De woonkamer pc is aan vervanging toe, niet alleen vanwege de traagheid, maar ook vanwege de omvang van de kast en dergelijke. Het wordt tijd voor een (redelijk) kleine maar krachtige desktop die mooi in de woonkamer kan staan (huidige systeemkast betreft nog een Antec p180 (ja die is redelijk groot)). Voordat ik de lijst aan onderdelen laat zien eerst het volgende.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem wil ik gebruiken om geregeld thuis te werken. Hiervoor is het handig om twee monitoren aan te sturen (2x 1920x1200). Verder werk ik veel in lightroom, omdat ik als hobby fotografie heb. Gamen wil ik ook zo nu en dan (slechts op 1 display).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Liever goedkoper als bepaalde zaken onnodig zijn c.q. goedkoper kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige randapparaat vervang ik met en met. Duizend euro is dus puur en alleen voor het systeem zelf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het zou fijn zijn als het geluidsniveau zo laag mogelijk blijft. Tips op dit gebied zijn uiteraard welkom.
Wil je overklokken?
Ja, maar niet extreem.
De configuratie
Na het een en ander te hebben bekeken en uitgezocht (ook laatste BBG te hebben doorgenomen en andere topics te hebben gelezen), ben ik tot de volgende configuratie gekomen:
Bijzonderheden:
- De systeemkast vind ik erg mooi. Daarnaast zou de M versie nu ook m-ATX moederborden kunnen huisvesten.
- Gezien vorige punt het moederbord gekozen met redelijk wat aansluitingen.
- 8gb aan intern geheugen lijkt me nu nog genoeg, aangezien ligtroom (en eventueel PS) voor hobby is. In de toekomst kan ik dit wellicht uitbreiden naar 16gb. Betreft overigens low-profile geheugen.
- Videokaart zal qua prestaties goed genoeg zijn voor de games die ik nu en dan speel. Verder is deze qua geluidsproductie aan de stille kant.
- De CPU-koeler zou precies in de kast moeten passen (16cm is maximale hoogte).
Advies
Het bovengenoemde systeem is naar mijn mening redelijk gebalanceerd. Toch zou ik het fijn vinden om wat advies van jullie als mede-tweakers te ontvangen, omdat het zo maar eens zou kunnen zijn dat ik iets over het hoofd zie. Verder zijn tips, ideeën en/of suggesties welkom!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem wil ik gebruiken om geregeld thuis te werken. Hiervoor is het handig om twee monitoren aan te sturen (2x 1920x1200). Verder werk ik veel in lightroom, omdat ik als hobby fotografie heb. Gamen wil ik ook zo nu en dan (slechts op 1 display).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Liever goedkoper als bepaalde zaken onnodig zijn c.q. goedkoper kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige randapparaat vervang ik met en met. Duizend euro is dus puur en alleen voor het systeem zelf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het zou fijn zijn als het geluidsniveau zo laag mogelijk blijft. Tips op dit gebied zijn uiteraard welkom.
Wil je overklokken?
Ja, maar niet extreem.
De configuratie
Na het een en ander te hebben bekeken en uitgezocht (ook laatste BBG te hebben doorgenomen en andere topics te hebben gelezen), ben ik tot de volgende configuratie gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | ASRock Z87M Pro4 | € 79,50 | € 79,50 |
| 1 | MSI R9 280X GAMING 3G | € 269,99 | € 269,99 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 97,01 | € 97,01 |
| 1 | BitFenix Prodigy M Wit | € 76,46 | € 76,46 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 59,29 | € 59,29 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 140,- | € 140,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.012,- | |
Bijzonderheden:
- De systeemkast vind ik erg mooi. Daarnaast zou de M versie nu ook m-ATX moederborden kunnen huisvesten.
- Gezien vorige punt het moederbord gekozen met redelijk wat aansluitingen.
- 8gb aan intern geheugen lijkt me nu nog genoeg, aangezien ligtroom (en eventueel PS) voor hobby is. In de toekomst kan ik dit wellicht uitbreiden naar 16gb. Betreft overigens low-profile geheugen.
- Videokaart zal qua prestaties goed genoeg zijn voor de games die ik nu en dan speel. Verder is deze qua geluidsproductie aan de stille kant.
- De CPU-koeler zou precies in de kast moeten passen (16cm is maximale hoogte).
Advies
Het bovengenoemde systeem is naar mijn mening redelijk gebalanceerd. Toch zou ik het fijn vinden om wat advies van jullie als mede-tweakers te ontvangen, omdat het zo maar eens zou kunnen zijn dat ik iets over het hoofd zie. Verder zijn tips, ideeën en/of suggesties welkom!
[ Voor 0% gewijzigd door xtreme_lunatic op 02-01-2014 11:46 . Reden: OC stukje voor duidelijkheid erbij gezet en voeding aangepast. ]
Press any button... "Where is the 'any button'?!"