Vervanging High End CPU/Mobo/Mem

Pagina: 1
Acties:

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Het wordt tijd mijn huidige setup weer eens te vernieuwen en weer tot een high end systeem te komen. Niet dat mijn huidige systeem nu zo langzaam is, maar de basis is nu 5 jaar oud en ik begin het hier en daar toch wel te merken dat het niet meer het nieuwste en snelste is...

Ik zit nu nog met een i7 920, Asus P6T de Luxe, 6 GB OCZ 1600 geheugen en een HD6970. Ik wil dit denk ik vervangen door onderstaande:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4820K Boxed€ 277,40€ 277,40
1Asus X79-Deluxe€ 305,-€ 305,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 141,40€ 141,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,80

Ik twijfel nog over het moederbord daar ik de Wifi mogelijkheden helemaal niet nodig heb en vraag me af of ik niet beter voor een Rampage 4 kan gaan. Ik kies nu voor de X79 de Luxe omdat me dat het meest een "opvolger" lijkt voor mijn huidige bord.

Voor wat betreft de CPU, ik zou ook voor een 4930K kunnen gaan qua budget en is wellicht weer wat toekomstbestendiger i.v.m. de 6 cores. Maar hoelang gaat het nog duren voordat 6 cores ook echt zin hebben...

Ik denk met deze set in ieder geval weer een leuke upgrade te hebben waarmee ik er weer een aantal jaar tegenaan kan.

Ik hoor graag jullie opmerkingen of verbeteringen als die er zijn :)

Specs

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet niet wat je met je systeem gaat doen, maar is een moederbord van €300 niet een tikkeltje overdreven? Dat kan bijna de helft goedkoper, als je al per se voor een 2011 socket wil gaan. Als je alleen wilt gaan gamen is dat een no go :N

Fractal Design Core 1100 review

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er zijn 4 goeie redenen om voor 2011 te gaan en als ik het zo lees gaat dat voor jou niet echt op:

- Meer dan 32Gb nodig
- Quad channel nodig
- Meer dan 4 cores nodig
- Meer dan 2 GPU's nodig

Een 4770 op socket 1150 is stock zelfs iets sneller dan een 4820k. Nadeel aan 2011 x79 borden is ook dat ze iets achterlopen op de nieuwste 1150 borden qua features. Maar 2x Intel Sata 600 poorten bijv.

Grote kans dat een xeon 1240v3 / 4770k systeem allround hetzelfde voor je presteert.

specs

• bvk

bvk

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar het hoeft niet goedkoper hoor ;) Het is nu net of ik twijfel tussen een Ferrari of een Lamborghini en jullie aangeven dat een Porsche voor mij meer dan genoeg is...

Ik ga toch maar voor de 4930K denk ik, die 6 cores zullen de komende jaren best van nut gaan komen. En het mobo is inderdaad vrij prijzig gezien ik die Wifi niet nodig heb, dus de P9-X79 Pro is dan wellicht een betere keus.

Voor de helft van die prijs een ander X79 mobo kan natuurlijk, maar ik vind het verder wel fijn om toch wat meer opties en luxe te hebben :) En ik blijf graag bij Asus, prima ervaringen met deze luxe borden.

Dus ik ben er eigenlijk wel uit denk ik, nu alleen nog even wachten tot de R9 290 kaarten beschikbaar komen met de betere koelers.

Specs

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

En waarom zou je per se de P9-X79 willen?
Ik zou gewoon de goedkoopste pakken met 8 sloten ( alhoewel 4 waarschijnlijk al meer dan zat is ).
pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus

• Beroemdheid
  • Niet online
Waarom bespaar je niet wat geld met goedkopere (lees: minder dure) onderdelen en koop je voor dat geld een beter scherm? Gezien je post history neem ik aan dat je gaat gamen en in je inventaris staat een FHD scherm. Tenzij je op 120Hz gaat gamen (€400 voor een TN scherm maakt dat wel aannemelijk), kan je beter voor een IPS QHD monitor kopen. Je gaat die snellere fps toch niet merken.

