• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:04
AMD Phenom II x4 955 processor 3.22 GHz
ASRock A790GMH/128M moederbord
Corsair XMS2 - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) DDR2
Gefore gtx 560 TI
Samsung 840 EVO basic 128 gb
OCZ Fatal1ty 550W
Windows 7 64-bit

Ik wil graag mijn ram van 4 gb of nog eens uitbreiden met 4 gb of 8gb. Heb 4 sloten op mijn MOBO waarvan twee bezet zijn met 2 x 2 gb.

Heb alleen geen idee waar ik op moet letten bij het aanschaffen.
Wellicht goed om te vermelden, ik ben beetje bij beetje mijn pc aan het upgraden, alleen de processor en MOBO laat ik voor wat het is (zal een nieuwe pc aanschaffen, minus de onderdelen die ik van plan ben nu te kopen).

Voornamelijk bedoeld om te gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ducatii op 31-12-2013 02:40 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Tja, het veiligste is denk ik om gewoon hetzelfde aan te schaffen, dus nog eens 2x2GB XMS2 geheugen erbij. Lijkt nog verkrijgbaar te zijn: pricewatch: Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C.

Maar: waarom wil je extra geheugen bijsteken? En hou er vast rekening mee dat dit geheugen niet mee kan naar een nieuwe PC, omdat die vrijwel zeker DDR3 of hoger nodig zal hebben.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Wat is de reden om nog (zoveel) geld in deze setup te steken? Heb je echt zoveel RAM nodig? Draai je wellicht veel VM's?
Zoals vanaalten al zegt, DDR2 kan je zeker niet meer kwijt in een nieuwe setup. Gewoon benieuwd hoor :P

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik sluit mij aan bij de opmerkingen dat je DDR2 niet echt in een upgrade-traject kan gebruiken maar om antwoord te geven op je vraag:

Koop goede RAM met goede beoordelingen (pricewatch).
Indien je RAM koopt met hogere clocksnelheden worden deze automatisch gedownscaled naar je huidige.
In principe is het het best om inderdaad dezelde RAM te kopen als je al hebt.

Dat gezegd hebbende is er nog steeds kans dat je je OS opnieuw moet installeren omdat het bijprikken van RAM niet altijd wordt geslikt door je huidige setup. Ik heb in mijn systeem 2 paar verschillende RAM sticks (2x2GB en 2x1GB) van een verschillend merk maar moest mijn OS wel herinstalleren na de upgrade om alles vlot te laten draaien. Waarom weet ik niet (RAM heeft immers geen drivers) maar dat is mijn ervaring.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

• Ducatii
Wel, is het niet mogelijk om DDR3 RAM aan te schaffen en om die later in mijn nieuwe systeem te plaatsen?
Ik bedoel ik vind het niet erg dat het gedownscaled wordt. Ik heb namelijk net een nieuwe SSD gekocht en ben nu van plan om 8 gb ram te kopen en dan volgende maand een nieuwe grafische kaart en de maand daarop een hele nieuwe pc met cpu, MOBO, kast etc.

Ik vind het echt niet erg dat het een aantal maande niet op z´n volle toeren kan lopen, aangezien het toch maar tijdelijk is, de reden voor aanschaf is ook omdat ik in werkelijkheid maar 3.25 gb tot mijn beschikking heb en die al snel vol is als ik een spel aan het spelen ben met wat achtergrond applicaties open, ik laat namelijk nogal veel open, van browsers tot programma´s etc.

[ Voor 35% gewijzigd door Ducatii op 31-12-2013 13:31 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17
Ducatii schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:29:
Wel, is het niet mogelijk om DDR3 RAM aan te schaffen en om die later in mijn nieuwe systeem te plaatsen?
Dat is geen probleem, je kunt het alleen niet in je huidige systeem stoppen, waardoor het niet veel nut heeft om het nu al te halen.

• Ducatii
Wat bedoel je met dat ik het niet kan gebruiken? Zal het systeem het niet detecteren ofzo? Of meer van het zal niet optimaal zijn, want daar heb ik geen problemen mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Ducatii op 31-12-2013 13:39 ]

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 13:07

Plato112

Da is toch nie normaal!

Past er fysiek niet eens in en als het wel zou passen dan werkt het niet. DDR1, DDR2 en DDR3 zijn niet te combineren.

Speed limits are like herpes.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ducatii schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:38:
Wat bedoel je met dat ik het niet kan gebruiken? Zal het systeem het niet detecteren ofzo? Of meer van het zal niet optimaal zijn, want daar heb ik geen problemen mee.
Omdat DDR2 en DDR3 niet hetzelfde formaat hebben qua pinnetjes etc, het past dus fysiek niet op je huidige moederbord.

Tevens lees ik dat je 3.25 GB geheugen tot je beschikking heb terwijl je er 4GB in heb zitten, dit doet mij vermoeden dat je een 32bit versie van windows heb.

Dan kan je wel meer geheugen erbij stoppen maar dat gaat simpelweg niet werken met windows. hij kan dat niet gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Fatal Mind op 31-12-2013 13:43 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Afbeeldingslocatie: http://www.buildcomputers.net/images/ddr2-vs-ddr3.jpg
Dus past niet.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Ducatii
Oh wow, dat wist ik niet eens, ja dan hebben gelijk, heeft dan absoluut geen zin om RAM aan te schaffen.

Okay, kunnen jullie dan een goeie grafische kaart aanbevelen? Moet tussen de 200/300 euro kosten.

