Toon posts:

Teaming/link aggregation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn netwerk wil ik graag mn netwerkcapaciteit wat beter benutten.

Ik heb een fileserver: hp micro n54l
Ik heb een workstation: s1155 platform
Ik wil een switch

Nu wil ik de bandbreedte vanaf de fs naar 2gb/s brengen. En die van de workstation ook. De rest van het huis wordt dan 1gbs.

Nu is mijn vraag: welke componenten moeten teaming ondersteunen om dit te kunnen doen?
- de NIC
- de mobos
- de switch

De switch natuurlijk sowieso, ik denk aan deze tp-link: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210.

Maar komt de ondersteuning voor teaming uit de NIC, de mobo of allebei?

Ik heb begrepen dat de hp micro dit kan, maar welke NIC moet ik dan hebben?

Alvast bedankt!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Elke nic kan dat aan, maar 't is de driver ervan die dat moet ondersteunen, je moet dat nl kunnen configureren...
Die switch is ok.

Verwijderd

Topicstarter
Ok top, heb je n voorbeeld van een NIC die dat kan? Voor de hp en voor mn desktop zoek ik die. Alvast bedankt!

• PerfectPC
gewoon zoeken naar een nic met 802.3ad (LACP) ondersteuning.
bijvoorbeeld: pricewatch: Intel PRO/1000 PT serveradapter of pricewatch: Intel Pro/1000 PT Dual Port

[ Voor 23% gewijzigd door PerfectPC op 01-01-2014 15:04 ]

Verwijderd

Welk OS gebruik je? Windows kan tegenwoordig native teamen.

• PerfectPC
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:07:
Welk OS gebruik je? Windows kan tegenwoordig native teamen.
jah, in server 2012 (R2)...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
Bedenk wel dat je er in de meeste gevallen niks mee gaat opschieten. Een enkele filetransfer doet maximaal 1 gigabit.
Als je echter SMB3 gebruikt (Windows Server 2012 en Windows 8 en hoger) kan je filetransfers over 2 lijntjes laten lopen. Windows 8.x schijnt echter niet zelf te kunnen teamen (zelf niet geprobeerd).

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag ubuntu en osx gaan proberen te combineren in eerste instantie. Van wat ik begrijp ondersteunen die beide lacp, klopt dat?

Als dat correct is zal ik die nics gaan uitzoeken. Bedankt voor t speurwerk!

Theo

Edit: volgens de intel site doet deze ook 802.3ab. Werkt dit dan dus?: pricewatch: Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 18:40 ]

• PerfectPC
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:00:
Ik wil graag ubuntu en osx gaan proberen te combineren in eerste instantie. Van wat ik begrijp ondersteunen die beide lacp, klopt dat?

Als dat correct is zal ik die nics gaan uitzoeken. Bedankt voor t speurwerk!

Theo

Edit: volgens de intel site doet deze ook 802.3ab. Werkt dit dan dus?: pricewatch: Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile
als je kan uitvissen hoe je file sharing gaat opzetten tussen ubuntu en osx zal je ook wel kunnen terugvinden of de versies die je gebruikt lacp -al dan niet native- ondersteunen... ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
Ubuntu kan het in ieder geval wel, OSX weet ik niet. Ik kan je wel zeggen dat je er waarschijnlijk niks mee gaat winnen. Als je teaming aan de praat hebt en je kopieert een bestand, dan zal dat met maximaal 1 gbit/s gaan.

If it ain't broken, tweak it!

• PerfectPC
ja die doet inderdaad prima 802.3ab (100base-t) maar doet geen 802.3ad of 802.1ax...
support voor lacp kan ook native in het os zitten zoals eerder aangegeven,

[ Voor 8% gewijzigd door PerfectPC op 01-01-2014 18:52 ]

Verwijderd

Is dat een eis dat je 2 Gbps moet hebben? En kan je harde schijf dat wel aan die in de server zit (of beter, de HD in de laptop / PC die de kopieer actie start)?

Een vergelijking. Een Trabant zal net zo snel rijden op een 1 baans weg als op een 2 baans weg. (dat doet trouwens iedere auto..... ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 23:01 ]

Pagina: 1