Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies Asus N-series laptop

Pagina: 1
Acties:

• MFScholten
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-11 14:14
Goedemorgen Tweakers,

Al een paar weken ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Vier en een half jaar geleden heb ik mezelf voor mijn verjaardag getrakteerd op een laptop uit de Acer 8930G series, en na al die tijd vol intensief gebruik qua browsen, gamen, photoshoppen, downloaden, streamen, mixen, het heen-en-weer slepen naar het huis van mijn vriendin, vrienden, dj gigs en het bijbehorende opvangen van de van tijd tot tijd voorbijvliegende slok drank, et cetera, kan ik zeggen dat deze ouwe bak inmiddels aan vervanging toe is. Al vrij vroeg in het leven van de Acer werden mijn soldeer-skills op de proef gesteld, toen een wire binnenin de AC-aansluiting er de brui aan gaf (bleek later een gangbaar probleem). Inmiddels is ook de batterij al een paar maanden gesneuveld, en functioneert de laptop alleen nog zolang hij aan netstroom hangt. Niet meer echt een portable te noemen, dus. Nu is dat nog geen ramp, maar de laatste paar weken is de laptop erg wisselvallig geworden met opstarten. Ik krijg steeds meer "Kan Windows niet starten"-meldingen te zien, en die baren me wel zorgen. Eens te meer gezien zowat mijn hele leven in die laptop staat.

Daarom heb ik besloten voor een vervanger te kijken. Dit keer wil ik niet weer voor een log 18,4"-bakbeest gaan, maar tegelijkertijd wel weer een laptop in huis halen die voldoende kracht in huis heeft om aan mijn eisen te voldoen, en voldoende gimmicks om me entertained te houden. Wat ik ermee wil doen:
  • Creatief met kurk (Ableton, Creative Suite, Bryce);
  • Hier en daar een beetje gamen (Veel verder dan WoW en Team Fortress 2 kom ik niet, ik zal echt geen Crysis ofzo gaan spelen);
  • Vooral heel intensief op het internet bezig zijn.
Het is daarom belangrijk, ook voor het online gamen, dat er altijd een stabiele, snelle internetverbinding mogelijk is. Voor de infrastructuur binnenshuis zal ik te zijner tijd misschien nog een topic openen binnen het daarvoor bestemde subforum, maar ik wil echt zeker weten dat de connectie vanaf de kant van m'n laptop top notch is. Met het oog op mijn studie, zie ik het liefst dat de laptop en bijbehorende hardware in ieder geval 3 jaar meegaat. Daarnaast spreekt een 15" me aan omdat ik vaak in het vliegtuig zit, en in de toekomst weer vaak in de collegebanken, en dat zijn nou eenmaal niet de meest spatieuze ruimten. Een ietwat tegenstrijdige 1080p is de laatste eis. Touchscreen laat me verder koud, of het er nu op zit of niet. Ik zal het in ieder geval niet intensief gebruiken, maar het hoeft er ook niet per se niet op.

Mijn keuze is daartoe gevallen op de N-series van Asus. Degelijk, esthetisch, krachtig. Niet het allersnelste paard van stal, maar wel eentje die hoog staat in het "bang for your buck"-segment.

Helaas is met die keuze de kous niet helemaal af. Ik stuitte op ongeveer vijf miljard uitvoeringen, en hoewel ik wel enige technische kennis heb, houdt het op een gegeven moment op. Vandaar dat ik me nu tot GoT wend. De uitvoeringen die ik qua prijs/kwaliteit interessant vind zijn:

Pricewatch: Asus N56VB-S4061H
Pricewatch: Asus N56VV-S4069H
Pricewatch: Asus N56VB-S4016H
Pricewatch: Asus N56VB-S4062H
Pricewatch: Asus N550LF-CN061H
Pricewatch: Asus N550JV-CN270H

In de meeste specs ben ik wel thuis, maar van een aantal specs die onderling van elkaar afwijken weet ik gewoon niet goed wat de impact is op performance, en wat voor keuzes ik daarom moet maken. Ik heb het forum afgestruind op zoek naar antwoorden, maar een aantal vragen blijven onbeantwoord. Om ze op te noemen:

5gHz ondersteuning. Ik weet dat het een hypegolf onder modem/router-brands teweeg heeft gebracht, maar mijn vraag is in hoeverre dit een boost geeft aan mijn internetsnelheid. Ik zie namelijk bij twee van de modellen 5gHz-ondersteuning staan, en bij de rest niet. Bovendien vraag ik me af of het het waard is om op deze spec een laptop uit te kiezen, of dat het verdienstelijker is om er niet naar te kijken en achteraf bijvoorbeeld zo'n kaartje te kopen:
Pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Omdat mijn kennis hierover echt next to zero is, ga ik af op het advies wat hier gegeven wordt.

