Veel harde schijven inkopen voordelig?

Pagina: 1
Acties:

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Zo ongeveer alle harde schijven in huis beginnen kuren te vertonen. (Verschillende PC's, verschillende aankoopdata, ook de reserves.) Ik zat ook te denken aan een RAID maken. In principe wil ik zoveel mogelijk waar voor m'n geld krijgen, en ben ik niet zo geïntresseerd in het hipste mooiste spul.
Dus misschien zou ik wel een stuk of 10 schijven willen kopen tot €2000. Zijn er plekken waar je korting krijgt op grote aankopen (naast groothandels)? Zijn er misschien anderen, die ook een zoot HD's nodig hebben, met wie ik misschien groot zou kunnen aankopen?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:45
Je krijgt korting bij grote afnames ja. Maar dan ben ik bang dat ze een bestelling van 1000 schijven willen in plaats van 10.

Als consument kun je het beste de aanbiedingen in de gaten houden en als er een keer een goede deal is daar maximaal van profiteren.

TheS4ndm4n#1919

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een eventuele korting zal niet veel zijn (paar tientjes?) gezien de kleine marges op computerspul.
Dus of het de extra moeite & tijd waard is om lang te zoeken/inkoopactie op te zetten, betwijfel ik.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
10 schijven voor die prijs is behoorlijk duur. Denk er ook aan dat je misschien verschillende schijven nodig hebt.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01 13:42
De vorige reacties zijn voorzover ik weet compleet correct.

De marges zijn flinterdun voor computers en de concurrentie is moordend.

Tenzij je een pallet aan schijven aan wil schaffen is het advies van Koen het beste.
Niet de moeite waard om het te proberen.

De importeurs willen omzetgaranties, bankgaranties etc.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Weet je zeker dat je 10x dezelfde schijf met ws dan ook dezelfde productie datum wilt hebben? Kans op uitval tegelijk is dan groter, nogal jammer als je dat in een RAID hebt hangen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Bij mijn voormalig werkgever hebben we ooit een keer 42x WD RED 3TB en 90x Hitachi 7K4000 besteld bij dezelfde shop. We hebben toen om korting gevraagd, die was beperkt tot 2 euro per disk. Voor 132 disks is dat wel 264 euro op een bestelling, maar op een bestelbedrag van >25K is dat bijna niks.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is een nas en een paar SSD's voor dat geld geen beter idee?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Jolke schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:16:
Weet je zeker dat je 10x dezelfde schijf met ws dan ook dezelfde productie datum wilt hebben? Kans op uitval tegelijk is dan groter, nogal jammer als je dat in een RAID hebt hangen.
Ik heb die liever in een raid-array die het op kan vangen dan als stand-alone waarop ik direct alles kwijt ben. Ik zou dan ook aanraden om juist nu dan over te stappen naar een centrale storage-oplossing, en de lokale storage klein te houden. Dus bijvoorbeeld 5 disks in Raid5 met een hotspare ernaast, of een Raid6 van 6 disks, en in plaats van de overige 4 disks er kleine SSD's voor de werkstations te nemen, en hun data te redirecten naar de centrale storage. Maakt ook het backuppen makkelijker, en indien er een disk toch overlijdt zou de hotspare erin moeten schuiven waarna de disk vervangen kan worden.
Betekend wel dat er het nodige aan software moet worden aangepast, en er een centrale storage gecreeerd moet worden, maar dan heb je imho een oplossing waar je veel langer en veel meer plezier van hebt.

iRacing Profiel

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
kroegtijger schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:57:
[...]

Ik heb die liever in een raid-array die het op kan vangen dan als stand-alone waarop ik direct alles kwijt ben.
Heb je weinig aan als al je schijven in je raid array tegelijkertijd uitvallen... (waar Jolke op doelt).

Verder is het antwoord op de topic titel: Ja. Maar of tien schijven in de categorie 'veel' hoort, vraag ik me af ;)

• kroegtijger
Miyamoto schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:02:
[...]

Heb je weinig aan als al je schijven in je raid array tegelijkertijd uitvallen... (waar Jolke op doelt).
Allemaal exact hetzelfde moment is wel heel onwaarschijnlijk, en daarom dus ook een raid5 met hotspare of een Raid6 zodat je 2 disks tegelijk defect mag hebben en nog steeds door blijft draaien zonder dataverlies. Natuurlijk is het wel zaak om dan direct je disks te wisselen. Of leek het je een logische setup voor bedrijfs-omgevingen om alles op stand-alone te nemen omdat alle disks dezelfde productie-datum hebben?? ;)
Verder is het antwoord op de topic titel: Ja. Maar of tien schijven in de categorie 'veel' hoort, vraag ik me af ;)
10 is niet veel; het is een aantal, maar een beetje hardware-boer draait er zn hand niet voor om en rekent gewoon de volle prijs.

iRacing Profiel

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:15:
[...]
Of leek het je een logische setup voor bedrijfs-omgevingen om alles op stand-alone te nemen omdat alle disks dezelfde productie-datum hebben?? ;)

[...]
Nee, maar je zou schijven uit verschillende batches kunnen wisselen met je spares, zodat je een beetje mengeling hebt.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• kroegtijger
spone schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:18:
[...]

