Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:26
Inleiding
Sinds 20 november 2013 heeft mijn zus een nieuwe ASUS N56VV-S4069H gekocht voor haar opleiding. In deze nieuwe laptop heb ik de Samsung SSD uit de oude laptop geïnstalleerd, plus een gloednieuwe HDD in de DVD-bay en ook het RAM heeft een upgrade gehad 6GB naar een nieuwe Corsair 16GB kit. Na een hoop geklooi om Windows 8 fatsoenlijk en legaal op de SSD te krijgen, zonder bloatware van Asus, heeft de laptop welgeteld ongeveer 40 dagen fatsoenlijk gedraaid.

Gistermiddag heeft mn zus nog gewoon wat lichte dingen op de laptop gedaan, beetje surfen e.d. waarna ze hem uitzette omdat we gingen eten. Na het eten wilde ze hem starten en moest 3x op de startknop drukken voordat ie eindelijk bootte. Goed, kan gebeuren zou je denken. Voor de zekerheid deed ze uit zichzelf maar even een volledige virusscan en vanaf toen ging het helemaal bergafwaarts met de laptop. Tijdens het virusscannen krijgt de laptop ineens een BSOD en zou daarna normaal gesproken moeten restarten, maar ging gewoon uit.

Elke keer als je de laptop nu aan wilt zetten moet je tig keer op de knop drukken wil die eindelijk booten. Als je op de knop druk gaat wel een halve seconde wat LED's branden, maar gaan daarna vrijwel direct uit.

Stappen 29 dec
Ik heb gisteravond dan nog getracht de gebruikelijke stappen door te lopen om zaken uit te sluiten, maar ik kom er weinig verder mee. Ook nog gekeken of er nieuwe zaken waren geïnstalleerd gisteren of de dag daarvoor, maar de laatste install was 5 dagen geleden... een MS W8 update. Daarna is de laptop alweer zo vaak aan geweest dat deze problemen dan al eerder naar boven hadden moeten komen naar mijn mening.

Stap 1: AV-scannen vanuit W8
- Snelle scan voltooid ie net, full scan krijgt een BSOD bij 20%
- Gebeurd zowel bij AVG scanner als bij Malwarebytes

Stap 2: sfc /scannow command
- Voltooid ie, niks aan het handje zei hij

Stap 3: Windows geheugencontrole
- Voltooid ie, niks aan het handje zei hij

Stap 4: systeemherstel vanuit normale W8 omgeving
- Kan niet worden voltooid, kan blijkbaar alleen opeens via opstartbeheer wat je normaliter met F8 tijdens de POST bereikt... helaas werkt dat niet zo simpel bij W8.

Stap 5: trachten in safe mode te komen
- F8 drukken werkt niet (was onderhand bekend)
- in scherm rechts opnieuw opstarten selecteren met SHIFT ingedrukt, werkt niet -> laptop gaat zogenaamd opnieuw opstarten en valt daarna uit. Daarna weer tig keer op de knop drukken voordat hij echt aan gaat.
- in cmd intypen "shutdown /r /o". Laptop gaat zogenaamd opnieuw opstarten, valt natuurlijk uit en ik druk weer tig keer om hem aan te zetten en hoppa, Safe Mode is te bereiken.

Stap 6: systeemherstel via safe mode
- kan ie ook niet voltooien, terwijl er genoeg herstelpunten beschikbaar zijn

Stap 7: SMART waarden check harde schijven
- SSD: prima in orde
- HDD: prima in orde

Na deze stappen had ik er gisteren weer ff genoeg van. Ik heb de accu eruit gehaald, zodat ie lekker spanningsloos een nachtje kon doorbrengen en heb vandaag pas weer verder gekeken.

Stappen 30 dec
Vandaag moest ie dus echt cold booten en daar had ie behoorlijk moeite mee. Ik heb daarvan een filmpje gemaakt, maar helaas wat schokkerig en niet al te scherp achteraf, beter iets dan niets om te laten zien hoe raar hij doet. Filmpje duurt wel even, maar is compleet met bootproblemen en een verse BSOD.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_9OHkTKWsB0]

BSOD codes
De BSOD's die ik tot nu toe heb gehad bestaan uit:
- CACHE_MANAGER
- MEMORY_MANAGEMENT
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Echter kan ik er weinig van plaatsen omdat Windows geheugencontrole gisteren al zei dat het geheugen goed zou zijn. Ook sfc /scannow levert weinig spannends op en dus snap ik er weinig meer van wat deze BSOD's mij duidelijk moeten maken.

