Macbook pro garantie kwestie - fabrieksfout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een klein probleem. Deze kerst was ik op bezoek bij een kennis van mij. Die begon opeens over een Macbook pro die die nog had liggen, oud ding maar misschien kon ik er nog wat mee. Mijn moeder zit nog op een Acer Aspire One te kloten, dus ik dacht, ha misschien een mooi cadeautje voor haar.

Hij vertelde daarbij dat die soms geen beeld had en dat er soms panic's voorkwamen. Hij was daarmee naar de winkel gegaan en de medewerker ter plaatse vertelde hem dat het moederboard stuk was, een reparatie zou tegen de 500 euro kosten.

Hij heeft toen maar een nieuwe Macbook aangeschaft en deze in de kast gelegd.

Dezelfde problemen traden bij mij ook op, de laptop startte wel op in safe mode, maar na een tijdje traden de bovengenoemde problemen op. Toen ben ik maar eens gaan googlen en kwam ik uit op een hoop topics die de grafische chip als schuldige aanwezen.

Zie:

http://support.apple.com/kb/ts2377

http://www.techspot.com/n...over-faulty-8600m-gt.html

https://discussions.apple.com/thread/3848306

Youtube:

YouTube: MacBook Pro Aluminum NVIDIA GeForce 8600M GT Video Issue Defect Explanation

Nu zul je zien dat in de eerste link staat dat het recall programma is afgelopen. Wat ik nogal raar vind. Tuurlijk, het is een oude laptop, maar het gaat hier wel om een A-merk en het gaat wel om een productiefout, zoals je uit mijn verhaal kunt op maken, zou voor mij zou de laptop nog best van waarde kunnen zijn.

Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 20:14

Shunt

Boe

Tja de recall is afgelopen. Ze zullen dit niet oneindig door laten lopen, wat je altijd kan doen is gewoon even mailen met Apple Nederland en kijken wat ze er van zeggen. Verder zou ik er niet vanuit gaan dat je er nog een gratis reparatie uit kunt slepen. Maar waren er niet een heel legio aan doe het zelf oplossingen om die problemen te verhelpen waar er eentje was een reflow van al het tin of een X tijd bakken in de oven? Misschien dat je iemand kan vinden die dat voor je kan doen.

Zie hier het linkje:
YouTube: How to Cook Your Mac (hou rekening met temperaturen F naar C)

Het gaat trouwens om een laptop van 2007 toch ? dan heb je het over een apparaat van ruim 6 jaar oud.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Ja, dat is inderdaad een optie.

Het gaat om een laptop uit 2008. Maar dat doet er eigenlijk niet toe, je behoort in mijn ogen gewoon een deugdelijk product te ontvangen, zeker bij een bedrijf als Apple, wat zich identificeert als premium bedrijf.

Op zich is het wel een leuk projectje om te kijken of ik het op deze manier kan fixen, maar ik weet in ieder geval voor mezelf, dat ik nooit iets bij Apple zal aanschaffen :)

Bedankt voor je berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Lodo schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:32:

Het gaat om een laptop uit 2008. Maar dat doet er eigenlijk niet toe, je behoort in mijn ogen gewoon een deugdelijk product te ontvangen, zeker bij een bedrijf als Apple, wat zich identificeert als premium bedrijf.

Op zich is het wel een leuk projectje om te kijken of ik het op deze manier kan fixen, maar ik weet in ieder geval voor mezelf, dat ik nooit iets bij Apple zal aanschaffen :)

Dus omdat een product dat al volgens mij een ruim jaar (of was het twee) extra garantie op deze klacht heeft gekregen verwacht jij dat dit ook nog wel even onbeperkt door kan blijven gaan. Sorry maar dan zul je bij geen enkel bedrijf wat kunnen aanschaffen want zo'n garantie voorwaarden krijg je nergens. Ja de Apple garantie zit niet tussen de beste te wereld verre van zelfs maar hier in staan ze gewoon in hun recht en is volgens mij ook alles behalve onredelijk. +-5 jaar voor een notebook is een gewone gebruik termijn en zou niet zo heel vreemd zijn als hij na 5 jaar de geest geeft. (productie fout of niet)

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 13:06
Garantie is voorbij, recall is voorbij. Enige waar je volgens mij nog op zou kunnen hopen is een (kleine) tegemoetkoming in de kosten, maar ook daarop geef ik je persoonlijk weinig kans. Zelf proberen te lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Lodo, Als zo reageert "dat ik nooit iets bij Apple zal aanschaffen", dan kun je beter alle Nvidia produkten links laten liggen. Opzich hebben oem's zoals Apple, HP en Dell het nog redelijk opgelost tot 5 jaar garantie geven op de betreffende GPU's van Nvidia - uit de 8000-serie.

