Waarom?
Beide zijn overpriced, wat is reden om de TP-Link Archer C7 die ik noemde weg te strepen?
Ik vind het toch best raar dat er zo weinig keuze is bij de standalone modems.
Ik heb maar 1 standalone modem gevonden die zowel ADSL en VDSL ondersteunt

.
Tegenwoordig wil iedereen voor dubbeltje op eerste rij zitten en daarbij alles in een enkel kastje hebben. Of het dan ook goed werkt boeit niet, zolang alle stickertjes er maar op kunnen en het één kastje is

Ik vind de keuze erg beperkt en daarnaast is het vervelend om 2 kastjes te hebben wat normaal in 1 kastje kan

.
Daaron dus. Dat wil iedere Jan-met-de-Pet. Maar zoals ik al aangaf (ben je het ermee oneens of negeer je het

) is de levensduur van modem anders (langer) dan router, dus is het juist erg onlogisch om beide functionaliteiten in een enkel apparaat te combineren.
Wanneer ik erover nadenk dan denk ik dat ik beter af ben met een modem router combinatie zoals de AVM 7490.
Ik heb echter wel schrik dat de AVM niet het volledig appartement dekt, volgens mij zal een standalone router hier geen last van hebben door de externe atenne.
Als je meer dekking wilt heb je meerdere AP's nodig. Ook hier ga je met een enkel WiFi-apparaat nooit door dikke betonvloeren en isolatielagen heenbeuken.
Wat vinden jullie dat de beste keus is ?
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de grootte fabrikanten geen top routers uitbrengen met een ingebouwde modem.
Omdat integratie per definitie iets wat je doet met goedkope low-end prul. High-end apparaten vervangen mensen vaker en zijn duurder en lastiger om te integreren dus dat gebeurt niet. Daarom lopen integrated apparaten structureel een generatie achter op losse dingen.
Let ook even op de specs die niet op dozen staan maar des te belangrijker zijn voor prestaties:
- hoeveel WiFi-radio's hebben ze? Standalone meestal 2 of 3, integrated meestal max 2 vaak 1
- hoeveel WiFi antennes? Zelfde als hierboven
- ondersteunen ze geavanceerde WiFi technieken zoals beam forming?
De genoemde routers (zowel jouw overpriced voorbeelden als de mijne voor helft van de prijs) hebben 3 radio's, 3 antennes en kunnen dus 3 physical streams aan (wat dus inderdaad anderhalf keer performance geeft van 2 physical streams, drie keer performance van een enkele). De genoemde routers doen ook aan softwarematige beam forming. Ik daag je uit een willekeurige geintegreerde modem/router te vinden die 3 physical streams of beam forming ondersteunt...