Operatie: vind het caller-id van een linux telefooncentrale

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Op mijn werk hebben wij een Samsung Officeserv 7030 telefooncentrale. Op dagen als deze waar het wat rustiger is leek het mij een mooi moment om is te kijken of het mogelijk is om iets van een call-log of (nog liever) live, het caller-id welke ons belt uit te kunnen lezen.

Dit zou ik graag willen om bijvoorbeeld op ons beeldscherm te tonen wie er belt, en bij te houden wie er wanneer gebeld heeft.

Nu blijkt, dat deze telefooncentrale gewoon linux draait. Met telnet kan ik gewoon in de bash prompt komen.

Na veel zoeken helaas kom ik nog niet echt ver in een manier vinden om iets van een log of caller id uit te lezen... Dus vandaar mijn topic, heeft iemand een slimme tip om dingen uit te lezen, of er achter te komen welke bestanden op dit moment gewijzigd worden of wat er nu echt gebeurt op dat systeem als er iemand belt.

Ik heb wel wat gegevens, wellicht relevant:
Dmesg log vanaf boot

Daarnaast is er een mapje os7100 in de root fs. Dit lijkt het mapje te zijn waar alle specifieke dingen in zitten voor de telefooncentrale. Dus hier een overzicht van de mappen:
Log van bestanden

Dus, wie o wie kan me helpen dit te vinden! Ik heb wel linux kennis, maar niet bijzonder veel, en in dit geval niet genoeg . Thanks alvast :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal toch eerst moeten achterhalen welke software er draait. Je geeft ook aan dat 't Linux draait, maar welke distro? Is het ook wel echt Linux, en geen BSD of andere *NIX smaak? Maar de VoIP software is nog wel het belangrijkste.

Je geeft ook niet echt aan wat je met Google e.a. hebt gevonden voor je apparaat. Je bent echt niet de eerste die dit wil.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mijn gok is dat je een Samsung OfficeServ 7100 hebt draaien?
http://www.samsung.com/us...ry_subtype=3&b2b_prd_id=8

Ben je al eens door de handleiding heengegaan om te zien of er iets staat over caller ID?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:55:
Mijn gok is dat je een Samsung OfficeServ 7100 hebt draaien?
http://www.samsung.com/us...ry_subtype=3&b2b_prd_id=8

Ben je al eens door de handleiding heengegaan om te zien of er iets staat over caller ID?
Nee 't is een 7030. Wel vreemd dat het mapje dan os7100 heet ja. Maar het is qua model apparaat toch echt de 7030. In de handleiding staat weinig, er zijn wel wat programma's die verbinding kunnen maken met de officeserv om wat caller id dingen te doen, maar die software is nogal brak, en dan moet je eerst zelf een soort connectieserver draaien ergens welke contact maakt met de daadwerkelijke telefoonserver. En dan nog, dat kan ik niet uitlezen.

Wat mij het meest voor de hand liggende leek is om het op de telefoonserver zelf uit te lezen. Als ik het uit een bestand of een stream of iets uit kan lezen kan ik dat wel automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:50:
Je zal toch eerst moeten achterhalen welke software er draait. Je geeft ook aan dat 't Linux draait, maar welke distro? Is het ook wel echt Linux, en geen BSD of andere *NIX smaak? Maar de VoIP software is nog wel het belangrijkste.

Je geeft ook niet echt aan wat je met Google e.a. hebt gevonden voor je apparaat. Je bent echt niet de eerste die dit wil.
Nou daar lijkt het wel op, ik heb gezocht op bepaalde kenmerken die ik in dmesg heb gevonden (isdn-dev, wat kreten uit de dmesg tijdens startup) en kon maar 1 russische site vinden, maar deze had weinig met caller-id te doen.

Verder heb ik niet mensen gevonden die ook gestoeid hebben met de bash console van de telefoonserver om daar dingen mee uit te lezen, tenminste, ik heb het niet kunnen vinden.

