2 Fans

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Een probleempje voor de experts:
Ik weet dat het geen zin heeft om bv bij een schip twee schroeven op één as te zetten. Dat verhoogt de efficiency niet. Als je meer voortstuwing wilt hebben dan moet je er twee naast elkaar zetten. Voor zover ik weet komt dat doordat water niet samendrukbaar is en als het eenmaal door de eerste schroef in beweging is gebracht, gaat het beslist niet harder door de tweede.
Maar geldt dit nu ook voor lucht? Dat is wel samendrukbaar. De vraag is natuurlijk werken twee ventilatoren op elkaar beter dan een enkele?
Of moet dan de tweede sneller draaien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

volgens mij is het zo dat wanneer je 2 fans achter elkaar zet, je 1,5 keer zoveel kracht krijgt. Het kan dus wel, maar je kan veel beter 2 fans naast elkaar zetten. Dan heb je natuurlijk ook 2 keer zoveel luchtverplaatsing, en het maakt zeer waarschijnlijk minder lawaai.

Verwijderd

De CFM waarde zal niet veel worden verhoogd, (aantal cubic feet) echter de MAP wel. Dit is de Maximal Air Pressure.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Voor mijn gevoel is dat vnl een theoretisch geval. In de praktijk heb je weerstand, dus met meer MAP ook meer CFM.

Het gaat er gewoon om dat ik een standaard koeler op mijn Celeron 566 heb zitten. Dat ding loopt niet harder dan 707 MHz bij 1.7 Volt. Ik wil dus meer spanning proberen. Volgens de beschrijving van de koeler komt er maar 9 CFM door de koeler. Maar de fan is ook maar 1 cm dik. Als ik naar de top fans kijk zie ik dat ze meer dan 20 CFM er door blazen, maar die dingen zijn dan ook 2 cm dik. De eerste gedachte is natuurlijk: Hmmm...twee op elkaar plaatsen? Ik heb een hele zooi 'passende' fannetjes van oude koelers.

Verwijderd

Het mooist zou zijn als ze compleet synschroon draaide. Als dit niet het geval is lijkt mij dat er dan wervelingen kunnen ontstaan, of acceleratie en deaccerlatie fenomenen.

wij zullen dit in de massatest meenemen, en eens kijken wat dit in het testlab doet.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
zijn jullie nu al bezig met de massatest? wanneer issie klaar?

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:36
Ik denk dat je vergelijking niet helemaal opgaat tussen de schroeven van een boot en de ventilatoren van je pc.

Op de boot zou je 2 schroeven op dezelfde as/motor hangen. Dit heeft idd geen nut want de schroef die gemonteerd is is afgesteld op die bepaalde motor/boot en geeft dus het beste rendement.

Met het "stacken" van 2 ventilatoren komen er dus geen 2 schroeven op dezelfde motor, maar komen er ook 2 motoren.

wanneer is stacken nuttig? als een enkele ventilator te véél weerstand ondervind met het rondpompen van de lucht. Dan kan je een 2e gaan monteren (stacken dus) die samen met de eerste wat meer druk kan geven en dus meer lucht gaat verplaatsen.

wanneer is stacken niet nuttig? Als de airflow in je pc zonder weerstand verloopt (in your dreams dus), of weinig weerstand heeft (reëler, bv als je je ide cables flat hebt gemaakt of als je systeemkast intern aerodynamisch is).

Het stacken is dus alleen nuttig als de airflow in je pc niet optimaal is en als je geen plaats hebt om meerdere ventilatoren naast een te plaatsen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Ik geloof je direkt wat de schepen betreft. Ik dacht echter gelezen te hebben dat zelfs al maak je de motor krachtiger dat het dan nog niet helpt vanwege die 'niet samendrukbaarheid'. Dat is dus blijkbaar niet zo. En ja...ik heb geen ruimte voor een grotere fan...hij zit immers op mijn koel lichaam...en daar zal de weerstand best hoog in zijn. Dus een tweede erop zou wel eens kunenn helpen. Ik heb hier een koeler liggen met twee fans er op die samen aan één 3 pins connector zitten. Ze zouden dus ongeveer even hard moeten draaien. Ik zal het gewoon eens proberen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb op mijn celeron 300A slot a 4 fan's zitten.
Ik heb gewoon een standaart in de box koeler erop. eerst met 1 fan... bovenste plastic ding eraf gesloopt en er 2 fan's naast elkaar op gezet... (veel koeler) daarna wou ik de zooi nog koeler. dus ik heb nu op die 2 fan's weer 2 fan's geschroeft. dus in totaal 4 fans
schematisch:
|-| |-| 2 fan's
|-| |-| 2 fan's
------- Proc

Resultaat proc nog veel koeler !!! Ik heb zo'n idee dat 2 fan's op elkaar wat minder helpt dan 2 fan's naast elkaar... maar het helpt wel degelijk !
Wat je ook wel ziet is een socket 7 koeler (zo'n hoge) en dan aan de ene zijkant 1 laten blazen en aan de andere kant laten zuigen zodat t er doorheen word gezogen
suc6

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik ben ook wel benieuwd naar die massatest eigenlijk..hangt al een tijdje in de lucht geloof ik...

als ik het goed begrijp wordt het ook echt een MASSA test :)
good work!
Pagina: 1