In dit topic heeft hij het over een BIOS update, maar eigenlijk durf ik dat niet zo goed aan omdat de laptop zo onvoorspelbaar reageert en opeens een BSOD krijgt en uitvalt. Kans op bricken wordt dan wel aanzienlijk(?!) en zoals je begrijpt heb ik daar geen zin in.

Ik hoop ontzettend dat iemand mij hier op weg kan helpen, want ik zie het even niet meer. Zou het moederbord soms langzaam aan het doodgaan zijn? (ook omdat de knop om te starten opeens zo bagger slecht doet)

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 31-12-2013 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nou ik ben vannacht na het schrijven van deze topicstart nog "even" verder gegaan tot een uur of 9 vanmorgen. Ik bedacht me dat ik wellicht er goed aan deed om eens wat originele hardware uit te wisselen.

31 december; vervolgstappen
De laptop dus uit elkaar gedraaid, de Hitachi HDD eruit (sodeju, wat zitten die bays vast als ze er eenmaal inzitten!!!), de SSD eruit en originele disk erin en proberen te starten. Helaas pindakaas, het probleem blijft.

De BSODs gaven me toch nog steeds twijfels aan het RAM en gelukkig heb ik het originele nog niet weten te verkopen via de V&A, dus ik kon het gelukkig nog gebruiken om te testen. Beide 8GB DIMMs eruit, één originele 4GB erin en hoppa hij boot zonder problemen. Conclusie: er moet dus toch iets met het RAM aan de hand zijn.

Daarom alle disken er uit gehaald, memtest86+ op een bootable stick gezet en beide 8GB repen elk eens getest. De 1e DIMM heeft 2 runs vlekkeloos doorlopen, maar de 2e DIMM lijkt toch echt wat serieuze problemen te hebben.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Aup9pcqOYtY]

In no-time miljoenen errors op het eind van de DIMM, in de range 6144-8192MB.
Ik heb hier wel van geleerd dat Windows Geheugencontrole (of Windows Memory Diagnostics) ook geen zak voorstelt en je daar sowieso niet op kunt vertrouwen. Lange leve Memtest86+!!!

Conclusies en eindvraag
Nu boot de laptop prima met de goede 8GB DIMM en de originele 4GB. Ik ga denk ik maar RMA bij Corsair aanvragen en dan even afwachten wat er van komt.

Wel vreemd dat een stick kapot kan gaan als je in Windows aan het werk bent en dus na afsluiten opeens je PC amper meer kunt opstarten. Te meer omdat je zou verwachten dat bij booten het begin van het geheugen (dus 184K-2048MB) belangrijker is dan het eind van de DIMM. Blijkbaar vult Windows niet per se eerst 184K-2048MB, maar kan ie ook beginnen op 6144MB-8192MB.
De volgende keer is het dus wellicht slim om eerst hardwarematig zaken langs te lopen i.p.v. softwaregebaseerd te denken met vergelijkbare BSOD's. Wel een leermoment voor een volgende keer, die hoop ik voorlopig op zich laat wachten.

Afsluiten van de laptop verloopt nog wel trager dan eerst, heb geen idee hoe dit nu weer komt. Echter zijn gelukkig de vage bootproblemen voorbij als die half defecte stick DIMM er niet in zit. Iemand nog enig idee waardoor het trage(re) afsluiten kan komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 31-12-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

marcel87 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:30:
Nou ik ben vannacht na het schrijven van deze topicstart nog "even" verder gegaan tot een uur of 9 vanmorgen. Ik bedacht me dat ik wellicht er goed aan deed om eens wat originele hardware uit te wisselen.

31 december; vervolgstappen
De laptop dus uit elkaar gedraaid, de Hitachi HDD eruit (sodeju, wat zitten die bays vast als ze er eenmaal inzitten!!!), de SSD eruit en originele disk erin en proberen te starten. Helaas pindakaas, het probleem blijft.

De BSODs gaven me toch nog steeds twijfels aan het RAM en gelukkig heb ik het originele nog niet weten te verkopen via de V&A, dus ik kon het gelukkig nog gebruiken om te testen. Beide 8GB DIMMs eruit, één originele 4GB erin en hoppa hij boot zonder problemen. Conclusie: er moet dus toch iets met het RAM aan de hand zijn.

Daarom alle disken er uit gehaald, memtest86+ op een bootable stick gezet en beide 8GB repen elk eens getest. De 1e DIMM heeft 2 runs vlekkeloos doorlopen, maar de 2e DIMM lijkt toch echt wat serieuze problemen te hebben.