CPU. Ik heb erover getwijfeld, maar ik denk dat voor mij de meerwaarde van een Haswell processor meer een pré is dan een eis. De langere accuduur is erg fijn, maar dat is niet direct een showstopper voor de 3rd gen i7's. Wat ik wel graag zou willen weten is of de i7 4500U dualcore @ 1,8/3,0gHz uit de CN061H een drastisch lagere performance geeft ten opzichte van de quadcores @ 2,4/3,4gHz van alle andere modellen. Verschillende benchmarks die ik bekeken heb, geven tegenstrijdige beelden. Kanttekening is dat ik een enorme zeikerd ben en dat het voor mij al heel gauw niet vlot genoeg gaat, dus de lat ligt hoog, maar ik wil mezelf ook weer niet onnodig arm maken met een hopeloos over-specced apparaat. Moeilijk geval, dus. :+

Het is een langer verhaal geworden dan gepland en mijn vriendin zit me vanaf de overkant van de tafel ietwat ontevreden aan te kijken over het tijdstip, maar dit is mijn eerste echte post en ik wilde nou eenmaal alle informatie in één tekstvakje proppen. Enfin, alvast bedankt voor het meedenken, GoT. O+

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Een quad-core i7 zal sneller zijn dan de Haswell dual-core i7 als je flink gaat renderen en dergelijke. SIngle core zijn ze aan elkaar gewaagd, maar als je alle cores gaat en kan gebruiken zal je toch wel flinke performace verschillen zien. Zo veel zuiniger is de N550 ook weer niet en omdat je voor bijna dezelfde prijs een quad-core i7 kan krijgen zou ik dat gewoon doen. De koeling van de N56 is tevens iets beter en ik vind persoonlijk dat de zwarte toetsen mooier en wellicht fijner zijn om mee te typen. Ik zou als ik jou was gaan voor de pricewatch: Asus N56VB-S4061H. Die is momenteel de meest bang-for-your-bucks. Hier kun je dan nog een SSD en eventueel extra RAM in duwen en je hebt een geweldige laptop.

Het WIFI verhaal ben ik zelf niet zo thuis in met welk netwerkkaartje je erin kan duwen enzo, maar 5ghz kan een oplossing zijn als je in je buurt heel veel wifi signalen hebt die op hetzelfde kanaal zitten en elkaar gaan verstoren. 5ghz is nog een stuk rustiger en kan dus in drukke steden/scholen een oplossing zijn.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
De N550 heeft een ips scherm, waardoor de beeldkwaliteit niet zo sterk afhankelijk is van de kijkhoek. Voor de rest is het scherm niet beter dan het tn scherm van de N56. Misschien zelfs nog wel iets slechter.

• MFScholten
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-11 14:14
Oké, hier heb ik zeker wat aan! Het CPU-verhaal is duidelijk, evenals de schermkwaliteit, en daarmee vallen de N550's af. Sowieso vond ik de Haswell al meer een leuke extra dan een absolute noodzaak, en dit maakt de doorslag. Dan maar wat vaker een powerbrick meezeulen.
Over de zwarte toetsen ben ik het ook roerend met je eens. De silver-on-silver config van de N550 keyboards zijn voor mij een doorn in het oog. De SSD wilde ik sowieso al inbouwen in combinatie met de tray die ik al tientallen keren voorbij heb zien vliegen op GoT. En wat betreft het RAM... tja, ik weet eerlijk gezegd niet of 6Gb afdoende voor me is, of dat het echt een bottleneck wordt. Ik denk het eerste, maar mocht het niet het geval zijn dan kan ik altijd later nog een upgrade overwegen.

Dan blijft de vraag over de netwerkkaart (Pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth) staan. Ik had uitgevogeld hem te combineren met deze modem router: D-Link DIR-850L. Over de 5gHz-band ben ik inmiddels overtuigd. Ik woon namelijk in een appartementencomplex waar om de halve m² een wireless AP hangt. Maar mijn vraag blijft dan: In hoeverre heeft de keuze voor zo'n kaart echt effect op de snelheid en stabiliteit?