geluidskaart: heeft het zin?

Pagina: 1
Acties:

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12-2025
Hallo mede-tweakers,

Ik heb wat geld over deze maand en wil dat graag gebruiken om m'n geluidssysteem te verbeteren. Ik heb alleen heel weinig verstand van geluid. Daarom zou ik graag wat advies willen.

-Het begint natuurlijk bij de muziekbestanden zelf: Die zijn prima (320 kbps/spotify premium)
-Dan gaat het geluid de computer uit via de geluidskaart. In mijn geval een geintegreerde: Ik heb een pricewatch: MSI Z77A-G43. Hier is dus ruimte voor een upgrade.
-Als laatste gaat het geluid door de versterker en dan naar de speakers: Mijn versterker is een Kenwood model ka-1500 (redelijk oud :P). Mijn speakers: Sony ss-2212.

Ik heb het gevoel dat de bottleneck, ondanks dat mijn speakers/versterker redelijk oud zijn, ligt bij de geluidskaart. Daarom denk ik dat ik het beste de geluidskaart zou kunnen upgraden. Ik dacht aan de pricewatch: Asus Xonar D1. Klopt mijn gedachte of zal het wisselen van geluidskaart geen verschil maken? Ik draai trouwens windows 8 (8 ondersteunt hardware versnelling voor audio).

Mis ik nog informatie? Als dat zo is, zet dat er dan bij, dan update ik mijn startpost zo snel mogelijk!

Alvast bedankt!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat zie je precies als bottleneck van je onboard? Als dat ding digitaal-out heeft, is het gewoon 1 op 1 richting de versterker en kan je er verder vrij weinig mee doen.

Een losse geluidskaart heeft mogelijk wat betere onderdelen, maar dat ga je denk ik niet eens merken met 320kbit MP3's (eerder flac/losless). Ja, software kan er wat mooier geluid van maken (Crystaliser en CMSS als je daar echt op zit te wachten), maar 'beter' geluid krijg je er niet echt uit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:05

m24

stop al je geld in goede speakers, die maken het verschil....

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Versterker van hem heeft geen digitaal in.
Dus kan een andere geluidskaart wel degelijk verschil maken.
alleen of dan 60 euro genoeg is weet ik niet denk dat je een hoger bedrag moet neertellen voor een audiofile geluidskaart maar denk dat je dat geld beter kunt besteden in een nieuwe versterker en boxen.
Voor rond de 150 euro heb je hele leuke boxen die die sony direct wegspelen.
Leuke tip daarin zijn de a 25 van boston staat genoeg over op internet.

[ Voor 19% gewijzigd door Read op 31-12-2013 19:48 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik bedoel dat de kwaliteit van de speakers nog niet volledig wordt gebruikt, omdat de geluidskaart niet optimaal is, maar als dat idd niet het geval is, kan ik beter voor betere speakers gaan idd. Ik zal eens wat rondkijken op internet of ik wat kan vinden. Bedankt voor het advies iig! :)

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

De versterker is een leuke vintage versterker dus kan nog rustig kwa kwaliteit mee bij gewoon stereo gebruik.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
m24 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:43:
stop al je geld in goede speakers, die maken het verschil....
Ben het hier toch ook wel mee eens. Zodra je een set speakers van 10.000 euro neer gaat zetten word het een ander verhaal.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 12:50
SinergyX schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:41:
Wat zie je precies als bottleneck van je onboard? Als dat ding digitaal-out heeft, is het gewoon 1 op 1 richting de versterker en kan je er verder vrij weinig mee doen.

Een losse geluidskaart heeft mogelijk wat betere onderdelen, maar dat ga je denk ik niet eens merken met 320kbit MP3's (eerder flac/losless). Ja, software kan er wat mooier geluid van maken (Crystaliser en CMSS als je daar echt op zit te wachten), maar 'beter' geluid krijg je er niet echt uit.
Ook voor 320kbps mp3's heeft het nut hoor, verschil tussen die bestanden en lossless is voor het merendeel van de mensen toch niet te horen.

Evt kan je nog gebruiken maken van een dac en dan de digitale uitgang van de geluidskaart op je moederbord gebruiken, dan is het onboard geluid verder niet van invloed, denk alleen dat een beetje dac duurder is dan het genoemde ASUS kaartje.

Heb hier zelf een D2 waar ik wel tevreden mee ben, steekt al een aantal jaar in m'n computer, eigenlijk altijd losse geluidskaarten gehad, in het begin omdat er nog geen onboard geluid was, later omdat ze kwalitatief toch nog wat beter zijn.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 09:10
Ik heb deze usb dac aan mijn pi hangen. Klinkt icm de genoemde A25 uitstekend :)

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:37
PilatuS schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:51:
[...]

Ben het hier toch ook wel mee eens. Zodra je een set speakers van 10.000 euro neer gaat zetten word het een ander verhaal.
QFT!

Je gaat meer verandering horen met andere (betere) speakers dan een geluidskaartje / externe DAC. Tenzij je nu storing en/of ruis hebt in het geluid zou ik de speakers upgraden. Je kan voor weinig geld wel in de vintage sfeer blijven uiteraard.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Pagina: 1