Tweede R9 280X te warm door underpowered PSU?

Pagina: 1
Acties:

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Ik heb een Corsair CX750 PSU, en daarop draaiend de volgende setup:

- 2x MSI R9 280X Gaming 3D
- MSI Z77G45 Gaming edition
- Core i5 3350P (Met Corsair H55 Liquid cooler)
- 8Gb geheugen (C9-9-9-1T)
- 250Gb Samsung 240 SSD
- 500Gb Samsung 7200rpm HDD
- DVD Brander
- 2x 140mm casefan
- 2x 120mm casefan

Nu heb ik de volgende problemen:

1. Bij het minen naar scriptcoins met cgminer wordt de primaire R9 Videokaart meer dan 100 graden, de andere blijft rond de 75 graden (crossfire uitgeschakeld, talloze parameters qua threads en intensity geprobeerd met cgminer, allemaal geen verschil).

2. Bij Battlefield 4, Simcity (en wat andere games die ik heb geprobeerd) telkens problemen met het renderen van de achtergrond scenery in de de games. (flikkerend beeld en textures die erg vlak gerenderd worden - geen relief/artifact achtig). Crossfire is dan ingeschakeld, met single GPU geen problemen.

Ik had hiervoor 2 Nvidia GTX570 in SLi, en nooit problemen, ook niet met minen naar coins via cudaminer e.d. Ik ben me bewust van de crossfire problemen bij Battlefield 4, maar omdat het ook in andere games het geval is, vraag ik me af of dit het probleem wat dat betreft is.

Voordat ik de tweede kaart kocht heb ik gekeken of mijn PSU voldoende zou zijn voor deze setup. Het was wel wat krap, maar het zou toch moeten kunnen. Maar nu twijfel ik daar echter ten zeerste aan. Ik denk zelf dat de rail in mijn PSU de stroomtoevoer niet stabiel kan houden en dat hierom problemen optreden als ik de tweede VGA kaart inschakel.

Vragen:
1. Kan ik dit ergens achterhalen zonder een andere voeding aan te schaffen?

2. En als het de voeding is, waar moet ik dan qua vermogen nu naar toe? De online calculators vertrouw ik niet meer, GoT heeft me echter nog niet vaak in de steek gelaten 8)

edit:

Geen AX maar een CX PSU.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Als de voeding onvoldoende is zou ik niet verwachten dat een kaart extra heet wordt, daar is meer vermogen voor nodig.

Ik zou wel eventueel een onstabiel systeem verwachten en mogelijk je voeding die hem uitschakelt (als je er flink overheen zit).

Maar je zou eens kunnen kijken wat je pc doet onder een stresstest. OCCT heeft een psu checker die gewoon gpu, cpu en ram gaat stressen voor maximaal stroomverbruik.

Ik denk overigens dat die voeding het wel zou moeten trekken.
de 280x heeft een maximum power draw van 250w. dat laat 250w over voor de rest van je systeem, en dat kan ook makkelijk uit zo te zien.

Om ruim te zitten zou in veel gevallen misschien een 850 watter aangeraden worden, maar 750 is imo niet te weinig.

edit:
Hoe zit de temperatuur als je de kaarten omdraait?
Als die ene 100 graden wordt kan het wel zijn dat hij gaat terugklokken

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 30-12-2013 11:07 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13

Esumontere

Floep, banaan.

Ik denk ook niet dat het aan je voeding ligt, maar eerder aan je airflow. Een 280X produceert meer hitte dan een GTX570, en ik verwacht dat de kaarten behoorlijk dicht bij elkaar zitten wat betekent dat je airflow rond de kaart gewoon klote is. Daar is echter weinig aan te doen, behalve je kaarten terugklokken of eventueel een extra casefan te monteren die direct op de kaarten blaast.

Het zou ook nog kunnen liggen aan de mogelijkheid dat er bij de fabrikage van de kaart en het monteren van de koeler iets is misgegaan. Wissel je kaarten eens op, en kijk of je dan dezelfde problemen hebt? Zo ja, dan moet die 2e kaart linea recta terug naar MSI :)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Draait van die ene MSI de fan wel 100%? Of heeft die toevallig een brakke/kapotte tempsensor en draait zodoende de fan altijd over de gehele lijn zacht?

