Installatie Linux Mint 16 Cinnamon op SSD van Dell Inspiron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik heb nu sinds bijna een jaar een Dell Inspiron 15R SE 7520. Deze laptop was geinstalleerd met windows 8. Windows 8 bevalt me echter niet en ik wil nu de stap gaan maken op Linux Mint 16 Cinnamon te gaan installeren als OS.

Ik heb de image gedownload en gebrand op CD om het uit te proberen (live-CD?). Ik heb de basic functies geprobeerd en alles werkt voldoende voor mij om de stap te wagen. Het ziet er tevens strak en verzorgd uit en iets nieuws proberen is altijd wel fancy.

Het belangrijkste voor mij is in eerste instantie een goed werkende distro, out of the box, die stabiel is en waarmee ik alle basic kan doen (internetten, internetbankieren, office, CD branden, total commander, printen, films kijken, muziek afspelen, etc), ik gebruik geen zware of speciale applicaties. Vnadaar ook de keuze voor Mint
Ik speel eigenlijk geen spellen en dat heeft ook geen prioriteit op dit moment.

Als Mint me bevalt wil ik wellicht ook andere linux distro's proberen om te kijken of er iets beters bijzit.

De laptop bevat een 32GB mSATA SSD schijf en een 1000GB hard disk.

Ik heb het idee om de laptop als volgt in te delen:
SSD ? MB: Bootmanager
SSD 16 GB: Linux Mint 16 Cinnamon
SSD 16 GB: Andere distro om te testen
HDD 100 GB: Windows (waarschijnlijk W7, voor het geval dat)
HDD 900 GB: Data

De huidige HDD en SDD zijn ook opgesplits in vele partities (ik gok door Dell of door Windows 8).
Voor de installaties wil ik alle data op mijn NAS zetten om vervolgens de disks opnieuw te partioneren en te formatteren.
Ik heb ervaring met het installeren van Windows OS (win 98 en XP), maar dat is allang geleden. Ik heb ook al met Gparted gewerkt, maar ook dat was al een jaar of 4/5 geleden.
Ik heb echter geen ervaring met het installeren en gebruiken van een bootmanager.

Ik verwacht dat de installatie van Mint zelf geen probleem zal zijn, maar ik heb wel wat vragen over de bootmanager en partities.
  1. Werkt het om mijn laptop in te delen zoals boven is omschreven? Is dat de beste manier, of kan ik het beter anders aanpakken?
  2. Is er iets wat ik moet doen aan BIOS/UEFI?
  3. Wat is de beste manier om mijn disks te partioneren en welke format is het beste om te gebruiken (NTFS, ext3, ext4, xfs of iets anders)?
  4. Hoe werkt het installeren van een bootmanager, is er een wizard in Mint?
  5. Zijn er nog dingen die ik overschat of over het hoofd zie?
Ik kijk uit naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In twee woorden: gewoon proberen.
Blazer Coke schreef op maandag 30 december 2013 @ 02:49:

[list=1]
Werkt het om mijn laptop in te delen zoals boven is omschreven? Is dat de beste manier, of kan ik het beter anders aanpakken?
Lijkt me prima.
Is er iets wat ik moet doen aan BIOS/UEFI?
Als je UEFI wil gebruiken heb je daar een (kleine) extra partitie voor nodig. Als je geen UEFI gebruikt hoef je niks te doen.
Wat is de beste manier om mijn disks te partioneren
De Linux-installers kunnen het partitioneren voor je regelen. Je kan beter eerst Windows installeren en daarna Linux, Linux houdt namelijk rekening met andere OS'en maar Windows niet. Als je Windows al geinstalleerd hebt hoef je dus niks extra's te doen.
en welke format is het beste om te gebruiken (NTFS, ext3, ext4, xfs of iets anders)?
Linux op een linux-fs installeren, windows op een Windows-fs (ntfs). Linux kan wel Windows disks lezen maar andersom niet (makkelijk). Voor je data-partitie zit je dus min of meer vast aan NTFS.
Voor jouw doeleinden maakt het niet zo veel uit welk linux-fs je gebruikt. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor XFS maar er is niks mis met ext4. Accepteer gewoon wat de installer voorstelt.
Hoe werkt het installeren van een bootmanager, is er een wizard in Mint?
Ik heb nooit Mint gebruikt dus ik durf het niet te zeggen. Waarschijnlijk wordt je Windows gewoon geautodetecteerd bij het installeren van de bootloader. Dat doet de installer voor je.
Zijn er nog dingen die ik overschat of over het hoofd zie?
Die zijn er zeker maar dat moet je niet als een probleem zien. Zie je eerste installatie als oefening.

De ervaring leert dat tweakers hun verse OS binnen de kortste keren gesloopt hebben of in ieder geval in een situatie komen waarin ze niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen en dan maar opnieuw installeren. Til daar niet te zwaar aan, zonder fouten maken leer je niks. Installeer Mint, rommel een paar dagen aan, leer er van en doe dan een nieuwe install. Probeer gewoon niet om het de eerste keer perfect te doen, dat lukt je toch niet. Zie je eerste installatie als oefening, de tweede keer ben je bekend met de terminologie en weet je beter wat je wil.

