Toon posts:

Advies: Oude voeding hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik ben op zoek naar advies mbt het volgende:

Thuis hebben we 2 systemen staan waarvan er 1 totaal niet meer voldoet aan zijn doel (E5200, voornamelijk voor gamen). Hiervan zou ik graag de voeding hergebruiken in combinatie met oude hardware uit het 2e systeem, en dit 2e systeem voorzien van nieuwe hardware.

Voeding is een 5 jaar oude Corsair CX400W
Deze zou dan het volgende van stroom moeten voorzien:

Intel I7 950
Asus Rampage 2 Extreme
6 GB Kingston HyperX
Intel 80GB ssd en een 1TB HD
En een nog aan te schaffen videokaart, waarschijnlijk de MSI NVIDEA GeForce GTX 660.

Op deze manier kan ik mijn huidige 650 Watt voeding weer hergebruiken voor de nieuwe build (i7 4770K).

-Het is niet de bedoeling dit 1e systeem te overclocken
-Ik weet dat ik ook een andere kast nodig heb ivm het E-Atx moederboard (wil de huidige kast behouden voor de nieuwe build)
-Ik wil het liefst een NVIDEA Graka

Volgens mij moet het kunnen, maar wat is wijsheid? De voeding is immers ook al weer 5 jaar oud..
Stabiliteit van het systeem vind ik erg belangrijk.

Alvast bedankt voor alle input.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
De voeding is gemaakt door seasonic en was destijds redelijk goed, moet nog wel een paar jaar goed gaan.
Ik zou dan inderdaad niet de processor tot het extreme overklokken en stresstests gaan draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2013 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker geen stresstests draaien of overclocken, misschien wel eens een benchmark en verder moeten alle nieuwe spelen langdurig stabiel draaien natuurlijk.

Zal de voeding tijdens het opbouwen van de pc ook eens los halen om grondig van stof te ontdoen. (ja ik weet dat een condensator gevaarlijk kan zijn).

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-02 14:38
Je 400W voeding is op zich van prima kwaliteit met 85% effi.

Voor een simpele basis setup met bijv een GT630 zou de voeding prima volstaan, alleen zou ik dit niet doen met een GTX660(Ti) GraKA.

Mocht je voor die setup alsnog voor de GTX660(Ti) willen gaan, raad ik je aan om naar een ~550W voeding te gaan kijken om vervelende situaties tijdens >80 % load te voorkomen. GraKa's nemen naast de CPU nogal wat vermogen op onder heavy load.

Succes ;)

[ Voor 20% gewijzigd door D_Jeff op 30-12-2013 14:42 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mijn informatie is de voeding 80+, en heeft 30 Amp op de 12 volt lijn.
(dat is dan toch 360 Watt? (iets roestig op dat gebied))

i7 950= 130 Watt
GTX 660 OC = 172 Watt (150 Watt voor de niet OC versie)
Dat zou 302 (280) Watt maken, kon niet vinden wat het Mobo verbruikt.
Lijkt wel te kunnen, maar wil ook niet dat de voeding de hele tijd op zijn tenen moet lopen met de bijbehorende mogelijke problemen..

Probeer het zo goedkoop mogelijk te houden natuurlijk...

Een GT630 lijkt me niet echt een kaart om nog een tijdje mee te kunnen gamen en zonde van de i7, heb nog een 5770 liggen maar daar gaat hetzelfde voor op denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 17:11 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-02 14:38
Ik zie dat je een paar foutjes gemaakt hebt en ik zal uitleggen waarom.

Zie de T.net review voor de GTX 660: reviews: Test: viermaal de GTX 660

Grote kans dat je naar het Idle verbruik hebt gekeken, of het adviesverbruik dat PR-webpagina's opgeven.

