Toon posts:

Tweede netwerk creëren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Wij wonen met z'n zessen bij elkaar en maken allemaal gebruik van hetzelfde draadloze netwerk.
Nu raakt dat tegenwoordig steeds vaker belast/je device wordt eruit geknikkerd, volgens mij vanwege de vele verbindingen die er gemaakt worden. :-(

Nu heb ik wel eens van een vriend gehoord dat als je twee netwerken opzet, je daar minder last van hebt. Kan dat dan op dezelfde router? Of moeten we daar een tweede voor aanschaffen?

Model router: Zyxel P2602HW-D1A

Alvast bedankt!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nee, dan krijg je juist meer gedonder omdat je dan 2 devices hebt die op 2.4Ghz door elkaar staan te schreeuwen.

Geef die vriend van je eens een draai om zijn oren, en een link naar dit forum.

Hoe oud is die Zyxel? Volgens mij draait die al wat jaren mee (modelletje uit 2006, volgens Google).
Wordt je er alleen uitgegooid wanneer jullie met zn allen op internet bezig zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik zal 'm even op z'n nummer zetten :P

De Zyxel staat er zeker weten al sinds 2008. Kan eerder zijn, maar toen woonde ik er nog niet.

Ja, we hebben er vaak last van als er veel mensen thuis zijn (ook veel vrienden die hier langs komen, zitten met hun mobieltjes/laptops op ons netwerk) en vroeger hadden we er veel minder last van. Niet iedereen wordt er dan uitgeknikkerd, vaak kan de helft er wel op en de andere helft niet. We zetten het modem dan even uit en weer aan, vaak lost dat het probleem op maar ook steeds minder. Soms kunnen we allemaal niet op het internet. (met een hoop gemopper tot gevolg, dat begrijp je)

Het is pas een jaar geleden ontstaan ongeveer. Kan het ook nog andere redenen hebben behalve de vele apparaten?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

De waarheid ligt in het midden. Het klopt dat bij meerdere routers/accespoints deze door elkaar kunnen schreeuwen, daar hebben ze gelukkig kanalen voor "uitgevonden".

Maar inderdaad, de Zyxel is een oud beestje. Misschien eens door de provider laten vervangen?

Vuistregel is ongeveer 30 devices maximaal per radio.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je al een keer een 30-30-30 cycle uitgevoerd, dit zorgt er voor dat hij weer helemaal terug gaat naar fabrieksinstellingen? mocht dat niet werken denk ik dat hij is afgeschreven en gewoon kapot aan het gaan is... heb het al vaker gezien dat routers langzamerhand onverklaarbare gedrag gaan vertonen.. snelste oplossing zorg voor een nieuwe.

Daarnaast zie ik ook dat de router bestwel een oudje is. en ondersteund alleen de oude 802.11b, 802.11g verbindings protocollen. deze zijn nog al wat traag.. vergeleken met de snellere 802.11n. & AC

je zou je internet provider kunnen bellen en vragen om een nieuwe router.
of zelf een nieuwe kopen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Hoi,

Wat je zou kunnen doen... zorg dat er een kabel vanaf de router naar je kamer loopt, en op je eigen kamer zelf een eigen router neer kunnen zetten.

vervolgens laat je alleen je eigen spullen verbinden met die router

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde het juist proberen op te lossen met dit router zelf, in plaats van nog een tweede exemplaar aan te schaffen.

Ik zit nu een beetje te rommelen in de configurator van het modem en er rijst bij mij een nieuwe vraag: zou ik anders bepaalde (bekende) devices voorrang kunnen geven over onbekende devices?
(ik roep nu maar wat hoor, ben niet heel bekend met netwerk-issues, maar leer gelukkig snel :) )

Verwijderd

Dat hij oud is en "traag" heeft niets met het type systeem te maken. Hij kan rustig op op de b/g band draaien, Hij kan toch niet harder dan de ADSL (zeg maar 8 a 12 Mbps). En je mobieltje kan dat waarschijnlijk toch niet aan. Het gaat niet om de snelheid.

Wat hij wel kan doen, is een extra AP (Access Point) aansluiten en deze op 5 GHz instellen. En een SSID anders dan de originele maken. Bv:

SSID: THUIS
SSID (bij tweede AP, 5 GHz): THUIS_2

Met verschillende wachtwoorden!

Diegene die met zijn mobieltje / tablet etc... THUIS 2 ziet, krijgt de code daarvoor. Als hij alleen THUIS ziet, dan maar daarop....

Het is geen perfecte oplossing, maar zal wel wat helpen.
Pagina: 1