Toon posts:

R9 270X werkt niet goed met Windows Vista 32-bit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Ik heb een R9 270X aangeschaft en na veel driver problemen met een vista besturingssysteem, waar een ervan is dat het systeem je videokaart niet herkend, heeft AMD totaal geen rekening gehouden met windows VISTA versies.

Hier is waarom:
Mijn windows versie betreft vista 32 bit en de drivers voor de R9 270X zijn wel beschikbaar voor mijn besturingssysteem, maar de catalyst control center (CCC) die er gewoon bij hoort om je GPU te optimalizeren, word niet erbij geinstaleerd.

De Drivers voor de R9 270x op een vista systeem vereist een 13.2 versie van AMD catalyst drivers, hiervoor dient .NET 4.0 gedownload te worden als deze nog niet je standaard .NET versie is.
Ik vertel later waarom de informatie over .NET versie belangrijk is!
http://support.amd.com/en...=Windows%20Vista%20-%2032

In deze 13.2 versie, al staat de CCC er wel bij ingegrepen bij de informatie, wordt de CCC NIET gedownload.
Mijn R9 270X die via een HDMI op mijn monitor staat aangesloten, geeft nu een kleiner beeld dan de grootte van mijn monitor.
Mijn resolutie staat op 1920x1080 ingesteld, maar mijn beeld vult niet de hele monitorgrootte.
Waarom is dit erg? geen CCC betekend geen aanpassing op je monitor voor 1080P op hoge resoluties. (of ik ben erg gemisinformeert)
dus doordat de CCC niet geinstaleerd word, kan ik niet via mijn GPU dit weer goed scalen...

Download dan de CCC vanaf een andere versie van AMD catalyst zou je zeggen toch?
Prima!, maar hiervoor moet je .NET versie 4.5 instaleren EN DAAR WERKEN DE VISTA DRIVERS VOOR DEZE VIDEOKAART NIET OP EN KAN JE DUS NIET JE VIDEOKAART GEBRUIKEN
De CCC staat ook nergens meer in oudere AMD catalyst drivers, die nog onder deze 4.5 .NET versie vallen.

Dus: Koop deze kaart niet wanneer je een vista besturingssyteem hebt en als ik iets over het hoofd zie wat betreft mijn resolutie probleem, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Performance_nr1

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 22:36
Uhmz, wat moeten wij hiermee?

Schrijf een product review, maar ga hier geen topic voor openen.

Is de Windows Vista helemaal up-to-date? (SP2 + alle updates?) Dan zou het normaliter moeten werken. Anders ga je even naar (http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=30653) en download het daar even, waarna het gewoon zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik deze informatie hier kon plaatsen, excuus.
Ik zal een review maken hierover.

Ja, alles is up to date en mijn videokaart werkt gewoon.
Misschien dan toch handig om deze topic te laten staan, want ik heb nog steeds een probleem met mijn resolutie.
Mijn scherm is ingesteld op 1920x1080 en aangesloten met een HDMI kabel vanaf mijn GPU.
Hoe komt het dan dat mijn scherm ( bureaublad, internet, spellen ) kleiner is dan mijn monitorgrootte?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt mij erg sterk dat dit echt niet functioneerd, ik zou verwachten dat er al veel eerder melding gedaan zou zijn. Daarnaast is het driver model van Windows Vista en Windows 7 gelijk aan elkaar, daar zou geen probleem mogen bestaan.

Wat betreft de resolutie van het scherm, wanneer jij het bureablad op het scherm hebt staan klopt het dan wel? Schakeld de monitor alleen terug in resolutie of scaling bij games?

Voor mijn collega mod's, het topic toch maar door laten lopen, want volgens mij ligt het probleem elders en anders is het interessant genoeg om er een topic aan te wijden.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2013 09:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Als ik bij amd driver support gewoon de gegevens invul raad hij de 13.12 aan.
http://support.amd.com/en-us/download --> http://support.amd.com/en...=Windows%20Vista%20-%2032
Die zou dus gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:20:
Het lijkt mij erg sterk dat dit echt niet functioneerd, ik zou verwachten dat er al veel eerder melding gedaan zou zijn. Daarnaast is het driver model van Windows Vista en Windows 7 gelijk aan elkaar, daar zou geen probleem mogen bestaan.