Want het gehele debacel is geheel en alleen Nvidia te verwijten. Reeds in 2006 heeft HP (research) Nvidia er van op de hoogte gesteld dat er een designfout aanwezig is/was in de 8000-series GPU. Betreffende GPU, zoals deze gebouwd is, is namelijk niet bestand, op langere termijn, tegen de warmte wisselingen die optreden bij het gebruik van de GPU. Deze warmte wisselingen zijn heel normaal voor een GPU, maar door gebruik van verkeerde soldering ontstaan er scheurtjes in de soldeerverbindingen waardoor uiteindelijk de GPU niet meer zal functioneren.

Tot medio 2008 heeft Nvidia het altijd ontkend dat dit probleem bestond, pas rond Juni 2008 wilde men schorvoetend toegeven dat er wel problemen bestaan maar dan alleen in de mobile variant, wat gezien de belachelijke hoge uitval van de 8000- en 9000-serie Desktop GPU's zeer zeker niet het geval is.

De oplossing vanuit Nvidia was dat oem's voor elke defect GPU een vervangende GPU konden krijgen, niet meer niet minder. Geheel de extra kosten van omwissel van veelal moederborden (laptops) links laten liggen. Persoonlijke noot: Overigens het optreden van Nvidia in dergelijke situaties en hun verdere bedrijfsvoering (bij het arrogante af), maakt het dat ik Nvidia absoluut niet adviseer richting opdrachtgevers of in mijn persoonlijke omgeving, tenzij men echt functies/features nodig is die alleen Nvidia kan leveren, gelukkig zijn er dan ook prima alternatieven.

Voor mensen die aangeven "Je kunt nu geen garantie meer verwachten", dit alles heeft NIETS met garantie te maken, dit is een "known" designfout die buiten welke garantie om gewoon verholpen zou moeten worden, in principe ongeacht de leeftijd van het produkt, wanneer alleen het defect te wijten is aan deze designfout.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

_Dune_ schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:46:
Voor mensen die aangeven "Je kunt nu geen garantie meer verwachten", dit alles heeft NIETS met garantie te maken, dit is een "known" designfout die buiten welke garantie om gewoon verholpen zou moeten worden, in principe ongeacht de leeftijd van het product, wanneer alleen het defect te wijten is aan deze designfout.
Je kan toch niet oneindig door blijven gaan met het aanbieden van recall acties als dit? Er zijn talloze producten die een known design flaw hebben neem bijvoorbeeld de xbox 360 met de RROD. Ja jammer dat dit voorkomt maar hier hebben ze ook geen oneindige support op gegeven. In mijn mening is het ook niet onredelijk dat na vijf jaar je geen aanspraak meer kunt maken op een omruil actie die al een paar jaar afgelopen is.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Shunt schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:55:
[...]

Je kan toch niet oneindig door blijven gaan met het aanbieden van recall acties als dit? Er zijn talloze producten die een known design flaw hebben neem bijvoorbeeld de xbox 360 met de RROD. Ja jammer dat dit voorkomt maar hier hebben ze ook geen oneindige support op gegeven. In mijn mening is het ook niet onredelijk dat na vijf jaar je geen aanspraak meer kunt maken op een omruil actie die al een paar jaar afgelopen is.
Klopt, van dat betreft heeft een aantal oem's het ook netjes afgehandeld. Dell bijvoorbeeld heeft de max garantie opgetrokken tot 5 jaar, zo heb ik 5 jaar next business day garantie gehad op een Del XPS M1330, welke afgelopen Juni is verlopen. In deze periode is eenmaal het moederbord om deze reden ook daadwerkelijk vervangen.

Overigens het moederbord werd binnen de eerste twee jaar vervangen, tot op heden draait de laptop nog uitstekend en gebruik ik hem daaglijks, zeker met de inmiddels aanwezige SSD, welke er een klein jaar geleden er in is gekomen, heeft de laptop een tweede leven en hoop ik er nog weer een poos mee vooruit te kunnen. Kwa CPU is deze met zijn Core2DUO T8100 nog snel zat en heb ik geen super GPU nodig.

