Aanschaf nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-10 11:26
Laat ik een ding voorop stellen: mijn rMBP 15'' is veruit mijn beste aankoop tot nu toe. OS X is voor mij gewoon de missende schil bovenop *NIX, zonder last te krijgen van incompatible stuff. Verder is het zeer fijn dat ik gewoon een terminal heb waarin veruit de meeste Linux commando's gewoon werken.

/me mompelt iets met DRM en Silverlight

Maar even to the point. Ik wil een nieuwe desktop aan gaan schaffen, en daarbij loop ik tegen een dilemma aan.

Eerst even mijn wensen.

Ik heb doorgaans een hoop VM's openstaan, en gebruik wel eens CPU-intensieve applicaties. Maar met een i7 en een hoop RAM kom ik al een eind. Is er nog iets anders: ik game zo nu en dan eens, maar dan hebben we het meteen over games a la {GTA (>IV), Farcry, etc.}. Ik wil geen AIO-oplossing, dus een los scherm is een vereiste.

Verder heb ik een hekel aan grote behuizingen, dus er zijn ruwweg 3 keuzes:
  • Gaan voor een Mac Mini. Lijkt me trouwens een onverstandige keus, aangezien 'ie al een tijd niet geüpdatet is. Verder ontbeert deze mac de nodige grafische powers.
  • Gaan voor een Mac Pro (2013). Met 2 GPU's zullen eerder genoemde vertiermakers niet echt een probleem hebben, maar mijn portemonnee heeft wel een probleem met deze Mac. En ik zou, als ik 'm anyway zou aanschaffen, toch meteen de zwaarste GPU kiezen... Dat is namelijk de enige die niet (makkelijk) te upgraden valt.
  • Gaan voor een customac. Nadeel is dat ik dan toch snel weer aan een flinke behuizing zit.
Of er met eGPU's iets te doen valt weet ik niet, maar het lijkt me ergens niet de beste oplossing. De resolutie van de beoogde monitors zal trouwens 2560x1440 of 2560x1600 bedragen.

Wat zou mijn beste keus zijn in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 22:49
Kan enkel spreken voor mezelf, maar incidenteel gamen doe ik op mijn PS4/XBOX360 en de rest op mijn Mac Mini of mijn rMBPRO. Is dat geen oplossing? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Ik ben geen console gamert, dus die valt af. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Joseph schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:00:

Verder heb ik een hekel aan grote behuizingen, dus er zijn ruwweg 3 keuzes: Nope ;)

• Gaan voor een Mac Mini. Lijkt me trouwens een onverstandige keus, aangezien 'ie al een tijd niet geüpdatet is. Verder ontbeert deze mac de nodige grafische powers.
Nee

• Gaan voor een Mac Pro (2013). Met 2 GPU's zullen eerder genoemde vertiermakers niet echt een probleem hebben, maar mijn portemonnee heeft wel een probleem met deze Mac. En ik zou, als ik 'm anyway zou aanschaffen, toch meteen de zwaarste GPU kiezen... Dat is namelijk de enige die niet (makkelijk) te upgraden valt.
Nee

• Gaan voor een customac. Nadeel is dat ik dan toch snel weer aan een flinke behuizing zit.
kan een optie zijn
De mac mini is te zwak voor serieus gamen, dat raad ik je echt af.
De mac pro hardware is bedoeld voor videobewerken etc. niet voor spelletjes
Customac, hackintosh heb je ook in kleine formaten, je kan voor builds hier kijken: http://www.tonymacx86.com/home.php

Mijn suggestie: Koop een mooie imac, zeker met de 27" versie kun je spellen goed spelen en zit je ruim onder de prijs van een mac pro :) en je kan je imac gelijk als extern scherm gebruiken voor je Retina macbook.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:18
http://www.tonymacx86.com...60gtx-customac-build.html zoiets en je hebt een kleine case met genoeg power om de meeste games goed te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom geen iMac? Wat heb je precies tegen een AIO oplossing?

Dat is namelijk op Apple gebied wel hetgene dat voornamelijk wordt aangeboden met redelijke GPU.

Ik heb zelf een Mac Mini, maar ja.. ik game niet. Dus voor mij is het een ideaal apparaat (heb er wel een SSD en 8 GB RAM ingezet). Ik ben zelf niet voor een iMac gegaan omdat ik al een goed 24" IPS panel van HP heb. Mocht ik in de toekomst weer in de markt voor een machine zijn, wordt het misschien wel een iMac (maar dan wel VESA mountable) :)

Alternatief is gewoon jouw MBP aan een scherm hangen..

[ Voor 144% gewijzigd door Lethalis op 02-01-2014 09:29 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Laat ik voorop stellen dat ik geen gamer ben, maar dat het leuk is om af en toe even een game open te zetten. Maar als ik dat even weglaat, dan denk ik dat de McMini behoorlijk in de buurt komt. Als ik naar Tony's builds kijk dan zit ik weer met die grote kasten...

@Fietsbel: De Mac Pro is niet bedoeld voor spelletjes, maar er zijn wel meer dingen ergens niet voor bedoeld. Laten we niet vergeten dat die 2 FirePro's een gigantisch vermogen kunnen leveren, ik heb reviews voorbij zien komen waarmee FPS van Crysis met vergelijkbare kaarten in de 3-tallen kwam! En het is natuurlijk een gruwelijke machine... en stil :P

Edit: Een iMac is echt niet aan mij besteed. Ik weet niet wat ik er tegen heb - maar het is iets teveel van het goede. Het zal ongetwijfeld een top apparaat zijn - maar ik prefereer een losse computer en scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Joseph op 02-01-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:27

Grin

Ride si sapis.

