• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:36
Vandaag dus mijn mobo + proc geruild voor een intel setje waar ik tot nu toe tevreden over ben!

Omdat ik dacht dat ik 1600Mhz geheugen had wist ik dat het gewoon zou werken op de moederbord die ik nu heb!

nou blijk dus dat ik 1866 Mhz ram geheugen heb en het werkt gewoon op een moederbord waar max 1600Mhz in kan..
Kan dit leiden tot prestatieverlies?

oude mobo : Gigabyte 970-UD3P (2000 Mhz)
nieuwe mobo: MSI H77MA-G43 (max 1600Mhz)

Mijn volgende vraag is dus daarom ook.. kan ik naast mijn 1866Mhz geheugen andere ram geheugen erbij doen van bijvoorbeeld 1600Mhz?

Of moet ik precies dezelfde aanschaffen als die ik nu op mijn moederbord heb?

[ Voor 6% gewijzigd door Knamix op 30-12-2013 15:07 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Je RAM kan tot 1866 MHz draaien, zolang het ondersteunt wordt. If not, dan verlaagt de kloksnelheid naar - in jouw geval - 1600 MHz.
In het algemeen geld dat als je RAM modules die op verschillende frequenties draaien combineert het complete setje op de laagste frequentie zal draaien. In jouw geval zou ik dus geen RAM erbij stoppen dat significant langzamer is dan 1600 MHz.
Je vertelt niet hoeveel modules van hoeveel GB RAM je gebruikt?

• Knamix
Ik gebruik 2 modules van elk 4 GB (Crucial Ballistix - 1866Mhz)

Er zijn nog 2 slots open die ik zou willen gebruiken dus in principe zou ik gewoon nog een setje erbij kunnen prikken van bijvoorbeeld 1600mhz?

merk en latency's maken niets uit of?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Je zou er dan een setje van 2 bij kunnen kopen die op 1600 HMz draait. Echter vooruit kijkend, kan je ook een paar euro meer uitgeven voor hetzelfde setje op 1866 MHz. Dan heb je bij een volgend systeem upgrade alles hetzelfde en zit je niet meer vast aan 1600 MHz.
Quick look op pricewatch 1600 MHz ~8€/GB terwijl 1866 MHz rond de 10 €/GB zit.

• Knamix
Dan ga ik even snel tweedehands kijken of ik nog een setje kan vinden!

nogmaals: merken en latency's etc maken niet uit?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat je nieuwe moederbord max op 1600 kan draaien, want dat is dus niet zo. http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#/?div=Basic
Dus, koop gewoon eenzelfde setje (merk, type, grootte, snelheid en latencies), prik dat erbij en stel het goed in in je bios.
Of koop een vergelijkbaar setje met zelfde specs..

als antwoord op je vraag.. Een machine werkt altijd maar zo snel als het langzaamste onderdeel.. Dus zorg dat je minimaal gelijkwaardige onderdelen aanschaft..

• Knamix
analogworm schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:01:
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat je nieuwe moederbord max op 1600 kan draaien, want dat is dus niet zo. http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#/?div=Basic
Dus, koop gewoon eenzelfde setje (merk, type, grootte, snelheid en latencies), prik dat erbij en stel het goed in in je bios.
Of koop een vergelijkbaar setje met zelfde specs..

als antwoord op je vraag.. Een machine werkt altijd maar zo snel als het langzaamste onderdeel.. Dus zorg dat je minimaal gelijkwaardige onderdelen aanschaft..
http://nl.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#/?div=Basic

Hier had ik het vandaan..

Zie onderin dat de specificaties wss niet kloppen (in het rood)

Dus ik ga maar binnenkort weer hetzelfde setje kopen! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Knamix op 30-12-2013 19:18 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22
Hmmm, vaag dat er op de website van msi bij NL en Global verschillende specs staan. Mocht je echt zeker willen weten of je moederbord het kan, kan je natuurlijk gewoon even een kijkje in de bios nemen ;)

• Knamix
Helaas is het toch DDR3-1600 Mhz...
Pagina: 1