I2500k upgraden naar haswell i4770k ??

Pagina: 1
Acties:

• Edwin S
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:14
Hoi allemaal

Ik lees verschillende dingen over wel of niet upgraden van een 2500k naar een haswell 4670k of 4770k
Het lijkt dat er wel degelijk een verschil in zit maar dat je dit niet of nauwelijks merkt. Zeker met gamen niet

Nu gebruik ik mijn pc alleen voor gamen. Op 2560x1440 resolutie met 2x 7970
Ik heb daarnaast ASRock z68 extrreme 4 mobo...

Ga ik verschil merken als ik upgrade naar 4670 of 4770k?
En is overclocken net zo makkelijk als met de ASRock icm 2500k? Dit kan, voor mij als leek, simpel met automatisch overclocken

Groet
Edwin

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Als je wilt upgraden naar een Haswell i7, vergeet dan niet dat je ook een nieuw moederbord moet kopen aangezien Haswell een nieuw socket gebruikt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En een Haswell is inderdaad wel wat sneller, maar zeker in games is het toch voornamelijk je videokaart die het verschil gaat maken. Met 2 7970s heb je een hele leuke setup, ik denk niet dat je daar nog heel veel uit kan halen.

OCen is misschien zelfs nog wat moeilijker, omdat de 2500K echt een OCmonster is, HaswellCPU's lijken dat toch minder te zijn (iig als ik kijk naar mijn 2500K en de i7 4770K die ik er nu naast heb draaien).

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

In de praktijk ga je het verschil denk ik niet merken. Ik merkte niet echt een verschil tussen mijn 2600 en 4770. In benchmarkt zie je natuurlijk wel een klein verschil

• Edwin S
Dank voor jullie reacties.

Het is alleen wel zo dat ik een noob ben wat betreft overclocking. Daarom gebruik de automatische overclock van mobo ASRock. Kan je met 1 knop naar 4.2 of 4.4 ghz gaan. Met mijn scythe mugen is 4.2 stabiel en 4.4 moet ik nog wat langer proberen.

Maar hoger gaat me dus niet lukken. Nog 2 vragen:
1. Met deze max overclock van 4.2 die ik nu kan, is er dan nog steeds maar weinig verschil merkbaar?
2. Zit deze automatische overclock ook op ASRock mobo voor de 1150 sockets?

Dank alvast weer

Groet
Edwin

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

http://www.ocaholic.ch/mo...tion/item.php?itemid=1158

Kijk en vergelijk zou ik zeggen.
Ik zou lekker de 2500K naar 4.4GHz proberen te brengen en mijn geld in de zak houden voor broadwell.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Ik zit momenteel met hetzelfde in mijn hoofd, 2500ktje op 4.4-4.5ghz. met een Asus bordje en een GTX580.

Vermoedelijk is een upgrade naar een 770 oid, een betere keuze dan de CPU/mobo.

Word voornamelijk gebruikt om te gamen, zit alleen met die next gen, dat die vermoedelijk meer richting hyper threading gaan, en ik dus liever een i7tje heb.

Momenteel draait het nog best, ik wil alleen Watch_Dogs op de release gelijk max kunnen spelen, geen idee hoe CPU intensief dat spel wordt :)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22
Dit artikel van anandtech illustreert de hierboven gemaakte punten prima lijkt mij.
http://www.anandtech.com/...gaming-cpu-september-2013

• Edwin S
analogworm schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:50:
Dit artikel van anandtech illustreert de hierboven gemaakte punten prima lijkt mij.
http://www.anandtech.com/...gaming-cpu-september-2013
Dit is inderdaad een erg overzichtelijk artikel met duidelijke conclusie
Nog een laatste vraag. Kun je een 2500k overclocken naar 4.4 ghz met een scythe mugen 2 rev cpu cooler volgens jullie?

• Edwin S
DaLoona schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:30:
http://www.ocaholic.ch/mo...tion/item.php?itemid=1158

Kijk en vergelijk zou ik zeggen.
Ik zou lekker de 2500K naar 4.4GHz proberen te brengen en mijn geld in de zak houden voor broadwell.
Dit is overigens erg goed artikel. Ook dank!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Afhankelijk van of je RTS (zeker oudere single-threaded games met hoge unitcount >1000) speelt is een upgrade naar haswell niet verkeerd.
Ik had zelf een 2500k, op stock kreeg in een deftig potje endgame SupCom FAF framedrops, op 4,5ghz was dit bijna weg, en nu met een stock 4670k heb ik 0 framedrops, zelfs bij 7 AI met een pop cap van 1000.
(reden waarom ik voor haswell ging was niet performance verschil maar de performance per watt, want het is een mini-itx build)

Ik zou sowieso geen 4770k kopen voor gaming.
Dus als je een mugen 2 (had ik ook en die deed 4,5 op zijn sloffen) hebt til je de 2500k naar 4,5 a 4,6 ghz.
Als je zelf de stroomrekening betaald of binnenkort een kleinere build wil gaan maken zou ik de 2500k verkopen en een 4670 of 4670k kopen incl mobo natuurlijk ;)

Het is overigens wel mogelijk dat je PSU niet haswell compatibel is...

