GamePC Met een buget van €1500,-

Pagina: 1
Acties:

• MikeTensen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2021
Hallo,

Ik wil graag een game pc gaan kopen (exclusief scherm) en heb daarvoor een budget van ongeveer 1500,-
Ik heb echter een aantal vragen want weet er niet super veel van.

- Is het raadzamer om voor een enkele kaart te gaan die iets duurder is of kun je beter twee goedkopere kaarten in SLi/crossfire plaatsen ?

- Ik wil graag games spelen met de settings op minimaal High. Games als BF4 zouden dus soepel moeten draaien wat voor kaart/mobo/processor combinatie zouden jullie adviseren, en van welk merk ?

- Ik wil graag mijn processor en videokaart waar mogelijk overclocken is het dan raadzaam om liquid-koeling te gebruiken of is Fan-cooling voldoende ?

- Hoeveel voordelen haal je uit het werken met een SSD ten opzichte van een SATA harde schijf ? En zijn de eventuele extra kosten die hier aan verbonden zijn de moeite waard. Is het al rendabel om alleen met 1 grote ssd te werken of kan je dan beter wachten tot de prijzen naar beneden gaan ?

- Hoeveel geheugen is er daadwerkelijk nodig, ik lees overal dat 8 gb voldoende is. Ik vraag me echter af of ik dan niet na een jaartje of twee weer moet upgraden. Dus eigenlijk is de vraag 8 gb of 16 gb ?

- Verder hebben jullie nog advies/tips waar je op moet letten bij het aankopen van een gamePC (bijvoorbeeld dingen die je makkelijk vergeet) ?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

MikeT

Verwijderd

Wat heb je zelf al uitgezocht? We kunnen natuurlijk wel een PC voor je in elkaar flansen, maar dat zou wel heel makkelijk zijn. Zoek even een topic waar iemand hetzelfde wilde en hetzelfde budget had, dan krijg je een idee.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:38

Esumontere

Floep, banaan.

In aanvulling op de post boven me; lees het DAA beleid even door en pas je openingspost aan. :)

Om je vragen te beantwoorden:

- SLI of CF geeft eigenlijk alleen maar meer problemen dan dat het voordeel oplevert. Omdat je aangeeft dat je BF4 op high/ultra wilt spelen zou ik een AMD R9 280X of een 290 pakken, dan heb je een zeer goede grafische kaart te pakken die ook nog 'ns Mantle ondersteunt, waar BF4 van beneficieert. Deze kaarten zijn beide goed in staat om alle huidige games op high/ultra prima te draaien.
- Voor je CPU kan je een i5 (4570K of 4670K) pakken, die zijn ruim voldoende krachtig voor de huidige games. Als alternatief kan je de FX8320 van AMD pakken. De i5 heeft een wat betere single core performance, terwijl de 8320 een betere multicore-performer is. Beiden hebben zo hun voordelen en hun nadelen, maar je doet met geen van beide een miskoop. Als moederbord zou ik gewoon lekker een goedkope Z87 plank kiezen voor je intel setup, of een AMD970 plank voor de 8320. MSI en Gigabyte zijn de meest aangerade moederbordmerken hier.
- Dat ligt er natuurlijk aan hoe ver je wil gaan. Over het algemeen is voor een lichte overklok luchtkoeling dikke prima, als je verder wil gaan kan je de NZXT Kraken pakken, die is een stukje beter (maar ook een stuk duurder). Bij je grafische kaart zou ik niet teveel aan je koeling rommelen, gezien je dan garantie mist en de aftermarket koelers goed genoeg zijn voor een lichte overklok.
- Een SSD is heel veel sneller dan een normale harde schijf. Bijvoorbeeld het opstarten van Windows en randprogramma's duurt met een SSD véél korter dan bij een gewone HDD. Omdat je dus Windows op je SSD zet is het wel handig om die direct met je pc mee te bestellen, anders kan je weer overnieuw gaan installeren. Games e.d. hebben echter weinig baat bij een SSD (enkele games daargelaten), enkel de laadtijden zullen wat minder worden. Hierom is een 120GB of een 240GB SSD vaak al ruim voldoende. Wat men meestal doet is zo'n SSD kopen en een 1 of 2TB HDD erbij voor data.
- 8 GB is genoeg.
- Koop een voeding van een fatsoenlijk merk (Seasonic!). Vaak neigt men daarop te bezuinigen, terwijl het eigenlijk een van de belangrijkste componenten is. Let bij het uitzoeken van een kast op lawaaiproductie en kabelmanagement. Verder past het echt maar op 1 manier, dus kan je eigenlijk niet fout gaan :)

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waarom koop je niet dit? reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013
Dan hou je nog wat geld over.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Een AMD systeem uit mijn lijstjes:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9370€ 198,90€ 198,90
1Asus M5A99FX Pro R2.0€ 121,33€ 121,33
1Asus R9 290-4GD5€ 361,50€ 361,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,95€ 48,95
1NZXT Phantom Zwart€ 130,-€ 130,-
1Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition€ 68,-€ 68,-
1GeIL Evo Leggera GEL316GB1866C9DC€ 136,50€ 136,50
1Seasonic S12G 650W€ 89,99€ 89,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.295,17

