[WoL] PC start niet op, wat mis ik?

Pagina: 1
Acties:

• mb0erman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 14:59
Probeer mijn pc van afstand opstartbaar te maken. Ik ben binnenkort een paar maanden niet thuis, einddoel is dus om dat via internet te kunnen doen. Omdat ik achter een router op het modem ben aangesloten dacht ik 't eerst via het LAN te proberen. Kleine stapjes :p Maar zonder succes. Ik zie vast iets onbenulligs over het hoofd.

-BIOS en netwerkkaart ingesteld voor WoL
-Statisch IP aangemaakt
-Port forwarding in de router ingesteld naar dat statische IP

Mijn telefoon zit op het wifi netwerk van de router en ik gebruik een Android WoL app die het netwerk scant en zelf een lijst geeft met beschikbare PCs (IP en mac adres). Maar als ik daarna mijn pc uitzet krijg ik 'm niet opgestart. Wat mis ik? :?

edit: fyi, Linksys E1000 router, onboard gigabit lan op Asrock 970 extreme4.

[ Voor 8% gewijzigd door mb0erman op 01-01-2014 23:19 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Wat ik zelf heb gezien met zoiets proberen is dat het netwerk niet weet waar het betreffende MAC adres rondhangt. Oftewel, een switch tussen je router en je PC weet niet waarom hij het pakketje krijgt want dat MAC adres hangt niet aan een van zijn poorten. Dit kan ook gewoon de switch zijn die in je router ingebouwd zit.

Als je PC aan een switch achter je router hangt, dan zou je eens kunnen kijken of dit een managed/smart switch is. Zoja, dan kun je vaak via de webinterface of het meegeleverde programma instellen dat MAC adres X (van jouw PC dus) op poort Y zit. Ik ken helaas geen consumentenrouters die dat geintje kunnen flikken :(

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

Wat gebeurt er als je de PC uitzet en handmatig het IP en MAC ingeeft om vervolgens weer een pakketje richting je PC te sturen?

Ik heb goede ervaringen met deze app. Dit zijn mijn instellingen:
WOL settings
Ik heb een Asus RT-N66U router en een P8Z77-V Pro moederbord. Ik maak ook gebruik van de on-board LAN kaart. De PC is bedraad via een switch op de router aangesloten.

Hopelijk heb je er wat aan. :)

[ Voor 53% gewijzigd door TommieW op 01-01-2014 23:31 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
Wat heb je precies ingesteld in de BIOS?

Een statisch IP is niet nodig, het gaat alleen om het MAC adres. Als de PC een tijd uitstaat, dan verloopt alsnog de ARP cache en is het IP onvindbaar, ook al is het een vast IP.

Omdat je naar een MAC adres stuurt, werkt het alleen op hetzelfde netwerk, dus niet als er een router tussen zit. Een switch is geen probleem.
Xudonax schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:24:
Wat ik zelf heb gezien met zoiets proberen is dat het netwerk niet weet waar het betreffende MAC adres rondhangt. Oftewel, een switch tussen je router en je PC weet niet waarom hij het pakketje krijgt want dat MAC adres hangt niet aan een van zijn poorten. Dit kan ook gewoon de switch zijn die in je router ingebouwd zit.
Als een switch niet weet waar een MAC zich bevind, dan stuurt deze het packet naar elke poort. Dat is basis functionaliteit van elke switch. Edit: ben ik eigenlijk niet zeker van. Dat is zeker wel zo als je het magic packet als broadcast verstuurt, dat kun je aanvinken in de app.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 01-01-2014 23:50 ]

• mb0erman
@TommieW: niets dus. Heb de app die jij aangaf geinstalleerd maar die zag er in principe hetzelfde als de andere vijf apps die ik heb geprobeerd, dus daar zal 't probleem niet liggen.

@Xudonax, op dit moment probeer ik nog gewoon op mijn eigen wifi netwerk via mijn mobiel de boel te starten. Dus van mijn telefoon via wifi naar mijn E1000 unit die jij switch noemt en ik tot dusver altijd als router heb aangeduid want die fijnere nuances ontgaan me, en vanaf daar bedraad naar mijn pc. Daar komt dat UPC modem (router? :p) nog helemaal niet bij kijken.

• mb0erman
Ploink schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:41:
Wat heb je precies ingesteld in de BIOS?

[...]
Er staat onder 'boot' een optie 'boot from onboard LAN' die ik op enabled heb gezet. Daar hoort nog een suboptie bij: type: normal of DOL. Heb het op normal gelaten.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 05:10
mb0erman schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:47:
[...]

Er staat onder 'boot' een optie 'boot from onboard LAN' die ik op enabled heb gezet. Daar hoort nog een suboptie bij: type: normal of DOL. Heb het op normal gelaten.
Dit is het enige wat je gedaan hebt in je bios? Meetstal staat er onder "integrated peripherals" > Network o.i.d. een optie om Wake-on-Lan in te stellen. Zoer daar eens naar.
Wat jij hierboven beschrijft heeft niet zo veel met WoL te maken.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
mb0erman schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:47:
[...]

"boot from onboard lan" is iets heel anders, gaat meestal via PXE. Dit is om je PC opt te starten zonder harddisk.

Je moet niet bij "boot options" kijken, maar bij bv "power management setup" en dan "wake up event setup".
Dit verschilt echter per BIOS. Welk moederbord heb je? Zoek dan de manual op als je het niet kan vinden in BIOS.

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 01-01-2014 23:58 ]

• mb0erman
Hah! Dat was de onbenulligheid die ik over het hoofd verwachtte te zien :p Je hebt gelijk, er bestond een andere optie in een ander menu voor power-on by pci of iets met die strekking. Mooi, op naar deel twee van dit avontuur. Bedankt vrienden!
Pagina: 1