• bvk

bvk

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:20:
En waarom zou je per se de P9-X79 willen?
Ik zou gewoon de goedkoopste pakken met 8 sloten ( alhoewel 4 waarschijnlijk al meer dan zat is ).
pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus
Omdat ik zoals ik al aangaf wederom een top bord van Asus wil, daar heb ik al minstens 12 jaar prima ervaringen mee.

En waarom zou ik de goedkoopste moeten nemen, dan mis je alleen maar leuke features en zal de kwaliteit van de componenten mogelijk ook minder zijn...
Beroemdheid schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:36:
Waarom bespaar je niet wat geld met goedkopere (lees: minder dure) onderdelen en koop je voor dat geld een beter scherm? Gezien je post history neem ik aan dat je gaat gamen en in je inventaris staat een FHD scherm. Tenzij je op 120Hz gaat gamen (€400 voor een TN scherm maakt dat wel aannemelijk), kan je beter voor een IPS QHD monitor kopen. Je gaat die snellere fps toch niet merken.
Mijn huidige monitor bevalt me nog prima hoor en mocht die toch ergens niet meer bevallen dan heb ik daar gewoon een apart budget voor ;)

Specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Maar dat je het geld er voor (over) hebt betekent niet dat het de beste koop is.
Onnodig geld uitgeven krijgen wij tweakers de kriebels van (ik in ieder geval).

Persoonlijk vind ik moederborden alleen verbindingsstukken tussen de onderdelen die het werk doen. Neem dus inderdaad de goedkoopste die wel aan je eisen voldoet en besteed de rest aan onderdelen die er wel toe doen, zoals inderdaad de 4930k.
Soms kun je inderdaad beter net een (paar) tientje(s) eer uitgeven, maar je betaalt nu bijna 150 euro meer dan voor een 'simpel' bord.
Extra features zijn leuk, maar als je ze niet nodig hebt dan is het geld weggooien.

Ik lees echter nergens wat je met het systeem gaat doen...
Waarom voldoet het huidige systeem niet meer? 'hier en daar' is erg vaag voor me. Misschien heb je nog geen SSD en is een upgraden van 80-140 euro al voldoende om het systeem weer snel aan te laten voelen...

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 02-01-2014 13:29 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-02 07:25

sphere

Debian abuser

Je kan veel beter een 4770K en een bijbehorende plank kopen, en het geld dat je overhoudt in een extra videokaart stoppen. Dat 2011 spul is leuk om mee te patsen, maar je hebt er eigenlijk geen klap aan in een consumenten systeem. Ik kan het weten, ik heb een Alienware Aurora R4 met een 3820 erin.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• bvk

bvk

Topicstarter
Het is leuk dat jullie allemaal zo met de inhoud van mijn portemonnee begaan zijn, maar zoals ik al aangaf is dat niet nodig... ;)

Jullie lijken bij het adviseren alleen maar te kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding en niet naar de technische aspecten die voor een aankoop van belang kunnen zijn. Waarom merkt er bijvoorbeeld niemand op (zie het zelf nu pas...) dat ik DDR 1600 in mijn lijstje heb staan, terwijl dat beter 1866 of hoger is?

Specs

• Beroemdheid
  • Niet online
Als het niet nodig is, dan kan je net zo goed het duurste onderdeel uit de PW kiezen, zal toch wel goede kwaliteit zijn :P

Over je geheugen: omdat niemand dat merkt. Die geheugensnelheden zijn echt niet te merken, ik denk dat het nog geen 1 FPS extra oplevert in welk spel dan ook. Ook in de toekomst zal je dat niet merken, voor gamen (ga je dat nou doen?) is de videokaart zo veel belangrijker dat RAM eigenlijk totaal niets uitmaakt (indien je genoeg hebt). Ik denk dat het ongeveer evenveel nut heeft om een DVD-drive in je computer te stoppen. Maar hé, doe waar je je goed bij voelt :)

