Ik heb nu sinds bijna een jaar een Dell Inspiron 15R SE 7520. Deze laptop was geinstalleerd met windows 8. Windows 8 bevalt me echter niet en ik wil nu de stap gaan maken op Linux Mint 16 Cinnamon te gaan installeren als OS.
Ik heb de image gedownload en gebrand op CD om het uit te proberen (live-CD?). Ik heb de basic functies geprobeerd en alles werkt voldoende voor mij om de stap te wagen. Het ziet er tevens strak en verzorgd uit en iets nieuws proberen is altijd wel fancy.
Het belangrijkste voor mij is in eerste instantie een goed werkende distro, out of the box, die stabiel is en waarmee ik alle basic kan doen (internetten, internetbankieren, office, CD branden, total commander, printen, films kijken, muziek afspelen, etc), ik gebruik geen zware of speciale applicaties. Vnadaar ook de keuze voor Mint
Ik speel eigenlijk geen spellen en dat heeft ook geen prioriteit op dit moment.
Als Mint me bevalt wil ik wellicht ook andere linux distro's proberen om te kijken of er iets beters bijzit.
De laptop bevat een 32GB mSATA SSD schijf en een 1000GB hard disk.
Ik heb het idee om de laptop als volgt in te delen:
SSD ? MB: Bootmanager
SSD 16 GB: Linux Mint 16 Cinnamon
SSD 16 GB: Andere distro om te testen
HDD 100 GB: Windows (waarschijnlijk W7, voor het geval dat)
HDD 900 GB: Data
De huidige HDD en SDD zijn ook opgesplits in vele partities (ik gok door Dell of door Windows
.
Voor de installaties wil ik alle data op mijn NAS zetten om vervolgens de disks opnieuw te partioneren en te formatteren.
Ik heb ervaring met het installeren van Windows OS (win 98 en XP), maar dat is allang geleden. Ik heb ook al met Gparted gewerkt, maar ook dat was al een jaar of 4/5 geleden.
Ik heb echter geen ervaring met het installeren en gebruiken van een bootmanager.
Ik verwacht dat de installatie van Mint zelf geen probleem zal zijn, maar ik heb wel wat vragen over de bootmanager en partities.
Ik heb de image gedownload en gebrand op CD om het uit te proberen (live-CD?). Ik heb de basic functies geprobeerd en alles werkt voldoende voor mij om de stap te wagen. Het ziet er tevens strak en verzorgd uit en iets nieuws proberen is altijd wel fancy.
Het belangrijkste voor mij is in eerste instantie een goed werkende distro, out of the box, die stabiel is en waarmee ik alle basic kan doen (internetten, internetbankieren, office, CD branden, total commander, printen, films kijken, muziek afspelen, etc), ik gebruik geen zware of speciale applicaties. Vnadaar ook de keuze voor Mint
Ik speel eigenlijk geen spellen en dat heeft ook geen prioriteit op dit moment.
Als Mint me bevalt wil ik wellicht ook andere linux distro's proberen om te kijken of er iets beters bijzit.
De laptop bevat een 32GB mSATA SSD schijf en een 1000GB hard disk.
Ik heb het idee om de laptop als volgt in te delen:
SSD ? MB: Bootmanager
SSD 16 GB: Linux Mint 16 Cinnamon
SSD 16 GB: Andere distro om te testen
HDD 100 GB: Windows (waarschijnlijk W7, voor het geval dat)
HDD 900 GB: Data
De huidige HDD en SDD zijn ook opgesplits in vele partities (ik gok door Dell of door Windows
Voor de installaties wil ik alle data op mijn NAS zetten om vervolgens de disks opnieuw te partioneren en te formatteren.
Ik heb ervaring met het installeren van Windows OS (win 98 en XP), maar dat is allang geleden. Ik heb ook al met Gparted gewerkt, maar ook dat was al een jaar of 4/5 geleden.
Ik heb echter geen ervaring met het installeren en gebruiken van een bootmanager.
Ik verwacht dat de installatie van Mint zelf geen probleem zal zijn, maar ik heb wel wat vragen over de bootmanager en partities.
- Werkt het om mijn laptop in te delen zoals boven is omschreven? Is dat de beste manier, of kan ik het beter anders aanpakken?
- Is er iets wat ik moet doen aan BIOS/UEFI?
- Wat is de beste manier om mijn disks te partioneren en welke format is het beste om te gebruiken (NTFS, ext3, ext4, xfs of iets anders)?
- Hoe werkt het installeren van een bootmanager, is er een wizard in Mint?
- Zijn er nog dingen die ik overschat of over het hoofd zie?