Wat betreft de resolutie van het scherm, wanneer jij het bureablad op het scherm hebt staan klopt het dan wel? Schakeld de monitor alleen terug in resolutie of scaling bij games?

Voor mijn collega mod's, het topic toch maar door laten lopen, want volgens mij ligt het probleem elders en anders is het interessant genoeg om er een topic aan te wijden.
Als ik het bureaublad op het scherm heb staan, klopt het ook niet.
mitsumark schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:22:
Als ik bij amd driver support gewoon de gegevens invul raad hij de 13.12 aan.
http://support.amd.com/en-us/download --> http://support.amd.com/en...=Windows%20Vista%20-%2032
Die zou dus gewoon moeten werken.
Ik heb deze drivers dus geinstalleerd, maar de Catalyst Control Center (CCC) word niet geinstaleerd en dat is denk ik ook de oorzaak van mijn resolutie probleem, aangezien ik via CCC mijn GPU kan scalen met mijn monitor.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Heb overigens van het zelfde probleem op windows 7 last gehad. De setup van AMD kijkt naar je PC om te zien wat er geïnstalleerd moet worden, en wilt vervolgens alleen de HDMI-audio driver installeren, dus geen CCC.

Niks te maken met vista dus ;)

En die zwarte rand is de overscan, die natuurlijk alleen via CCC te installeren is.
Was overigens wel met een oude kaart.

Verwijderd

Topicstarter
jarrin schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:28:
Heb overigens van het zelfde probleem op windows 7 last gehad. De setup van AMD kijkt naar je PC om te zien wat er geïnstalleerd moet worden, en wilt vervolgens alleen de HDMI-audio driver installeren, dus geen CCC.

En die zwarte rand is de overscan, die natuurlijk alleen via CCC te installeren is.
Die HDMI drivers zijn inderdaad wel geinstaleerd, maar die CCC is niet te krijgen in de 13.2 drivers.
Wel in andere drivers, maar zoals ik al zei: daarvoor moet je een andere .NET versie hebben geinstaleerd en daar werken die drivers voor vista weer niet op... dus AMD zit in mijn ogen een beetje te kutten

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Wat een belachelijke berichtgeving, eigenlijk staat er "In mijn situatie, met mijn updates en mijn software heb ik dit probleem". Hij werkt prima met Windows Vista. Maar bij jou niet door jouw situatie. Als je een review maakt, los dan eerst je problemen op voor je AMD daar commentaar op geeft.

Ben verder niet speciaal positief over AMD, maar dit is een situatie specifiek probleem en niet een product specifiek probleem!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

jarrin schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:28:

Overscan is ook nog aan en uit te zetten zonder CCC. Probeer dat eens, TS.

Verder begrijp ik niet echt waarom mensen nog Windos Vista gebruiken. Mijn ervaring van Windows Vista op meerdere PC's is, is dat het een oud, traag, crachend bagger OS is...

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Red-Front schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:31:
Wat een belachelijke berichtgeving, eigenlijk staat er "In mijn situatie, met mijn updates en mijn software heb ik dit probleem". Hij werkt prima met Windows Vista. Maar bij jou niet door jouw situatie. Als je een review maakt, los dan eerst je problemen op voor je AMD daar commentaar op geeft.

Ben verder niet speciaal positief over AMD, maar dit is een situatie specifiek probleem en niet een product specifiek probleem!
Ik begrijp je reactie Red-Front, maar de reden van mijn berichtgeving is dit:
vista drivers voor R9 270X vereist .NET versie 4.0 --> in de vista drivers zit geen CCC--> CCC wel in windows 7/8 drivers--> moet .NET versie 4.5 voor worden geinstaleerd---> met .NET versie 4.5 werken de vista drivers niet en dus ook niet de GPU.
Kortom: AMD moet de CCC aanpassen voor .NET versie 4.0

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Welke tweaker heeft er dan ingodsnaam nog een windows VISTA besturings systeem, COME ON MAN! Vista is het meest crashende en instabiele OS ever van microsoft.......!