[video]

In no-time miljoenen errors op het eind van de DIMM, in de range 6144-8192MB.
Ik heb hier wel van geleerd dat Windows Geheugencontrole (of Windows Memory Diagnostics) ook geen zak voorstelt en je daar sowieso niet op kunt vertrouwen. Lange leve Memtest86+!!!

Conclusies en eindvraag
Nu boot de laptop prima met de goede 8GB DIMM en de originele 4GB. Ik ga denk ik maar RMA bij Corsair aanvragen en dan even afwachten wat er van komt.

Wel vreemd dat een stick kapot kan gaan als je in Windows aan het werk bent en dus na afsluiten opeens je PC amper meer kunt opstarten. Te meer omdat je zou verwachten dat bij booten het begin van het geheugen (dus 184K-2048MB) belangrijker is dan het eind van de DIMM. Blijkbaar vult Windows niet per se eerst 184K-2048MB, maar kan ie ook beginnen op 6144MB-8192MB.
De volgende keer is het dus wellicht slim om eerst hardwarematig zaken langs te lopen i.p.v. softwaregebaseerd te denken met vergelijkbare BSOD's. Wel een leermoment voor een volgende keer, die hoop ik voorlopig op zich laat wachten.

Afsluiten van de laptop verloopt nog wel trager dan eerst, heb geen idee hoe dit nu weer komt. Echter zijn gelukkig de vage bootproblemen voorbij als die half defecte stick er niet in zit. Iemand nog enig idee waardoor het trage(re) afsluiten kan komen?
Je zegt net dat je van een USB boot, deze zijn een factor 10 langsamer dan een HDD en een factor 40 dan een SSD, afsluiten moet de PC ook schrijven naar de HDD, of in dit geval USB.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Huh? Oh sorry voor de verwarring, ik zie dat mijn conclusie wellicht niet helemaal compleet is.

Nadat ik de geheugenproblemen had vastgesteld heb ik alles weer terug ingebouwd en enkel met de goede DIMMs. De HDD weer terug in de DVD bay, de SSD weer op zijn plek en booten maar.
Echter de SSD sluit nu dus relatief langzaam af, het venster van "Afsluiten" gaat vrij vlot weg en wat overblijft is een leeg kaal zwart scherm, dat dan toch nog ruim een minuut blijft staan. Ook bij restarten doet ie dat, maar boot ie wel weer wat sneller door, dat het minder opvalt.

Het is niet mijn laptop, dus ik weet niet of dit soort processen eerder ook al speelden, mijn zus zegt van niet. Echter heb ik hem natuurlijk wel een ruime maand geleden vers geïnstalleerd en toen was ie serieus snel met afsluiten en restarten. De lange duur op een zwart scherm blijven staan was toen niet. Dus dat is het enige wat ik nu nog wat vreemd vind. Wellicht dat iemand dit herkent en/of weet waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja na het lezen van die BSOD codes was het logisch dat het nieuwe RAM de oorzaak was aangezien je die hebt vernieuwd.

Maar DUDE 16GB RAM?? Beetje overkill?

Heb je al bekeken of je een BIOS update nodig hebt toevallig voor Windows 8?

Even een korte samenvatting van jouw verhalen: De BSOD's warden veroorzaakt door slechte RAM reepjes.
Je hebt nu nog een performance probleem bij aan/afmelden in Windows? Of heb je het toch over opstarten/afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
BSOD codes... tja, wellicht. Windows Geheugencontrole zei dat het echter 100% goed was. :+
Dan twijfel je daar niet meteen aan... nu achteraf lijkt het inderdaad logisch.

Nee geen overkill, mijn zus rendert nogal veel en trekt zodoende een hele sloot RAM vol. Beter meer RAM dan een grote pagefile toch? Plus ze had nog iets budget over... aangezien ze voorheen vaak memory tekort had nu maar besloten meteen goed te doen. :)

Niet gekeken meer naar die BIOS update, aangezien het RAM dus nu de veroorzaker was. Laptop komt standaard met W8 en zou dus theoretisch al stabiel moeten werken (geschikte BIOS bedoel ik). Op de ASUS N56VV supportsite staat maar 1 BIOS versie van meer dan een half jaar geleden, ik neem ff voor het gemak aan dat die er dus al standaard op draait. Kan ik nog nakijken, maar heb de laptop nu niet bij de hand.