Welke distro is lastig te vinden, zijn er kenmerken waar ik dit aan kan vinden? uname zegt iig dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
bash-3.00# uname
Linux
bash-3.00# uname -r
2.6.13-rtl
bash-3.00# uname -n
localhost
bash-3.00# uname -a
Linux localhost 2.6.13-rtl #450 Wed Apr 22 09:54:51 KST 2009 armv4tl unknown
bash-3.00# uname -m
armv4tl
bash-3.00# uname -s
Linux
bash-3.00# uname -v
#450 Wed Apr 22 09:54:51 KST 2009

De voip software is nog specifieker, het lijkt dat samsung hun eigen tools hierop gebruikt, geen standaard pakket o.i.d. Tenminste, ik heb niks generieks kunnen vinden.

Het lijkt erop dat hun pakket os7100 heet. Dat zal waarschijnlijk dan voor zowel hun 7030 als 7100 officeserv systemen gebruikt worden. Maar verder dan dat kom ik ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Het apparaat is TAPI compliant.
Dat is in ieder geval wel handig om het caller id op het scherm te zetten. (Zeker als je windows clients hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Caballeros schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:17:
Het apparaat is TAPI compliant.
Dat is in ieder geval wel handig om het caller id op het scherm te zetten. (Zeker als je windows clients hebt)
Wat houdt dat in dat hij TAPI compliant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom kan jij zo weinig vinden, terwijl ik in een van de eerste 5 hits op Google al een topic vind van iemand die hetzelfde wil bereiken (maar geen uitleg verder geeft over de oplossing, dat dan weer niet). Gezocht op je hardware + caller id.

Als je trouwens een term voorbij ziet komen, ga dan niet hier vragen wat 't is, maar stel de vraag aan Google. TAPI is een bepaalde standaard, en die hebben is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:52:
Waarom kan jij zo weinig vinden, terwijl ik in een van de eerste 5 hits op Google al een topic vind van iemand die hetzelfde wil bereiken (maar geen uitleg verder geeft over de oplossing, dat dan weer niet). Gezocht op je hardware + caller id.

Als je trouwens een term voorbij ziet komen, ga dan niet hier vragen wat 't is, maar stel de vraag aan Google. TAPI is een bepaalde standaard, en die hebben is goed.
Die laatste was inderdaad wat te snel van me, ik ben me ondertussen wat aan het inlezen op TAPI, ziet er interessant uit.

Verder kon ik idd vrij weinig vinden over wat ik zoek. Wat heb jij gevonden dan? Ik heb verder geen specifieke topics gevonden over caller id met de betreffende hardware. Ik snap wel dat de wens is dat men eerst zelf zoekt, maar dat heb ik ook zeker wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wat me opvalt in de dmesg is ook dat er geboot wordt vanaf een squasfs filesystem:
RAMDISK: squashfs-lzma filesystem found at block 0
RAMDISK: Loading 1970KiB [1 disk] into ram disk... done.
VFS: Mounted root (squashfs filesystem) readonly.
Freeing init memory: 108K
Dit betekend waarschijnlijk dat het OS uit een firmwarechip gelezen wordt, die niet wordt aangepast. Enige aanpassing op de centrale zelf zal dus hoogstwaarschijnlijk niet reboot persistent zijn. Dus zul je of een remote poller moeten opzetten die periodiek op de centrale inlogt een dingen uitvraagt, of je modificaties moeten re-applien na een reboot.

Maar goed. Simpelste methode; staat er iets van logging? Een directory /os7100/log, iets in /var/log waar je iets mee kan?

Iets moelijker; je zou ook op zoek kunnen gaan naar de character devices die de software waarschijnlijk gebruikt. Iets in /proc/<pid van software>/fd/ zou je een hint kunnen geven.

Dit alles trouwens compleet voor de hobby. Als je nummerweergave wil; koop gewoon een systeemtoestel wat erbij hoort, met een centraal gemanaged telefoonboek (wat volgens mij gewoon vanuit de bediensoftware kan worden ingeregeld).
Er is een behoorlijke hoeveelheid software vanuit Samsung beschikbaar om het ding te managen (OfficeServ Messagenger, OfficeServ Call...)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

geerttttt schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:57:
[...]

Die laatste was inderdaad wat te snel van me, ik ben me ondertussen wat aan het inlezen op TAPI, ziet er interessant uit.

