Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goedemiddag,

Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn studie. Qua woonplek heb ik een studio gehuurd nabij de universiteit (zonder huursubsidie). Hier sta ik dan ook ingeschreven. Aan het einde van de maand zit ik vaak een weekendje bij mijn ouders om oude vrienden en kennissen te kunnen zien.

Na mijn studie ben ik van plan een huis te kopen in mijn oude woonplaats, waar mijn ouders wonen. Voor de starterslening moet je echter op het moment van de aanvraag een jaar in de gemeente woonachtig zijn.

Om aan deze eis te voldoen wil ik tijdens mijn studie bij de gemeente van mijn ouders ingeschreven staan. Aangezien ik daar regelmatig aanwezig ben en ik er een volledig ingerichte kamer heb lijkt mij dat geen fraude.

Nu vroeg ik mij enkele dingen af:
  • Wat gaat de gemeente waar ik mijn kamer huur daar van vinden? Dat ik er woon zonder inschrijving? Ik betaal momenteel geen gemeentebelastingen dus ze lopen niks mis.
  • Wat gaat de gemeente waar mijn ouders wonen er van vinden? Lijkt me geen probleem, aangezien ik simpelweg weer een inwonend kind ga worden.
  • Wat gaat DUO er van vinden als ik thuiswonende studiebeurs ontvang, maar uit huis woon? Andersom kun je immers forse boetes krijgen. Maar ze hoeven zo minder geld uit te geven.
  • Gaat mijn huisbaas er op achteruit als hij aan iemand verhuurt die niet ingeschreven staat? Aangezien mijn huisbaas een goede vent is, wil ik niet dat er daar iets gebeurd
Voor de duidelijkheid: Ik wil niet frauderen. Graag doe ik alles op een eerlijke manier, zo ben ik immers opgevoed. Maar als ik het proces van een jaar woonachtig in de gemeente zijn kan versnellen, dan zou dat mooi mee zijn genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij geen praktisch probleem. Ik heb als student 2 jaar lang bij m'n ouders ingeschreven gestaan. Houd er alleen wel rekening mee dat de starterslening in principe een eindig iets is. Dus of die er over een jaar nog is? Zou heel goed kunnen van wel, maar hoeft niet.

Overigens stelt DUO geen eisen mbt een thuiswonende beurs. Alleen voor dingen als huursubsidie en een uitwonende beurs.

Je overtreedt wel de wet voor GBA blijkbaar. Of dat echt erg is... http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/1746/.html

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09

samo

yo/wassup

Mogelijk moeten je ouders meer gemeentebelasting, afvalstoffenheffing of waterheffing betalen als er meer mensen staan ingeschreven. Dat kan per gemeente verschillen meen ik.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je kan toch maar bij één gemeente tegelijkertijd ingeschreven staan in Nederland? Zodra je je bij de ene inschrijft, wordt je toch automatisch bij de andere uitgeschreven?

Of is dat tegenwoordig niet meer?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:05
Volgens mij wel. Op die manier komen ook zorgverzekering en belastingen bijvoorbeeld aan je nieuwe adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Correct. art 26 en 27 Wet GBA zijn daar strict in:
http://www.st-ab.nl/wette...soonsgegevens_Wet_GBA.htm
Je kunt maar in een gemeente in het persoonsregister zijn opgenomen. Punt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:37:
Volgens mij geen praktisch probleem. Ik heb als student 2 jaar lang bij m'n ouders ingeschreven gestaan. Houd er alleen wel rekening mee dat de starterslening in principe een eindig iets is. Dus of die er over een jaar nog is? Zou heel goed kunnen van wel, maar hoeft niet.

Overigens stelt DUO geen eisen mbt een thuiswonende beurs. Alleen voor dingen als huursubsidie en een uitwonende beurs.

Je overtreedt wel de wet voor GBA blijkbaar. Of dat echt erg is... http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/1746/.html
De wet voor de GBA is lastig. De meeste overnachtingen vinden plaats op de plek waar ik studeer, niet bij mijn ouders. Daar ga ik eigenlijk al direct de mist in.
samo schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:38:
Mogelijk moeten je ouders meer gemeentebelasting, afvalstoffenheffing of waterheffing betalen als er meer mensen staan ingeschreven. Dat kan per gemeente verschillen meen ik.
Bedankt, ga ik naar kijken. In eerste instantie lijkt het dat er enkel onderscheid wordt gemaakt tussen éénpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden.
wildhagen schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:41:
Je kan toch maar bij één gemeente tegelijkertijd ingeschreven staan in Nederland? Zodra je je bij de ene inschrijft, wordt je toch automatisch bij de andere uitgeschreven?

