beamer (3e scherm, via onboard) geeft choppy performance?!

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32
Ik wil graag films kunnen kijken via mijn beamer, zonder dat ik daaraan voorafgaand een aantal handelingen moet uitvoeren.

Ik heb twee videokaarten. volgens de device manager:
* (onboard) Intel HD graphics 4600

Aan mijn radeon (5870) heb ik 2 monitoren hangen, via dvi. Er is ook een aansluiting voor hdmi beschikbaar. Om hier hier gebruik van te maken, moet ik echter eerste mijn tweede monitor uitschakelen. Wat zoeken verteld mij dat het normaal is en dat de meeste videokaarten maar 2 schermen kunnen bufferen.

Om daarom heen te werken, heb ik mijn beamer aangesloten op mijn onboard video kaart. Deze staat aan in de bios, de display is ge-extend en de kaart is voorzien van de nieuwste drivers. Als ik echter via deze constructie iets in hd afspeel (bv dit haardvuur op youtube), is de afspeelsnelheid erg choppy. Het lijkt er nog het meest op dat om de paar frames een paar frames gedropt worden, wat uiteindelijk zorgt voor een hele choppy framerate. Ik schat variabel, tussen de 10-20 fps.

Dit is gedrag dat ik typisch zou associeren met het gebruik van default drivers van windows, ipv die van de fabrikant. Echter, zodra als ik de hdmi kabel inplug, verschijnen er in mijn desktop-rightclick-contextmenu een aantal 'intel graphics' opties en heeft het aanpassen van die instellingen daadwerkelijk effect. (Helaas staat er niets tussen wat ik kan associeeren met hd video performance). De drivers lijken gewoon goed te zijn.

Wat kan ik verder proberen om de video performance naar een acceptabel niveau te tillen? De kaart zou dat best aan moeten kunnen, of de processor laten bijspringen.

(Dat laatste lijkt wel wat te gebeuren. Ik heb de interessante testmogelijkheid om een filmpje half op het ene scherm en half op het andere scherm af te spelen, waarbij de beamer-helft dan choppy is en de andere kant vloeiend gaat. Als ik mijn video verplaatst naar de beamer, gaat 'dwm.exe' (volgens diverse site verantwoordelijk voor het renderen van de desktop) van 0-1 naar 8-10% cpu gebruik.)

Localhost is where the heart is

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Even voor de duidelijkheid: je hebt nu twee monitoren via dvi op je 5870 kaart en de beamer via hdmi op de igp en dat laatste stottert tijdens het afpelen van youtube ?

Welke hardware gebruik je precies ? (mobo, cpu, videokaart, beamer)
Welke software gebruik je precies ? (os, mediaspelers, ccc,)
Heb je dit stotteren alleen met youtube of ook tijdens lokale media afspelen en is het dan in hd ?

• SilentStorm
Hippocampus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:50:
Even voor de duidelijkheid: je hebt nu twee monitoren via dvi op je 5870 kaart en de beamer via hdmi op de igp en dat laatste stottert tijdens het afpelen van youtube ?
Exact!
Welke hardware gebruik je precies ? (mobo, cpu, videokaart, beamer)
Voor zover relevant: gigabyte z87x-d3h, intel i5-4670k (quadcore @3.4Ghz), benq W1060
Welke software gebruik je precies ? (os, mediaspelers, ccc,)
win7, (mediaspelers hieronder), ccc versie 13.4, driver versie 2013.0328.2218.38225
Heb je dit stotteren alleen met youtube of ook tijdens lokale media afspelen en is het dan in hd ?
Ik heb tot nu toe alleen geexpirimenteerd met youtube, maar het is inderdaad handig om ook lokale content te proberen.
* Met BSplayer heb ik er veel minder (bijna geen) last van
* Met VLC is het merkbaar, maar minder dan op youtube
* Met windows media player lijkt er helemaal geen stottering te zijn (hierbij ook geen processorkracht naar dwm.exe).

(Het stotteren intensiveert ook met full screen, tov een verkleinde weergave. Er wordt echter (ook op youtube) geen core voor meer dan 50% gebruikt).

.. dit geeft mij niet direct een idee van wat ik nu kan proberen.. jou wel?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hoeveel RAM is er aan de igp toegewezen ?

• SilentStorm
hmm, misschien toch wel. Als ik hetzelfde haardvuur in internet explorer probeer, draait ie een stuk vloeiender (als je erop let zie je het, net zoals bij bsplayer). Misschien is de codec die chrome hanteerd niet zo efficient, of gebruikt ie ook van die hoe heette dat ook weer.. 'directshow filters?' van wmp. dwm.exe gebruikt net als bij wmp bijna geen cpu.

Dat lost het probleem nog niet op, maar maakt het een stuk .. dragelijker.

Als ik die laatste paar gedropte frames nog kan wegwerken (en een chrome oplossing kan vinden) ben ik er :)

• SilentStorm
ik weet niet precies hoe ik het antwoord daarop kan vinden. Ik zie in de device manager 2 geheugenranges toegewezen:

[00..] D040 0000 tot [00..] D07F FFFF en
[00..] B000 0000 tot [00..] BFFF FFFF

dus ehm 4 * 16^5 + 1 * 16^7 = 4*1048576 + 268435456 = 272629760

Ik neem aan in bytes, dus dan wordt dat 260MB (256?)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

In je bios kan je die instelling bekijken en aanpassen.
Verder gebruik ik Media Player Classic omdat die eigenlijk alles afspeelt zonder geneuzel. Maar als je wil prutsen met instellingen zitten er genoeg opties in iig.

• SilentStorm
Ik zou liever de oorzaak wegnemen dan afhankelijk zijn van de workaround, maar we zijn goed onderweg. Thanks!

• SilentStorm
Vandaag weer een momentje gevonden om hier in te duiken. In de bios stond de hoeveelheid gereserveerd geheugen 'maar' op 64MB. Ik heb dit omhooggebracht naar 256 en...

Dit lost het probleem helemaal op! En hij draait zelfs .. enigszins moderne pc spellen soepel, als ik het windowed over 3 schermen heen zet. Awesome!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DZqknWtD66o9TRmmYof6Vbn5/full.jpg

Hartelijk dank!

Pagina: 1