• Edwin S
Een psu is toch je power supply? Ik wist niet dat dit nog uitmaakt voor je cpu

Ik heb een coolermaster 1000wat pro gold modulaire voeding
Ik speel inderdaad RTS zoals Total war (shogun 2 en Rome 2)

• eL_Jay
Edwin S schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:47:
Een psu is toch je power supply? Ik wist niet dat dit nog uitmaakt voor je cpu

Ik heb een coolermaster 1000wat pro gold modulaire voeding
Ik speel inderdaad RTS zoals Total war (shogun 2 en Rome 2)
Merk je daarbij dat je gelimiteerd wordt door je CPU? (dat je bij hoge unit counts framedrops krijgt?)
Kan me eigelijk niet voorstellen dat Shogun2 en Rome 2 niet geoptimaliseerd zijn voor quad-core, en dan zou je theoretisch meer dan voldoende power moeten hebben met een 2500k op 4.2ghz)

Haswell heeft betere/stabielere voedingen nodig of zoiets. Als die CM al een paar jaartjes oud is, zou het kunnen dat dat model niet stabiel genoeg is voor haswell. (sowieso staan CM voedingen niet zo hoog aangeschreven en zou ik ze niet langer gebruiken dan 4 a 5 jaar)

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 31-12-2013 12:50 ]

• Edwin S
eL_Jay schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:48:
[...]

Merk je daarbij dat je gelimiteerd wordt door je CPU? (dat je bij hoge unit counts framedrops krijgt?)
Kan me eigelijk niet voorstellen dat Shogun2 en Rome 2 niet geoptimaliseerd zijn voor quad-core, en dan zou je theoretisch meer dan voldoende power moeten hebben met een 2500k op 4.2ghz)

Haswell heeft betere/stabielere voedingen nodig of zoiets. Als die CM al een paar jaartjes oud is, zou het kunnen dat dat model niet stabiel genoeg is voor haswell. (sowieso staan CM voedingen niet zo hoog aangeschreven en zou ik ze niet langer gebruiken dan 4 a 5 jaar)
Ok thanks. Wat is wel een goede voeding?

• eL_Jay
Ik raad altijd seasonic aan als daar budget voor is (al weet ik niet zeker of de S12 en M12 serie haswell ready is). Met een SG, G, X of platinum ga je je in ieder geval geen buil vallen (hooguit in de portemonee;)). Heb je wat minder te besteden, diverse corsair en xfx voedingen zijn door seasonic gemaakt maar een tikkie goedkoper. Als je echt weinig te besteden hebt, heeft Be Quiet redelijke voedingen voor een nette prijs.

(ik heb zelf tevreden een s12 520 watt gehad, maar ben nu voor de itx build overgestapt naar een modulaire g450)

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 31-12-2013 14:16 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22
eL_Jay schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:48:
[...]

....

Nee, volgens mij had het voedings gebeuren te maken met de Cx states van de cpu. Bepaalde idle modussen waar maar erg weinig stroom verbruikt wordt moeten door de voeding worden ondersteund. Je kan prima oudere (goede) voedingen gebruiken op haswell, maar dan gaat je CPU gewoon niet in die laagste idle modus.
of zie het hierboven gelinkte artikel

Het klopt overigens wel dat CoolerMasters niet hoog staan aangeschreven. Maar de kwaliteit wil nog wel eens wisselen tussen series. Zo is de silent pro best een capabele voeding volgens johnnyguru. Ik zou gewoon even wat research doen op je eigen voeding en dan van daaruit een inschatting maken of je deze zou moeten vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door analogworm op 31-12-2013 16:52 ]

• Edwin S
Ik had zelf idd ook al ff gekeken na de eerste post. En de eerste 2 reviews geven de CM silent pro gold 1000watt een uitstekende beoordeling
http://www.vortez.net/art...d_1000w_psu_review,1.html
http://www.ocinside.de/go...silent_pro_gold_1000.html

Ik ga er dan maar van uit dat dit eerlijke beoordelingen zijn en dat dit een prima psu is. En met 5 jaar garantie

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hoeft niet per sé een nieuwe psu te kopen voor haswell hoor, alleen voor de low idle-power states zijn sommige voedingen niet compatibel.

• Edwin S
Weet iemand wat je trouwens krijgt voor een 2500k en asrock extreme 4 gen 3?
Ik denk dat ik hier nu even bij blijf, maar wil kijken wat een upgrade kost

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
175 euro denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 31-12-2013 19:08 ]

Pagina: 1