(zal niet zo stil zijn door de GPU en kan goedkoper)
Je kan de koeler vervangen, maar dan heb je geen garantie: Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)

Meer standaard alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1MSI Z87-G43€ 91,30€ 91,30
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 436,89€ 436,89
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 97,01€ 97,01
1Corsair Carbide 330R€ 77,98€ 77,98
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,51€ 64,51
1Cooler Master VS V650S€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,08

Als je de CPU koeler uit de vorige lijst neemt, heb je iets meer overklok potentieel.
Je kan ook voor 16GB ram gaan, maar is voor games nog niet nodig.

Beide lijstjes komen rechtstreeks uit mijn voorraad, dus zijn niet speciaal aangepast aan jouw wensen (buiten gamen, overklokken en budget)

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
MikeTensen schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:54:
Hallo,

Ik wil graag een game pc gaan kopen (exclusief scherm) en heb daarvoor een budget van ongeveer 1500,-
Ik heb echter een aantal vragen want weet er niet super veel van.

- Is het raadzamer om voor een enkele kaart te gaan die iets duurder is of kun je beter twee goedkopere kaarten in SLi/crossfire plaatsen ?

- Ik wil graag games spelen met de settings op minimaal High. Games als BF4 zouden dus soepel moeten draaien wat voor kaart/mobo/processor combinatie zouden jullie adviseren, en van welk merk ?

- Ik wil graag mijn processor en videokaart waar mogelijk overclocken is het dan raadzaam om liquid-koeling te gebruiken of is Fan-cooling voldoende ?

- Hoeveel voordelen haal je uit het werken met een SSD ten opzichte van een SATA harde schijf ? En zijn de eventuele extra kosten die hier aan verbonden zijn de moeite waard. Is het al rendabel om alleen met 1 grote ssd te werken of kan je dan beter wachten tot de prijzen naar beneden gaan ?

- Hoeveel geheugen is er daadwerkelijk nodig, ik lees overal dat 8 gb voldoende is. Ik vraag me echter af of ik dan niet na een jaartje of twee weer moet upgraden. Dus eigenlijk is de vraag 8 gb of 16 gb ?

- Verder hebben jullie nog advies/tips waar je op moet letten bij het aankopen van een gamePC (bijvoorbeeld dingen die je makkelijk vergeet) ?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.
- Over het algemeen zijn 2 lager kostende kaarten in Crossfire/SLI sneller (bijv: 2x 760 > 780) MAAR er zijn ook games waarbij er niet goed gescaled wordt. Games die goed scalen zijn bijvoorbeeld Battlefield (90-95) maar games die erg slecht scalen zijn bijvoorbeeld Batman (weet nog dat ik een graph zag waar de prestaties verslechterden met 2 kaarten)! De meeste games doen het over het algemeen redelijk
Overigens ben je natuurlijk ook veel meer stroom kwijt, is er meer geluidsproductie en vooral niet te vergeten is er meer hitte. Zorg dus voor een goede doorstroom v/d lucht mocht je voor SLI/Crossfire gaan.

- Ik zou deze build nemen als ik jou was:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 119,95€ 119,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,95€ 68,95
1Corsair Carbide 300R€ 62,-€ 62,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,51€ 64,51
1Corsair RM750€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.145,30

- Dan wel even wachten tot de aftermarket gecoolde 290s in Nederland uitkomen. Die zijn een stuk stiller en koeler dan de standaard kaart die in deze build staat. Ik raad je het erg af om niet nog even te wachten.
- Ik heb ook voor een 750W voeding gekozen zodat je in de toekomst er nog een videokaart bij kan prikken. Als je dat niet wilt kan je ook een 550W voeding nemen.
- Liquid cooling zoals een H100i levert wel een paar graden extra cooling op, maar is het niet waard in vergelijking met de prijs. Wel ziet het er veel mooier uit, eigen keuze dus :p.
- Een SSD is met jouw budget wel erg gepast. Ik had destijds een budget van 900, toen geen SSD genomen (wat mij hier streng werd afgeraden). Er valt wel mee te leven, maar naar alle schijn vermeerderd je gebruikerservaring enorm. Ik zou hem er dus in laten zitten, maar het is geen must!
- 8GB is genoeg. Je PC verbruikt nu in grafisch intensieve games zoals BF4 waarschijnlijk 3-4GB. 16 GB geeft absoluut geen meerwaarde, ook niet over 2 jaar ( RAM gebruik tussen BF3 en BF4 is nagenoeg hetzelfde gebleven bijvoorbeeld).

Koop bij een goede winkel en als je hem zelf in elkaar zet, lees dan vooral alle handleidingen en zoek tutorials op YouTube op. Veel succes!

• MikeTensen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2021
Bedankt voor alle reacties, staan zeer nuttige tips tussen en een aantal interssante adviezen.

MikeT

Pagina: 1