DSL modem router

Pagina: 1
Acties:

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik ben aan het overwegen om mijn oude USR modem/router te vervangen.
De reden hiervoor is dat hij nog altijd maar Wifi G heeft ipv. N of de AC standaard.

Nu dacht ik of AVM fritzbox 7490 te kopen (all in one).
Of te gaan voor de oplossing waarbij men een router en modem apart koopt.
Hier kom ik echter tot de vast stelling dat het niet evident is om een modem te vinden die ADSL en VDSL ondersteunt.
Ik wil namelijk dit jaar van ADSL omschakelen naar VDSL.
Kan iemand me een modem aanraden die VDSL en ADSL ondersteunt ?
Of hoe kan ik dit best oplossen ?

Alvast bedankt

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, kijk eens naar prijskaartje... :X

Mijn advies: modems gaan veel langer mee dan (WiFi) routers, dus hou ze apart. Neem een zo simpel mogelijke modem die voldoet aan je eisen (VDSL2 dus) en koop daar een losse Ethernet/WiFi router bij.

Je hebt al een VDSL2 modem voor EUR 100. Vervolgens kost een TP-Link Archer C7 (momenteel veruit beste prijs/kwaliteitverhouding qua router) ook minder dan EUR 100. Voor minder dan EUR 200 ben je dus klaar. Mocht de router op enig moment niet meer voldoen (geen 60GHz 802.11ad support bijv), dan kun je die vervangen zonder nieuwe modem te kopen. Andersom kun je naar kabel of glas overstappen en de router blijven gebruiken. Veel flexibeler dan modem+router ineen.

Laat die overpriced Draytek dus voor wat hij is :o

Oslik blyat! Oslik!

• michelk31
Bedankt voor de reactie:

Ik ben aan het denken om de volgende combinatie te kopen:
* Draytek vigor 130 (VDSL + ADSL modem) = +/- 100 €
* Asus RT-AC68U (160 €) of netgear nighthawk (200 €)

Ik vind het toch best raar dat er zo weinig keuze is bij de standalone modems.
Ik heb maar 1 standalone modem gevonden die zowel ADSL en VDSL ondersteunt :(.
Ik vind de keuze erg beperkt en daarnaast is het vervelend om 2 kastjes te hebben wat normaal in 1 kastje kan :(.

Wanneer ik erover nadenk dan denk ik dat ik beter af ben met een modem router combinatie zoals de AVM 7490.
Ik heb echter wel schrik dat de AVM niet het volledig appartement dekt, volgens mij zal een standalone router hier geen last van hebben door de externe atenne.

Wat vinden jullie dat de beste keus is ?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de grootte fabrikanten geen top routers uitbrengen met een ingebouwde modem.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
michelk31 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 20:37:
[...]

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de grootte fabrikanten geen top routers uitbrengen met een
En toen waren de belminuten op? :)

Ik kreeg van mijn ISP een FritzBox (FB) cadeau toen ik besloot om niet over te stappen naar de concurent bij de verhuizing. Is niet de nieuwste, maar contract verloopt deze zomer weer en dan vraag ik wel weer een nieuwe. 8)
Kortom, probeer eens je ISP aan de mouw te trekken. Ze kunnen vaak al wel korting geven.

Overigens super devices die FB's. Goed in te stellen, en het zit gewoon goed in elkaar voor als je dingen out-of-the-box goed wilt hebben draaien. Toegegeven, vroeger wilde ik het lang-leve-de-tweak-routertjes zelf maken, maar nu moet het gewoon draaien.
Voor een beter bereik kun je ook een extra accespoint aanschaffen en bedraad ergens halverwege naar de zolder in je huis leggen voor het vergoten van je draadloos netwerk.

Staar niet teveel naar de draadloze snelheden; als je echt snelheid (stabiliteit) nodig hebt, dan kan je beter een UTP kabeltje gebruiken op Gbit. :P

• michelk31
belminuten zijn er weer :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Mooi... kan je gelijk contact opnemen met je provider :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jolke
  • Nu online
Wel aardig dat je alleen daarop reageert ... en on-topic niet :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michelk31 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 20:37:
Bedankt voor de reactie:

Ik ben aan het denken om de volgende combinatie te kopen:
* Draytek vigor 130 (VDSL + ADSL modem) = +/- 100 €
* Asus RT-AC68U (160 €) of netgear nighthawk (200 €)
Waarom?

