• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb sinds deze zomer een Dell T5400 met automatische fan controlle vanuit de Bios, maar deze blijf constant hard blazen.
ik heb nu meerdere paketten geprobeert die de core tempratuur moeten weergeven en in alle paketten staat dat core 2 & 3 van de eerste CPU op 64c staan en blijven staan.

Nu is mijn vraag, zitten deze sensoren op de CPU socket van het moederbord ? of zitten ze in de Xeon X5460 CPU zelf ?

- Is er nog een andere mogelijke oorzaak van dit rare waardes buiten een defecte sensor ?
- En is er buiten vervangen nog een andere manier om de sensoren weer te laten werken ?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:44

TommieW

Numa numa.

Welke programma's heb je gebruikt. Mijn ervaring met CoreTemp is erg goed.
Kan je niet de temperatuur uitlezen in de BIOS?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik gebruik Arch Linux X64_86 (kernel 3.12.6-1) met lmsensors en het psensors pakket.
Ik kan de tempratuur niet uitlezen in de Bios, die functie zit er helaas niet in :/

Aangezien de Bios echter de tempratuur zelf wel kan uitlezen gaat de koeling steeds harder draaien, en ik kan je melden dat een Dell T5400 Workstation erg hard kan blazen.
en dat is dan weer erg irritant als hij in je slaapkamer staat |:(

De CPU's kosten bijna niets als je op e-bay kijkt... je hebt er al 2 voor 70,-
Ik weet echter niet of deze sensor wel in de CPU zit en of het daarom wel zin heeft deze te vervangen.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven ?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat mij logisch lijkt is dat de sensors per core in de CPU zelf zitten. Je kunt het uiteraard kruistesten door de CPU's om te wisselen. Verhuist het probleem mee, dan zit het overduidelijk in de CPU. Blijft het probleem op dezelfde socket, dan is het je mobo :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
De CPU's ziten op een lastige plaats en hebben allebij een grote passieve koeler.
Om ze te wisselen moet ik een boel werk verzetten :)

Toch bedankt, er zit denk ik niets anders op dat het op die manier te testen.

Update 04-01-2014:
Ik heb de CPU's verwisselt, het probleem zit dus wel in de CPU en niet de Socket 8)
Ik heb al een nieuwe (2e handse O-) ) besteld, ik hou jullie op de hoogte of dit het fan probleem oplost.

[ Voor 33% gewijzigd door Trekkerkearl op 04-01-2014 21:10 ]