Stock CPU koeler vervangen, wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49
De stock koeler van de pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed voldoet niet. Bij twee PC's waar ik deze geïnstalleerd heb, loopt de PC soms vast en constateer ik te hoge temperaturen. De meeste PC's rust ik uit met Noctua koelers, dat wil ik nu ook bij deze doen.

De pricewatch: Noctua NH-U12P SE2 is makkelijk te installeren en doet het altijd goed. Dus die gaat erop!

Het enige wat ik niet zeker weet; hoe moet ik de CPU schoonmaken? Daar zijn wel middeltjes voor geloof ik, maar welke moet ik hebben? Het gaat om bestaande PC's waar de stock koeler dus nu op zit.

Verwijderd

TheNephilim schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:16:
De stock koeler van de pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed voldoet niet. Bij twee PC's waar ik deze geïnstalleerd heb, loopt de PC soms vast en constateer ik te hoge temperaturen. De meeste PC's rust ik uit met Noctua koelers, dat wil ik nu ook bij deze doen.

De pricewatch: Noctua NH-U12P SE2 is makkelijk te installeren en doet het altijd goed. Dus die gaat erop!

Het enige wat ik niet zeker weet; hoe moet ik de CPU schoonmaken? Daar zijn wel middeltjes voor geloof ik, maar welke moet ik hebben? Het gaat om bestaande PC's waar de stock koeler dus nu op zit.
Volgens mij kan dat gewoon met 70% alcohol. Wat ik tegenkwam laatst op DX: http://dx.com/p/pccooler-...ink-fan-red-copper-213009
Is dat niet wat om te koelen?

• TheNephilim
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:18:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon met 70% alcohol. Wat ik tegenkwam laatst op DX: http://dx.com/p/pccooler-...ink-fan-red-copper-213009
Is dat niet wat om te koelen?
70% alcohol, oké dat valt mee! :D Moet wel bij Kruidvat te krijgen zijn ofzo?

Haha, nee de Noctua word het sowieso. Ik weet hoe ik die moet monteren en prestaties zijn gegarandeerd goed. Ik ga niet wat anders proberen, ben altijd erg merkvast! :p

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik gebruik er ook vaak aceton voor, vluchtig genoeg en je krijgt het er prima mee schoon.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Wel vraagje: wat doe je met die pc dat die wegens Temps vastloopt? Staat er een dikke oc op of heeft de kast geen airflow?

mixing a drink and music

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Dezelfde stock intel koeler viel mij ook erg tegen.
En heb ik vervangen met pricewatch: Silverstone NT07-1156
enigszins hetzelfde ontwerp als intel maar een groter koperen contactoppervlak. Dat in combinatie met een oude klodder arctic silver 5 deed wonderen: 50% betere koeling.

Of zou het puur aan de pasta liggen die intel er op kliedert?

d:)b :henk d:)b

• TheNephilim
Nou de PC's zijn van mijn zusje en haar vriend. Mijn zusje wilde een nieuwe PC en haar vriendje zegt; doe mij die ook maar :+ Prima... twee PC's in elkaar gezet dus. Maar dan wel met stock koeler, ze vonden het op dat moment die 50 euro niet waard om een aftermarket koeler aan te schaffen. Dat doe ik normaal gesproken altijd; waar dat eerder Zalman was, zet ik er nu altijd Noctua koelers op. Gewoon beter dan stock spul en het gaat ook langer mee. Heeft niet zo'n last van stof etc.

Goed, de stock koelers heb ik er wellicht niet helemaal top op gezet. Ze lijken wat speling te hebben, maarja... alle pinnetjes zitten er gewoon helemaal in. Zal te maken hebben met dat ik dacht de pinnetjes in te moeten drukken. Niet nodig blijkt, dan gaan ze namelijk weer los.

Kortom; deels mijn installatie en deels de werking van de koeler. Uiteindelijk blijkt wel dat ik echt niks met die stockkoelers te maken moet hebben :+
TERW_DAN schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:20:
Ik gebruik er ook vaak aceton voor, vluchtig genoeg en je krijgt het er prima mee schoon.
Ik moet geen spul hebben waarvan het moederbord gaat smelten ofzo :+ Maar Aceton is makkelijk te krijgen in ieder geval xd

Gewoon theedoek gebruiken ofzo? Of stevig keukenpapier?

[ Voor 17% gewijzigd door TheNephilim op 30-12-2013 12:43 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
tenzij je zus en vriend fanatieke gamers zijn of videobewerking of iets dergelijks vind ik een 3570K nogal zwaar overkill
daarnaast lijkt het mij heel sterk dat de stock koeler niet goed zo zijn (tenzij bij zware belasting)
mijn besluit is dan ook dat je de koelers slecht gemonteerd hebt, 50 euro extra door onzorgvuldig werk is, tja...

een keukenpapiertje werkt perfect met wat alcohol of aceton
daarna nog eens met een fijn doekje om zeker alle vezeltjes van het keukenpapier te verwijderen en klaar :)

• TheNephilim
catfish schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:00:
tenzij je zus en vriend fanatieke gamers zijn of videobewerking of iets dergelijks vind ik een 3570K nogal zwaar overkill
daarnaast lijkt het mij heel sterk dat de stock koeler niet goed zo zijn (tenzij bij zware belasting)
mijn besluit is dan ook dat je de koelers slecht gemonteerd hebt, 50 euro extra door onzorgvuldig werk is, tja...

een keukenpapiertje werkt perfect met wat alcohol of aceton
daarna nog eens met een fijn doekje om zeker alle vezeltjes van het keukenpapier te verwijderen en klaar :)
Gamers! Op het moment veel Dota, maar ook wel Battlefield en dergelijke. Dus die i5 3570K is daar prima op z'n plaats. Er had een non-overclock variant in gekunt, maarja... dat ene tientje :+

Klopt, de koelers heb ik ook niet juist gemonteerd. Echter zijn het ook geen super degelijke koelers, die stock dingen, dus is het meestal de moeite waard om er een aftermarket koeler op te zetten. Niet voor een huis-tuin-keuken PC, maar met wat gamen is het al snel gerechtvaardigd (vind ik).

Oké, dat klinkt als goed te doen. Heb de koeler al 3 of 4 keer gemonteerd, dus dat is geen probleem. Wilde even weten hoe ik de oude pasta het beste kan verwijderen. Dank u! ^^

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 22:20
Ik gebruik meestal gedenatureerde alcohol en wattenstaafjes.
Ik heb die alcohol nog staan van de baby uitrusting (thermometer ontsmetten), maar volgens mij kost zo'n flesje 2 euro bij de kruidvat.

• jjoeridc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
http://www.amazon.co.uk/A...8-2&keywords=artic+silver

werkt perfect en gaat meerdere pc's mee.

PSN: joeri213

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:44

TommieW

Numa numa.

Ik haal de CPU altijd even uit het socket voor het schoonmaken. Vervolgend pak ik een papieren (niet pluizend) doekje, en doe daar een beetje alcohol op. Vervolgens net zo lang poetsen tot het weer helemaal schoon is.
Dan de CPU weer in het socket, koelpasta er op, en cooler er op.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Pagina: 1