Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de wereld van 'search engines' echter nu zie ik zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Hetgeen wat ik vooral niet helemaal begrijp is voor wat voor type websites 'search engines' geschikt zijn.

Stel je voor dat ik een grote advertentie website heb (zoals bijvoorbeeld marktplaats.nl) en ik hierop een nieuwe zoekfunctie wil implementeren. Welke mogelijkheden heb ik dan precies?

Voor zover ik nu weet heb ik de keuze uit:
- Het zelf inbouwen van de zoekfunctionaliteit.
- Het implementeren van een 'search engine' zoals Solr, elastic search, of Sphinx
- Het implementeren van een volledige 'hosted' zoek service zoals google site search.

Maar hoe kom ik er nou achter wat de beste optie is? En waar dien je nou precies op te letten bij de keuze van een 'search engine'?

Misschien heeft iemand een 'link' naar een website waar staat welke afwegingen je precies moet maken bij de keuze van zoektechnologie (search engines)? Hoe zou een 'search engine' consultant (als die er zijn) een dergelijk probleem aanpakken?

Weet iemand hier meer van?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:40
Veelal stap ik zelf vrij snel naar Solr toe, maar dat is omdat dat een tool is die "in mijn gereedschapskist zit". Zeker op werk hebben is het steeds makkelijker, we hebben een dedicated server voor Solr.

Maar, als antwoord op je vraag zou ik zeggen dat je moet kijken naar de wensen van en de eisen aan de zoekfunctie. Moet er een resultaat uitkomen, en maakt het weinig uit hoe lang het duurt (interne applicaties) dan kan het zelf bouwen van een SQL search (of iets soortgelijks) heel goed werken.

Wil je echter iets dat snel resultaten opleverd, en is het mogelijk om daarvoor (aardig) wat developer tijd in te leveren? Dan zijn Solr en Elasticsearch perfect. Het kost wat tijd en moeite om het op te zetten en te optimaliseren, maar dan heb je vaak ook binnen 100ms je zoekresultaten terug.

De hosted oplossingen zie ik persoonlijk vooral als iets dat leuk is als het goed en snel moet werken, maar er is geen developer tijd om een Solr of Elasticsearch op te zetten. Het kan namelijk best allemaal met die oplossingen, maar als developer ben je gewoon redelijk wat tijd ermee kwijt, zeker als het de eerste keer is dat je ermee werkt.

Sphinx is een mooie oplossing die in ieder geval qua developmenttijd tussen Solr en SQL search zit, hoe het met de performance ervan zit durf ik echter niet te zeggen, daarvoor heb ik er te weinig ervaring mee :(