Mogelijk opgelicht op marktplaats, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 11:19
Hallo allemaal,

2 weken geleden heb ik bij een zeker persoon op marktplaats GTA 5 voor de Xbox 360 overgenomen, een cadeautje voor mijn broertje voor kerst. Er werd snel gereageerd en ik had het bedrag die avond nog overgemaakt. Aangezien we allebei Rabobank hebben zou de persoon het de volgende dag opsturen. Twee keer heb ik hem gevraagd of het al opgestuurd was, kreeg als reacties 'zit nog op werk ik probeer het zo' en een aantal uur later 'de brievenbussen waren versmald ik ga morgen naar het postkantoor'. Afin, klonk goed. Zat zelf de volgende aantal dagen in brussel maar toen ik terugkwam had ik nog steeds niks. Sindsdien een heel aantal mails gestuurd en nooit meer antwoord gehad. De advertentie op marktplaats bestaat niet meer en ik heb ook geen telefoonnummer van dit persoon. Wat kan ik nu het beste doen (eerste keer dat ik zoiets meemaak)? Het gaat me niet zo zeer meer om het geld maar om het feit dat mijn broertje nu geen cadeau van mij heeft gehad, wat ik gewoon lullig voor hem vind. Zal ik overgaan tot aangifte?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 13:42
kijk eens voor wat tips in: How to - Help! Ik ben opgelicht op V&A!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Die heb ik al doorgelezen, waar ik eigenlijk mee zit is dat ik niet nu ineens iemand die eigenlijk gewoon betrouwbaar was geweest maar bijv. tijdelijk geen internet heeft (noem maar wat) en daardoor niet reageert ga lopen flaggen als een oplichter. Zijn naam komt verder ook nergens voor op internet of op mijnpolitie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 11:00

basdej

OutSystems Consultant

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 13:42
Het kan best waar zijn, sommige mensen zijn tergend traag met het leveren. Dus alle hoop is nog niet verloren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
zeef schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:03:
Het kan best waar zijn, sommige mensen zijn tergend traag met het leveren. Dus alle hoop is nog niet verloren. ;)
Al heb ik dan wel zoiets van reageer even :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
tobitronics schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:00:
Die heb ik al doorgelezen, waar ik eigenlijk mee zit is dat ik niet nu ineens iemand die eigenlijk gewoon betrouwbaar was geweest maar bijv. tijdelijk geen internet heeft (noem maar wat) en daardoor niet reageert ga lopen flaggen als een oplichter. Zijn naam komt verder ook nergens voor op internet of op mijnpolitie.nl
Een persoon word pas geflagged op mijnpolitie.nl als er meerdere meldingen zijn binnen gekomen , je kan dus wel een melding aanmaken. Als hij vervolgens het spel wel heeft verstuurd kan de melding gewoon verwijderd worden door 1 van de partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat toch echt heel duidelijk op de site van Marktplaats.nl wat je moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Vanochtend aangifte online gedaan en nogmaals een mail gestuurd naar de verkoper dat er aangifte tegen hem is gedaan, en ineens wordt er gereageerd (wat toevallig....) . Ontzettend kortaf, geen aanhef/groet, 'we waren op vakantie maar ik heb het wel opgestuurd ik zal contact opnemen met de post'. Ik heb zo mijn twijfels of het verhaal klopt. Zal ik afwachten, aangifte intrekken of juist doorzetten (naam verspreiden op opgeletopinternet, brief naar bank etc. )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
tobitronics schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 14:33:
Vanochtend aangifte online gedaan en nogmaals een mail gestuurd naar de verkoper dat er aangifte tegen hem is gedaan, en ineens wordt er gereageerd (wat toevallig....) . Ontzettend kortaf, geen aanhef/groet, 'we waren op vakantie maar ik heb het wel opgestuurd ik zal contact opnemen met de post'. Ik heb zo mijn twijfels of het verhaal klopt. Zal ik afwachten, aangifte intrekken of juist doorzetten (naam verspreiden op opgeletopinternet, brief naar bank etc. )?
Zou nog heel even wachten, komt er over een paar dagen niets uit, dan verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En vergeet niet om hem aan te bieden dat je de aanklacht direct laat vallen als hij nu het geld terugbetaalt. Dat kan natuurlijk ook nog helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Kurkentrekker schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:16:
En vergeet niet om hem aan te bieden dat je de aanklacht direct laat vallen als hij nu het geld terugbetaalt. Dat kan natuurlijk ook nog helpen...
Dat heb ik al meerdere malen genoemd in mijn mails :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
Ik weet wel dat de post af en toe echt achterlijk lang doet over zendingen. Echt om te huilen, 10 dagen bezorgtijd voor een simpele envelop. En ik heb in 2013 bijna 15 klachten over zoekrakingen (zowel verzonden door mij als naar mij toe, ook zakelijke post)