• maratropa
  • Niet online
Nouja het is uiteindelijk jouw keuze, maar het is goedbedoeld advies. :) Het punt is meer dat er in de meeste gevallen (alles buiten 3d en video renderen en flink rekenwerk etc) maar marginaal verschil is tussen een 4770k en 4930k systeem in snelheid. Als je dan ook nog eens geen gebruik maakt van de overige features van x79 ( 32gb+, quadchannel, 3gpu's) dan is het natuurlijk wel vet, maar niet echt efficient je geld omzetten in snelheid of qualiteit. Je kunt dat geld ook in een raid 0 van ssd's stoppen, een extra gpu of een beter beeldscherm, voor een allround betere ervaring -lijkt me-. Maat wat jij dus eigenlijk wilt is een overkill bak voor wat je er eigenlijk mee gaat doen? (want ik en veel mensen hier denken altijd vanuit welke software gebruikt wordt)

specs

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-02 07:25

sphere

Debian abuser

bvk schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:48:
Het is leuk dat jullie allemaal zo met de inhoud van mijn portemonnee begaan zijn, maar zoals ik al aangaf is dat niet nodig... ;)

Jullie lijken bij het adviseren alleen maar te kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding en niet naar de technische aspecten die voor een aankoop van belang kunnen zijn. Waarom merkt er bijvoorbeeld niemand op (zie het zelf nu pas...) dat ik DDR 1600 in mijn lijstje heb staan, terwijl dat beter 1866 of hoger is?
Waarom stel je dan zo'n flut systeem samen als budget geen issue is? Echt... wat een pauper bak.

Regel dan een beetje fatsoenlijke hardware zoals quad sli lightboost triple monitor setup en 8-way raid0 ssd.

http://hardforum.com/showthread.php?p=1039763418

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• bvk

bvk

Topicstarter
sphere schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:55:
[...]

Waarom stel je dan zo'n flut systeem samen als budget geen issue is? Echt... wat een pauper bak.

Regel dan een beetje fatsoenlijke hardware zoals quad sli lightboost triple monitor setup en 8-way raid0 ssd.

http://hardforum.com/showthread.php?p=1039763418
LOL, ik heb nooit gezegd dat budget geen issue is, alleen dat jullie daar niet naar hoeven te kijken ;)

Waar het op neerkomt is dat ik 5 jaar geleden voor een high-end setup gekozen heb en dat nu weer wil. Dus kies ik voor de opvolgers in dezelfde categorie anno 2014, gewoon omdat het kan en ik er zeker van wil zijn dat de basis van mijn pc nooit ergens een bottleneck vormt. Wat ik er ook mee doe..

Ja, dat kan wellicht ook "gewoon" met een 4770K en een S1150 mobo, maar als ik nou gewoon het geld ervoor beschikbaar en er voorover heb, what's the point? Laat mij toch gewoon lekker patsen en geld over de balk smijten... >:)

Nog even over het geheugen, DDR3 1600 zal best volstaan voor normaal gebruik, maar ik wil ook kunnen overklokken zonder dat het geheugen in de weg zit. Dus toch maar even wat snellere reepjes zoeken die geen probleem vormen met een grote koeler en in de QVL staan van het gewenste bord.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Specs

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja als er zo weinig onderbouwing is, dan ben ik geneigd om te zeggen, ga naar het best-buy mainstraim systeem dat hier op tweakers is samengesteld. Daar is toch niets mee mis? (behalve dan dat er naar bang-for-buck gekeken wordt, raar dat jij dat niet zo hoeft, en dat er slechts 1600mhz geheugen aangeraden wordt. Je bent dan natuurlijk vrij om daar ander geheugen in te zetten, of om bepaalde componenten aan jouw specfieke wensen aan te passen).

reviews: Desktop Best Buy Guide januari 2014

En dat is nog steeds geen pats bak, maar een gewoon high end systeem. Gooi er nog eens 1000 euro bovenop en je hebt een pats bak. Mag ook van mij.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02 16:47
@ bvk: sorry, maar 7 uur na het openen van je topic 'ben je er al uit', waarom open je dan überhaupt een topic? Je hebt geen eisen wat betreft budget en gebruik, wat voor advies wil je dan horen?
Er staan namelijk genoeg Ferrari's en Lamborghini's in de pricewatch mocht een Porsche niet goed genoeg zijn.

Ook over dat geheugen, je hebt in de pricewatch zitten neuzen voor dat DDR3-1600 geheugen. Dan had je zelf ook kunnen zien dat er sneller geheugen was, anders had je ook DDR3-1333 geheugen kunnen nemen wat je niet hebt gedaan?

