Printrboard 3D printer electronics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 00:57
Beste Tweakers!

Sommige zullen de titel wel herkennen, printrboard is een geavanceerd moederboard voor de wel bekende 3D printers die de laatste tijd veel gemaakt wordt. Er zijn verschillende versies van, waarvan ik de laatste nieuwe heb Rev. D zeer mooi boardje alleen ik zit met een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://printrbot.com/wp-content/uploads/2012/03/800px-PrintrboardRevB_Front.jpg
op plaatje staat een rev B maar ziet er ongeveer het zelfde uit.

Ik heb hem hier aangekocht: http://makemendel.com/mechanical-parts/printrboard
En hier staat een onderwerp over de firmware: http://reprap.org/wiki/Pr...ng_Firmware_.28Windows.29

Ik heb de *CDC versie, daar ben ik achter gekomen omdat op de achterkant van mijn print geen tekst staat ( bij *DFU staat er printrbot op als ik het goed heb gehoord ) en als ik hem inplug staat het in mijn apparaat beheer maar daar kom ik later even op terug.

CDC werkt dus via de arduino software het zelfde als een arduino moet je eerst een driver installeren om je printrboard een COM poort te geven. De driver heb ik gevonden op de pagina waar ik de print heb gekocht. Ik werk op Windows 7 Home Premium en als ik mijn print dus inplug via de usb en ga naar apparaat beheer staat daar bij overige apparaten: USB Serial met een geel driehoekje ( automatisch zoeken naar een driver werkt niet ). Ik kan hem ook opstarten via boot menu waardoor ik een jumper op het printje moet prikken en vervolgens op reset moet drukken dan komt er in apparaat beheer bij overige apparaten te staan: AVR CDC Bootloader weer met een geel driehoekje en automatisch naar driver zoeken werkt niet en het werkt ook niet als ik die driver selecteer die ik had gevonden op hier boven genoemde website.

Naar al dit gedoe om een een COM poort toe te geven aan dit printje is er ook de mogelijkheid om via de ICSP header die ook aanwezig is om een nieuwe bootloader er in te flashen deze kun je ook downloaden op de website van reprap hier boven. Ik heb een SP200S Programmer maar het is mij nog altijd niet gelukt om daar de drivers van te installeren. Ik zou wel willen proberen om een echte Atmel usb avrisp xp2 te kopen, prijzen zijn oké maar ze vragen er dan als nog 20 euro verzending op waardoor je toch op 50-60 euro uit komt wat ik te duur vind.

Ik heb hier boven over gesproken dat ik op 2 manieren mijn printrboard kan opstarten, ik heb dus ook 2 verschillende COM poorten nodig de normale opstart is voor prontrface ( programma voor de printer te besturen ) en de bootmenu com poort is voor het arduino programma op de hardware settings er in te zetten.

Ik zoek iemand die ervaring heeft met dit probleem om mijn printrbot een com poort te geven. Als dit probleem enkel op te lossen is doormiddel van een ISP programmer dan ben ik opzoek naar iemand in de buurt van Helden / Panningen in limburg ( vlak bij venlo ) die mij even zou kunnen helpen om er een nieuwe bootloader in te zetten.

Met vriendelijke groet
Sjoerd K

*CDC: USB Communication Device Class
*DFU: USB Device Firmware Upgrade Class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-10 18:32
Je driver zou je handmatig kunnen instellen. Je verwijst dan naar de map waar je de driver hebt staan.

Mocht je echter denken dat het een firmware probleem is, zou ik je kunnen helpen met de AVR ISP mkII. Ik zit in Roosteren, tusssen Sittard en Roermond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
Roosteren weet ik wel te liggen is vlak bij mijn school in maaseik. De driver zou je inderdaad handmatig moeten kunnen instellen heb ik bij de arduino ook vaak genoeg gedaan, jammer dat ik er geen video van kan vinden waar mensen de driver installeren

mocht het niet lukken dan neem ik contact met je op.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je al een andere PC/USB kabel geprobeerd? Want een USB Serial hoort gewoon te werken. Heb je USB3.0 poorten? Probeer dan eens hem in een USB2.0 poort te doen. Heb je die niet dan kan je een USB 2.0 hub als converter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
Ik heb het geprobeerd op een andere computer met een andere usb kabel, echter twijfel ik wel of ik de goede driver aan het installeren ben? Ik probeer steeds de driver van arduino die ik gedownload heb op de pagina waar ik dit printje gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 16:50
Je zult de USb serial device driver moeten installeren van de pagina waar je naar toe linkte. Daar staat een bestandje bij software (linkt naar PRJC.com) of hier

het staat onder dit kopje
All Windows users: Download this required USB driver, right click on it and “Run as Administrator” to install the INF file. It should create a new COM port that you can then use in Repetier to connect to the printer. For more information please see this Getting Started Guide.

Windows 8 users: If you are having trouble installing the driver, please try these steps.

anders staat hier een how to om de driver handmatig toe te voegen. heb zelf een Sanguinololu die heeft het zelfde geneuzel gehad. De ene keer ziet windows het wel de andere keer zul je de driver dus zelf moeten installeren (meestal het geval)

Ik zou de bootloader lekker laten voor wat het is, die hoef je namelijk helemaal niet te veranderen of vervangen. Als die eenmaal er op staat dan is het goed en hoef je hem niet meer te veranderen.

En je hebt dus ook niet 2 COMpoorten nodig enkel 1, waarmee je in de arduino IDE je firmware kan uploaden en met dezelfde COMpoort bestuur je je printer ook in pronterface (zou overstappen naar Repetier host als ik jou was) En je praat over opstarten maar dat lijkt me verwarrend. Je kan een firmware uploaden, het bordje is namelijk opgestart zodra je em aan de USB hangt en power krijgt. Dan zul je met Gcodes die je met je slicer genereerd de printer kunnen aansturen via een host (zoals repetier of pronterface)

Waarom post je dit eigenlijk niet in het 3d print forum daar zijn meer mensen die printrbot hebben namelijk en je wellicht makkelijker hadden kunnen helpen

[ Voor 71% gewijzigd door WeeDzi op 03-01-2014 09:58 ]

Pagina: 1