Gooi windows 7 64-bit erop en alle problemen zijn verholpen. Of wacht op windows 8.2 en als je niet kan wachten installeer 8.1

[ Voor 56% gewijzigd door Dr.Root op 30-12-2013 09:36 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heren en mogelijk dames, even ophouden met het commetaar op Windows Vista, want zo slecht is Vista niet zoals jullie het hier doen voorkomen, kijk eens naar Windows XP in het begin... als je nu Windows Vista met de laatste SP en updates draait draait het prima en niet iedereen heeft het geld om zomaar even te upgraden of een ander OS aan te schaffen.

Performance_nr1, als het goed is, is het CCC ook afzonderlijk te downloaden, voorheen ook meerdere versies, heb je daar al naar gekeken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:41:
[mbr]Heren en mogelijk dames, even ophouden met het commetaar op Windows Vista, want zo slecht is Vista niet zoals jullie het hier doen voorkomen, kijk eens naar Windows XP in het begin... als je nu Windows Vista met de laatste SP en updates draait draait het prima en niet iedereen heeft het geld om zomaar even te upgraden of een ander OS aan te schaffen.[/mbr]

Performance_nr1, als het goed is, is het CCC ook afzonderlijk te downloaden, voorheen ook meerdere versies, heb je daar al naar gekeken?
Ik heb ook al gekeken naar afzonderlijke downloads Dune, zonder succes helaas.

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:32:
[...]

Overscan is ook nog aan en uit te zetten zonder CCC. Probeer dat eens, TS.

Verder begrijp ik niet echt waarom mensen nog Windos Vista gebruiken. Mijn ervaring van Windows Vista op meerdere PC's is, is dat het een oud, traag, crachend bagger OS is...
TommieW, ik heb dit opgezocht voor windows ( deze link is voor linux gebruikers ) en nu staat er dat ik in het register een code moet vinden die: DALR6 DFPXXXXxYYYYx0xFF heet...
Deze code staat nergens in mijn register en kan ik dus ook niet via deze methode verder.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 21:19
offtopic:
Gathering of Tweakers is inmiddels een kennisdatabase geworden waar dit soort info ook gewoon in thuis hoort. Is alleen maar beter voor als mensen over een jaar gaan zoeken en dan dit topic terugvinden, met mogelijk een oplossing en/of waarschuwing

Compabiliteitsmode al geprobeerd voor CCC/.net?

Verwijderd

Topicstarter
RedHat schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:58:
offtopic:
Gathering of Tweakers is inmiddels een kennisdatabase geworden waar dit soort info ook gewoon in thuis hoort. Is alleen maar beter voor als mensen over een jaar gaan zoeken en dan dit topic terugvinden, met mogelijk een oplossing en/of waarschuwing

Compabiliteitsmode al geprobeerd voor CCC/.net?
Ik zou echt niet weten hoe ik al mijn drivers voor mijn GPU kan instellen met compabiliteit voor .NET 4.0 terwijl .NET 4.5 is geinstaleerd.
CCC kan ik niet downloaden/instaleren helaas.

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik had hetzelfde probleem met een andere kaart van AMD, bij mij wou CCC niet eens opstarten. Nu blijkt dat als je via HDMI 1080p wilt Windows underscan aanzet en je via het register dit terug kan zetten.

http://blog.thomascsherma...es-you-to-welcome-screen/

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Verwijderd

Vista is behalve dat het wat zwaar is een prima OS, crashes liggen vaak toch aan iets anders. Maar een 32 bit Vista lijkt mij niet erg slim, want volgens mij is je werkgeheugen nu minder dan 3GB. Ik zou een herinstallatie doen van de 64 bit versie key is gewoon uitwisselbaar.