Wat betreft Nvidia, geen goed woord voor over. Nvidia HAD een recall actie moeten organiseren, maar zij hebben nooit aducuaat actie ondernomen. Het is namelijk zo dat Nvidia nooit het probleem daadwerkelijk heeft verholpen. De vervangende GPU's zijn namelijk dezelfde tikkende tijdbommen. In een dergelijk geval zeg ik dat support/vervanging nog wel wat langer mag.

Hier zijn bepaalde oem fabrikanten ook weer de reddende partij geweest, HP en Dell hebben bijvoorbeeld aanpassingen gedaan aan het koelsysteem van betreffende laptops. Dus niet alleen werd het moederbord vervangen maar ook de koeling, waarmee ook een BIOS update vereisd was.

De update voor het BIOS gaf als resultaat dat de fan voor met name de CPU eerder aanslaat en langer door draait op hogere toerentallen, om ervoor te zorgen dat de bedrijfstemperatuur van de GPU zo gelijkmatig mogelijk zal blijven. Wat natuurlijk als nadeel heeft dat de laptop luidruchtiger wordt.

P.s. Ik heb toen der tijd hier heel veel mee te maken gehad en werkte op dat moment onder de vlag van HP, vandaar dat ik redelijk goed op de hoogte ben.

P.s.2 Haha, ik merk dat nog geiriteerd raak door Nvidia's werkwijze destijds... wat een arrogant bedrijf is dat. :X :) Om met Torvalds woorden te spreken: YouTube: Linus Torvalds: Nvidia, Fuck You! ;)

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2013 11:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Dune, bedankt voor alle informatie.

Ik ben ook van mening dat er toch een oplossing moet zijn, aangezien het een design fout is. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren denk ik, maar ik vroeg mij toch af hoe anderen mensen hier tegen aan kijken.

Het klopt dat het om een oudere laptop gaat, maar voor mij zou die toch nog goed van pas komen, ik vind het dan ook erg jammer dat buiten mijn schuld om, ik geen gebruik kan maken van een (destijds duur) product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lodo schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:16:
Dune, bedankt voor alle informatie.

Ik ben ook van mening dat er toch een oplossing moet zijn, aangezien het een design fout is. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren denk ik, maar ik vroeg mij toch af hoe anderen mensen hier tegen aan kijken.
Tsja. Je hebt garantie op zo'n apparaat en in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt is Apple daar juist heel goed in (ze houden zich aan de relevante wetgeving maar dat snappen de klagers niet). Helaas voor jou is dit apparaat al heel oud en is de garantie verlopen. Normaal verhaal lijkt me.

Verder heb je die recall, die zelfs buiten de garantie om geldt omdat men weet dat een bepaalde fout voor kan komen wegens een fout in het product. Echter zelfs dat kan men niet tot in lengte der dagen doen: op een gegeven moment moet dat ook ophouden omdat de onderdelen niet meer gemaakt worden e.d. Ga er maar niet van uit dat nVidia die gpu's nog levert en op een gegeven moment is de voorraad bij Apple ook op.
Het klopt dat het om een oudere laptop gaat, maar voor mij zou die toch nog goed van pas komen, ik vind het dan ook erg jammer dat buiten mijn schuld om, ik geen gebruik kan maken van een (destijds duur) product.
De prijs van een product heeft hier helemaal niks mee te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

CyBeR schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:24:
[...]

Tsja. Je hebt garantie op zo'n apparaat en in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt is Apple daar juist heel goed in (ze houden zich aan de relevante wetgeving maar dat snappen de klagers niet). Helaas voor jou is dit apparaat al heel oud en is de garantie verlopen. Normaal verhaal lijkt me.
Op het moment dat een bedrijf om de regels heen alles op alles zet om maar niet aan de wettelijke 2 jaar garantie te hoeven voldoen dan ben je in mijn mening niet goed bezig. Maar dat is voor dit topic natuurlijk helemaal irrelevant.
Verder heb je die recall, die zelfs buiten de garantie om geldt omdat men weet dat een bepaalde fout voor kan komen wegens een fout in het product. Echter zelfs dat kan men niet tot in lengte der dagen doen: op een gegeven moment moet dat ook ophouden omdat de onderdelen niet meer gemaakt worden e.d. Ga er maar niet van uit dat nVidia die gpu's nog levert en op een gegeven moment is de voorraad bij Apple ook op.