Maargoed, om toch nog positief te eindigen en mogelijk iets toe te voegen: een X79 bord zonder 6-core CPU kan niet, al helemaal niet om te patsen.
Toch nog voor de fun even gekeken tussen de Ferrari's en Lambo's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 495,10€ 495,10
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 376,-€ 376,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 419,-€ 419,-
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K4/16X€ 186,-€ 186,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,10

Ohja, eigenlijk is CF of SLI wel een must in zo'n bak. Wat voor monitoren heb je trouwens staan?

Specs

• bvk

bvk

Topicstarter
Freaky Maus schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:13:
@ bvk: sorry, maar 7 uur na het openen van je topic 'ben je er al uit', waarom open je dan überhaupt een topic? Je hebt geen eisen wat betreft budget en gebruik, wat voor advies wil je dan horen?
Er staan namelijk genoeg Ferrari's en Lamborghini's in de pricewatch mocht een Porsche niet goed genoeg zijn.

Ook over dat geheugen, je hebt in de pricewatch zitten neuzen voor dat DDR3-1600 geheugen. Dan had je zelf ook kunnen zien dat er sneller geheugen was, anders had je ook DDR3-1333 geheugen kunnen nemen wat je niet hebt gedaan?

Maargoed, om toch nog positief te eindigen en mogelijk iets toe te voegen: een X79 bord zonder 6-core CPU kan niet, al helemaal niet om te patsen.
Toch nog voor de fun even gekeken tussen de Ferrari's en Lambo's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 376,-€ 376,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 419,-€ 419,-
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K4/16X€ 186,-€ 186,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,10

Ohja, eigenlijk is CF of SLI wel een must in zo'n bak. Wat voor monitoren heb je trouwens staan?
Kijk, dat is tenminste een beetje constructieve feedback i.p.v. alleen maar te kijken of het niet goedkoper kan.

Inderdaad heb ik het topic lichtelijk voorbarig geopend, of in ieder geval het doel niet goed belicht. Waar het op neerkomt is dat ik feedback zocht in de gekozen componenten.

Er had bijvoorbeeld een reactie kunnen komen in de trant van: "Pas op, ik heb ook dat moederbord met in eerste instantie hetzelfde geheugen. Dat staat wel in de QVL maar heb ik toch weer om moeten ruilen na problemen" Of: "Kijk wel goed of je de laatste versie van die CPU krijgt, die klokken aanmerkelijk beter over" etc. etc.

Dat was meer de verwachte (en gehoopte) feedback, dan wat er in eerste instantie aan reacties kwam: Overkill en kan veel goedkoper... Snappie?

En ja, toen was ik er voor mezelf na enig verder zoeken en peinzen wel over uit dat ik het met een minder bord ook wel zou redden en dat een 6 core toch in het kader van de toekomst toch ook wel "handig" was.

De geheugen keus was dus een foutje, zat vanuit de QVL in de pricewatch te zoek in plaats van andersom en zocht toen per ongeluk naar de verkeerde modules...

Specs

• maratropa
  • Niet online
Ok prima "omdat het kan" is ook een reden ;)

Maar qua overclocken, wil je tot de max of gewoon een beetje? Want met (bijv.) een p9x79 vanilla kun je ook al aardig OC'en. Ik heb zelf ook nooit echt naar geheugen OC gekeken omdat je met 2011 toch al zo veel bandbreedte hebt en je niet 123 wat merkt van een ram-OC. Ik zou zelf liever meer geld in een dikke koeler steken dan duurder oc ram bijv.

specs

• Beroemdheid
  • Niet online
Maar wat ik dan niet snap is waarom je geen high-end monitor wil. Dat is het enige onderdeel waar je constant tegenaan zit te kijken. Prima als je je geld wil uitgeven aan top-notch spullen, maar wees dan wel alsnog zo slim om dat handig te doen. Een duurder moederbord zal misschien wel van iets betere kwaliteit zijn, maar van een betere monitor merk je nog veel meer. Lekker scherp, veel werkruimte, mooie kleuren, goede kijkhoeken.. Als geld geen rol speelt, kan €500 er toch ook nog wel vanaf?