"Performanceprobleem" is bij restarten c.q. afsluiten. Het scherm afsluiten is dan al even verdwenen, waarna een kaal zwart scherm overblijft die er serieus vrij lang over doet voordat de laptop uit gaat of restart.

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 02-01-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer anders eens met het oude geheugen of je dan nog een BSOD krijg. Je kan ook 1 voor 1 de latjes testen met memtest om te weten welk foutief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillStream
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:41:
Probeer anders eens met het oude geheugen of je dan nog een BSOD krijg. Je kan ook 1 voor 1 de latjes testen met memtest om te weten welk foutief is.
Heeft hij gedaan, geeft hij ook aan.
marcel87 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:30:
.....

....
Hij is er dus achter welke er defect zou zijn, en daarom dus ook de RMA aangevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het filmpje zo bekijk en het verhaal lezen over het afsluiten lijkt het me een serieus problem met stroomtoevoer ofzo.

Kun je geen diagnostic programma starten vanuit het boot menu? Dell laptops hebben dat bijvoorbeeld vaak.

Heb je de batterij en de adapter al uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Op beide (adapter en accu) bestaat het "probleem". Volgens mij is het gewoon een Windows8 issue. Tenminste ik heb eergisteren een tijdje gegoogled op "Windows 8 black screen" en dan ga je huilen van de resultaten die je vindt. Het kan alleen door veel verschillende dingen komen, dus daar moet ik dan nog eens voor gaan zitten.

Ik had de originele HDD met een cleane W8 (8.1 upgrade) ook nog. Die heb ik ook ingebouwd zoals je hebt kunnen lezen en daarmee was dat probleem niet.
Daarom concludeer ik dus dat het een W8 issue is, of in elk geval softwarematig iets: Windows update oid (lees je ook van op internet, net als bijv. "black screen of death" door hybrid boot settings in W8/8.1). Aangezien mn zus haar laptop weer hard nodig gaat hebben en ik dat ws niet zo snel kan fixen moet ze het maar even mee doen. Eerst maar het RAM even afwachten, morgen ga ik het op de post doen. ;)

Het lijkt overeen te komen met dit bijvoorbeeld. Maar zo zijn er nog tal van voorbeelden met hetzelfde, met elk een andere oplossing waar het zogenaamd aan lag. Dus het wordt een heel trial-and-error om uit te zoeken wat nou het probleem is.

En wat bedoel je precies dat er in het boot menu moet zitten, een debug-omgeving ofzo? (wat ik niet ken overigens)

[ Voor 17% gewijzigd door Aardwolf op 03-01-2014 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:37

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien is er een bitje omgevallen tijdens al die BSODs. Zou me niets verbazen. Terug naar een hetstelpunt? Of gewoon clean install als je alles weer binnen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Kan wellicht zo zijn ja. Ik heb een systeemherstel uitgevoerd, zie nu dat ik dat niet heb genoemd in mijn conclusie een paar berichten terug. Maar dat blijft blijkbaar.

Clean install zie ik nog niet zo zitten met al die progs van dr.... pfff. Ze heeft 60gig aan losse progs, installeren doe je relatief "ff", maar alles instellen... bah! krijg er langzamerhand hekel aan hoor, hahaha. :D Eerst eind 2012 haar oude laptop clean installed, begin 2013 de pc bij mn moeder gecrasht, SSD kapot => clean install+alles compleet weer, de nieuwe laptop van dr in november compleet en dan nu zodadelijk weer. Nog niet over mn eigen pc gesproken, ben afgelopen jaar daar ook 2 installs geswitcht. :/

Dat met die black screen is vooral gewoon irritant, maar voor de rest denk ik weinig spannends. Met een blue screen is dat toch anders, dan zou je er echt eigenlijk wel iets mee moeten. Daarom heb ik ook zoiets van dat ze het eerst er maar mee moet doen. De komende tijd heeft ze weer werkweken van 40+ uur en een aantal go/no-go's meen ik, dus dan mag ik daar niet mee gaan prutsen of ik moet een vervanging regelen (lees: een andere laptop installeren :+ ).

Zal tussendoor het topic nog wel up-to-date houden als ik weer wat er aan mocht doen. Of als iemand een echt goede tip heeft mbt die black screens, zonder dat het keiveel werk is of heel tricky, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 03-01-2014 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Opnieuw installeren en dan gelijk een image/ghost maken van de installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hoe?
Met W8 backup kan je maar 80GB backuppen, das amper net de boot van W8 en de progs van haar. Heb daar wel een backup mee gedraaid, maar aangezien de totale disk meer dan 80GB is en ik niet zeker weet of het 100% goed is/gaat (weet niemand toch?), dus daar ga ik nu niet op gokken... omdat ze hem zoals gezegd veel weer nodig gaat hebben de aankomende tijd.

