Een goedemiddag,
Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn studie. Qua woonplek heb ik een studio gehuurd nabij de universiteit (zonder huursubsidie). Hier sta ik dan ook ingeschreven. Aan het einde van de maand zit ik vaak een weekendje bij mijn ouders om oude vrienden en kennissen te kunnen zien.
Na mijn studie ben ik van plan een huis te kopen in mijn oude woonplaats, waar mijn ouders wonen. Voor de starterslening moet je echter op het moment van de aanvraag een jaar in de gemeente woonachtig zijn.
Om aan deze eis te voldoen wil ik tijdens mijn studie bij de gemeente van mijn ouders ingeschreven staan. Aangezien ik daar regelmatig aanwezig ben en ik er een volledig ingerichte kamer heb lijkt mij dat geen fraude.
Nu vroeg ik mij enkele dingen af:
Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn studie. Qua woonplek heb ik een studio gehuurd nabij de universiteit (zonder huursubsidie). Hier sta ik dan ook ingeschreven. Aan het einde van de maand zit ik vaak een weekendje bij mijn ouders om oude vrienden en kennissen te kunnen zien.
Na mijn studie ben ik van plan een huis te kopen in mijn oude woonplaats, waar mijn ouders wonen. Voor de starterslening moet je echter op het moment van de aanvraag een jaar in de gemeente woonachtig zijn.
Om aan deze eis te voldoen wil ik tijdens mijn studie bij de gemeente van mijn ouders ingeschreven staan. Aangezien ik daar regelmatig aanwezig ben en ik er een volledig ingerichte kamer heb lijkt mij dat geen fraude.
Nu vroeg ik mij enkele dingen af:
- Wat gaat de gemeente waar ik mijn kamer huur daar van vinden? Dat ik er woon zonder inschrijving? Ik betaal momenteel geen gemeentebelastingen dus ze lopen niks mis.
- Wat gaat de gemeente waar mijn ouders wonen er van vinden? Lijkt me geen probleem, aangezien ik simpelweg weer een inwonend kind ga worden.
- Wat gaat DUO er van vinden als ik thuiswonende studiebeurs ontvang, maar uit huis woon? Andersom kun je immers forse boetes krijgen. Maar ze hoeven zo minder geld uit te geven.
- Gaat mijn huisbaas er op achteruit als hij aan iemand verhuurt die niet ingeschreven staat? Aangezien mijn huisbaas een goede vent is, wil ik niet dat er daar iets gebeurd