Probleem met HDD..

Pagina: 1
Acties:

• rednol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Hallo,

Ik heb de laatste tijd zeer lage fps drops bij bijv. Battlefield 4..

Ik beschik over een;
AMD Phenom II x4 965 BE (staat nu op stock 3.4 ghz, normaal 4,12 ghz OC)
ASUS GTX560 Ti DirectCUII
WD1500HLFS-01G6U0 HDD

Naar mijn idee zit het probleem in de HDD, heb net via HD Tune Pro een benchmark gedaan en naar mijn mening ziet het er nogal schokkend uit > Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NPsRomo.jpg

Kan iemand mij vertellen of dit goed of slecht is en wat er eventueel aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor enige reacties _/-\o_

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Smart van je hd uitlezen?
Kijk wat op de achtergrond looptvan je pc, teveel software die loopt, virussen, spyware.

En ik dacht dat frame's drop tijdens het spel normaal niet door de hd kunnen komen, omdat alles al ingeladen is, maar misschien andere software iets aan het doen is.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Is deze grafiek eenmalig of reproduceerbaar? Anders vind ik het er zorgwekkend uitzien, maar laat eerst de smart waarden zien.

• rednol
Ik kijk vanavond wel even of ik een S.M.A.R.T. laat runnen, maar denk sws dat de HDD bijna aan z'n einde is. Spul is al redelijk oud allemaal.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit, dat het spul oud is... ;)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:09
De grafiek ziet er goed uit, op de drops na.
Als je (zoals hierboven gevraagd) de SMART-waarden post, kan op basis van die gegevens worden bekeken of je harddisk gezond is.

De drops hoeven helemaal niets te maken te hebben met een slechte harddisk: ze hebben vaak meer te maken met services die (voor jou ongewenst) je harddisk claimen: op die momenten reageert de harddisk namelijk niet of slecht op zaken waar jij op dat moment meebezig bent.
Je krijgt een indicatie van de services die je harddisk claimen tijdens de drops, door tijdens het maken van bovenstaande HD-Tune grafiek je taakvenster ernaast open te zetten en te kijken welke services hoeveel procesortijd claimen. Dan zie je al wel in welke hoek het probleem zit en je kan dan gericht actie ondernemen.

Draai HD-Tune ook eens in veilige modus. Als dat er anders uitziet, wijst dat ook richting (voor jou op dat moment ongewenste) services.

Verwijderd

Je hebt een hardeschijf als C; een hardeschijf kan 100MB/s sequential doen, of 0,2MB/s maximaal als er seeks moeten worden uitgevoerd. Dat laatste is bij jou het geval.

Je hardeschijf is mechanisch dus prima in orde en doet wat het hoort te doen. Ook een gloednieuwe schijf zou dezelfde grafiek geven mits je de huidige informatie exact overzet. Zou je een nieuwe installatie doen, dan heb je weer een mooie grafiek.

Tip: koop een SSD voor je OS, dan is je hardeschijf vrij voor games en kan deze zich helemaal voor games concentreren zonder allemaal I/O op de achtergrond te doen. Dat laatste vertraagt een hardeschijf enorm, zoals je ook in je eigen screenshot kunt zien.

• rednol
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:20:
Je hebt een hardeschijf als C; een hardeschijf kan 100MB/s sequential doen, of 0,2MB/s maximaal als er seeks moeten worden uitgevoerd. Dat laatste is bij jou het geval.

Je hardeschijf is mechanisch dus prima in orde en doet wat het hoort te doen. Ook een gloednieuwe schijf zou dezelfde grafiek geven mits je de huidige informatie exact overzet. Zou je een nieuwe installatie doen, dan heb je weer een mooie grafiek.

Tip: koop een SSD voor je OS, dan is je hardeschijf vrij voor games en kan deze zich helemaal voor games concentreren zonder allemaal I/O op de achtergrond te doen. Dat laatste vertraagt een hardeschijf enorm, zoals je ook in je eigen screenshot kunt zien.
Kijk, daar heb ik wat aan :)

Was inderdaad ook al van plan om een SSD te kopen, alleen had ik dan een 256(?) GB schijf te nemen en daar os + games op. Maar als de os m'n schijf vertraagd heeft dat ook niet zo super veel zin :P. Of ik koop een hele kleine SSD voor os en eentje van 128gb voor games o.i.d.