Beide zijn overpriced, wat is reden om de TP-Link Archer C7 die ik noemde weg te strepen?
Ik vind het toch best raar dat er zo weinig keuze is bij de standalone modems.
Ik heb maar 1 standalone modem gevonden die zowel ADSL en VDSL ondersteunt :(.
Tegenwoordig wil iedereen voor dubbeltje op eerste rij zitten en daarbij alles in een enkel kastje hebben. Of het dan ook goed werkt boeit niet, zolang alle stickertjes er maar op kunnen en het één kastje is :z
Ik vind de keuze erg beperkt en daarnaast is het vervelend om 2 kastjes te hebben wat normaal in 1 kastje kan :(.
Daaron dus. Dat wil iedere Jan-met-de-Pet. Maar zoals ik al aangaf (ben je het ermee oneens of negeer je het :? ) is de levensduur van modem anders (langer) dan router, dus is het juist erg onlogisch om beide functionaliteiten in een enkel apparaat te combineren.
Wanneer ik erover nadenk dan denk ik dat ik beter af ben met een modem router combinatie zoals de AVM 7490.
Ik heb echter wel schrik dat de AVM niet het volledig appartement dekt, volgens mij zal een standalone router hier geen last van hebben door de externe atenne.
Als je meer dekking wilt heb je meerdere AP's nodig. Ook hier ga je met een enkel WiFi-apparaat nooit door dikke betonvloeren en isolatielagen heenbeuken.
Wat vinden jullie dat de beste keus is ?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de grootte fabrikanten geen top routers uitbrengen met een ingebouwde modem.
Omdat integratie per definitie iets wat je doet met goedkope low-end prul. High-end apparaten vervangen mensen vaker en zijn duurder en lastiger om te integreren dus dat gebeurt niet. Daarom lopen integrated apparaten structureel een generatie achter op losse dingen.

Let ook even op de specs die niet op dozen staan maar des te belangrijker zijn voor prestaties:

- hoeveel WiFi-radio's hebben ze? Standalone meestal 2 of 3, integrated meestal max 2 vaak 1
- hoeveel WiFi antennes? Zelfde als hierboven
- ondersteunen ze geavanceerde WiFi technieken zoals beam forming?

De genoemde routers (zowel jouw overpriced voorbeelden als de mijne voor helft van de prijs) hebben 3 radio's, 3 antennes en kunnen dus 3 physical streams aan (wat dus inderdaad anderhalf keer performance geeft van 2 physical streams, drie keer performance van een enkele). De genoemde routers doen ook aan softwarematige beam forming. Ik daag je uit een willekeurige geintegreerde modem/router te vinden die 3 physical streams of beam forming ondersteunt...

Oslik blyat! Oslik!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
dion_b schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:27:
Eh, kijk eens naar prijskaartje... :X

.....

Laat die overpriced Draytek dus voor wat hij is :o
Hij kwam zelf met een Fritzbox die 80% van deze Draytek kost toch :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, ook veel te duur. Ander reden om niet voor alles-in-1 te gaan: de relatief high-end dingen kosten nog meer dan losse apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• michelk31
Dion, je geeft aan de beide overpriced zijn.

Maar kan je me een alternatieve standalone modem voorstellen die VDSL en ADSL aankan tegen een betere prijs ?

Ik ben echter het type dat alles graag in 1 kastje heeft maar ik ben wel aan het overwegen om eventueel niet voor die optie te gaan dankzij de feedback die ik krijg hier op het forum.
De levensduur is voor mij eigenlijk niet echt een probleem mijn huidig kastje van USR is al zeer oud en heeft de tand de tijds doorstaan. Wellicht ben ik wel bij de gelukkigen.
Ik ben echter niet het type dat elk jaar een nieuwe router koopt vandaar dat ik liever in 1 keer een goede "investering" doe die volgende jaren functioneert.

het laatste stuk van je reactie is mij iets te technisch:
De genoemde routers (zowel jouw overpriced voorbeelden als de mijne voor helft van de prijs) hebben 3 radio's, 3 antennes en kunnen dus 3 physical streams aan (wat dus inderdaad anderhalf keer performance geeft van 2 physical streams, drie keer performance van een enkele). De genoemde routers doen ook aan softwarematige beam forming. Ik daag je uit een willekeurige geintegreerde modem/router te vinden die 3 physical streams of beam forming ondersteunt...
Heeft er iemand enig idee hoeveel streams de AVM 7490 zal aankunnen ?
Wat is beam forming ? (Ik zal het zo dadelijk googlen)
In ieder geval zet dit soort feedback me eerder aan om voor de standalone versie te gaan omdat dit de beter kwalitatieve oplossing gaat zijn.