Nee, maar je zou schijven uit verschillende batches kunnen wisselen met je spares, zodat je een beetje mengeling hebt.
Wordt ook niet veel gedaan hoor; alleen in heel grote omgevingen heb je nog wel eens die mogelijkheid, maar meestal dat het gewoon 1 SAN is die met disks en al geleverd wordt. Wel heb je daar dan weer vaak een SLA op afgesloten zodat een defecte disk snel wordt gewisseld. Beetje afhankelijk van het contract, maar meestal binnen 24 uur, maar het kan ook met responsetijden die korter zijn, tot 4 uur aan toe. Betaal je dan wel de hoofdprijs voor en is wat overkill voor thuis uiteraard, maar als je voor een beetje degelijke disks kiest, en raid5+hotspare of raid6 neemt, dan heb je in principe bij defect genoeg tijd om een vervangende disk te bestellen.

iRacing Profiel

• Jolke
In principe wel gelijk dat de kans klein is dat ze er allemaal tegelijk uitvliegen, maar met grote disk heb je ook een lange build-time en juist in die tijd ben je kwetsbaar.
Naast de RAID opstelling moet je natuurlijk nog een backup opstelling hebben - RAID is immers geen backup.

Is TS nog in de buurt? :)

• kroegtijger
Jolke schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:03:
In principe wel gelijk dat de kans klein is dat ze er allemaal tegelijk uitvliegen, maar met grote disk heb je ook een lange build-time en juist in die tijd ben je kwetsbaar.
Zeker waar. Je bent dan ook eigenlijk wat dat betreft weer beter af met kleinere disks, maar dan heb je er meer nodig voor dezelfde capaciteit en heb je dus weer een grotere kans op failed disks. Wel zou je weer iets aan performance moeten kunnen winnen mits je controller het aan kan.
Naast de RAID opstelling moet je natuurlijk nog een backup opstelling hebben - RAID is immers geen backup.
Dat is zeker waar. Nu is in de praktijk de écht belangrijke data niet zo gek veel, en zou je dat mogelijk met online backup-aanbieders kunnen oplossen, maar als het wel veel is (vaak met foto's is dit het geval), dan kan backuppen nog wel eens een groot probleem worden.
Is TS nog in de buurt? :)
Die is al een tijdje geleden afgehaakt :')

iRacing Profiel

• Jolke
kroegtijger schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:17:

[...]

Die is al een tijdje geleden afgehaakt :')
O-)

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
OK, bedankt voor de reacties.>_> had ik eigenlijk moeten weten.
Ik dacht dat je schijven voor RAID altijd aankocht met reserves, omdat je dan nog hetzelfde model hebt. Misschien dat je in bedrijfssferen de garantie kan krijgen dat ze over 5 jaar nog steeds hetzelfde model produceren? Of kan je gewoon behelpen met een vergelijkbaar model? Het zou mijn eerste RAID/NAS worden, en ik vind het gewoon leuk om zelf uit te dokteren :[
De stekkerdoos waar één PC aanzat heeft het begeven, dus hopelijk heeft zijn harde schijf geen kuren meer, als dat is verholpen. >_>'

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MIsschien praat ik onzin, maar volgens mij kun je in vrijwel elke raid vorm grotere schijven gebruiken ter vervanging.

• Jolke
Jawel, MikeyMan, daar heb je gelijk in. De rebuild-tijd van een RAID opstelling duurt echter weer veel langer bij een grotere schijf. Het kan dus wel, maar is niet altijd even praktisch.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De rebuildtijd wordt niet langer als je een een grotere disk plaatst hoor. Het gaat immers om het volume dat je op die disks hebt. En dat wordt niet groter door het plaatsen van een enkele grotere disk.

• Jolke
TERW_DAN schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:36:
De rebuildtijd wordt niet langer als je een een grotere disk plaatst hoor. Het gaat immers om het volume dat je op die disks hebt. En dat wordt niet groter door het plaatsen van een enkele grotere disk.
Die begrijp ik, maar het ging (ten minste, in mijn visie) over een RAID opstelling met grote disken en dan duurt het wel degelijk lang. :)
Pagina: 1