Welk moederbord voor "combinatie workstation / game-pc"?

Pagina: 1
Acties:

• bertusvanveen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Beste Medetweakers,

Ik heb al een topic lopen in Desktop aankoopadvies, dat was de aangewezen plek voor totale feedback op mijn samen te stellen systeem.

Graag wil ik me tot jullie wenden m.b.t. advies voor mijn mobo, in de huidige samenstelling zit de Sabertooth Z87, die is beetje overkill maar Asus geeft er zeer goede garantie op, wat ik wel heel prettig vind aangezien deze build ook zakelijk gebruikt zal worden.

Ik ga de CPU en GPU niet overklokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,50€ 257,50
1Asus TUF Sabertooth Z87€ 196,20€ 196,20
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 262,-€ 262,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 122,81€ 122,81
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,55€ 105,55
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 73,99€ 73,99
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,03€ 113,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,63

Benieuwd naar jullie input.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
De build wordt ook zakelijk gebruikt? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat wanneer onderdeel x kapot gaat jij een aantal dagen non productief bent?

Daarnaast heb je nu een moederbord uitgekozen waarmee je kan overklokken met een niet overklokbare processor. Ik zou 1 van die 2 veranderen. ;)

• bertusvanveen
GioStyle schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 12:07:
De build wordt ook zakelijk gebruikt? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat wanneer onderdeel x kapot gaat jij een aantal dagen non productief bent?

Daarnaast heb je nu een moederbord uitgekozen waarmee je kan overklokken met een niet overklokbare processor. Ik zou 1 van die 2 veranderen. ;)
Klopt, edit zojuist m'n bericht dat ik niets ga overklokken.

Wat betreft zakelijk gebruik, de build wordt voor 80% zakelijk gebruikt (ontwerpen en renderen in Revit en Adobe Photoshop). Dus wanneer onderdeel kapot is is dat direct merkbaar in productiviteit.

• analogworm
  • Laatst online: 21:50
Het risico dat je pc problemen geeft moet je op kunnen vangen. D.w.z tijd hebben, geld hebben en de kennis hebben om snel de boel weer op de rails en werkend te krijgen. Sommigen doen dat door een HP/Dell workstation aan te schaffen met bijbehorende garantie. Zelf zou ik ook niet schroomen voor een eigen build voor mijn werk. Ik begrijp je wel dat je een betrouwbaar moederbord Wilt.

Maar ongeacht de garantie periode die asus geeft, zal je bij een defect toch je mobo kwijt zijn en een tussentijdse vervanging nodig hebben. Een zelfde dag service geeft asus niet lijkt me?

Ik zou persoonlijk dus op zoek gaan naar een moederbord wat uiteraard kwalitatief goed is en aan jouw wensen voldoet kwa functionaliteit maar niet onnodig duur is. En zorgen dat je een 'noodbudget' hebt voor vervanging, ook handig voor andere apparatuur natuurlijk. Gezien je niet gaat overklokken hoef je geen z87 chipset te nemen.

• bertusvanveen
analogworm schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 12:23:
Het risico dat je pc problemen geeft moet je op kunnen vangen. D.w.z tijd hebben, geld hebben en de kennis hebben om snel de boel weer op de rails en werkend te krijgen. Sommigen doen dat door een HP/Dell workstation aan te schaffen met bijbehorende garantie. Zelf zou ik ook niet schroomen voor een eigen build voor mijn werk. Ik begrijp je wel dat je een betrouwbaar moederbord Wilt.

Maar ongeacht de garantie periode die asus geeft, zal je bij een defect toch je mobo kwijt zijn en een tussentijdse vervanging nodig hebben. Een zelfde dag service geeft asus niet lijkt me?

Ik zou persoonlijk dus op zoek gaan naar een moederbord wat uiteraard kwalitatief goed is en aan jouw wensen voldoet kwa functionaliteit maar niet onnodig duur is. En zorgen dat je een 'noodbudget' hebt voor vervanging, ook handig voor andere apparatuur natuurlijk. Gezien je niet gaat overklokken hoef je geen z87 chipset te nemen.
Ik kan altijd nog terugvallen op m'n huidige build, dus heb wel adem om het dan even uit te zingen.
Gaat me meer om het signaal wat Asus daarmee afgeeft, mobo moet toch wel zéér goed zijn als ze daar 5jr. garantie opgeven.

W.b.t. overklokken, dat klopt, een B85 zou ook afdoende moeten zijn.

De Vanguard B85 komt ook met dezelfde garantie en is misschien meer geschikt?

