Krachtig m-ATX systeem (budget maximaal 1000)

Pagina: 1
Acties:

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:39
De woonkamer pc is aan vervanging toe, niet alleen vanwege de traagheid, maar ook vanwege de omvang van de kast en dergelijke. Het wordt tijd voor een (redelijk) kleine maar krachtige desktop die mooi in de woonkamer kan staan (huidige systeemkast betreft nog een Antec p180 (ja die is redelijk groot)). Voordat ik de lijst aan onderdelen laat zien eerst het volgende.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem wil ik gebruiken om geregeld thuis te werken. Hiervoor is het handig om twee monitoren aan te sturen (2x 1920x1200). Verder werk ik veel in lightroom, omdat ik als hobby fotografie heb. Gamen wil ik ook zo nu en dan (slechts op 1 display).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Liever goedkoper als bepaalde zaken onnodig zijn c.q. goedkoper kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige randapparaat vervang ik met en met. Duizend euro is dus puur en alleen voor het systeem zelf.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het zou fijn zijn als het geluidsniveau zo laag mogelijk blijft. Tips op dit gebied zijn uiteraard welkom.

Wil je overklokken?
Ja, maar niet extreem.

De configuratie
Na het een en ander te hebben bekeken en uitgezocht (ook laatste BBG te hebben doorgenomen en andere topics te hebben gelezen), ben ik tot de volgende configuratie gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,90€ 189,90
1ASRock Z87M Pro4€ 79,50€ 79,50
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 269,99€ 269,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 97,01€ 97,01
1BitFenix Prodigy M Wit€ 76,46€ 76,46
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic M12II 520W€ 59,29€ 59,29
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,-

Bijzonderheden:
- De systeemkast vind ik erg mooi. Daarnaast zou de M versie nu ook m-ATX moederborden kunnen huisvesten.
- Gezien vorige punt het moederbord gekozen met redelijk wat aansluitingen.
- 8gb aan intern geheugen lijkt me nu nog genoeg, aangezien ligtroom (en eventueel PS) voor hobby is. In de toekomst kan ik dit wellicht uitbreiden naar 16gb. Betreft overigens low-profile geheugen.
- Videokaart zal qua prestaties goed genoeg zijn voor de games die ik nu en dan speel. Verder is deze qua geluidsproductie aan de stille kant.
- De CPU-koeler zou precies in de kast moeten passen (16cm is maximale hoogte).

Advies
Het bovengenoemde systeem is naar mijn mening redelijk gebalanceerd. Toch zou ik het fijn vinden om wat advies van jullie als mede-tweakers te ontvangen, omdat het zo maar eens zou kunnen zijn dat ik iets over het hoofd zie. Verder zijn tips, ideeën en/of suggesties welkom! :)

[ Voor 0% gewijzigd door xtreme_lunatic op 02-01-2014 11:46 . Reden: OC stukje voor duidelijkheid erbij gezet en voeding aangepast. ]

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Andere voeding erin. Deze voeding heeft ten eerste al niet de juiste aansluitingen voor je videokaart. Daarbij is hij niet erg betrouwbaar. Ik zou hem door een kwaliteitsvoeding vervangen.
Verder denk ik niet dat je je systeem gaat overklokken, dus dan kan je moederbord en processor nog 50 euro goedkoper.

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:39
Bedankt voor de voeding tip. Deze heb ik vervangen. De OP bevat nu een andere.
Verder wil ik wel overklokken, maar niet extreem. Wat dat betreft wil ik dus niet 50 euro uitsparen. Toch bedankt voor de tip. :)

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Verwijderd

Ziet er netjes uit. Niets aan toe te voegen.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ziet er goed uit.
Eventueel kan je een beetje besparen op de voeding door de niet-modulaire versie te nemen.
Seasonic S12II-Bronze 520W.
Je zou ook de goedkopere, maar iets tragere (praktisch niet echt merkbaar, want verschil is een paar tienden van een seconde) Crucial SSD te nemen: Crucial 2.5" M500 240GB.
http://techreport.com/rev...n-the-samsung-840-evo-ssd
(Samsung EVO 250GB is iets trager dan de Pro en die heeft 7,9s nodig om windows 7 op te starten. De Crucial M500 240GB doet er 8,1s over. ;) )

• Dunta
  • Laatst online: 20-04 00:46
Je zou een betere videokaart kunnen kiezen en besparen op het geheugen en voeding.

pricewatch: XFX Pro 550W
Een hele betrouwbare voeding die veel wordt aangeraden. Ook nog een beetje meer watt ook.

pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Niet veel verschil (weet zelf het verschil niet) tussen deze en de Tactical.

pricewatch: MSI R9 280X GAMING 3G
Een hele mooie videokaart. Iets hoger geclocked op frequentie en geheugensnelheid. Kost ook maar 20 euro meer.

EDIT: Als je dan echt een modulaire voeding wilt (wat erg handig is in een kleine case), kan je nog voor deze voeding gaan, een betrouwbaar merk: pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

[ Voor 14% gewijzigd door Dunta op 03-01-2014 01:29 ]

• SirKartoffel
  • Laatst online: 13-04 08:17
OCZ staat wel bekend om zijn betrouwbaarheid, maar vaak niet in de goede zin. Ik weet niet hoe het met deze fatality voeding zit, daarvoor zou je een review moeten opzoeken. Heb wel ooit eens gelezen dat OCZ goede aftermarketsales heeft, maar hoe dat gaat nu het bedrijd failliet is weet ik niet.

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03-2025
SirKartoffel schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 02:07:
OCZ staat wel bekend om zijn betrouwbaarheid, maar vaak niet in de goede zin. Ik weet niet hoe het met deze fatality voeding zit, daarvoor zou je een review moeten opzoeken. Heb wel ooit eens gelezen dat OCZ goede aftermarketsales heeft, maar hoe dat gaat nu het bedrijd failliet is weet ik niet.
de voeding heeft 6+2 pins x 2 Seasonic M12II 520W.

Voor de rest een heel net systeem, alleen de kast zou ik over nadenken.
De aansluitingen van de powerknop etc zitten niet echt op een fijne manier afgewerkt.
Dat vind ik echt het enige nadeel van bitfenix prodigy kasten :(.

Heb zelf nu de phenom, en dat is helemaal om te huilen, die gaat ook mooi de deur uit :).

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Pagina: 1