Verder kon ik idd vrij weinig vinden over wat ik zoek. Wat heb jij gevonden dan? Ik heb verder geen specifieke topics gevonden over caller id met de betreffende hardware. Ik snap wel dat de wens is dat men eerst zelf zoekt, maar dat heb ik ook zeker wel gedaan.
Deze had ik gevonden: http://sundance-communica...Officeserv_7030_caller_id
Niet erg nuttig, want het legt niets uit, maar is wel je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
kijk even naar SMDR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 09:37

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Deze centrales poepen die gegevens gewoon uit via lan. Zie het als een soort van ethernet printer ( de oude centrale poepten dit uit via de seriele poort )

Ik zou niets via de bash veranderen dan heb je uiteindelijk een hersendode centrale

Ik heb er redelijk wat in beheer en er zijn koppelingen mogelijk met tapi ed , maar zoals alles in de telecom wereld . Neemt u eerst een licentie af voordat u deze optie kan gebruiken

Maar er zijn wel wat mogelijkheden om er wat meer mee te doen.

Ik gebruik dit een soortgelijke samsung centrale en gebruik de logging ed voor call detail records . Dit is voor een hotel , ook kamer schoon melding ed gaat hiermee. Gekoppeld aan een planningpakket waarin ze kunnen zien of een kamer is schoongemaakt , vrij is ed . Dit alles via een featurecode op het toestel.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Siekman schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:15:
Deze centrales poepen die gegevens gewoon uit via lan. Zie het als een soort van ethernet printer ( de oude centrale poepten dit uit via de seriele poort )

Ik zou niets via de bash veranderen dan heb je uiteindelijk een hersendode centrale

Ik heb er redelijk wat in beheer en er zijn koppelingen mogelijk met tapi ed , maar zoals alles in de telecom wereld . Neemt u eerst een licentie af voordat u deze optie kan gebruiken

Maar er zijn wel wat mogelijkheden om er wat meer mee te doen.

Ik gebruik dit een soortgelijke samsung centrale en gebruik de logging ed voor call detail records . Dit is voor een hotel , ook kamer schoon melding ed gaat hiermee. Gekoppeld aan een planningpakket waarin ze kunnen zien of een kamer is schoongemaakt , vrij is ed . Dit alles via een featurecode op het toestel.
Oke, is het dan niet mogelijk om via een andere poort oid het caller id door te krijgen? Als hij via lan uitstuurt wie er belt, waar stuurt hij dat dan heen? in tcp/ip heeft alles toch een destination?

p.s. nog even een portscan gedaan, dit staat er open:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
PORT      STATE SERVICE
21/tcp    open  ftp
23/tcp    open  telnet
80/tcp    open  http
199/tcp   open  smux
443/tcp   open  https
5002/tcp  open  rfe
5003/tcp  open  filemaker
5100/tcp  open  admd
5101/tcp  open  admdog
5102/tcp  open  admeng
6001/tcp  open  X11:1
6100/tcp  open  synchronet-db
8500/tcp  open  fmtp
12345/tcp open  netbus

Ik kan zelf zo geen nuttige poort bedenken, maar misschien is er een poort hiervan waar ik wat mee zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25570071/Sammie.png

Dit zijn de settings , uiteraard is de poort actief als de service aanstaat

[ Voor 15% gewijzigd door DutchITMaster op 31-12-2013 14:05 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

geerttttt schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 08:56:
[...]
code:
4
5
6
80/tcp    open  http
...
443/tcp   open  https
wat krijg je te zien als je je favoriete browser hieraan connect?

[ Voor 6% gewijzigd door Brahiewahiewa op 31-12-2013 14:51 . Reden: line numbers op orde gebracht ;o) ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Siekman schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:04:
[afbeelding]

Dit zijn de settings , uiteraard is de poort actief als de service aanstaat
Thanks, dat was het m inderdaad. Ik kon SMDR hier aanzetten samen met nog een andere logging (periodiek) op 5101. met SMDR aan kon ik gewoon telnetten naar poort 5100 en kreeg ik daar heel netjes in een met spaties gescheiden tabel zodra er iemand belt. :)

Ondertussen heb ik een python scriptje eromheen gebouwd, werkt hartstikke mooi. Mission accomplished! :)

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

mooi

Netwerk Engineer

Pagina: 1