Synology NAS geeft I/O error

Pagina: 1
Acties:

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Sinds augustus 2011 een synology NAS staan en sinds een paar weken krijg ik in toenemende mate meldingen van een 1/0 error. De melding is letterlijk:

Dear user,

The hard disk 1 on DS211 had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.

Sincerely,
Synology DiskStation

Hardware Synology DS211 met 2x een 2x WD Caviar Green 2.0 TB SATA-600.
Het eerste jaar heeft hij bijna 24/7 gedraaid, maar tegenwoordig op weekdagen van 17.00u-00.00u en weekend van 08.00u-00.00u.

Ik heb de korte en uitgebreide SMART-testen van synology al meerdere malen gedraaid, maar die komen terug zonder duidelijke zaken.

Iemand een suggestie? Kan met het almachtige Google ook niet een duidelijk antwoord vinden :'(

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 07:44
Testen door eerst je schijf te backuppen, formatteren, check uitvoeren met tools van WD.
Mocht er wat zijn zullen de tools van WD dat wel aangeven. (Zou ik denken)

Als je met de tools van wd ook niks vind en je syno geeft nog steeds errors moet je het met een andere hdd proberen.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Verwijderd

Geen green meer kopen, maar een red. Dat zijn NAS schijven.

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
Post je SMART waardens eens welke je uit DSM kan halen, staat veel nuttige info in :).

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het zijn overigens geen 1/0 fouten, maar I/O (Input/Output). Dat googled beter.

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Mijzelf schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:34:
Het zijn overigens geen 1/0 fouten, maar I/O (Input/Output). Dat googled beter.
Hahaha ja helemaal gelijk, maar had wel gegoogled op I/O errors :-)
KennieNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:04:
Post je SMART waardens eens welke je uit DSM kan halen, staat veel nuttige info in :).
Kan ik pas doen als ik thuis ben vanavond.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 09:48:
Geen green meer kopen, maar een red. Dat zijn NAS schijven.
Red heeft TLER wat Green niet heeft, maar dat heb je voor Synology niet nodig, dat is gebaseerd op standaard Linux software RAID met een SHR-laag eroverheen. Voor hardware RAID of windows onboard-RAID - zeg maar de kwalitatief minder goede RAID-implementaties - heb je inderdaad TLER nodig en is een WD Green hardeschijf ongeschikt.

Maar ook Synology is kwetsbaar voor bad sectors, dus voor optimale bescherming tegen dit probleem ontkom je niet aan ZFS, Btrfs of ReFS.
Pagina: 1