Nou ja, ik zal wel een roepende is de woestijn zijn :/

Om maar nog wat constructieve feedback te geven (waar je het nog meer aan kan uitgeven): heb je een geluidskaart (staat niet in je inventaris)? Als je een goede kiest geeft dat toch mooier geluid dan de kaart op je moederbord.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 12:42
Waarom niet het extra geld uitgeven aan randapparatuur?

- Logitech X-230 is al zo'n 5+- jaar oud, en qua geluidskwaliteit niet echt top.
- Een mechanische toetsenbord?

etc etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Knamix op 02-01-2014 20:39 ]

• mitsumark
bvk schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:48:

We weten nog steeds niet wat je nu precies met het systeem gaat doen, dus kunnen we ook niet zeggen of je ergens teveel of te weinig aan uitgeeft of ergens betere keuzes kunt maken.
Hoe ben je precies bij deze onderdelen gekomen, waarom precies, waaruit blijkt dat dit de beste keuze zou zijn?
Je denkt nu te kiezen tussen ferrari en lambo, maar misschien heb je wel een rally auto of zelfs een (speed)boot of straaljager nodig...

1600MHz geheugen in quad channel is prima voor 95% van de applicaties, maar misschien doe jij nu precies iets wat binnen die andere 5% valt...
(al kun je voor minder geld ook prima 1866 geheugen kopen)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 02-01-2014 22:07 ]

• bvk

bvk

Topicstarter
Beroemdheid schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:04:
Maar wat ik dan niet snap is waarom je geen high-end monitor wil. Dat is het enige onderdeel waar je constant tegenaan zit te kijken. Prima als je je geld wil uitgeven aan top-notch spullen, maar wees dan wel alsnog zo slim om dat handig te doen. Een duurder moederbord zal misschien wel van iets betere kwaliteit zijn, maar van een betere monitor merk je nog veel meer. Lekker scherp, veel werkruimte, mooie kleuren, goede kijkhoeken.. Als geld geen rol speelt, kan €500 er toch ook nog wel vanaf?

Nou ja, ik zal wel een roepende is de woestijn zijn :/

Om maar nog wat constructieve feedback te geven (waar je het nog meer aan kan uitgeven): heb je een geluidskaart (staat niet in je inventaris)? Als je een goede kiest geeft dat toch mooier geluid dan de kaart op je moederbord.
Ik wil best een top monitor, maar mijn huidige T260 bevalt op dit moment nog prima en is ook nog niet aan vervanging toe. Wanneer dat wel het geval is komt er zeker een mooie monitor met IPS scherm! Wat dat betreft ben je dus zeker geen roepende in de woestijn... ;)

Ik gebruik een Logitech G930 (onder andere vanwege Teamspeak) en dus geen geluidskaart en speakers.

Ook maar even een nieuw lijstje samengesteld, ik hoop dat het geheugen onder de koeler gaat passen. Het is low profile geheugen (dus dat zou moeten lukken) en toch maar direct voor 32 GB gekozen, dan weet ik helemaal zeker dat ik voor de komende jaren goed zit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9-X79 Pro€ 261,99€ 261,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LP CML32GX3M4A1866C10€ 302,50€ 302,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,54

Ga ik overklokken? Ja, tot op zekere hoogte en dan wat terugschroeven voor stabiliteit. En wat ik met de pc doe? Gamen inderdaad (BF4), maar ook rarren/parren moet gewoon lekker snel gaan om een voorbeeld te noemen.

En ja, dat kan ook met een minder duur systeem, maar ik heb niet voor niets "het gaat nooit snel genoeg" al jaren onder mijn nick staan ;)

Specs

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Je had nog een vraag over geheugen. En als antwoord geef ik je dit artikel van anandtech: Memory scaling on haswell (ookal is 4930k geen haswell denk ik toch dat het aardig opgaat) Conclusie van het artikel: als je het geld ervoor hebt ga voor 2400 c10 geheugen, tikkeltje sneller dan 1866.

• bvk

bvk

Topicstarter
analogworm schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:22:
Je had nog een vraag over geheugen. En als antwoord geef ik je dit artikel van anandtech: Memory scaling on haswell (ookal is 4930k geen haswell denk ik toch dat het aardig opgaat) Conclusie van het artikel: als je het geld ervoor hebt ga voor 2400 c10 geheugen, tikkeltje sneller dan 1866.
Ik zou best sneller willen, maar probeer maar eens 32 GB setjes/modules sneller dan 1866 MHz te vinden zonder zo'n mega heatspreader...