Voor je CPU heb je de fout gemaakt om naar TDP te kijken. Dit is het vermogen dat de koeler nodig heeft om de CPU te koelen. Kortom: Deze CPU produceert maximaal 130 Watt aan 'warmte'.

feitelijk verbruik ligt hoger, zie bron: http://www.anandtech.com/...y-more-affordable-6core/6

En dan kom ik echt al vrij makkelijk in de buurt van 400 W, gebaseerd op max load van CPU + GPU.

Hoewel je SSD, MoBo en RAM niet bizar veel vermogen opnemen, kan het op sommige momenten tot een power failure lijden (uiting: BSOD of Freeze) OF "stotteren' van GPU en/of CPU door te weinig beschikbaar vermogen. (Stotteren zal de CPU en/of GPU dynamisch terugklokken).

Beetje helder? :)

[ Voor 70% gewijzigd door D_Jeff op 30-12-2013 17:30 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

Topicstarter
Oeps.. Dat is wel een enorm verschil met de informatie die ik had.
Hoe is dit te rijmen met bv de 130 Watt max die ik in deze link ziet staan?
http://www.alternate.nl/M...uct/1030918/?event=search

Denk niet dat er veel anders op zit dan het hele i7 systeem dan maar zo te laten en enkel mijn huidige 580 mee te nemen naar de nieuwe build..

*Net je wijziging gelezen, ja het is helder nu. Die 400Watt PSU gaat problemen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 17:46 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik die loads zo zie zit je op 75% van een 400W voeding. Dan heb je niet bijzonder veel ruimte meer, maar op zich moet dat toch wel gaan. Die tests (staat alleen niet bij hoe getest... dat is dan weer jammer), pieken naar iets van 310W, dat moet een 400W voeding wel kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Het artikel nog eens goed doorgelezen en helaas wordt er nergens vermeld wat voor systeem er gebruikt is (erg jammer, de waarde van de test is zo natuurlijk nihil). Ik denk echter dat het veilig is te denken dat dit een systeem was met een nieuwere (en dus zuinigere) I5. Als ik daar een 30Watt bij op gooi voor mijn i7 komt het onder load wel erg ruim over de 80% belasting op de 12 Volt lijn..

Besloten om het maar niet te riskeren, wel jammer dat er nu dus helemaal niets meer bruikbaar is van het oude systeem.. Bedankt voor alle input.

Verwijderd

Er valt niks te riskeren, een goede voeding zoals die van jouw is gemaakt voor jaren lang 24/7 op 100% gebruik. Is niet voor niks dat de meeste componenten een meerfout van het totale vermogen kunnen leveren.

Verwijderd

Topicstarter
@ The_Mask

Je bent dus van mening dat met deze voeding bovenstaande incl de GTX 660 wel langdurig en stabiel zou kunnen draaien? Dacht altijd dat je onder de 80% belasting moest blijven.
Maar het is zeker een goede voeding en het zou zonde zijn hem niet meer te gebruiken.

Verwijderd

Natuurlijk waarom zouden ze het een 400W voeding noemen als je hem maar tot 320W continue mag belasten, dan is het dus een 320W voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hahha, ja dat snap ik. Maar het gaat natuurlijk om de 12 Volt lijn en die is 30 Amp, blijft er ineens toch 40 Watt minder over natuurlijk.

Verwijderd

De 12V rectifier zelf kan iig heel wat meer leveren dan 30A, geld ook voor de andere componenten. Daarom moet 100% loaden 24/7 ook geen probleem zijn.

http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/750/5

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hier sluit ik me helemaal aan bij -The_Mask-. Een goede voeding moet makkelijk 80% load kunnen doen, zodra dat niet meer kan is de voeding op en moet je 'm vervangen.
Daarbij ga je uit van piekloads, iets dat je met benchmarks als Furmark, Kombustor of OCCT wel langdurig zult halen, maar in games zit je hier gelijk al een stuk onder, dus dat is ook nog eens mooi meegenomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga eerdaags het systeem opbouwen rond de CX400W, bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1