duidelijk verminderd en gewoon wel goed speelbaar.

Dus mocht iemand ook problemen hebben met stuttering in Battlefield 4, kijk dan zeker even naar deze tutorial: YouTube: Battlefield 4 CPU Stuttering Fix Tutorial

Bedankt allemaal voor de reacties!
Pagina: 1