Dit probleem had ik namelijk met een MSI 280X. De betreffende werd ook loeiheet onder load. Na 5 minuten minen was die al tegen de 100 graden. Toen ik de kaart als enige ging testen zag ik dat Afterburner geen temps gaf en dat zodoende onder full load de fan altijd nog maar 20% draaide. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Aardwolf op 30-12-2013 11:12 ]

• MacDokie
timberleek schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:06:
Als de voeding onvoldoende is zou ik niet verwachten dat een kaart extra heet wordt, daar is meer vermogen voor nodig.

Ik zou wel eventueel een onstabiel systeem verwachten en mogelijk je voeding die hem uitschakelt (als je er flink overheen zit).

Maar je zou eens kunnen kijken wat je pc doet onder een stresstest. OCCT heeft een psu checker die gewoon gpu, cpu en ram gaat stressen voor maximaal stroomverbruik.

Ik denk overigens dat die voeding het wel zou moeten trekken.
de 280x heeft een maximum power draw van 250w. dat laat 250w over voor de rest van je systeem, en dat kan ook makkelijk uit zo te zien.

Om ruim te zitten zou in veel gevallen misschien een 850 watter aangeraden worden, maar 750 is imo niet te weinig.

edit:
Hoe zit de temperatuur als je de kaarten omdraait?
Als die ene 100 graden wordt kan het wel zijn dat hij gaat terugklokken
Ik ga die stresstest eens proberen. Het vreemde is dus, als ik de kaarten omdraait, wordt telkens de tweede kaart 100 graden, de eerste blijft op temperatuur. Individueel presteren de kaarten beiden prima.

En inderdaad, de R9 280X zou bij full load niet meer dan 260w moeten trekken:
http://www.tomshardware.c...270x-r7-260x,3635-18.html
Esumontere schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:10:
Ik denk ook niet dat het aan je voeding ligt, maar eerder aan je airflow. Een 280X produceert meer hitte dan een GTX570, en ik verwacht dat de kaarten behoorlijk dicht bij elkaar zitten wat betekent dat je airflow rond de kaart gewoon klote is. Daar is echter weinig aan te doen, behalve je kaarten terugklokken of eventueel een extra casefan te monteren die direct op de kaarten blaast.

Het zou ook nog kunnen liggen aan de mogelijkheid dat er bij de fabrikage van de kaart en het monteren van de koeler iets is misgegaan. Wissel je kaarten eens op, en kijk of je dan dezelfde problemen hebt? Zo ja, dan moet die 2e kaart linea recta terug naar MSI :)
Tja, ik zit dus nu te denken: als het elke keer de tweede kaart is die zo warm wordt, lijkt het me dan wel logisch dat het aan de airflow ligt. Hij ligt vlak boven de voeding en krijgt ook nog eens de warme lucht van zijn bovenbuurman. Maar kan dat zo'n enorm verschil geven tussen de beide kaarten? Er zit natuurlijk geen backplate op de kaart, dus optimaal is het niet, maar ik zou toch verwachten dat die Twin Frozr dingen de boel iets koeler zouden moeten kunnen houden. Daarnaast ligt er ook een 140mm Casefan naast de voeding, die warmte afvoert. Moet ik die eens omdraaien misschien? Dus lucht erin blazen?

De temperatuur loopt overigens wel langzaam op. 100 graden wordt bereikt na een minuut of 10 minen...
marcel87 schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:11:
Draait van die ene MSI de fan wel 100%? Of heeft die toevallig een brakke/kapotte tempsensor en draait zodoende de fan altijd over de gehele lijn zacht?

Dit probleem had ik namelijk met een MSI 280X. De betreffende werd ook loeiheet onder load. Na 5 minuten minen was die al tegen de 100 graden. Toen ik de kaart als enige ging testen zag ik dat Afterburner geen temps gaf en dat zodoende onder full load de fan altijd nog maar 20% draaide. 8)7
Fans draaien beide manual op 100% en temps worden weergegeven, ook individueel. Ik zit niet te denken aan een failure van een van de kaarten omdat beide kaarten individueel dezelfde problemen geven.

Nog een update: als ik de power consumption in Catalyst op -20 zet, wordt de ene kaart nog een stuk koeler en is het verschil meer dan 25 graden. De kast staat overigens open, dus de warme lucht blijft niet hangen.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• timberleek
De kast moet je juist dicht doen. Dan kun je met je ventilatoren een luchtstroming door de kast creeren (normaal gesproken van voor/onder naar binnen en boven/achter naar buiten.

