Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

• bas84_nl
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 20:47
Bij het upgraden van mijn pc loop ik tegen het probleem op dat windows vastloopt tijdens het opstarten gevolgd door een auto herstart (BSOD is er niet of deze is niet te lezen).

Wat ik heb gekocht:
  1. AMD FX-8320
  2. Asus M5A97 EVO 2.0
  3. Crucial Ballistics Tactical LP (low profile) 2x4GB DDR3L- 1600 CL8 (BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU)
  4. MSI Twin Frozr Gaming 270x
Zit nu samen in een kast met:
  • Enermax Modular 82+ voeding 425W
  • Samsung 840 120GB SSD
  • Noctua Koeler NH-U12P (zat dus eerst op de CoreDuo)
  • Als koelpasta heb ik de oude meegeleverde koelpasta van Noctua gebruikt. Het eerst wat uit de tube kwam heb ik niet gebruikt.
Wat ik allemaal heb gedaan/geprobeerd met betrekking tot de software:
  • Startup repair gedraaid (meerdere malen) en kan het probleem niet vinden
  • Windows opstarten in Safe mode (gaat wat bestanden laden, dan hetzelfde probleem)
  • System Restore gedaan --> lost het niet op
  • Windows Memory Diagnostic (vanuit startup repair --> geen problemen)
  • Check disk gedraaid vanuit dos prompt (chkdsk /f) --> geen problemen
  • Geboot vanaf CD (BartPE bootdisk; windows xp) --> zelfde probleem tijdens opstarten
  • BIOS update naar laatste versie
Wat ik allemaal heb gedaan/geprobeerd met betrekking tot de hardware:
  • Opgestart met één geheugen module (beide geprobeerd ook in andere bays)
  • Videokaart vervangen door de oude videokaart (GT460)
  • Videokaart gestopt in het 2e PCI-exporess slot
  • Oude harde schijf met nog een Windows 7 installatie erop erin gestopt
  • Omdat ik de temperatuur van de processor in de BIOS misschien wat hoog vond, heb ik de koeler eraf gehaald en alles schoongemaakt en opnieuw voorzien van koelpasta. Temperatuur voor CPU (in bios) is nu 33 graden en voor MB 22 graden.
  • Epu switch op moederbord aan/uit
  • CMOS geleegd
Na bovenstaande nog geen oplossing. Waar ik over twijfel:
  • Kan het zijn dat de voeding niet genoeg is? (ook meegerekend dat ik ook de oude videokaart erin heb gehad).
  • Is het geheugen toch niet compatibel ondanks dat deze wel wel door Memory Diagnostic komt. Hij staat niet in lijst van compatibel geheugen van de fabrikant.
  • Is de koeling toch niet goed?
Ondertussen weet ik het helaas niet, ander type DDR3 geheugen heb ik helaas niet liggen.
Wie heeft er goed advies voor de volgende stap.

• bas84_nl
Het probleem lijkt opgelost. Ik ga nog even wat testen draaien. Misschien nuttig voor andere mensen die ditzelfde moederbord hebben. De SATA controller gezet op IDE ipv AHCI en hij boot opeens wel op.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
Heb je windows wel opnieuw geinstalleerd? Dat is zeker een vereiste bij vervanging van mobo en proc.

Daarnaast, een SSD wil je juiste op AHCI draaien..

[ Voor 21% gewijzigd door Lumics op 01-01-2014 12:36 ]

• bas84_nl
Windows had ik niet opnieuw geinstalleerd. Vraag me af waarom dit een vereiste is. Ik zal echter nog wat bestanden veiligstellen, vervolgens windows opnieuw installeren en SSD op AHCI zetten en kijken of het werkt.
Alvast bedankt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Ja installeren met AHCI moet tegenwoordig,
omdat je hd dan van de nieuwe techniek gebruikt kan maken,dus het snelst is(is al heel languit, dus oude techniek),
en voor een ssd moet dit ivm vertraging en slijtage van je ssd.

En een andere moederbord met je oude drivers van je oude moederbord zal ook niet goed zijn.

En je BartPE bootdisk, werkt niet omdat deze geen AHCI drivers kent, omdat een bootcd moet werken op alle hardware dan wordt er gebruik gemaakt van ide instelling van je controller, dit geld ook voor andere bootcd's waar vaak nog dos software zit, die niet met AHCI kunnen werken, maar wel met ide, de ide driver worden door elke operating system herkent.

[ Voor 52% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2014 13:20 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Even geen tijd om de details te zoeken, maar er was volgens mij een eenvoudige registry setting die je kon aanpassen in je huidige IDE-installatie, waar na je in je bios naar AHCI over kon, en kan booten (waarna windows iets met drivers etc zelf erbij gaat pakken). dus geen herinstallatie nodig, maar wel de prestatiewinst van ahci

[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 01-01-2014 13:32 ]

• bas84_nl
Alles is opnieuw geinstalleerd met disks op AHCI, bedankt voor de reacties. Wat mij betreft mag het topic afgesloten worden.

Verwijderd

IDE is verouderde technology tov AHCI en veranderen van deze mode vereist idd een clean install van Windows
Pagina: 1