Verwacht niet dat je in een keer volledig kan overstappen. In het begin zal je nog vaak willen terugvallen op Windows omdat je weet hoe het werkt. Het zal een tijd duren voor je je thuis voelt op je nieuwe systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-12-2013 03:45 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Blazer Coke schreef op maandag 30 december 2013 @ 02:49:
  1. Hoe werkt het installeren van een bootmanager, is er een wizard in Mint?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Als je Windows eerst installeert, dan wordt de partitie herkend door Linux Mint. Let er gewoon op dat je die partitie niet formatteert of overschrijft bij het installeren van Mint. GRUB zal automatisch een bootloader maken met Mint 16 en Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 december 2013 @ 03:40:
In twee woorden: gewoon proberen.

[...]

Lijkt me prima.

[...]

Als je UEFI wil gebruiken heb je daar een (kleine) extra partitie voor nodig. Als je geen UEFI gebruikt hoef je niks te doen.
Dat zal dan een van de partities zijn die ik nu zie. Hoe is een UEFI partitie te herkennen?
Hoe moet ik de UEFI regelen met de partitie. Doet de computer dat zelf of dien ik dat te regelen?
[...]

De Linux-installers kunnen het partitioneren voor je regelen. Je kan beter eerst Windows installeren en daarna Linux, Linux houdt namelijk rekening met andere OS'en maar Windows niet. Als je Windows al geinstalleerd hebt hoef je dus niks extra's te doen.
Ik wilde eigenlijk proberen om in eerste instantie helemaal geen windows te installeren, en dat alleen te doen als ik bepaalde features mis in linux. Is het heel lastig om windows na linux te installeren?
[...]

Linux op een linux-fs installeren, windows op een Windows-fs (ntfs). Linux kan wel Windows disks lezen maar andersom niet (makkelijk). Voor je data-partitie zit je dus min of meer vast aan NTFS.
Voor jouw doeleinden maakt het niet zo veel uit welk linux-fs je gebruikt. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor XFS maar er is niks mis met ext4. Accepteer gewoon wat de installer voorstelt.

[...]

Ik heb nooit Mint gebruikt dus ik durf het niet te zeggen. Waarschijnlijk wordt je Windows gewoon geautodetecteerd bij het installeren van de bootloader. Dat doet de installer voor je.

[...]

Die zijn er zeker maar dat moet je niet als een probleem zien. Zie je eerste installatie als oefening.

De ervaring leert dat tweakers hun verse OS binnen de kortste keren gesloopt hebben of in ieder geval in een situatie komen waarin ze niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen en dan maar opnieuw installeren. Til daar niet te zwaar aan, zonder fouten maken leer je niks. Installeer Mint, rommel een paar dagen aan, leer er van en doe dan een nieuwe install. Probeer gewoon niet om het de eerste keer perfect te doen, dat lukt je toch niet. Zie je eerste installatie als oefening, de tweede keer ben je bekend met de terminologie en weet je beter wat je wil.

Verwacht niet dat je in een keer volledig kan overstappen. In het begin zal je nog vaak willen terugvallen op Windows omdat je weet hoe het werkt. Het zal een tijd duren voor je je thuis voelt op je nieuwe systeem.
ik had juist het idee dat Mint redelijk robuust was omdat alles al is meegeleverd (doces, flash, etc.).

Wat dien/kan ik nog allemaal configureren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 13:39
ik zelf denk toch dat als je Windows naast Linux (Mint) wilt je beter eerst Windows kan installeren en dan pas Linux (Mint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ^^. Het herstellen van Grub na een Windows installatie vereist wat meer kennis, en die heb je nu nog niet.

Herkennen van UEFI is doodsimpel: heb je nu een laptop met Windows 8, dan is er een 99,99% kans dat UEFI is ingeschakeld. Je ziet dit ook terug in de partities op je harde schijf, er is een aparte UEFI partitie aan het begin van ongeveer 100 MB.

Met wat je hier trouwens omschrijft mbt de SSD is het geen normale SSD, maar een caching schijf. Je kan Windows wel leuk op een 32 GB partitie/schijf zetten, maar je komt al redelijk snel tegen allerlei problemen aan mbt ruimte omdat Windows nou niet zo zuinig is als Linux (waar Linux met 8 GB ruim voldoende heeft, heb je voor Windows al snel 30+ GB nodig).

Als je toch besluit om Linux eerst te installeren, en Windows eventueel later pas om wat voor reden dan ook, kan je ook kijken naar Windows als een VM draaien. Je hoeft dan niets aan te passen aan je schijven, want Windows is niets meer dan 1 groot bestand op je schijf en als je een foutje maakt met Windows, kan je eenvoudig een snapsnot terug (als je die maakt) of opnieuw beginnen. Zelfde voor een Linux screwup, als je / en /home gescheiden houd (of een aparte data schijf), en dat doe je al in je schema, verlies je de VM ook niet zo snel.

Je geeft aan dat je geen plannen hebt voor games. Dan is een VM een makkelijkere en snellere keus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1