• Ducatii
Fatal Mind schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:41:
[...]

Tevens lees ik dat je 3.25 GB geheugen tot je beschikking heb terwijl je er 4GB in heb zitten, dit doet mij vermoeden dat je een 32bit versie van windows heb.
Nee, ik heb de 64-bit versie. http://imgur.com/xw4cjMq

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-02 22:15
er zit altijd een verschil tussen met wat je hebt en wat je kan gebruiken
http://imgur.com/igzLQfd

• Jolke
Heeft iemand al antwoord gehoord op de vraag waarom TS zoveel geheugen erbij wil doen?
Als er nu ook een videokaart bij moet van 200-300 euro (goedkoper mag zo te lezen niet :)), lijkt het wel alsof hij recentere/zwaardere games wil spelen... daar heeft hij in principe niet meer geheugen voor nodig maar een betere videokaart en dat hadden we in post#1 ook al kunnen zeggen dan :P
Ducatii schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:42:
Oh wow, dat wist ik niet eens, ja dan hebben gelijk, heeft dan absoluut geen zin om RAM aan te schaffen.

Okay, kunnen jullie dan een goeie grafische kaart aanbevelen? Moet tussen de 200/300 euro kosten.

• vanaalten
Sowieso klinkt "kunnen jullie dan een goeie grafische kaart aanbevelen? Moet tussen de 200/300 euro kosten" meer als "ik heb geld dat ik wil uitgeven, vertel mij eens waar aan"

Ofwel aan TS: heb je een probleem met je huidige PC? Zo ja, wat?

• Ducatii
Oh, sorry jongens. Zoals ik al aangaf ga ik al deze nieuwe upgrades meenemen naar mijn nieuwe pc, alleen koop ik het component bij component. Alleen de MOBO en processor zal ik op het eind aanschaffen i.c.m. voeding, kast, fans etc.
Maar totdat de nieuwe pc compleet is, wil ik de nieuwe componenten wel gewoon gebruiken op deze pc.
Dus vandaar een high-end grafische kaart, zodat die perfect op de nieuwe pc zal passen.
Ik heb verder geen probleem met mijn huidige pc, afgezien van het feit dat die al een beetje verouderd is en toe ben aan een nieuwe.

SSD, grafische kaart en RAM wou ik alvorens aaschaffen en tot die tijd op deze pc gebruiken.
De SSD heb ik net aageschaft (al is 120 gb wel een beetje aan de lage kant zonder een HDD erbij en na mijn ervaring met SSD wil ik nooit meer terug naar een HDD) maar ga hoogstwaarschijnlijk nog een 126 gb SSD kopen of misschien zelfs een 256 gb.
En nu ik wat wijzer ben geworden wat betreft RAM, zal ik die ook i.c.m. MOBO en processor kopen. De rest van de componenten die ik nu ga aaschaffen kan ik later gemakkelijk in de nieuwe pc stoppen.

Dus wederom mijn vraag: kunnen jullie mij een grafische kaart tussen de 200/300 euro aanbevelen?

[ Voor 60% gewijzigd door Ducatii op 31-12-2013 16:31 ]

• Jolke
Dan zou je toch echt even moeten uitleggen wat je ermee wilt doen. Anders kan ik adviseren, ga naar pricewatch en filter de videokaarten uit tussen 2-300 euro en maak je keuze. :)

BTW, meestal bestaat een upgrade systeem uit moederbord, CPU en geheugen, omdat het op elkaar afgestemd is.

• vanaalten
Die SSD ga je nu meteen veel plezier van hebben, maar die grafische kaart - is het een overweging om hem nog NIET aan te schaffen, maar gelijk met de rest van je volgende systeem?

Tegen die tijd heb je voor hetzelfde geld meer grafische kracht (of betaal je minder dan dat je nu zou uitgeven). Vooralsnog hoor ik je niet hard klagen over je huidige kaart.

• Ducatii
Oh, okay, dus de grafische kaart, moederbord, processor en RAM kan ik beter tegelijkertijd aanschaffen?
vanaalten schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:08:
Tegen die tijd heb je voor hetzelfde geld meer grafische kracht (of betaal je minder dan dat je nu zou uitgeven).
Daar heb je helemaal gelijk in, dank je.
En nee, ik heb absoluut geen problemen met mijn grafische kaart, was alleen van plan om nu al eentje te halen voor mijn nieuwe pc om er nu al van te kunnen genieten. Maar dat is inderdaad niet zo slim.
Was van plan om het te gebruiken voor games.

Dan valt er niet veel meer te halen, misschien een extra SSD erbij en windows 8, anders hoor ik het wel van jullie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ducatii op 31-12-2013 17:16 ]

• Jolke
Ducatii schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:15:

[...]

En nee, ik heb absoluut geen problemen met mijn grafische kaart, was alleen van plan om nu al eentje te halen voor mijn nieuwe pc om er nu al van te kunnen genieten. Maar dat is inderdaad niet zo slim.

[...]
Nu geen problemen met je kaart en dan mag een nieuwe 200-300 euro kosten. Wow, dat noem ik nog eens geld over hebben :)
Maar inderdaad je moederbord, geheugen, CPU en videokaart kan je dan beter in een keer aanschaffen.

• Ducatii
Ik gebruik mijn pc voor gaming en mijn huidige pc is niet meer optimaal en kan de nieuwere games amper nog aan.
En ik wil dat mijn nieuwe pc wel een tijde meegaat =).

• Jolke
Ik begreep het, hoor :)
Pagina: 1