Acces point keuze

Pagina: 1
Acties:

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:08
Ik ben op zoek naar een wifi access point. Meest belangrijke is dat het stabiel, snel en een goede dekking heeft

Wifi wordt alleen gebruikt voor telefoons en tablets. Er worden geen films mee gekeken soms you tube.

Access point komt 2 verdiepingen hoger dan de modem.

Denk dat ik moet kiezen tussen pricewatch: TP-Link TL-WA801ND of Netgear WNDR3700 v1of v2.

De laatste is wel een router maar beschikt wel overeen goede wifi en stabiel met openwrt of dd-wrt.

Graag hoor ik jullie tips

Verwijderd

Er zijn verschillende varianten. Engenius is ook een goed merk (en je kan daarop ook DD_WRT erop zetten).

Mikrotik heeft ook leuke apparaten (zeer stabiel) en krachtig.

Ubiquity is mooi (lijkt op een rookmelder) en is ook stabiel.

Op zich, kies maar uit aan de hand van je budget en hoe mooi het moet zijn (of je kan hem ook in een houten kast plaatsen. Hout houdt bijna geen radio signalen tegen).

Blijf weg van Sitecom, range extenders, plug in kastjes etc...

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Ik zou persoonlijk wegblijven van TP-Link en Netgear ... zeker niet geschikt om 2 verdiepingen te overbruggen en niet stabiel/betrouwbaar.

Engenius heeft een aantal uitvoeringen waarvan je het zendvermogen kunt opvoeren tot boven de wettelijke limiet (heeft uiteraard weinig zin als je device niet voldoende vermogen heeft om terug te zenden).

Ubiquity heeft ook een LR (long range) versie, configuratie is even wennen, maar werken wel betrouwbaar.

• Remco Tr
Hij moet alleen zenden op de verdieping waarhij staat en de verdieping daaronder. De begane grond waar de modem staat is alleen entree.

Budget vind ik +- 80 euro wel mooie prijs.

Mikrotik moet je zelf programmeren toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Remco Tr op 31-12-2013 22:48 ]

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Zelf programmeren? Dat lijkt me sterk :P Configureren bedoel je? Dat moet bij iedere AP :)

• Remco Tr
dylanvana schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 23:06:
Zelf programmeren? Dat lijkt me sterk :P Configureren bedoel je? Dat moet bij iedere AP :)
Die routers van mikrotik moet je alles instellen meer als bij "consumenten" router?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Remco Tr schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 23:23:
[...]

Die routers van mikrotik moet je alles instellen meer als bij "consumenten" router?
Klopt. Is meer werk en - zeker als je het nog nooit gedaan hebt - wat lastiger, daar staat tegenover dat je veel, heel veel mogelijkheden hebt die andere AP's niet kunnen bieden (althans: niet in software).

Heb je dat nog nooit gedaan en ben je niet goed thuis in deze materie dan zou ik daarvan wegblijven.

• Remco Tr
Heb nu een wndr3700 met openwrt daar kom ik wel uit vrij basic wat ik ermee doe.

Die Ap van mikrotik zijn niet klaar voor gebruik? En het menu wat je heb is dat menu of heb je command regels oid?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Remco Tr schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 01:04:Die Ap van mikrotik zijn niet klaar voor gebruik? En het menu wat je heb is dat menu of heb je command regels oid?
Kan je ook gewoon via de browser configureren, is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk (maar wel iets lastiger dan de meeste consumenten rommel).

Ik kan je uit ervaring vertellen dat (bijvoorbeeld) de RB951G-2HnD bijzonder goed en stabiel draait (oa in vergelijking met een WNDR3700V1 en een WDR4300). Krijg je geen spijt van!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Remco Tr
Je moet zeker die hele interface sarnstellen welke ethernet port enz en er zal wel een tutorial zijn denk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je hebt het nu over telefoons en tablets. Die hebben meestal niet enorm hoge eisen aan de bandbreedte. Maar blijft dat zo?

Als je wat meer wilt in de toekomst zou ik 5Ghz apparatuur overwegen. De 2.4Ghz band is dermate druk dat de performance nogal enorm wisselt. En dan kan 2 verdiepingen al een obstakel zijn in sommige gevallen.

Een groter bereik haal je door de LR-modellen te gebruiken zoals al genoemd, daar zit een sterkere antenne in. En met een betere antenne haal je de winst. Een hoger zendvermogen heeft geen nut, tenzij je de telefoons/tablets ook gaat tweaken dat ze hoger terugzenden.

Met 2 verdiepingen (en tuin?) in een 'drukke' omgeving betwijfel ik eigenlijk of je het met 1 AP een optimale dekking krijgt. Uiteraard is het afhankelijk van de gebruikte materialen in het pand, maar mijn ervaring is dat dit in veel gevallen al krap wordt door de interferentie van alles eromheen. Als het een vrijstaande woning op de heide is ofzo zal dat wel prima gaan.

Kun je het AP niet op de middelste etage plaatsen? Dan heb je meer kans om het met 1 af te kunnen.

En anders zou ik misschien 2 AP's overwegen als je overal goede dekking wilt hebben. Dan kun je gewoon 1 groot dekkend wifi netwerk creeeren met Zero handoff roaming waardoor je clients ook niet gaan hoppen tussen AP's en je gewoon 1 groot bereik hebt.

Maar goed, je kan natuurlijk met 1 AP beginnen en mocht t echt niet anders kunnen een 2e bijplaatsen. Maar zonder meting is het slechts gissen wat in jouw situatie het beste is.

• Remco Tr
Ik heb overal netwerk aansluitingen dus meerdere AP's kan best. Maar meeste van de tijd wordt er op de bovenste verdieping gebruik gemaakt van WiFi.

Mooiste is natuurlijk als je 1 SSID hebt met meerdere AP's. Dit krijg je voor elkaar om de instellingen te kopieren en zelfde naam en kanaal te gebruiken?

Verwijderd

Zelfde kanaal is niet nodig (en zelfs niet te adviseren), maar zelfde SSID kan prima gebruikt worden bij meerdere AP's
Pagina: 1