HTPC + NAS

Pagina: 1
Acties:

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04 22:00
Graag zou ik een een 'fresh look' willen hebben op mijn situatie,

Sinds een jaar heb ik als NAS een oud mini itx bordje van pakweg 10 jaar oud, waar FreeNas op draait.
Is niet het snelste uiteraard maar het werkt voor mijn gebruikt perfect.
En als mediaspeler een Raspberry pi, het ding doet zijn werk maar ik ben toe aan iets snellers.
Als ik bijvoorbeeld vanuit mijn telefoon een youtube stream stuur naar raspbmc duurt het 2 minuten om te laden... 8)7

Dit alles heb ik gestoken in een fraaie kast inclusief een switch die alles aan elkaar verbind.

Voor een nieuw systeem zou ik de kast willen houden omdat deze er nog fraai uitziet en prima werkt.
Allereerst zou ik graag advies willen hebben over de HTPC + NAS combi.
Wil ik één systeem dat alles huisvest of twee aparte systemen. wat zou betekenen dat ik nog een nieuwe kast nodig heb wat ik dus liever niet wil.
En welke software ik ga gebruiken ben ik nog niet uit.
Windows met daarin een virtuele machine die FreeNas huisvest en XBMC, of een linux achtige omgeving?

Anyhow wat wil ik graag draaien?
Met dit systeem wil ik in ieder geval full hd bestanden af kunnen spelen maar geen blueray of 3d.
Het downloaden gebeurd vanaf mijn vaste pc die de films op de 'NAS' zal zetten.

Ik zal er in ieder geval niet op gaan gamen.
En mocht er Windows op komen is een licentie niet iets om rekening mee te houden vanwege een msdn abonnement.

Wat voor systeem ik nodig heb weet ik dus nog niet omdat ik er nog niet uit ben hoe en wat ik wil gaan draaien. 8)7

Als iemand mij zou kunnen vertellen wat mogelijk is op dit gebied zou ik zeer dankbaar zijn.
Ik heb een budget van E350,- met een uitschieten naar E400,-

EDIT:
De raspberry pi ondersteund standaard HDMI CEC, dit zou ik ook graag in mijn nieuwe htpc willen hebben.
is dit mogelijk 'out of the box' of heb ik een extern apparaatje nodig dat dit ondersteund.

b.v.d. Marco

[ Voor 5% gewijzigd door Marco1994 op 30-12-2013 13:52 . Reden: HDMI CEC ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden, maar ik zou beginnen met nagaan of je alles-in-1 wilt of 2 gescheiden systemen.

Wat betreft CEC kun je gebruik maken van een CEC-adapter voor HTPC's, dus daar zit geen probleem in. Maakt gebruik van exact dezelfde werkwijze als de CEC-functie in de Pi.

iRacing Profiel

• Marco1994
kroegtijger schreef op maandag 30 december 2013 @ 17:20:
Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden, maar ik zou beginnen met nagaan of je alles-in-1 wilt of 2 gescheiden systemen.

Wat betreft CEC kun je gebruik maken van een CEC-adapter voor HTPC's, dus daar zit geen probleem in. Maakt gebruik van exact dezelfde werkwijze als de CEC-functie in de Pi.
Ik denk dat ik ga voor 2 gescheiden systemen, waarvan ik de NAS bijna compleet heb. En dus eigenlijk alleen nog een behuizing nodig heb en een nieuwe hdd van 2 tb.

Voor de htpc heb ik dus in feite alleen de kast.
Omdat ik er waarschijnlijk een linux distro + xbmc op ga zetten denk ik genoeg te hebben aan een 64gb ssd'tje in combinatie met een a4 of a6 en 4Gb werkgeheugen.

EDIT:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,50€ 54,50
1MSI FM2-A75MA-E35€ 51,38€ 51,38
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 86,45€ 86,45
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 35,99,-€ 35,99,-
1Noctua NH-L9a€ 34,50€ 34,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,50€ 30,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,37

Ik denk dat ik hier een heel eind mee kom, ik heb toch besloten om een nieuwe case aan te kopen voor de htpc en de bestaande case te gebruiken voor de nas.