Hoeveel geheugen heb je trouwens in de PC? 8GB of 4GB?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Steevo_S schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:15:
Ik had hetzelfde probleem met een andere kaart van AMD, bij mij wou CCC niet eens opstarten. Nu blijkt dat als je via HDMI 1080p wilt Windows underscan aanzet en je via het register dit terug kan zetten.

http://blog.thomascsherma...es-you-to-welcome-screen/
Dit werkt niet voor mij helaas, ik heb geen enkele code die ik hoor te hebben.
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:16:
Vista is behalve dat het wat zwaar is een prima OS, crashes liggen vaak toch aan iets anders. Maar een 32 bit Vista lijkt mij niet erg slim, want volgens mij is je werkgeheugen nu minder dan 3GB. Ik zou een herinstallatie doen van de 64 bit versie key is gewoon uitwisselbaar.

Hoeveel geheugen heb je trouwens in de PC? 8GB of 4GB?
4GB, dus 64 bit gaat em niet worden jammer genoeg.

• Steevo_S
Kun je eens een printscreen maken van

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video

En dan vooral het mapje met alle waarden?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:23:

Met 4GB geheugen is een 64bit OS nu juist aan te raden. Je kunt met een 32bit OS namelijk maar - ongeveer - 3,2GB effectief gebruiken, als je geen videokaart hebt met een sloot aan geheugen, de rest wordt gebruikt door andere hardware componenten. Tegenwoordig is een 64bit OS al snel aantrekkelijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2013 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Steevo_S schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:28:
Kun je eens een printscreen maken van

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video

En dan vooral het mapje met alle waarden?
Dat worden heel veel printscreens haha!
Is er niet een andere mogelijkheid om toch CCC te kunnen instaleren?
Ik ga in de tussentijd even wat printscreens maken.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De recentste Intel HD Graphics hebben ook geen Vista drivers meer heb ik gemerkt. De 7 drivers installeerden zichzelf mooi niet.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Ongelovelijk, maar mijn resolutie probleem is opgelost door de DVI ingang ook aan te sluiten op mijn monitor.
Dus nu heb ik de HDMI kabel EN de DVI kabel vanaf de GPU in monitor geplugd, hierdoor herkent de GPU 2 monitoren en door de 2e uit te schakelen in monitor-opties, is mijn main monitor nu weer helemaal gevuld met pixels!

• Steevo_S
Dit bevestigt het probleem met HDMI en Windows opnieuw ;-)

Blij dat het nu werkt (je zou nu ook gewoon de HDMI kabel eruit kunnen trekken en alleen DVI gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
yes :)

Dan ga ik nu maar is even kijken waarom die .NET frameworks en Catalyst Control Center niet instaleert *zucht* voelt toch een beetje incompleet aangezien mijn oude Radeon HD 4600 series zelfs Catalyst Control Center had

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 15:50

TheNephilim

Wtfuzzle

Persoonlijk snap ik niet zo dat je een gloednieuwe videokaart wilt hosten in een (oud) bestaand systeem. Ik zou lekker met Windows 7 of 8 aan de slag gaan als ik een nieuwe videokaart gekocht zou hebben.

Wat betreft HDMI en Windows; dat heb ik ook nooit prettig aan de praat gekregen. Al weet ik niet of het nu al niet veel beter is, met de laatste Windows versie en de aandacht van (vooral) AMD en Nvidia.

[ Voor 33% gewijzigd door TheNephilim op 30-12-2013 12:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:23:

Dan is het dus heel verstandig om een herïnstallatie te doen met 64 bit OS, hoeveel geheugen heb je nu eigenlijk effectief? (het is te zien in taakbeheer)

Overigens kan 64 bit Vista/7/8/8.1 ook prima werken met 2GB of zelfs 1GB al wordt dat laatste wel wat traag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik upgrade mijn systeem in delen TheNephilim.
Nu heb ik eerst mijn videokaart, behuizing en voeding geupdate en wanneer mijn huidige RAM, moederbord en CPU echt niet meer meekan, update ik deze dan pas plus besturingssysteem.
Zo heb ik het dus ook met mijn GPU gedaan, sinds 3 weken ( eigenlijk al langer ) kon mijn oude radeon 4600 series niet eens de huidige games op LOW aan.

