Toon posts:

Nieuwe onderdelen gekocht, moederbord start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Probleem is opgelost

Hallo mensen,

Ik heb onlangs de volgende onderdelen besteld:

Asrock 970 Pro3 R2.0
Corsair Vengeance 2 maal 8gb, 1866Mhz
AMD FX 8350
Zalman Z11 Plus

Dit was een upgrade op mijn bestaande computer:

Nvidia (Point of View) GeForce 460 GTX
Antec TruePower 2.0 550 watt voeding,
Etc.

Mijn probleem:

Bij het installeren van de componenten in de kast ging alles voorspoedig. Na de system panel header aangesloten te hebben probeerde ik de computer te starten zonder resultaat. Hierbij zag ik wel dat er spanning op mijn moederbord stond (elke usb poort deed het bijvoorbeeld). Vervolgens heb ik ook het moederbord proberen te starten door de power sw direct met een schroevendraaier te kortsluiten. Hierbij kreeg de cpu fan een kleine stoot maar gebeurde er vervolgens niks.

Heeft er iemand advies of een suggestie over wat het probleem is? Ik ben verre van een expert, maar naar mijn idee ligt bij het probleem bij een dead on arrival moederbord. Is het verstandig deze retour te zenden?

Met vriendelijke groeten,

Peter.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Weet je zeker dat je alle kabels hebt aangesloten?

Daarnaast al een CMOS reset geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle kabels volgens de handleiding aangesloten. Erg bedankt voor de CMOS suggestie, deze ga ik nu proberen.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Deze al bekeken ? --> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

&

En je weet dat Asrock op hun website aanraden om bij een 125 Watt CPU een Cooler te gebruiken
die richting mobo blaast ?

Bron --> http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Pro3%20R2.0/?cat=CPU

I quote "For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design"

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Hierbij kreeg de cpu fan een kleine stoot maar gebeurde er vervolgens niks.
Kortsluiting. Haal het moederbord eens uit de kast, leg het op een kartonnen doos en probeer dan nog eens te starten.

Grote kans dat er ergens een afstandsbusje teveel in de kast zit.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Nemesizz schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:57:
[...]

Kortsluiting. Haal het moederbord eens uit de kast, leg het op een kartonnen doos en probeer dan nog eens te starten.

Grote kans dat er ergens een afstandsbusje teveel in de kast zit.
Dit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CMOS reset geprobeerd en ik heb het moederbord uit de kast gehaald. Ik heb het moederbord op het foam gelegd dat was meegeleverd. Maar er was geen verandering.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
4-pins CPU kabel aangesloten?

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Dan is er maybe toch kortsluiting geweest tussen mobo & kast of dmv jou schroevendraaier ?

Verwijderd

Topicstarter
De 8-pins CPU kabel is aangesloten. En ik ben vrijwel zeker dat de schroevendraaier niet het probleem is aangezien hij het daarvoor ook niet deed en de situatie vrijwel het zelfde is gebleven. (foto van huidige situatie http://imgur.com/DL4XBx8 )

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Welke kabel hangt bovenaan los ? Is dit een 6 pins PCI-e of iets anders ?

Verwijderd

Topicstarter
Een extra 4 pin die door wordt gevoerd van de 8 pin. Ik denk een extension stekker voor idd PCI-e of iets anders.

• PilatuS
  • Niet online
Dus de voeding heeft een losse 8 en 4 pins stekker die aan elkaar zitten ? Dat heb ik nog niet eerder gezien.

Edit: Even plaatje opgezocht. Het is een beetje vreemd maar klopt wel.

Alles zit er dan verder goed op voor zover ik kan zien. Anders toch maar gaan testen en onderdelen uitsluiten. Dus een andere voeding proberen en RAM even los.

[ Voor 55% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2014 19:26 ]

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Die CPU cooler is dat de meegeleverde AMD fabriekscooler bij die FX8350 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja meegeleverde koeler van de FX8350, maar het lijkt me sterk dat het probleem daar ligt.

[Edit] Ik ga nu mijn oude componenten in de nieuwe kast monteren. Dit zou een defecte voeding en een kapotte power button van de kast moeten uitsluiten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 19:37 ]

• PilatuS
  • Niet online
Voeding kan je helaas niet helemaal zeker van zijn als het wel werkt met je oude spullen. Deze CPU vraagt waarschijnlijk flink wat meer dan de oude. De voeding die je hebt is ook wat ouder.

• Jolke
Haal die losse kabeltje onderaan eens los en gebruik de schroevendraaier methode (die had je toch alleen met het systeem nog in de kast gebruikt?), wellicht zit daarin een kortsluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vertraging, maar het probleem is gevonden: het is de voeding. Ik heb een andere voeding geprobeerd, en het moederbord deed het naar behoren.

Heel erg bedankt voor alle suggesties, het geduld en mijn excuus voor mijn newbie-heid, dit is de 2e pc die ik in elkaar heb gezet. Dit topic is hiermee afgesloten denk ik. Fijn nieuwjaar allemaal uiteraard!

• Jolke
Mooi, gefelicteerd en veel plezier ermee!

Goed dat je nog even feedback gegeven hebt d:)b
Pagina: 1