Ik ben ook al eens eerder voor oplichter uitgemaakt, sindsdien ben ik in elk geval foto's van de zendingen die ik verstuur gaan maken. Heb je nu niks meer aan, maar je kan niks hardmaken, want er gaat gewoon écht veel mis bij de post. Zeker met brievenbuspost.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Inmiddels de aangifte uitgebreid met melding op opgeletopinternet en een brief naar de rabobank. Dit ivm dat het wederom stil blijft na die ene reactie en omdat het rekeningnummer inmiddels melding geeft op mijnpolitie.nl . *knip*

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 04-01-2014 23:21 . Reden: We willen geen NAW-gegevens op het forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat ik nooit zo snap van die oplichters is waarom ze niet na het overmaken meteen zeggen 'ok, ik heb je opgelicht, je gaat je product niet krijgen'. Bij hele kleine bedragen snap ik dat nog, maar verwachten ze nu echt dat bij 50 euro iemand het er maar bij laat zitten, nadat hij een paar keer gehoord heeft dat hij het toch echt gaat versturen, de enveloppen op waren, het postkantoor gesloten en de brug open stond? Natuurlijk zal de oplichter niet zeggen 'ik heb je opgelicht', dat maakt het in de bewijsvoering nogal makkelijk, maar waarom allemaal van die smoezen verzinnen? Gewoon radiostilte zou het al een stuk minder frustreren maken dan iedere dag moeten denken 'misschien doet die gast het morgen wel op de post'.

Overigens is dit technisch gezien nog geen oplichting, maar slechts wanprestatie. Jij hebt een overeenkomst met iemand gesloten dat jij hem betaalt, en dat hij jou iets stuurt. Hij heeft dat niet gedaan, dus wanprestatie. Daar mag je een civiele zaak van maken, maar dat is geen strafbaar feit. Oplichting is het pas (volgens de wet) als hij er een 'listige kunstgreep' of 'valse hoedanigheid' voor heeft moeten gebruiken. Gewoon 'legitiem' een product aanbieden en vervolgens niet leveren, daar is weinig trucage voor nodig, het is alleen niet netjes om te doen.

Zie ook:
http://blog.iusmentis.com...hting-is-geen-oplichting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangifte heeft totaal geen nut voor lage bedragen net als de website opgelichtopinternet. Zelf mag je niets ondernemen en de politie doet in 99,99 van de gevallen niets. Zelfs als er meerdere aangiften zijn gedaan bij de politie en de bank verschijnt zo iemand zijn rekenening zelfs nog niet op de website van de politie.

Dus het is jammer van je centen maar het is wat het is en je hebt gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:24:
Aangifte heeft totaal geen nut voor lage bedragen net als de website opgelichtopinternet. Zelf mag je niets ondernemen en de politie doet in 99,99 van de gevallen niets. Zelfs als er meerdere aangiften zijn gedaan bij de politie en de bank verschijnt zo iemand zijn rekenening zelfs nog niet op de website van de politie.