[...]

De prijs van een product heeft hier helemaal niks mee te maken.
Hier viel ik ook een beetje over.
Als ik mij niet vergis heb jij überhaupt niets betaalt voor dit "dure" product dus snap ik je reactie's helemaal niet.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit met precies het zelfde probleem.

Ik heb mijn MacBook Pro (early 2008) aan het begin van dit jaar verkocht aan kennissen van ons...
Zo'n 3 a 4 maanden hier na kreeg ik te horen dat de laptop helemaal geen beeld meer gaf. |:(

Ik ben gaan googelen, en kwam dit probleem tegen op internet, met de weigerende Nvidia 8600M GT videochip.

Heb toen ook van lokale Apple reseller en via de telefoon van Apple zelf te horen gekregen dat dit niet meer onder de garantie gerepareerd of vervangen kon worden.
En dat het een dure kwestie zou gaan worden als ik het wel liet repareren.

Nu kom ik net dit topic tegen, en zie ik het Logica board cooking filmpje dat Shunt hier postte...
Vind het wel heel interessant om dit een keer te gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CyBeR schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:24:
[...]
Nee, dit klopt niet tot resentelijk was Apple een ramp met zijn garantie en na het eerste jaar wilde men alleen nog iets doen wanneer je voorzien was van een duur AppleCare contract. Het heeft in Europa eerst een paar rechtzaken moeten kosten voordat Apple in de pas ging lopen (deze rechtzaken hebben zij dan ook verloren).
Shunt schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:27:
[...]
Op het moment dat een bedrijf om de regels heen alles op alles zet om maar niet aan de wettelijke 2 jaar garantie te hoeven voldoen dan ben je in mijn mening niet goed bezig. Maar dat is voor dit topic natuurlijk helemaal irrelevant.
Dit klopt ook niet want er bestaat in Nederland geen 2 jaar limiet als het op garanties aankomt, maar daarvoor verwijs ik graag naar het shopping forum waar dit tot in den treure is behandeld. :)

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_Dune_ schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:31:
[...]

Nee, dit klopt niet tot resentelijk was Apple een ramp met zijn garantie en na het eerste jaar wilde men alleen nog iets doen wanneer je voorzien was van een duur AppleCare contract. Het heeft in Europa eerst een paar rechtzaken moeten kosten voordat Apple in de pas ging lopen (deze rechtzaken hebben zij dan ook verloren).
Dat is niet helemaal waar. In Nederland geldt dat je voor garantie naar de partij moet gaan die je het product verkocht heeft. Dat kán Apple zijn (via de Apple Online Store of tegenwoordig via een echte Apple Store) maar vaker is dat gewoon een retailer als Dixons of iCentre of watdanook. In dat geval kun je een jaar lang bij Apple zelf terecht (en dat is niet iets wat ze verplicht zijn te doen; het is puur service) en daarna moet je naar de Dixons terug. Heb je het product bij Apple zelf gekocht dan kun je na dat jaar terug naar Apple zelf en dan houden ze zich ook netjes aan de wetgeving.

Dat hebben ze altijd al netjes zo gedaan maar na het gezeik een tijdje terug zijn ze er wat explicieter mee geworden.

Nogmaals, Apple houdt zich aan alle wetgeving en heeft dat altijd al gedaan, maar die wetgeving wordt vaak gewoon niet goed begrepen.

Verder irrelevant inderdaad want op een product van zes jaar oud van deze categorie is geen garantie meer te verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2013 11:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Apple's service een ramp noemen gaat me wat te ver. De service is altijd prima geweest als het defect maar binnen het eerste jaar op trad, of je een AppleCare pack had afgesloten. Dit is ook altijd prima geweest daar dit in nederland bijna altijd fabrieksgarantie betrof (Apple had geen eigen verkoop punt in nederland, en garantie behoort via de verkoper te lopen).