Maar in je eerste bericht lees ik dat de bovenste warm wordt:
wordt de primaire R9 Videokaart meer dan 100 graden
En nu zeg je dat ze, als je ze omdraait het de onderste is (dus altijd dezelfde kaart die heet is).

Hoe is het temperatuursverschil als je ze los van elkaar draait? Dus 1 eruit halen en de andere stressen. vervolgens omdraaien.

Het lijkt er zo op dat er gewoon 1 is die een stuk minder goed koelt

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Domus schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:30:
[...]

En inderdaad, de R9 280X zou bij full load niet meer dan 260w moeten trekken:
http://www.tomshardware.c...270x-r7-260x,3635-18.html
Je zegt het alsof het niets is. Mijn hele ITX game-rig verbruikt minder dan 260w, m.a.w. jij hebt dezelfde load als mij, maar slecht de grote van een ingecapselde gpu om deze hitte kwijt te raken tegen 10 liter ruimte, een kilo koper/aluminium en een goede airflow. Imo is dat vragen om throttling.

Zoals iedereen zegt wissel ze om, en leg je er anders bij neer dat je voor de dorstige AMD GPU's in multi opstelling moet investeren in afdoende koeling of gpu's koopt met een betere performance per watt.

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 30-12-2013 15:13 ]

• timberleek
eL_Jay schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:11:
[...]

Je zegt het alsof het niets is. Mijn hele ITX game-rig verbruikt minder dan 260w, m.a.w. jij hebt dezelfde load als mij, maar slecht de grote van een ingecapselde gpu om deze hitte kwijt te raken tegen 10 liter ruimte, een kilo koper/aluminium en een goede airflow. Imo is dat vragen om throttling.
hij is natuurlijk wel gemaakt om die power af te voeren.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
timberleek schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:13:
[...]

hij is natuurlijk wel gemaakt om die power af te voeren.
maar niet als de intake wordt verstopt door de onderliggende gpu ;)
Gebruik maar eens een dichte piepschuim case, gegarandeerd dat je throttling gaat krijgen ook al is de gpu erop gemaakt om de hitte af te voeren. Ze zijn namelijk ontworpen op een bepaalde situatie (vrij intake) bij mutli-gpu verander je de situatie omdat je dan meestal de intake afknijpt.

[ Voor 36% gewijzigd door eL_Jay op 30-12-2013 15:18 ]

• MacDokie
timberleek schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:04:
De kast moet je juist dicht doen. Dan kun je met je ventilatoren een luchtstroming door de kast creeren (normaal gesproken van voor/onder naar binnen en boven/achter naar buiten.

Maar in je eerste bericht lees ik dat de bovenste warm wordt:

[...]

En nu zeg je dat ze, als je ze omdraait het de onderste is (dus altijd dezelfde kaart die heet is).

Hoe is het temperatuur verschil als je ze los van elkaar draait? Dus 1 eruit halen en de andere stressen. vervolgens omdraaien.

Het lijkt er zo op dat er gewoon 1 is die een stuk minder goed koelt
Nee dat is een foutje. De kaarten draaien individueel, dus in een enkele opstelling zonder 2de kaart in de kast uitstekend. Het is de bovenste die warm wordt. En das denk ik dan ook niet raar, als de intake gewoon de warmte is van de onderste kaart.

Wat ik ga doen, is een casefan aan de zijkant erop laten blazen. Kast dicht, en de grote fans de warme lucht eruit laten blazen. En als dat niet werkt, dan ga ik nadenken over vloeistof denk ik :)

Gezien het feit dat niemand van jullie denkt aan de PSU denk ik dat dit voor nu de eerste stap moet worden. Kzal updates posten als ik een fan heb geplaatst. Heb een Fractal Design R4 met een raampje aan de zijkant, dus moet nog even iets verzinnen om een zij-fan te gaan plaatsen 8)7

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-02 12:21

auto660

1991 240 GL Brick

Je kan misschien gewoon 2 80mm fans direct aan de zijkant van beide kaarten monteren zodat er toch nog verse lucht tussen de 2 kaarten in wordt "geperst" :) Dan hoef je je raampje ook geen pijn te doen :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1