Dus het is jammer van je centen maar het is wat het is en je hebt gewoon pech.
Dat de politie niets met je aangifte doet (of lijkt te doen) klop wel volgens mij. Maar afgelopen december samen met ongeveer 7 andere mensen aangifte gedaan tegen een persoon en het rekening nummer was binnen enkele dagen zichtbaar op mijnpolitie.nl (dit zou echter wel sneller moeten )

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dit soort dingen ala brievenbus post? Postnl raakt bijna 30% van mijn brief zendingen kwijt ik doe tegenwoordig alles als basis pakket of op risico koper. Zonder track and trace is er niets te doen aan verloren pakketjes of brieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 13:53
Dit soort dingen wil je altijd verzenden met een track en trace. Vraag om een track en trace code voor het pakketje van de verzending. het kan zijn dat de verkoper dan wil dat je de extra kosten zelf moet betalen. Maar dan weet je in elk geval zeker dat het ook verzonden is. Dan weet je ook direct of je wordt opgelicht of niet. Liever gebruik ik ook echt een pakketdienst voor dit soort dingen zoals DHL, DPD of GLS.

Een marktplaats aankoop zonder track en trace zou ik niet accepteren.
Daarnaast zou ik de verkoper gewoon zoveel mogelijk lastig blijven vallen via het email adres totdat je pakketje aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap echt niet dat er op marktplaats geen review systeem wordt gebruikt zoals op tweakers en ebay. Als je hier een tweaker met 10 positieve reviews ziet kan je daar zonder al te veel risico 100 euro naar overmaken, bij marktplaats zie je alleen hoe lang een account actief is geweest, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Marktplaats is eigendom van Ebay, en aan Ebay verdienen ze veel meer (je moet er betalen om iets te verkopen). Als ze zulke features zouden inbouwen bij Marktplaats dan snoepen ze marktaandeel af van Ebay.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:51:
Ik snap echt niet dat er op marktplaats geen review systeem wordt gebruikt zoals op tweakers en ebay. Als je hier een tweaker met 10 positieve reviews ziet kan je daar zonder al te veel risico 100 euro naar overmaken, bij marktplaats zie je alleen hoe lang een account actief is geweest, meer niet.
Probleem met dergelijk systeem is dat je van die praktijken kan krijgen zoals op eBay. Veel producten verkopen van <10 euro. Veel goede feedback. Dan vervolgens een groep mensen oplichten voor producten van honderden euro's.

De controle die je daar op zou moeten uitvoeren is daarbij ook nog eens gigantisch. Vergeet namelijk niet dat mensen ook gewoon clones kunnen aanmaken om zichzelf ratings te geven. Om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 17:48
Maak een melding bij de bank, leg de situatie uit en vertel erbij dat je het wilt noteren als een tikfout in het rekeningummer. Zodoende krijg je uiteindelijk de echte naam van deze persoon van de bank voor civielrechtelijke procedures ;).

Het is beter dan niets, zelf ben ik opgelicht in 2011 en heb tot heden nog steeds niks van de Politie gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
Algemene tip: betaal anders 50% vooraf en 50% na je het goed hebt ontvangen. Zo verminder je het risico of eventueel 'verlies'.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 15:03
"I know how it feels bro....." 2 maanden geleden het zelfde gehad :(

Hij bood gta 5 aan voor de xbox.
Paar mailtjes heen en weer, geregeld voor 40 euro.
Betaald, krijg mailtje dat hij het zo snel mogelijk opstuurt.
Volgende dag mailtje van marktplaats dat ik moest oppassen voor degene waarvan ik had gekocht omdat hij "mogelijk" meer mensen had opgelicht.

Weg 40 euro :(. Ik had aangifte gedaan bij de politie maar niks meer van gehoord. uiteindelijk had ik een maand later in de winkel gekocht voor 35 euro.