• timberleek
  • Laatst online: 11-01 17:09
Een ssd heeft niet zoveel last van die random read/writes. Dat is juist de kracht van een ssd.

Bij een HDD moet de kop de hele tijd fysiek verplaatst worden om bij een ander stuk data te komen. Een ssd hoeft dat niet. Daarom is een ssd zo geschikt als OS disk. Tijdens het werken moet hij continu kleine beetjes data hebben die overal staan. Dat is er dan (voor je gevoel) instant in plaats van veel later.

Ik heb zelf op mijn laptop een ssd en hdd, maar op die laatste staat alleen bulk data (films enzo). Tot nu toe staat alle software, games en zelfs normale documenten gewoon op de ssd (120 GB, 15GB vrij).

Alleen dropbox (30 gb) staat op de hdd op een aparte partitie, want dropbox is vervelend ;-)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:34
rednol schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 23:36:
[...]

Kijk, daar heb ik wat aan :)

Was inderdaad ook al van plan om een SSD te kopen, alleen had ik dan een 256(?) GB schijf te nemen en daar os + games op. Maar als de os m'n schijf vertraagd heeft dat ook niet zo super veel zin :P. Of ik koop een hele kleine SSD voor os en eentje van 128gb voor games o.i.d.
Die vertraging zit 'm vooral in het moeten opzoeken van kleine bestanden. Stel je maar eens voor hoe de lees/schrijfkoppen heen en weer moeten bewegen om die bestanden te vinden. Dat is gewoon een mechanische handeling en kost tijd. Daarom heeft een mechanische HDD een random write/reads van dacht ik minder dan 1 MB/s.
SSD's hebben dat probleem niet, geen mechanische delen, vandaar dat bij SSD's de random read/writes tegen de 100MB/s liggen. Een orde van grote hoger dus.
Je hoeft geen 2 SSD's aan te schaffen, 1 voor games, 1 voor OS. Sterker nog, dat zal met kleine schijven langzamer zijn. Een SSD schrijft paralel naar de NAND chips, een soort van interne raid 0. Bij een 64GB schijf zijn dat minder chips om paralel naar te schrijven dan bij een 256GB schijf, dus is een 256GB schijf per definitie sneller dan 64GB. Er zijn wel een beperkt aantal kanalen waar over paralel geschreven kan worden. Ook beperkt de Sata III bus het sequentieele schrijven waardoor schijven boven de 256GB nauwelijks of niet sneller zijn. Ofwel schaf een 256GB schijf naar wens aan en alles loopt als een zonnetje ;)

ofwel wat timberleek zei :+

• rednol
Dan koop ik wel een mooi SSD'tje van 256 GB zijn toch niet meer super duur op het moment :). Alleen komt er weer een nieuw probleem kijken; hoe installeer ik windows op die schijf.. Mijn pc wil niet meer opnieuw geinstalleerd worden.. DVD & USB krijg ik niet zichtbaar in de bios .. Maarja dat is weer een ander probleem en zal ik dan wel eens diep in duiken.

Kan ik eventueel deze raptor leeg halen en misschien gebruiken als fraps schijf o.i.d. beetje zonde om die 10.000 rpm leeg te laten :p

Dank voor jullie reacties.

P.s. zie wel dit staan bij Health van HD Tune Pro ; Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aX5rhsn.jpg

weet niet of het iets beïnvloed, dezelfde 'attention' staat namelijk bij mijn D schijf maar dan met 493 meldingen :P

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hou het een tijdje in de gaten. Zolang het niet (snel) meer word hoef je je nergens zorgen om te maken. Je zou de SATA kabels eens kunnen vervangen maar ook daar geldt, als het stabiel is dan heeft het weinig zin.

99% van die errors word veroorzaakt door een slechte SATA kabel of connectie (misschien zitten ze een beetje losjes?)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1