1x 8GB of 2x 4GB in i3 laptop -> voordelen dual channel?

Pagina: 1
Acties:

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik zit op dit moment een Lenovo laptop samen te stellen waarbij ik de keuze heb tussen 1x8 GB 1600MHz geheugen of 2x4 GB 1600MHz geheugen.

1x8 GB lijkt de veilige keuze, want dan is er nog een slot vrij voor eventueel nog een keer 8 GB in de toekomst. De vraag is natuurlijk of dat ooit gebeuren gaat.

Vandaar mijn vraag: wat zijn op dit moment nog de voordelen van draaien van dual channel geheugen? In theorie is er een voordeel, maar is dat nog steeds zo? En heb je daar in de praktijk wat aan of merk je het eigenlijk niet?

De laptop zal voor standaard dingen gebruikt worden + het bewerken van foto's. Ook zit er een geïntegreerde videokaart in die maximaal 2 GB geheugen opsnoept.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Als ik wat rondkijk via Google dan is het verschil slechts enkele procenten.

Zie bijvoorbeeld;

http://www.legionhardware..._performance_guide,8.html

http://www.aselabs.com/ar...481971f239e4e735657c29960

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met progs die heel geheugenintensief zijn is het de moeite waard om dualchannel te pakken. Als je dingen gaat renderen met 3dprogramma's bijvoorbeeld is dual channel de moeite. Bij normaal officewerk ga je niet heel erg veel verschil merken waarschijnlijk.

• Rossi46
Thanks voor jullie input. Het gaat 1x 8 GB worden :)

• Rossi46
Ik kick even schaamteloos mijn eigen topic, ik hoop dat dat mag... :$ Ik zit namelijk toch nog een beetje te klooien met dat dual channel, dit keer weliswaar in een andere situatie.

Het komt namelijk best weleens voor dat in bepaalde ultrabooks één RAM module vast op het moederboard zit en dat een RAM module "los" is toegevoegd (en dus te vervangen is).

Als de vaste module 4GB is, is het dan genoeg als de andere module ook 4GB om in dual channel te kunnen gaan werken? Of moeten ze echt exact dezelfde specificaties hebben? En als er een losse module van 8GB bij die vaste module van 4GB wordt toegevoegd, kan het geheel dan alsnog in dual channel gaan werken of is het op dat moment in z'n geheel niet meer mogelijk?

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
Ze moeten exact dezelfde specificaties hebben om te werken als Dual Channel. Althans dat is wat ik vanmiddag in een mobo handleiding heb gelezen ;).

Dual Channel werkt in ieder geval niet bij modules met verschillende groottes, in jouw geval 4GB + 8GB = geen Dual Channel mogelijk.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Algemeen verhaaltje:
http://www.intel.com/supp...top/sb/cs-011965.htm#dual

Dus nee, verschillende grootte wordt m niet. Specificatie is wat minder belangrijk maar de meeste kans dat het werkt heb je natuurlijk als het exact dezelfde modules zijn. Zit er al iets in dan kun je het best hetzelfde merk/snelheid zien te vinden. Als je even post om wat voor laptop het gaat dan kunnen we je wellicht advies geven :)
Pagina: 1