Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP laptop wilt niet booten van live USB

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik probeer al een hele dag een Linux distro op mijn probook 5320m te zetten, maar zonder succes.
Tot nu toe heb ik 2 verschillende distro's en 2 usb sticks gebruikt, maar beiden met hetzelfde resultaat.
Dit doet mij vermoeden dat de oorzaak aan de laptop ligt.

In de BIOS is de opstartvolgorde gewijzigd en zijn onnodige bronnen uitgeschakeld. Wanneer ik tijdens de opstart op ESC en daarna F9 druk kom ik in het bootmenu waar heel duidelijk de USB stick wordt weergegeven. Wanneer ik deze selecteer en enter druk start hij gewoon windows op.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zou kunnen zien?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je secureboot aanstaan in de bios? Dan moet je die mogelijk eerst even uitzetten.

• freekdl
Secureboot, kwam ik ook tegen toen ik het probleem op internet opzocht, alleen vind ik het niet terug in mijn BIOS onder beveiliging. Ik zag wel iets over UEFI boot, maar kreeg een waarschuwing wanneer ik dat wou inschakelen en heb het toen maar niet gedaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan ook zijn dat het UEFIboot heet of iets in die richting. Moet je dat eens uitzetten als het nu aanstaat.

• freekdl
Het staat momenteel uit.. Toen ik het wou aanzetten kreeg ik een melding dat dit enkel diende voor developers en veiligheidsproblemen met zich meebracht. Toch nog even de BIOS dubbelchecken..

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 13:34
Ik had dit probleem ook met een HP laptop, ik had secure boot wel uitgezet maar Legacy boot niet en dat was ook nodig. Misschien kun je hier wat mee. succes!

• freekdl
Ik vind secure boot of legacy boot nergens terug in de BIOS (die overigens zeer beperkt is). UEFI boot blijkt het ook niet te zijn, dit voegt enkel 2 opties toe een het bootmenu:

OS boot menu
boot from EFI file

Het kan toch niet onmogelijk zijn om vanaf USB te booten op een laptop die niet over een optische drive beschikt :/

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En als je de HDD/SSD loskoppelt? En boot die drive op andere systemen wel?

• freekdl
Blijkbaar ligt het toch aan de usb sticks, want wanneer ik ze probeer op mijn Dell desktop herkent hij ze bij opstart, maar daarna krijg ik de melding 'selected boot device not available'.

Verwijderd

Begin is bij het begin ipv meteen als een dwaas zomaar te gaan gokken op vanalles en nog wat.

Stap 1: Test je USB stick in een andere laptop. Dit heb je al gedaan, wordt wel herkend maar werkt niet.
Dus de stick is al niet goed.
Stap 2: Maak een andere bootable USB die wel werkt en test die in je laptop.

Het ligt waarschijnlijk gewoon aan een gare bootable USB die helemaal niet goed gemaakt is.
Pagina: 1