Enige uitzondering was natuurlijk Apple's eiggen webshop, maar volgens mij is deze nooit erg populair geweest hier, maar hier zijn vast enkele klachten ontstaan m.b.t. tot garantie daar Apple deze niet goed afhandelde (Echter de enige problemen waar ik mee te maken heb gehad betroffen altijd resellers die probeerden Apple's fabrieksgarantie door te voeren op de consument, ipv netjes de wet na te leven, maar dat staat uiteraard buiten Apple).

De problemen m.b.t. service verlening door Apple begonnen grotendeels pas toen Apple zijn eigen store opende in Amsterdam (en elders in europa) en daar dezelfde beperkte garantie regels probeerde te hanteren (1 jaar, anders AppleCare nodig). Hier zijn toen in diverse landen idd rechtzaken over gestart (en verloren door Apple) en druk uit geoefend door diverse consumenten acties, waarna Apple geloof ik haar leven gebeterd heeft.

m.b.t. tot het verhaal van TS. Ik verwacht dat hier weinig meer te halen valt, de laptop is 5 tot bijna 6 jaar oud, wat ook zo'n beetje de levensduur is van de laptop (3 tot 5 jaar). Ik verwacht dat je dus zelfs onder het hier geldende conformiteits beginsel weinig tot niets meer kan halen bij Apple. Daarnaast maakt het niet uit of de laptop in 2008 duur was, nu is 2013 zal de waarde "nihil" zijn.

Ik denk dat je beste kans op een verwerkende machine voor nop het "oven trucje" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TribalDragon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03-2024
Hier exact hetzelfde verhaal. Macbookpro gaf 5 weken buiten de recall periode de hierboven beschreven problemen.
Verhaal bij Apple voorgelegd, konden niets meer voor me betekenen.
Macbook pro ligt nu stof te happen in de kast.
Wellicht dat ik een keer de ' reflow / bak in de oven ' methode kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Hee Tribal,

Ja het is erg vervelend. Ik ga het dalijk maar eens proberen, mocht het werken, dan laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Lodo schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:32:

Ben bang het helaas en verhaaltje helaas pindakaas gaat worden.

Mocht je wel gelijk kunnen krijgen ben ik erg benieuwd, want ik heb er ook nog 2 liggen met de zelfde problemen ;)

EDIT : en ja het bakken werkt, maar niet voor 4-ever

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 30-12-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10-3-2014
Mac Book Pro video kaart problemen

Beste Lodo en anderen,

Sinds een maand ondervind ik ook problemen met de video kaart van mijn Mac book pro.15 inch. Gekocht medio 2011.Geen beeld meer en start niet meer op.
Apple care zei een maand geleden dat het reparatie programma al een half jaar verlopen is, maar de problemen doen zich duidelijk nog steeds voor. Op verschillende forums en youtube filmpjes worden de problemen besproken. De bezitters van een duur - a-merk computer moeten nu of 500 euro reparatiekosten bij apple betalen of zelf rommelen om de laptop weer te laten werken. Maar dan verlies je wel de garantie/hulp van apple.
De meeste mensen denken dat een 3 jaar oude computer niet meer de moeite waard is, en dat het logisch is dat de garantie dan vervalt. Apple heeft echter het probleem toegegeven maar meent dat de computers die na de reparatie termijn stuk gaan, niet vergoed worden.....
Wacht even. Ik werk nu op een 5 jaar oude samsung NC10, waar ik nieuw 250 euro voor heb betaald. Doet het nog steeds.
Ik verwacht dan van een dure geavanceerde machine als een Mac Book Pro dat ik daar ook zonder veel problemen 5 jaar mee kan werken.
Ik wilde een brief aan het Europese hoofdkantoor in Ierland sturen om te proberen Apple er van te overtuigen dat dit probleem niet opgelost is met het 4 jaar programma. Ik denk dat de brief meer inhoud krijgt als er meer van deze gevallen genoemd worden.

Zijn er mensen die dit probleem ondervinden en mee willen liften in mijn brief? Of het succes zal hebben is de vraag. Het is maar een poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een MacBook Pro uit 2011 uitgerust is met dezelfde probleem serie Grafische kaarten als de MacBook Pro uit 2008. Betreft jouw probleem niet een losstaand issue E-Bally?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
heel erg teleurstellend om te horen dat er zoiets is van een afloopdatum van een recall-programma.
Hoe dan ook vind ik als een bedrijf een beperkte periode heeft voor een terugroep-actie dat ze dan de betrokken gebruikers op zn minst hadden kunnen informeren?
Pagina: 1