Voor de oplettende kijker; inderdaad er mist een voeding en een case. Dat is omdat ik hier nog niet uit ben. Hier zou ik graag jullie input zien voor wat tips, ik ben me rot aan het zoeken naar een case.
Het liefste heb ik een case die dezelfde afmetingen heeft als mijn huidige (hij komt boven op de dvd-speler en versterker te staan). de afmetingen zijn : 270mm diep, 430mm breed en 55mm hoog.

Over de voeding heb ik werkelijk geen verstand, dus ik kan geen inschatting maken hoeveel watt dit systeem zal gebruiken, dacht zelf aan 300watt maar dit lijkt mij eigenlijk veels te veel.

[ Voor 70% gewijzigd door Marco1994 op 31-12-2013 00:26 ]

• kroegtijger
dit klopt inderdaad wel redelijk qua build, alhoewel de keuze van de HDD natuurlijk van je configuratie afhangt, en de SSD in tegenstelling tot de tekst aanzienlijk groter is hier. Kies je voor een OpenElec-based systeem, dan kan een USB3-stick al genoeg zijn.
Wat betreft de behuizing zou je naar een pricewatch: Silverstone Lascala LC19S-R + Cardreader (of de B-R voor de zwarte versie) kunnen kijken. Vrij prijzige kast, maar wel degelijk, en inclusief externe (dus passief en dus stille) voeding. Moet er alleen nog wel een platte koeler bij (max 39mm) zoals een pricewatch: Noctua NH-L9a
Dan heb je naar mijn mening een mooi, strak systeem. Om het af te maken kan je nog een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter toevoegen; dan ben je helemaal compleet.

iRacing Profiel

• Marco1994
kroegtijger schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:56:
dit klopt inderdaad wel redelijk qua build, alhoewel de keuze van de HDD natuurlijk van je configuratie afhangt, en de SSD in tegenstelling tot de tekst aanzienlijk groter is hier. Kies je voor een OpenElec-based systeem, dan kan een USB3-stick al genoeg zijn.
Wat betreft de behuizing zou je naar een pricewatch: Silverstone Lascala LC19S-R + Cardreader (of de B-R voor de zwarte versie) kunnen kijken. Vrij prijzige kast, maar wel degelijk, en inclusief externe (dus passief en dus stille) voeding. Moet er alleen nog wel een platte koeler bij (max 39mm) zoals een pricewatch: Noctua NH-L9a
Dan heb je naar mijn mening een mooi, strak systeem. Om het af te maken kan je nog een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter toevoegen; dan ben je helemaal compleet.
Ik heb gekozen voor de HDD en SSD omdat ik bij een grote elektronica keten werk (naam van een planeet en een oranje met wit logo :) ) en daar 20% personeelskorting krijg.

betreft de kast: zeer mooie kast, echter vind ik ik het een beetje prijzig omdat het bijna de helft van mijn budget opeet 8)7

ik heb mijn wenslijst aangepast
Ik zal dus alleen nog op zoek moeten gaan naar een betaalbare kast + voeding

• kroegtijger
Marco1994 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:17:
[...]

Ik heb gekozen voor de HDD en SSD omdat ik bij een grote elektronica keten werk (naam van een planeet en een oranje met wit logo :) ) en daar 20% personeelskorting krijg.

betreft de kast: zeer mooie kast, echter vind ik ik het een beetje prijzig omdat het bijna de helft van mijn budget opeet 8)7
Hij is relatief prijzig inderdaad, echter is deze inclusief voeding. Voor een vergelijkbare picoPSU ben je ook al gauw een euro of 75 verder, waardoor de case zelf dus rond de 100,- uitkomt. Nog steeds een hoop geld, maar plots een stuk minder extreem.
Er zijn ook minder prijzige mogelijkheden natuurlijk zoals een pricewatch: Silverstone Milo ML04 of een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 maar qua looks vind ik die persoonlijk aanzienlijk minder, en uiteindelijk bespaar je er dan 50,- mee. Ik leg zelf dan liever 50,- extra neer voor fraaie looks, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke afweging.
ik heb mijn wenslijst aangepast
Ik zal dus alleen nog op zoek moeten gaan naar een betaalbare kast + voeding

iRacing Profiel

Pagina: 1