Weer een wijze les geleerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 17:16
Je kunt ook betaling via PayPal eisen. Dan kun je het geld terugvorderen in zulke gevallen

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat dat soort "tips" maar achterwege.

[ Voor 85% gewijzigd door gambieter op 05-01-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
Aangiftes van dergelijke 'delicten' komen toch vaak op de plank te liggen om stof te happen....

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ps3gamer91 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:17:
Algemene tip: betaal anders 50% vooraf en 50% na je het goed hebt ontvangen. Zo verminder je het risico of eventueel 'verlies'.
Ik ga niet iets opsturen en hopen dat de ontvanger die 50% overmaakt. Voor genoeg mensen is de helft achteraf kunnen betalen dan gewoon 50% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 21:34

InFamous

excommunicado

Ps3gamer91 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:28:
Aangiftes van dergelijke 'delicten' komen toch vaak op de plank te liggen om stof te happen....
Maar dat maakt het doen van aangifte niet onbelangrijk. Blijf altijd aangifte doen van oplichting, ook als je denkt dat er niks mee gedaan word toch die aangifte doen. Je hebt niks te verliezen, kost je alleen even 15 minuten van je tijd, maar de kans is er dat er actie ondernomen word.

[ Voor 27% gewijzigd door InFamous op 05-01-2014 21:34 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-10 17:33
Klopt altijd aangifte doen ookal heb je maar een kleine kans dat hij gepakt wordt. Gun hem geen lolletje.

Als briefpost gebruikt wordt kan je niet aantonen dat het niet verstuurd is. Dat betekend het pakket kan verloren zijn dus dat is jou/eigen risico. Maar als meerder aangifte komt dan is het pech hebben en heeft hij geen excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
ilaurensnl schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:04:
Klopt altijd aangifte doen ookal heb je maar een kleine kans dat hij gepakt wordt. Gun hem geen lolletje.

Als briefpost gebruikt wordt kan je niet aantonen dat het niet verstuurd is. Dat betekend het pakket kan verloren zijn dus dat is jou/eigen risico. Maar als meerder aangifte komt dan is het pech hebben en heeft hij geen excuus
Zijn rekeningnummer geeft een melding op mijnpolitie, dus er zijn meerdere aangiftes gedaan. Bovendien als het verstuurd was zou die er toch alles aan doen om aangifte te voorkomen ipv niks te zeggen?

Dit persoon heeft voorlopig nog niet voor het laatst gehoord van mij, ik blijf doorgaan tot ik iets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 15:53
Ik ben ooit ook opgelicht op marktplaats (koop er ook geen pc spullen meer, lang leve tweakers!), en heb toen aangifte gedaan via meldpuntinternetoplichting. Kreeg netjes brief vd politie dat ze als er meer meldingen zijn er iets mee doen. (daar heb je dus niet heel veel aan, maar toch), en een half jaar later kreeg ik een brief dat ze de man gevonden hadden en gingen vervolgen. Nooit echt meer iets van gehoord verder, en ook geen geld terug gekregen, maar t is toch wel goed om te doen.

Je kan ook via meldpuntinternetoplichting.nl rekeningnummers controleren, dus een aangifte helpt zowieso andere kopers die dat ook checken.

Succes verder!

Ps. Wel beetje 'vreemd' om zo'n zending niet via aangetekend of gewoon track/trace te laten versturen.

[ Voor 7% gewijzigd door - peter - op 05-01-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

ilaurensnl schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:04:

Aangifte moet je alltijd doen. De politie kan simpelweg heel weinig met dit soort aangiftes, omdat de wederpartij alijd zal zeggen 'ik heb het verstuurd". Dat is een welles-nietes spel waar de politie echt niets mee kan. Want voor hetzelfde geld zit de oplichter of leugenaar aan de ontvangende kant, nietwaar.

En voor €40 onderzoekskosten maken (de politie kost ook geld) van €10.000... da's niet echt realistisch, gezien de welles-nietes situatie.
Pagina: 1