Laptop upgraden met SSD

Pagina: 1
Acties:

• Japeroen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 12:54
Hallo,

Ik heb een half jaartje geleden een laptop gekocht (Toshiba Satellite P50-A-12PBE), zonder SSD. Die zou ik nu graag willen upgraden met een SSD. Ik heb een ODD die ik kan opofferen hiervoor. Via PC Wizard ben ik erachter gekomen dat mijn huidige HDD op een SATA II poort zit en mijn ODD op een SATA I poort. Wat ik dus zou doen is de SSD op de plaats van de HDD steken en de HDD op de plaats van de ODD, met behulp van zo'n caddy. Hierbij heb ik echter enkele vragen, omdat ik nog geen ervaring heb met SSD's:

Ik vermoed dat de SATA II poort een beperking zal zijn voor de SSD, maar hoe groot zal die beperking zijn? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Samsung 840 EVO 250 GB, zie ik een leessnelheid van 540 MB/s en een schrijfsnelheid van 520 MB/s. Zijn dit ook resultaten die in de praktijk gehaald worden? SATA II kan maximaal aan 300 MB/S lezen en schrijven (toch?), worden ook deze resultaten gehaald in de praktijk?

Zal de SATA I poort ook een beperking zijn voor de HDD (5400 RPM)? Dit maakt eigenlijk niet zo veel uit omdat die voornamelijk voor opslag zal dienen, maar ik zou het toch graag weten.

In het kort: is het waard om te upgraden? (maar ik zou graag alle vragen beantwoord zien :) )

Cijfertjes graag, schattingen zijn ook goed. :P

Zijn er verschillen in de caddy's (buiten het verschil in hoogte), zijn ze gebonden aan een bepaald type laptop en zijn er sites die jullie aanraden, of net niet?

Welke SSD (merk, type) raden jullie dan aan? Aangezien ik niet de maximale prestaties eruit zal kunnen halen, hoeft het niet de snelste te zijn. Qua opslaggrootte twijfel ik nog tussen 120 GB en 250 GB.

Tenslotte nog, mijn laptop heeft Windows 8, dus zat er geen productcode bij. Zal het problemen geven om Windows op de SSD tte installeren?

Een beetje veel vragen, maar het zou super zijn als jullie hierop kunnen antwoorden. :)
Alvast bedankt.

Mvg,
Jeroen

P.S. Als dit topic hier niet thuishoort, mag het naar hartelust verplaatst worden.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Helaas is het verkoop argument bij veel spullen de hoge specs. Een SSD die een zeer hoge read/write haalt is de winner in de verkoop statestieken. Daarom hebben ze allemaal sata600.
Nu is een read/write van 500 MB/s natuurlijk leuk, maar in de praktijk gebruik je dat bijna nooit. Deze getallen gelden namelijk alleen voor grote aaneengesloten files, terwijl de meeste files klein zijn.
De kracht van de ssd berust dan ook op de zeer lage access time (en ra ra ra, daar hoor je alleen de kenners over), waardoor ook kleine files razendsnel gelezen worden, en daardoor voelt de computer razendsnel aan.

Kortom, een computer met sata600 en een slechte ssd zal stukken langzamer zijn dan een computer met sata300 en een snelle ssd.

Daarnaast heb je een ander belangrijk punt, en dat is de betrouwbaarheid. Gelukkig zijn de meeste ssd tegenwoordig wel betrouwbaar, maar ik zou dan toch kiezen voor Samsung, Crucial of Plextor.

In hoeverre de ssd in jouw Toshiba past, icm win8 en ingebakken key dat weet ik niet, maar zou toch geen probleem mogen geven. Je kan natuurlijk altijd een clone van je HDD op de SSD zetten.

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Tenslotte nog, mijn laptop heeft Windows 8, dus zat er geen productcode bij. Zal het problemen geven om Windows op de SSD tte installeren?
Ik weet bijna 100% zeker dat dit moet gaan lukken. De key zit namelijk in de BIOS. Dus deze zal de SSD gewoon moeten herkennen.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Verwijderd

Aankoopadvies voor SSDs mag in CAA. :)
Move OT->CAA

• Japeroen
@Reepje: Dus een SSD op een SATA II poort is nog steeds aan te raden, i.p.v. de HDD?
De Samsung EVO 840's waren trouwens de SSD's waar ik mijn oog al op had laten vallen.
En ik zou liever een clean install willen van Windows, dus graag geen clone. :P

@harmpie21: Ok, bedankt!

@CiPHER: Ik dacht dat het beter bij opslag thuishoorde aangezien het wat ingewikkelder is dan zuiver aankoopadvies, maar als jij het zegt... :)

• Reepje
  • Niet online
Ja, de sata300 pooort zal je niet tot zeer weinig belemmeren.
De Samsung EVO is een leuke keuze, maar de Crucial M500 is stukken goedkoper. Door de veel lagere prijs gaat mijn voorkeur nu uit naar de crucial alhoewel zijn benchmarks wat lager uitvallen.
Kies daarbij wel voor een 250 GB exemplaar. Dat werkt niet alleen stukken makkelijker, want ruimte is wat je wil (naast snelheid). En, de 250 GB exemplaren zijn stukken sneller dan hun kleinere broertjes, ook op sata300.

http://tweakers.net/price.../340874;324570/categorie/

• Japeroen
Als ik kijk naar aantal IOPS bij lezen, zie ik toch een behoorlijk verschil, zeker bij het lezen. Wikipedia maakt mij het belang daarvan niet meteen duidelijk, zou jij dat misschien kunnen? :)

Verder heb je van SSD's vaak een laptop kit. Als ik het goed voorheb, dient dat voornamelijk om je HDD te klonen. Dit heb ik niet echt nodig, dus is een gewone SSD dan voldoende?

[ Voor 32% gewijzigd door Japeroen op 31-12-2013 15:28 ]

• Reepje
  • Niet online
Voor wat betreft de iops, kunnen ze net zo goed de read/write in mb/s geven.
Het 'probleem" is, dat de read/write geen hoge getallen laten zien voor de 4k files, deze zijn voor SSD "slechts" 30 MB/s. Dat wil de consument niet zien, dus als oplossing, we bedenken de iops.

Leuke uitleg http://www.ssdfreaks.com/...r-calculate-iops-from-mbs

Een groot nadeel is ook, dat er geen vaste regel is hoe je iops berekend (que depth, over 5 sekonden of over 1 minuut etc).

Maar goed, je kan iops omrekenen in mb/s, why not, volgens devolgende formule:

IOPS = (MBps Throughput / KB per IO) * 1024
Or
MBps = (IOPS * KB per IO) / 1024

Wat mij opvalt is dat de opgegeven waarde voor iops voor de samsung 97.000 is.
Kijk ik echter bij testen, dan zie ik daar heel andere getallen, 15838 iops, oftewel operations per second voor 4k lezen.
Daarmee is de 4k lezen: (15838*4 / 1024) = 62 mb/s . Harstikke goed.

• Japeroen
Ok, bedankt. :) Het staat dan ongeveer vast dat ik een SSD zal kopen.

Nu nog over die caddy's: zijn die gebonden aan bepaalde type's laptops of niet?
Pagina: 1