Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Thorbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 14:59
Enkele weken lang wil ik een campingterrein voorzien van afgeschermd internet via wifi. Het gaat om een kamp waarbij op het hoogtepunt zo'n 120 mensen aanwezig zijn. Deze mensen willen graag hun mail kunnen bekijken, internetbankieren en misschien zo nu en dan een youtube filmpje bekijken. Youtube is niet van belang en om de kosten te drukken wil ik dit niet als eis stellen voor een goed wifisysteem. Er wordt gebruik gemaakt van laptops, tablets en smartphones. Geen zwaar gebruik dus, maar het moet wel werken.

Afgelopen jaar heb ik gebruik gemaakt van een schotelverbinding van Tooway Internet met een verbinding van 20/6 Mb. Dit was via een simpele linux router aangesloten op een Engenius ECB3500 met een externe antenne. Zowel de internetlijn als de server hebben lang niet op hun top hoeven draaien. In eerste instantie heb ik het wifi signaal willen ‘repeaten’ met twee Engenius ECB9500. Dit is niet afdoende geweest. De ECB3500 is nog vervangen voor een ECB300. Ook dit was niet afdoende. Het Wifi raakte overbelast en pas bij minder clients was het weer mogelijk om gebruik te maken van het inernet.

Het terrein is 130 meter bij 90 meter groot. Wat is een goeie opstelling om dit kamp te voorzien van goed Wifi? Helaas is er geen oneindig budget en dus is prijs wel van belang.

Ik hoop dat jullie willen en kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Misschien een optie om het beschikbaar budget (of in ieder geval een indicatie) te geven, anders wordt het wel heel lastig!

Heb je al gezocht op GoT, ik weet dat er meerdere topics over dit onderwerp zijn geweest...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Alle repeaters vervangen door wireless routers waarvan je de dhcp UIT zet, dus kabels trekken...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Geen routers :S het gaat hier om een netwerk van 120 clients... daar ga je geen consumentenmeuk voor gebruiken.
Het beste kun je palen in de grond zetten met daar outdoor APs aan, en die palen onderling laten verbinden met een straalverbinding.

Wat je ook nog kan doen is die palen onderling verbinden door er glasvezel/utp tussen te trekken.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Thorbo
Mijn idee is nu om met drie AP's te werken. Deze verbinden met draden verbinden (UTP).
Welke AP's zouden jullie kiezen? Moeten het speciale outdoor AP's zijn of kan een ECB3500 met externe antenne ook?

Wat is het beste: Een software router (server mee) of een hardwarematige router?

Alvast bedankt voor de adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:05
Je kunt een router ook als AP inzetten ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point).

Je noemt een 'niet oneindig budget', maar in welke orde grootte moeten we denken?
En een goede software-router is beter dan een slechte hardware-router en v.v. ;)

Misschien is de Cloudtrax hardware iets: http://www.wlanshop.nl/producten/cloudtrax-hotspot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 22:45
Cloudtrax werkt voor config wel mooi, alleen het bereik is extreem slecht mijn antenne is weer terug gegaan omdat ik met een meuk van 15 euro meer bereik had die die cloudtrax..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Thorbo
Wat was het bereik dan van die cloudtrax? Klinkt niet heel goed.

Is dit goed spul? http://www.wlanshop.nl/pr...t-150mbps_ens-200ext.html

Dat is wel te betalen.

Wat is een 'goede' hardwarematige router voor 120 clients?

BVD.
Pagina: 1