- Mac Mini is sowieso geen optie voor wat jij met een Mac wilt doen.

- Mac Pro is eigenlijk je enige echte optie maar voor gamen is deze machine minder geschikt. Game performance is voldoende maar als je kijkt naar wat je betaald voor een dergelijke setup, dan is de prijs/performance ratio zoek. Daarnaast doe je m.i. onvoldoende met de Mac Pro om een dergelijke aanschaf te kunnen rechtvaardigen.

- Custmac? Geen idee wat dit is, maar ik gok op een PC met OS X. Dat is natuurlijk nooit een optie...

De conclusie is dat met jouw voorwaarden -externe monitor en gamen- er eigenlijk geen ideale Mac is.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Misschien een Mac Mini + Windows game pc, goedkope cpu en betere gpu, aangezien je budget daarvoor toereikend lijkt.

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Hackintosh (OSX op een custom-built PC) zou ik inderdaad ook niet aanraden. Het werkt wel maar het blijft een hobby-oplossing. Updates zijn niet altijd betrouwbaar. Als je dit geen probleem vindt zou het de ideale oplossing kunnen zijn, maar dan moet je er goed op letten dat alle hardware helemaal compatible is.
Het is daarnaast ook niet in overeenstemming met de EULA van OS X, maar dat is meer een moreel dan een technisch argument :)

Eigenlijk is enkel een iMac geschikt voor de doeleinden die jij hier opnoemt. De nieuwe generatie MacPro is niet helemaal geschikt en eigenlijk veel te duur in dit geval. Is een vorige generatie MacPro geen optie? Dan zit je toch iets goedkoper en heb je wat meer keuze op het vlak van grafische kaarten. Performance voor VM's moet wel goed zitten met een dual Xeon processor, en een sloot RAM toevoegen is piece-of-cake.

Waarom is een AIO eigenlijk geen optie? Want het scherm van een 27" iMac is nu niet bepaald belabberd te noemen. De performance van zo'n machine is er ook niet naast. Het enige minpunt zou de "upgradeability" zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Darkstar op 02-01-2014 12:45 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dual Xeons hoeft nu ook weer niet... Een stevige i7 voldoet al.

Voor de derde en laatste keer: ik prefereer een losse computer en scherm. Nogmaals, de iMac is ongetwijfeld een fantastisch apparaat, maar het is niet mijn cup of tea.

De vorige generatie Mac Pro is een zeer grote kast... Maar houd zijn waarde wel denk ik. Waar is deze nog te verkrijgen?

En ik snap niet waarom de nieuwe generatie MacPro niet helemaal geschikt is? Die heeft alles wat ik wil: klein, stil, heel veel kracht, prima voor een spelletje... Prijs-performance is iets waar ik niet op let. Natuurlijk, dit apparaat is te duur, maar ik ga er wel jaren plezier van hebben.

De Mac Mini blijft overigens een leuke optie, ik ga niet dood als ik geen games kan draaien :p Maar heeft iemand enig idee wanneer dat ding een keer een upgrade krijgt?

[ Voor 35% gewijzigd door Joseph op 02-01-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Joseph schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:56:
[...]
En ik snap niet waarom de nieuwe generatie MacPro niet helemaal geschikt is? Die heeft alles wat ik wil: klein, stil, heel veel kracht, prima voor een spelletje... Prijs-performance is iets waar ik niet op let. Natuurlijk, dit apparaat is te duur, maar ik ga er wel jaren plezier van hebben.

De Mac Mini blijft overigens een leuke optie, ik ga niet dood als ik geen games kan draaien :p Maar heeft iemand enig idee wanneer dat ding een keer een upgrade krijgt?
Als de prijs je echt niet uitmaakt, dan kun je inderdaad beter een Mac Pro kopen.

En upgrade van de Mac Mini? Dat is een goede vraag. Ik heb er een paar maanden op gewacht totdat ik er niet meer tegen kon en simpelweg de 2012 versie heb gekocht.

Overigens moet je ook niet teveel van die upgrade verwachten. Ze gaan er geen Iris Pro in doen, maar zeer waarschijnlijk een HD 5000. Misschien een mSATA SSD, maar zelfs dat is geen garantie.

Hoe dan ook zal het een marginale upgrade zijn, vanwege de budget constraints bij de Mini.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Bedankt voor alle reacties. Ik neem het in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:27

Grin

Ride si sapis.

Joseph schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:56:
[...]

Als prijs/performance geen issue is dan is de nieuwe Mac Pro (nMP) de enige echte optie voor jou.
Hij is prijzig maar dat is dus geen probleem, prima, aanklikken en bestellen! :*)
Moet eerlijk zeggen dat ik ook lang gewacht heb met het bestellen van een nieuwe desktop. Toen de prijzen van de nMP kwamen heb ik berekend dat ik ~4000 Euro kwijt zou zijn aan een nMP(~3500) + scherm(~500). Heb toen snel een maxed out iMac aangeklikt en was voor 3100 Euro klaar.

Mac Mini, met een dikke SSD (of wellicht een PCIe SSD bij de volgende upgrade) zou dat zeker een optie voor jou kunnen worden. Maar gamen is dan een totaal andere ervaring dan op een nMP.
Wil je betalen voor de betere game-ervaring of niet? That's the question...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Hackintosh (OSX op een custom-built PC) zou ik inderdaad ook niet aanraden. Het werkt wel maar het blijft een hobby-oplossing. Updates zijn niet altijd betrouwbaar.
Als je goed kijkt naar welke hardware je gebruikt dan doet een hackintosh niet onder voor een gewone mac, eigenlijk het enige wat anders werkt is dat je bij een major OS upgrade het via een usb stick moet updaten omdat er geen apple EFI op zon machine draait.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1