Of is dat tegenwoordig niet meer?
Dat klopt, als ik mij inschrijf bij de gemeente van mijn ouders schrijf ik mij automatisch uit bij mijn huidige gemeente.

Een tweede optie zou kunnen zijn dat ik een starterslening krijg op basis van dat ik één jaar werkachtig in de gemeente ben. Een KVK inschrijving op het adres van mijn ouders is zo geregeld, ik moet nog uitzoeken of dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In principe kan het geen kwaad, het enige mogelijke probleem dat ik zie, is dat je verhuurder te maken krijgt met de "leegstandswet" en verplicht kan worden zijn "leegstaande" appartement te verhuren. Ik heb geen idee op welke termijn hij hiermee problemen gaat krijgen, als hij er al problemen mee krijgt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:29:

Voor de duidelijkheid: Ik wil niet frauderen. Graag doe ik alles op een eerlijke manier, zo ben ik immers opgevoed.
Je wilt niet frauderen, maar je wil wel de regels zodanig buigen dat je zo onopvallend mogelijk beroep kunt doen op een financiële voorziening waar je eigenlijk geen recht op hebt.

Dat is frauderen.

Ik veroordeel je niet en zou misschien wel hetzelfde doen als ik in jouw schoenen zou staan, maar je weet dat je niet aan de regels voldoet. Hoe je daar mee om gaat is jouw eigen keuze, maar als je niet wilt frauderen dan doe je dit niet, simpel.

Je hebt natuurlijk fraude in vele soorten en maten, maar dit ligt eigenlijk gewoon in het verlengde van de GBA-fraude om toeslagen op te strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Azrael,

Ik hou met hart en ziel van de stad waar ik wil wonen. Ik voel mij er thuis. Mijn familie en het gros van mijn vrienden woont er. Ik ken er alle wegen uit mijn hoofd. Ik deed altijd actief mee aan lokaal vrijwilligerswerk en heb mij altijd ingezet voor buurtinitiatieven. Ik heb er 24 jaar gewoond, en ben "noodgedwongen" verhuist omdat de master die ik wilde volgen niet in de buurt werd gegeven.

Om deze reden vind ik dat ik recht heb op een starterslening. Helaas heeft de gemeente die visie niet. Die hebben enkel als eis dat je er al een jaar moet wonen of werken, en geven er weinig om dat je er het grootste deel van je leven gewoond hebt.

Technisch is het frauderen, maar zolang de gemeente deze eisen voor een starterslening stelt vind ik het een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:31:
Technisch is het frauderen, maar zolang de gemeente deze eisen voor een starterslening stelt vind ik het een grijs gebied.
Als het technisch gezien frauderen is, dan is het geen grijs gebied. Dergelijke redeneringen worden ook voor bijstandsfraude gebruikt ("nee, we leven niet samen"). Je redeneert nu in je eigen straatje, daar waar de gemeente gewoon de criteria gebruikt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beste Azrael,

Ik hou met hart en ziel van de stad waar ik wil wonen. Ik voel mij er thuis. Mijn familie en het gros van mijn vrienden woont er. Ik ken er alle wegen uit mijn hoofd. Ik deed altijd actief mee aan lokaal vrijwilligerswerk en heb mij altijd ingezet voor buurtinitiatieven. Ik heb er 24 jaar gewoond, en ben "noodgedwongen" verhuist omdat de master die ik wilde volgen niet in de buurt werd gegeven.

Om deze reden vind ik dat ik recht heb op een starterslening. Helaas heeft de gemeente die visie niet. Die hebben enkel als eis dat je er al een jaar moet wonen of werken, en geven er weinig om dat je er het grootste deel van je leven gewoond hebt.

Doe dan niet zo hypocriet met je vraagstelling en wees gewoon eerlijk. Je wilt frauderen en bent benieuwd naar de pakkans en de gevolgen ervan.
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:29:
Voor de duidelijkheid: Ik wil niet frauderen. Graag doe ik alles op een eerlijke manier, zo ben ik immers opgevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gambieter schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:36:
[...]