En dus passend onder de koeler fan(s) in de DIMM slots die het dichtst bij de CPU socket staan. Dan kan ik ze wel in de buitenste slots plaatsen, maar heb ik alsnog een probleem als ik ooit naar 64 GB wil gaan ;) Alhoewel ik dat niet zo heel gauw verwacht...

Nee, in waterkoeling heb ik geen trek. Voordat iemand daar over begint :P

Specs

• maratropa
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook voor 16GB gaan, vooral als je voornamelijk gamed lijkt me dit zat, ook de komende jaren. De focus ligt toch meer op de gpu wat dat betreft.

Maar anders, een setje lijkt me geen must toch? Ik heb zelf ook 2 losse 16GB setjes gekocht toendertijd ipv 1 32GB setje.

Ik begin er toch over, ik zou wel een closed watercooler overwegen :) Ik vind het ideaal, geen gekloot met RAM en de HSF, en de warmte direct de kast uit.

specs

• analogworm
maratropa schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:32:
Ik begin er toch over, ik zou wel een closed watercooler overwegen :) Ik vind het ideaal, geen gekloot met RAM en de HSF, en de warmte direct de kast uit.
Eens en het ziet er nog eens strak uit ook :)

• bvk

bvk

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:32:
Je kunt natuurlijk ook voor 16GB gaan, vooral als je voornamelijk gamed lijkt me dit zat, ook de komende jaren. De focus ligt toch meer op de gpu wat dat betreft.

Maar anders, een setje lijkt me geen must toch? Ik heb zelf ook 2 losse 16GB setjes gekocht toendertijd ipv 1 32GB setje.

Dat lost IMHO niets op want ik wil nog steeds 4 reepjes kunnen gebruiken i.v.m. quad channel. De modules die ik nu heb staan zijn 4x 8 GB, met 4x 4 GB hou je hetzelfde probleem...

Beginnen ze er toch over.... :z

Specs

• mitsumark
bvk schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:03:
[...]
Ik zou best sneller willen, maar probeer maar eens 32 GB setjes/modules sneller dan 1866 MHz te vinden zonder zo'n mega heatspreader...

En dus passend onder de koeler fan(s) in de DIMM slots die het dichtst bij de CPU socket staan. Dan kan ik ze wel in de buitenste slots plaatsen, maar heb ik alsnog een probleem als ik ooit naar 64 GB wil gaan ;) Alhoewel ik dat niet zo heel gauw verwacht...
http://tweakers.net/categ...UK96Lgmu-L-0h9Qq1rbWHbtg8
Staan er toch een flink aantal bij zonder hoge heatspreader.
2 setjes van 2x 8GB of 1 setje van 4x 8GB zou geen verschil moeten maken.

• bvk

bvk

Topicstarter
Dat klopt helemaal, in principe zou 2x 2 reepjes niets uit mogen maken. Alhoewel je met 4 modules uit dezelfde productie batch misschien net iets meer kans hebt op goede comptabiliteit?

De Ares modules zijn het overwegen waard, alhoewel ze weer niet in de QVL van het bord staan en wat wel mijn voorkeur heeft. Dat doen de Ripjawz dan weer wel en op het oog zou je denken dat het met de hoogte van de spreaders wel meevalt:

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ares F3-2133C10D-16GAB€ 145,66€ 145,66
1G.Skill Ares F3-2400C11D-16GAB€ 148,50€ 148,50
1G.Skill RipjawsZ F3-19200CL10Q-32GBZHD€ 344,31€ 344,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,47

Jammer dat je bij de hogere snelheden in combinatie met een lage CAS latency altijd op een heatspreader uitkomt...

Specs

• Beroemdheid
  • Niet online
Heat spreader zou je eraf kunnen halen als je ze per se wilt, ze worden daarvoor niet echt warm genoeg.

• analogworm
Die ripjaws zijn 40mm hoog tegenover 33mm van de Ares, staat op de site bij de specs..