[ Voor 5% gewijzigd door bertusvanveen op 01-01-2014 12:35 . Reden: Vanguard B85 toegevoegd ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Een zakelijke pc schrijf je toch af in 3 jaar? ;)

Ik zou inderdaad gewoon voor een 'simpel' moederbord gaan die voldoet aan je eisen, denk aan USB3 aansluitingen, aantal geheugenslots etc... En het geld dat je daarmee bespaart uitgeven aan je videokaart? Dan heb je daar nog profijt bij bij het gamen. ;)

• bertusvanveen
GioStyle schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 12:34:
Een zakelijke pc schrijf je toch af in 3 jaar? ;)
Dat klopt, dan komt er ook wel weer een nieuwe, ging me meer om "signaal".

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
bertusvanveen schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 12:37:
[...]

Dat klopt, dan komt er ook wel weer een nieuwe, ging me meer om "signaal".
Een voorlopige conclusie kan ik wel trekken: marketing werkt. Je geeft 5 jaar garantie en vraagt bijna 200 euro voor een moederbord (met specificaties en een hoop poespas die je nooit nodig hebt) en de klant hapt toch toe. Fantastisch.
Tel daarbij op dat er veel kapot kan gaan aan een pc, maar een moederbord (met niet overgeklokte onderdelen) dat gaat maar door...en door..en door...

• bertusvanveen
Reepje schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:40:
[...]

maar een moederbord (met niet overgeklokte onderdelen) dat gaat maar door...en door..en door...
Daar heb je helemaal gelijk in, ook voor wat betreft de marketing ;) !

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 14:36

Croga

The Unreasonable Man

Reepje schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:40:
Een voorlopige conclusie kan ik wel trekken: marketing werkt. Je geeft 5 jaar garantie en vraagt bijna 200 euro voor een moederbord (met specificaties en een hoop poespas die je nooit nodig hebt) en de klant hapt toch toe. Fantastisch.
Tel daarbij op dat er veel kapot kan gaan aan een pc, maar een moederbord (met niet overgeklokte onderdelen) dat gaat maar door...en door..en door...
^^ dit. Vooral heel veel ^^ dit.

Alle electronische onderdelen kennen slechts twee soorten defecten:
- DOA: Fabricagefout die over het algemeen nagenoeg meteen zichtbaar is. Deze zijn nauwelijks merk afhankelijk als je losse onderdelen koopt.
- EOL: Het ding is gewoon te oud. Bij puur electronische computer onderdelen duurt dit over het algemeen veel langer dan de bruikbare levensduur.

We kennen allemaal het "capacitors debacle" van een paar jaar terug waar dit verhaal niet meer helemaal op ging. Dat risico loop je altijd; bij ASUS net zo goed als bij Foxcom.

De 5 jaar garantie die ASUS geeft op dit bord is niets meer en niets minder dan een marketing verhaal. Tenzij een bord een brakke ventilator op een chipset heeft, gaat ieder bord 5 jaar mee.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik heb geen tips voor je moederbord
Maar 450 watt power supply lijkt mij wat weinig voor een R9 280X grafische kaart.
Ik zou voor minimaal 500 watt gaan alhoewel seasonic wel een goed merk is.

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:57
Galinsky schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:54:
Ik heb geen tips voor je moederbord
Maar 450 watt power supply lijkt mij wat weinig voor een R9 280X grafische kaart.
Ik zou voor minimaal 500 watt gaan alhoewel seasonic wel een goed merk is.
het is een gold editie Seasonic. deze voeding kan die videokaart makkelijk aan. trouwens, ik draai hier een 7850 crossfire op een 520 watt voeding, ook van seasonic...

Verwijderd

Gigabyte is beter moederboord ga voor UD4U voor de beste dpc latency. Je mag wel indienen aan Asus Haswell goedkoper phase behalve Sabertooth maar er zit nog steed problemen ;zoals busspeed;. Ik bezit van p8z77-v Pro en hebt dat probleem zonder oplossing.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik denk dat je beter 2 moederborden van 100 euro kan kopen dan 1 van 200 euro met 5 jaar garantie.
(als het gaat om zo weinig mogelijk downtime)

450W is inderdaad prima, maar zal onder full load wel wat meer 'herrie' gaan produceren.
Voor hetzelfde geld heb je eventueel deze: pricewatch: Seasonic S12G 550W
(al weet ik niet of die stiller is bij 350-400W)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 03-01-2014 12:38 ]

Pagina: 1