Als het technisch gezien frauderen is, dan is het geen grijs gebied. Dergelijke redeneringen worden ook voor bijstandsfraude gebruikt ("nee, we leven niet samen"). Je redeneert nu in je eigen straatje, daar waar de gemeente gewoon de criteria gebruikt.
Ach komop. Dit is toch echt wel wat anders dan bijstandsfraude. Twee redenen:

- Die regel is er om ervoor te zorgen dat mensen met binding met die regio het meeste kans maken op geld uit dat potje
- Veel gemeenten krijgen dat potje niet op en draaien die regel ook weer terug zodat ook mensen buiten dat gebied aanspraak kunnen maken op het geld

Ja technisch gezien is het bijstandsfraude, maar jij lijkt wel te zeggen dat het moreel even verwerpelijk is... Dit is een stugge regel omzeilen en een stuk budget dat daar gewoon voor bedoeld is gebruiken. Niet vergelijkbaar met fraude op bijstand plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JvS schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 19:06:
Ach komop. Dit is toch echt wel wat anders dan bijstandsfraude. .. maar jij lijkt wel te zeggen dat het moreel even verwerpelijk is...
Ik zeg toch niet dat het bijstandsfraude is, of net zo erg? Ik zeg alleen dat mensen daar vergelijkbare redeneringen voor gebruiken, waarbij men naar de gewenste conclusie redeneert en alles bagatelliseert wat daarmee in tegenspraak is.

Iets beter lezen, svp :)
Dit is een stugge regel omzeilen en een stuk budget dat daar gewoon voor bedoeld is gebruiken. Niet vergelijkbaar met fraude op bijstand plegen.
Dat moet de TS dan gaan overleggen met de gemeente die over het budget gaat, maar niet gaan proberen de regels te omzeilen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gambieter schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 19:09:
[...]

Ik zeg toch niet dat het bijstandsfraude is, of net zo erg? Ik zeg alleen dat mensen daar vergelijkbare redeneringen voor gebruiken, waarbij men naar de gewenste conclusie redeneert en alles bagatelliseert wat daarmee in tegenspraak is.
Met welk doel zeg je dat dan? En waarom maak je die extreme vergelijking?
Iets beter lezen, svp :)
Iets minder suggestief schrijven svp. Ik zeg toch letterlijk dat je het met je woorden vergelijkbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JvS schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 19:22:
Met welk doel zeg je dat dan? En waarom maak je die extreme vergelijking?
Het is geen extreme vergelijking. Vaak zat zijn ook de gevallen van bijstandsfraude niet zo zwart wit of kwaadwillig. Het is echter gewoon een geval van proberen de regels anders te interpreteren dan ze zijn, ipv het gesprek aan te gaan om te zien wat er wel mogelijk is.
Iets minder suggestief schrijven svp. Ik zeg toch letterlijk dat je het met je woorden vergelijkbaar maakt.
Die krijg je als boemerang terug. Iets een extreme vergelijking en suggestief schrijven noemen helpt de discussie totaal niet. Zullen we terug on-topic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Je kan je ook afvragen of je wel een starterslening moet willen. Er zitten veel nadelen aan en er is veel kritiek op. Wellicht is het een goede optie om gewoon even te wachten met het kopen van een huis totdat je zonder kan? Dan hoef je ook de regels niet te 'buigen'. ;-)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Geweldig! De gemeente mag blij zijn dat ze zo'n actief burger weer binnen haar grenzen mag verwachten.
Om deze reden vind ik dat ik recht heb op een starterslening.
Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Je kan wel zo veel vinden, maar recht hebben op een regeling betekent voldoen aan de voorwaarden ervoor.
Helaas heeft de gemeente die visie niet. Die hebben enkel als eis dat je er al een jaar moet wonen of werken, en geven er weinig om dat je er het grootste deel van je leven gewoond hebt.

Ik zou zeggen: stuur eens een briefje aan de verantwoordelijke wethouder. Misschien dat die een gaatje ziet, of dat blijkt dat de regeling toch niet zo strikt wordt toegepast als op de site van de gemeente staat?

Los daarvan ben ik van mening dat startersleningen en andere woningprijsverhogende maatregelen afgeschaft moeten worden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de regeling de Startersrenteregeling betreft hoef je toch helemaal niet al een jaar ingeschreven te staan in de betreffende stad?
Pagina: 1