Toon posts:

Yaqin MC-10L buizenversterker: hum/buzz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week zette ik mijn Yaqin MC-10L aan, maar enkele seconden later begaf een van de powertubes (V1) het: een lichtflits, en vervolgens ging de amp terug uit (zekering was doorgebrand).
Ik heb de amp ooit tweedehands gekocht, en de buisjes nooit vervangen. Vermoedelijk waren de buizen dus al vrij oud.

Nu heb ik gisteren de 4 EL34's en de zekering vervangen, maar sinds dan geeft de versterker een vervelend gezoem over beide speakers. De bias is afgesteld en ik heb ook geprobeerd wat buizen van plaats te wisselen, maar tevergeefs.

Vervolgens heb ik dan maar alle checks gedaan uit deze pdf (p. 26-40) http://homepage.ntlworld....20THE%20YAQIN%20MC10L.pdf

Hieruit is gebleken dat zowel de 450V als -35V redelijk wat buiten spec zijn, respectievelijk 505V en -42V. Alle andere metingen waren keurig binnen de normen.
Kunnen deze voltages de oorzaak zijn van het gezoem? Hebben jullie tips hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 14:18
In het stuk "mains input voltage" in die pdf gaat het over een voltage van bijna 500v. Aangezien daar wordt genoemd dat dat de rating van de condensatoren in de powersupply 500v is kunnen die stuk gegaan zijn bij 505 volt.

Uit het feit dat je met dit document alsnog om onze raad komt vragen leidt ik af dat je weinig ervaring met elektronica danwel buizenversterkers hebt. Aangezien we het over levensgevaarlijke voltages hebben zou ik je aanraden om een professional de versterker te laten repareren. Één foutje en het kan je je leven kosten.

Als je het apparaat toch zelf wil repareren dan raad ik je aan om die pdf een paar keer helemaal en aandachtig door te lezen. Hij is zeer gedetaileerd en uitgebreid. En als je gaat meten aan de versterker terwijl hij aan staat altijd een hand in je broekzak houden.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Ik denk dat de ontkoppelcondensatoren het ook begeven hebben. Dat is in veel gevallen de oorzaak van een brom.

Die voltages buiten spec zijn trouwens niet heel spannend buiten spec, maar geven wel aan dat er nog iets mis is. Vermoedelijk is er nog meer geknald. Het knallen van de zekering is waarschijnlijk ook niet veroorzaakt door een versleten/defecte buis. Meestal gaat een buis als een nachtkaars uit, zonder verdere gevolgen. Als ik mij goed herinner zitten er ook Papier-in-olie condensatoren in die Yaqin en die willen het wel eens (al dan niet spectaculair) begeven en een kettingreactie in gang zetten. Dus test in ieder geval alle condensatoren en indien er nog pio-condensatoren in het apparaat zitten, dan zou ik die sowieso preventief vervangen.

[ Voor 74% gewijzigd door Killer op 06-01-2014 17:11 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!