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Even off-topic: ik sta toch echt weer verbaasd van sommige reacties hier.. Ik neem aan dat de TS een probleem heeft en zoals te lezen is al redelijk wat geprobeerd heeft (tot zijn kennisniveau). Ik dacht dat tweakers een tech site is waar iedereen elkaar helpt en open staat voor vragen en niet meteen een TS afzeikt wanneer er een simpele? ofvoordeeikelsonderonsnietinteressantevraag? gesteld wordt??!!! Geef toch normaal antwoord.

| Losing my religion |

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb vrij weinig verstand van dit soort dingen maar een oplossing te overwegen:
- Herinstalleer de drivers compleet.

Op mijn Acer met win 8.1 kreeg ik problemen net als hier, weliswaar met een andere AMD kaart maar goed.... Toen deed CCC het niet meer want er miste een pakket oid. Door de driver in zijn geheel te herinstalleren is het bij mij opgelost wellicht het proberen waard?
(aangezien ik vooral CCC standalone downloads aangeraden zie staan?)

[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 30-12-2013 15:23 . Reden: spelvauwtjes :+ ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik verplaats het topic van CAA naar VB. Daar is het meer op zijn plek (problemen met drivers onder Vista). Vandaar ook de titelwijziging.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Bedankt voor de mogelijke oplossingen, om jullie ook een antwoord te geven, hierbij de oorzaak van alles:

Tijdens de installatie van mijn nieuwe videokaart heb ik drivers gedownload van windows 7/8, omdat deze de meest recente drivers zijn voor de R7,R9 series op de AMD site.
Ik heb een vista systeem, maar vaak draaien windows 7 drivers prima op vista, dit was dit keer niet het geval.
Wat er toen gebeurde was dat mijn device manager in computereigenschappen, de videokaart niet meer kon herkennen ( want de drivers waren onjuist )
Na heel lang zoeken heb ik de juiste vista-drivers gevonden voor de R9 270X ( deze zijn pas sinds kort beschikbaar )
GPU was na installatie van vista-drivers nog steeds niet te herkennen en dus niet 100% werkend, omdat de windows7/8 drivers nog steeds waren geinstaleerd.
Hiervoor moest ik alle drivers verwijderen met behulp van AMD uninstal utility en driver sweeper(programma om software voor hardware te verwijderen)

Na alle drivers te hebben verwijderd, heb ik handmatig de gedownloade vista-drivers in mijn GPU vanuit device manager moeten laden, want anders staan microsoft drivers als standaard ingesteld.
Nu zou alles moeten werken, Echter, tijdens de eerste installatie van windows 7/8 drivers was ook het .NET 4.5 framework geinstaleerd.
Door deze framework konden de drivers niet geinstaleerd worden in mijn GPU vanuit device manager, omdat de vista-drivers alleen geinstaleerd kunnen worden als je de versie van framework 4.0 hebt ( vraag me niet waarom dat zo is, het blijkt uit mijn ervaring zo te zijn)
dus nu heb ik .NET framework 4.5 moeten verwijderen en .NET framework 4.0 moeten installeren.
NU PAS konden de drivers handmatig geladen/geinstaleerd worden in mijn GPU vanuit de device manager en kon ik met behulp van mijn DVI-aansluiting mijn resolutie weer goed krijgen.( HDMI-aansluiting zorgde namelijk voor underscaling)

Na alle drivers te hebben geinstalleerd kon ik dan ook pas de Catalyst Control Center downloaden vanuit de meest recente drivers van AMD die eigenlijk voor windows7/8 is bedoeld.
Hierdoor is wederom framework versie 4.5 geinstaleerd, en met die versie kon Catalyst Control Center geinstaleerd worden.
aangezien de drivers voor vista al geinstaleerd waren, habben de windows7/8 drivers voor de GPU geen effect en heb ik nu een 100% werkende GPU EN Catalyst Control Center.
Door Catalyst Control Center kan ik dus nu via mijn HDMI-aansluiten de resolutie scalen, zodat er geen under- of overscaling meer is.
Echter, dit zorgte voor enorme stuttering en heb ik maar weer de DVI-aansluiting gebruikt.
Pagina: 1