Tijd voor vervanging - PC heeft kuren - wat is er stuk

Pagina: 1
Acties:

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04-2025

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
Vanochtend zette in het stekkerblok aan.
Aantal seconden wachten,. normaal gaat dan het stand-by lampje op de kast aan. (Dell XPS Studio 435MT van ~5 jaar oud)
Niet het geval vandaag.

Ik drukte de power knop aan, en 1-2 secondes later hoor ik de PSU fan, en zie ik het standby lampje branden alsof de computer op wil starten, maar deze ging vervolgens meteen weer op stil.

Dit process heb ik een keer of 4-5 herhaald, waarna de pc uiteindelijk wel op kon starten.

Ik vrees dat er iets aan zijn end-of-life is, vermoedelijk de capacitoren op de PSU, of een connector los zit, maar voor ik de hele kast open trek en niks ga vinden hoop ik op een advies,. Wat zou het kunnen zijn?

Listen to the voices in your head.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Klinkt als een defecte voeding. In veel elektronische apparaten is dat hetgeen wat als eerste stuk gaat. Is natuurlijk simpel te testen met een tweede voeding uit een andere pc?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Misschien maakt de power button of reset button wel kortsluiting, deze kun je omzeilen.
Simpelweg onderdelen uitwisselen met een werkende PC is inderdaad het beste.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2013 11:22 ]

• bbr

bbr

Topicstarter
Vrees dat mn enige andere pc te oud is om hier de PSU in te doen.
en de computer winkel is gesloten ( gisteren ook :(, en morgen ook...)
Dat word 2 januari dus pas weer helaas.

Verwijderd

bbr schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:47:
Ik vrees dat er iets aan zijn end-of-life is, vermoedelijk de capacitoren op de PSU, of een connector los zit, maar voor ik de hele kast open trek en niks ga vinden hoop ik op een advies,. Wat zou het kunnen zijn?
Condensators zou idd goed kunnen, dus even openen kan sowieso geen kwaad. Moederbord zou eventueel ook nog kunnen.

• bbr

bbr

Topicstarter
Simpelweg even stofzuigen zal waarschijnlijk weinig uithalen vermoed ik?
Als inderdaad een condensator kapot is,. goedkoper om dan de hele voeding te vervangen.
(exacte model van de kast edited in first post)

Tevens dit gevonden:
http://en.community.dell....op/f/3514/t/19427788.aspx

Lijkt er op dat een nieuwe PSU de meest common fix is,
Any increase of load due to aging HDD, fans, etc. is negligible. The problem occurs due to a reduction in output of current from the power supply as it ages, even if the voltage tests out ok. This occurs with all power supplies, unfortunately. In this case, Dell cut the margin too slim with the original equipment power supply for the XPS 435MT, so as it ages, it falls below the minimum to power the machine.

[ Voor 67% gewijzigd door bbr op 31-12-2013 20:53 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Dat lijkt me aardige info om op af te gaan. Voedinkje vervangen dus.
overigens kan schoonmaken van je pc nooit kwaad, maar dan is een stofzuiger vanwege statische elektriciteit geen goed idee. Met wat perslucht kom je al en heel eind.

• bbr

bbr

Topicstarter
Besteld: pricewatch: Corsair Builder CX600 Bronze

Edit: en op tijd ontvangen.
Past perfect en alle aansluitingen gaan er gemakkelijk in.
Nog een aantal kabels over - dus had volgende keer wellicht beter een modulaire kunnen bestellen.

[ Voor 41% gewijzigd door bbr op 11-01-2014 09:05 ]

Pagina: 1