Welke PCi-express (2.0) controller voor 6 GB/sec sata aanslu

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 23:38
Beste tweakers,

Aangezien mijn hobby in de retro pc bevind, zoek ik een oplossing voor een van mijn computers.

Ik heb hier een intel core quad Q9650 extreme systeem hier staan met een asus P5Q3 Deluxe/WiFi-AP @n moederbord en nog wat dingen erin.. Ik wil dit systeem gebruiken om

1. Al mijn windows xp spellen erop te spelen.. Ik zat te denken om een dualboot te maken met windows 7 32-bit.. Want het moet een echte 32-bit systeem worden en blijven. Dit omdat 64-bit os geen 16-bit software meer kan gebruiken.. En dat is voor mij juist net de must..

2. Om al me data over te zetten naar mijn oudere systemen die ik hier heb staan en dus nog mee bezig ben..

Het moederbord ondersteunt dus een floppy controller en een van de laatste IDE controllers (waar blijkbaar niet van te booten is) Maar dat maakt opzicht niet uit zodat ik dan makkelijker oude IDE schijven zou kunnen swappen om bij de data te kunnen..

Het moederbord ondersteunt dus alleen maar sata300, en ik wil er dus een samsung ssd (misschien meer) eraan gaan hangen (dit omdat het systeem dus sneller kan opstarten en dat de besturingsystemen dus lekker vloeiend blijven draaien. Kwa access times geen problemen.. Maar kwa grote (burst) is het dus allemaal erg beperkt in burst snelheid, terwijl de ssds dat worden beperkt door de controller van het moederbord...

Ik zoek daarom een serieus sata 600 controller om dit probleem van het moederbord op te lossen..

Ik denk zelf dat de meeste pci-e 1x kaartjes niet doen wat ze beloven omdat ze op de bus worden geknepen.. Dus de controller zal dan minimaal een pci-express 4x bus moeten hebben om het gene te bereiken wat ik wil..

Alleen kan iemand mij aanraden welke controller ik dan moet hebben om mijn moederbord van echte sata 600 te voorzien?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon op 3Gbps SATA die SSD aansluiten? Je mist dan iets aan doorvoersnelheid, maar waar wil je die voor gaan gebruiken?
Daarbij, 3rd party SATA 6Gbpscontrollers zijn niet echt veel sneller (vaak zelfs wat trager), dan de 3Gbps van de chipset.

Dus voordat we dingen gaan roepen, wat is je budget? Want ik ben bang dat je aardig in de buidel mag tasten wil je iets dat echt een verbering is boven de controller die je nu al hebt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het lukt mij even niet de link te leggen tussen een retro -game- pc en de noodzaak voor een 6 Gbps controller.
Wat wil je daarmee dan bereiken? 2000 spelletjes in 1 seconde laden of zoiets? Lekker retro.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 23:38
Ja dat is juist het probleem, die doorvoersnelheid... En het andere probleem is is dat er niet echt veel oudere type ssds zijn die makkelijk te trimmen zijn onder bijvoorbeeld windows xp.. Het is dat bijvoorbeeld samsung hier zijn magician ssd software bijleverd om de ssds te trimmen onder een besturingsysteem die geen totale controlle heeft over de ssd. Dus ik kom dan al snel uit om dan een nieuwere type ssd aan te schaffen. En dat de doorvoersnelheid word afgeknepen vind ik persoonlijk nogal zonder van de nieuwe type ssd.

Budget is vrij onbeperkt.. Ik kan je wel een budget geven alleen dan geef je mij weer het advies om een goedkope k*t controller aan te schaffen, en daar word ik niet echt mee geholpen.
Dus geld is opzicht het probleem niet zo.

Je zegt trouwens dat het iets inzakt.. ik denk dat ik dan op 275MB/sec zit op een sata 300 controller
En een 575 op een sata600 als je de overhead erbij telt.. Vind dat persoonlijk toch nog wel een aardig verschil voor een ssd.. (al zal het voor een normale hardeschijf i.d.d niks uitmaken)
Reepje schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:37:
Het lukt mij even niet de link te leggen tussen een retro -game- pc en de noodzaak voor een 6 Gbps controller.
Wat wil je daarmee dan bereiken? 2000 spelletjes in 1 seconde laden of zoiets? Lekker retro.
Ehm nee ik ga hier geen dos spelletjes erop spelen als jij dat denkt, daar heb ik wel andere machines voor die gewoon in pure dos draaien.. Het is voornamelijk echt voor om :

1. Het OS sneller te laten opstarten, ook om te zorgen dat het os lekker vel blijft reageren, met een hdd zal je dus fragmentie krijgen en zakt daardoor ook de snelheid van het o.s aardig in m.b.t het opstarten ervan en het opstarten van programmas.

2. Voor namelijk ook grote hoeveelheid data te kunnen overzetten.. (vind ik wel het belangrijkste)

[ Voor 44% gewijzigd door Robin4 op 01-01-2014 18:46 . Reden: spelings fouten corrigeren. ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom is het een probleem dat de doorvoersnelheid 'slechts' op zo'n 300MB/s ligt? Waar gaat die data naar toe dat je die snelheid nodig hebt.

Als ik in dit lijstje kijk: http://tweakers.net/categ...hSlKTBGhdw0iffj_Nk09ccxvg
Dan vallen sowieso alle controllers onder de 100 euro af, omdat die sowieso niet voldoen.

Duurdere controllers zullen mogelijk wat betere prestaties halen, maar dan moet je kijken naar reviews van die dingen.

Persoonlijk vind ik het veel geld voor iets dat tussen je oren zit, want in de praktijk ga je toch niets merken van de doorvoersnelheden met het booten van Windows of starten van games. En data te kunnen overzetten, ja, dat zou mogelijk iets sneller kunnen, maar dan is het de vraag, waar gaat die data naar toe?