Jolke,

Ik heb vorig jaar al een aantal aanpassing doorgevoerd zodat ik een veel beter ontvangst heb.
De router is verhuist van de bureau naar woonkamer. De pc in het bureau is verbonden met een powerline adapter naar de router. En al de toestellen in de woonkamer zijn nu met een kabel aangesloten op de router. Het enigste wat nu nog draadloos is:
* De tablet
* De telefoons
* De internet radio
Daarnaast heb ik via software opgezocht welk kanaal in het appartementsgebouw het minst belast is.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 20:51
Hierbij iig de specs vd FB 7490:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FRITZ!Box 7490: Gigabit FRITZ!Box with Wireless AC for high-speed home networks

The new top model of the FRITZ!Box family combines gigabit speed, the latest hardware and technological highlights with the typical comprehensive FRITZ!Box spectrum of features. Deployment of the latest vectoring technology prepares the FRITZ!Box 7490 for the next boost in VDSL rates. For higher speed and greater range in home networks, the FRITZ!Box 7490 builds on the upcoming WLAN 11ac standard, with up to 1300 Mbit/s. For comprehensive communication in the home network, the FRITZ!Box 7490 supports both the frequency band at 2.4 GHz (3x3 MIMO, 450 Mbit/s) and on 5 GHz (3x3 MIMO, 1,300 Mbit/s), so it is fully backward compatible to the 802.11a/b/g/n standards. It is also equipped with four gigabit LAN and two USB 3.0 ports. For convenient telephony the new 7490 incorporates a telephone system with answering machines, an integrated DECT base station for up to six cordless telephones and connection options for analog, ISDN and IP telephones. The new FRITZ!Box is designed for use with all telephone lines, be they IP-based, analog or ISDN. The powerful media server streams images, videos and music throughout the entire home network, no matter whether the data are stored locally or in the cloud. And thanks to FRITZ!OS software as of version 5.50 the FRITZ!Box 7490 has become a perfect hub for the Smart Home.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben niet helemaal op de hoogte met alle termen maar ziet er heel aardig uit volgens mij.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fritz!boxen doen met VDSL overigens geen fatsoenlijke bridging meer dus of je die krengen nog wilt…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 09:04
Ik weet niet welke provider je hebt, maar de v8 experiabox van kpn kun je in full bridge mode zetten.
http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/
Het niet zeker dat je de v8 krijgt als je naar vdsl gaat, maar de kans is groot. Je kunt op dit moment ook een v9 krijgen die dit niet ondersteund en jammer genoeg kun je geen voorkeur aangeven.
Scheelt je weer 100 euro voor een modem. Steek dat in een blitse router accespoint.

[ Voor 23% gewijzigd door kaaas op 02-01-2014 22:50 ]

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heb zelf een (iets oudere) Fritz!Box 7340 die ik in combinatie met mijn Ziggo verbinding gebruik (Ziggo modem staat in bridge).

Origineel is het een VDSL modem, maar de Fritz!Boxen zijn eventueel ook prima te gebruiken als router voor een ethernet verbinding, dus geen probleem om naar kabel of glas over te stappen en toch je Fritz!Box te blijven gebruiken. Daarbij levert XS4ALL bij een glasvezel verbinding ook een Fritz!Box.

Maar je kunt zoals dion_b aangeeft ook zoeken naar een los modem en losse router.
Zelf vind ik het mooie van de Fritz!Boxen dat er veel meer mogelijk is dan alleen routeren (en NATten).
Zelf gebruik ik de VoIP, telefooncentrale en DECT functionaliteiten bijv.

Maar je kunt er ook bijv. een harddisk aanhangen voor netwerk opslag.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
ik heb afgelopen jaar denk wel 200 Draytek apparaten geplaatst, AP700 / 2850 / 2130 / 2860 / 120.. en heb maar paar keer problemen gehad.
Prijs / kwaliteit verhouding vind ik best redelijk! inkoop marges liggen uiteraard lager dan de verkoop.

• Jolke
  • Nu online
Robinski schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:30:

[...]

Zelf vind ik het mooie van de Fritz!Boxen dat er veel meer mogelijk is dan alleen routeren (en NATten).
Zelf gebruik ik de VoIP, telefooncentrale en DECT functionaliteiten bijv.

Maar je kunt er ook bijv. een harddisk aanhangen voor netwerk opslag.
Precies de reden dat de FB zo goed bevalt hier! Vergeet de overige opties ook niet te noemen, zoals VPN gastWLAN, etc... als ze nu ook eens ingebouwde language support hadden, kan die van mij op engels ipv Duits |:(
Pagina: 1