Als ik dan even bij de specs kijk van de Mugen zie ik helaas niet hoeveel ruimte je hebt voor je ram. Maar de max hoogte minus de fan hoogte geeft 156,45 - 120 = 36,45mm ruimte voor je ram. Genoeg voor ares maar niet de ripjawz. Weliswaar aangenomen dat het hoogste punt van de fans ook gelijk het hoogste punt van de hele koeler is.

Ik zou lekker een closed waterloop cooler nemen, O-) maakt het een stuk makkelijker, mits het in je kast past natuurlijk. 8)7
Beroemdheid schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:17:
Heat spreader zou je eraf kunnen halen als je ze per se wilt, ze worden daarvoor niet echt warm genoeg.
Gezien het beperkte nut van die dingen eens.. Mare bij de meeste ram modules zitten die spreaders toch echt goed vast.. Dus veel succes met het intact laten zitten van de geheugen chips :+

[ Voor 21% gewijzigd door analogworm op 04-01-2014 18:33 ]

• bvk

bvk

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:32:
Die ripjaws zijn 40mm hoog tegenover 33mm van de Ares, staat op de site bij de specs..

Als ik dan even bij de specs kijk van de Mugen zie ik helaas niet hoeveel ruimte je hebt voor je ram. Maar de max hoogte minus de fan hoogte geeft 156,45 - 120 = 36,45mm ruimte voor je ram. Genoeg voor ares maar niet de ripjawz. Weliswaar aangenomen dat het hoogste punt van de fans ook gelijk het hoogste punt van de hele koeler is.

Ik zou lekker een closed waterloop cooler nemen, O-) maakt het een stuk makkelijker, mits het in je kast past natuurlijk. 8)7

[...]

Gezien het beperkte nut van die dingen eens.. Mare bij de meeste ram modules zitten die spreaders toch echt goed vast.. Dus veel succes met het intact laten zitten van de geheugen chips :+
Bedankt voor het opzoeken! Zover was ik nog niet gekomen... Maar ik bedenk me daarbij nog wel iets anders wat kan schelen, de hoogte van de socket en cpu...

Dit is de hoogte van de koeler, maar die zit nog bovenop de socket en processor wat weer aardig wat millimeters scheelt. Terwijl de DIMM's wel bijna direct op het PCB zitten, dus dit zouden zomaar nog eens de benodigde millimeters op kunnen leveren.

Dus ik zou voor de Ripjawz kunnen gaan en gokken dat het past. Daar zullen ze bij Scythe toch ook wel rekening mee gehouden hebben?

Specs

• mitsumark
Je kunt ook altijd de fan nog een paar mm hoger zetten, volgens mij was bij mij de afstand tussen pcb van het mobo tot de heatsink (mugen 2) al 45-50mm.
Anders gebruik maken van de wet koop op afstand en alsnog de ander halen.

• analogworm
Volgens deze review heeft de scythe mugen 4 slechts 38mm ruimte voor ram geheugen. Ben bang dat je net te kort komt.. Al is misschien de hierboven genoemde optie van het verhogen van de fans ook een optie, maar dat weet ik niet en zou je even uit moeten zoeken.
http://www.silentpcreview.com/article1356-page3.html

• bvk

bvk

Topicstarter
Dan bedoel je dit zeker:
Vertical Clearance*
38 mm
* measured from motherboard PCB to bottom fin of heatsink
Wat op zich ook wel weer raar is, want de onderkant van de fan steekt daar ook alweer een stuk onderuit. Met mijn huidige bord en koeler (Mugen 2) kan ik zonder problemen een normale module in het eerste slot steken en hangt de fan daar nog minstens een halve centimeter boven...

En inderdaad kunnen de fans op de "4" zo te zien nog best wat hoger geplaatst worden, vaak klemmen ze al in het aluminium zonder dat je de beugeltjes nodig hebt. En anders zijn misschien lange tierips wel een oplossing ;)

Ik ga het er op wagen en anders inderdaad een andere koeler halen. En nee, nog steeds geen waterkoeling, krijg de rillingen over mijn rug als ik denk aan vloeistof langs mijn dure electronica. Ik zou er 's nachts van wakker schrikken en gaan controleren of er niet iets druppelt op de videokaart :z

Specs

• analogworm
interessant want de specs van de mugen 2 zijn niet heel erg verschillend..
Pagina: 1