Acronis heb ik ook naar gekeken, maar die is wel zo omslachtig. Dat stel je eens in en als er dan wat is, is die volgens mij zo moeilijk (met de settings) dat je het op 10 manieren fout kunt doen en alsnog de hele install verprutst. :+ :9

Toch ben ik daar wel benieuwd naar of iemand een makkelijke backupmethode kent, die ook wat flexibeler is dan de max. van 80GB.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 03-01-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acronis is helemaal niet omslachtig, gewoon een bootdisk maken en een image maken.

Je kunt zelf een image maken met behulp van Universal Restore als je Acronis 2013 gebruikt, zo'n image kun je op elke hardware restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nou daar zijn we weer hoor!
Tot zover ging het met twee vingers in de neus.

Afgelopen week nieuw RAM van Corsair gekregen en meteen maar voor de zekerheid een nachtje Memtest86 gedraaid. Dik in orde, of althans.... zo leek het. :/

Afgelopen zaterdag het RAM ingebouwd, want had 3 runs volledig doorstaan. Afgezien van het trage afsluiten van een paar weken geleden, werkte alles weer naar behoren.
Nu belt mn zus op halfwat in paniek dat dr laptop weer gek doet. Vandaag eens voor de verandering geen BSOD's of iets dergelijks, maar wel wat andere vage dingen die ik even met simpel googlen ook niet direct kan vinden.

Wat is het probleem? Elke keer als ze SHIFT in drukt, bijvoorbeeld om een wachtwoord in te vullen in de browser, dan skipt het scherm terug naar de startpagina.
Een ander ding dat opeens lijkt te spelen is dat je een venster opent met veel regels tekst, dat je normaliter moet scrollen, deze automatisch opeens naar beneden blijft scrollen. Open je tijdelijk een ander venster erboven, dan stopt het scrollen in dat eerste venster en gaat ie in de bovenliggende verder.

Lijkt exact op dit (niet mijn video):

Een volledige scan AVG en Malwarebytes kunnen niets vinden. De SMART is goed, geen gekke processen in taakbeheer zover ik kon zien, beheergebeurtenissen in het logboek kan ik NIET inzien want daar scrollt ie als een gek doorheen, chkdsk in Windows zegt alles OK. Ook geen gekke programma's geupdate of geïnstalleerd de afgelopen dagen.

Hopeloos dit... nu eerst maar weer vanaf mn woning naar mn moeder rijden, daar komt mijn zus ook helemaal vanuit Enschede (3,5 uur heen en terug) om iig het RAM weer om te wisselen en evt. mijn werklaptop mee te nemen. Erg balen... bah! :'(

Nou brand maar los voor degene die het nog weet. Is het RAM niet compatibel? Is het moederbord verrot? Is Windows 8 een klote OS (ja)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
In hoeverre is de Bios dichtgetimmerd door Asus , je zou namelijk ook kunnen proberen om "iets" meer stroom te geven aan het geheugen. Als dit niet kan zou je ook 16GB low voltage geheugen kunnen proberen pricewatch: Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU
Wat ik ook niet echt ergens terug kan vinden is welke snelheid het originele geheugen is, dit zou natuurlijk ook voor problemen kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Originele RAM is 1600MHz 1,5V, deze van nu is ook 1600MHz bij 1,5V. BIOS is inderdaad zo goed als dichtgetimmerd. Om eens aan te geven, ik kan niet eens instellen dat hyperthreading aan of uit moet staan. Dat vind ik magertjes... soms wil je HT niet aan hebben, zelfde met andere specifieke features. Gemiste kans wat mij betreft, mja het is geen desktop he.

Maar ik heb gisteravond W8 naar een herstelpunt teruggezet, gewoon om te proberen. Die vage scrollproblemen en dat met de SHIFT-toets was daarna verleden tijd. Dat geeft mij reden om te denken dat dit gezeur software-gerelateerd moet zijn. Zal mn zus zo of vanavond eens bellen hoe het ding nu zich gedraagt... ben wel benieuwd. Stel de software wordt corrupt door brakke hardware, dan moet zich dat vrij snel voordoen vermoed ik. :)
Pagina: 1