Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Begin 2009 heb ik een jeugdspaarrekening bij OHRA geopend voor mijn zoon, die vanaf zijn 18de verjaardag vrij opneembaar zou zijn. Elk maand werd een kleinigheidje automatisch gespaard. Helaas zijn ze gestopt :X :

Een paar jaar geleden heeft OHRA de Jeugd Spaarrekening op de markt gebracht zodat ouders en grootouders konden sparen voor hun (klein)kind. OHRA stopt nu met deze spaarrekening voor kinderen.
Reden stopzetting
Helaas lukt het, gezien de huidige situatie op de financiële markten, niet meer de rente te bieden die past bij het doel van de rekening. Daarom heeft OHRA besloten te stoppen met de Jeugd Spaarrekening. Er worden ook geen andere rekeningen meer geopend voor minderjarigen.
Klanten worden schriftelijk geïnformeerd over dit besluit en wat het betekent voor de lopende rekeningen. Lees meer in de veelgestelde vragen .

Hierdoor zag ik ook dat de rentes inderdaad veel lager waren dan wat ik verwachtte. Ik hield me er eigenlijk niet mee bezig.
Nu wil (moet) ik graag een nieuwe spaarrekening openen, maar weet niet wat het beste zou zijn.
Heb natuurlijk al wat gegoogled.

De rentes zijn natuurlijk hoger naarmate de tijd dat je het geld vast zet langer is. Alleen is het meestal zo, dat je bij deposito sparen geen tussentijdse inleg kan/mag doen. Ook is de prognose dat de rente zal gaan stijgen. Maar ja, dat is natuurlijk geen garantie. Dus twijfel nu wat voor spaarrekening ik moet openen 8)7. Doelsparen voor een aantal jaar (minder rente als de rente stijgt)? Deposito sparen van de tot nu gespaarde + iets anders voor de maandelijkse inleg? Of is er iets anders?
Ik moet iig wel elke maand kunnen sparen. Dat geld zal ik niet aanraken. En het liefst op naam van zoon, maar dit is geen must. Natuurlijk, hoe hoger de rente hoe beter.

Zijn er medetweakers die mss iets meer hiervan weet? Of wat tips zouden kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55
Tja, ik kijk voor spaarrekeningen eigenlijk meestal eigenlijk op een ander forum/site, te weten spaarinformatie.nl. Daarop staat nu ASN jeugdsparen bovenaan de spaarrekeningen met voorwaarden. Via automatische incasso is er automatisch te sparen en de rekening komt op de naam van je zoon (zie verder de link 'Website rekening' op de site van SpaarInformatie). Voor jeugsparen is er een speficiek subforum.

De rente is alleen niet zo hoog als dat je het nu voor een aantal jaar vast zou zetten. Je kunt eventueel een bank uitzoeken waar je deposito's voortijdig kunt beeindigen. Als je er dan meerdere opent met het minimale bedrag (als dat mogelijk is met wat je beschikbaar hebt), kun je ervoor kiezen bij een hogere rente er één of meerdere voortijdig te beëindigen. Dan heb je wel alleen de basisrente voor dat gedeelte (en ev. een 'boete'), maar kun je er wel weer een andere deposito met een hogere rente mee openen.

[ Voor 39% gewijzigd door Eegee op 29-12-2013 23:32 . Reden: Link naar subforum over jeugdsparen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Ga er om te beginnen maar niet van uit dat de rentes zullen stijgen. Vanwege de gigantische schuldenlast van de eurolanden kan de ECB de rente gewoon niet meer verhogen; doet ze dat wel, dan gaan we door de toegenomen rentelasten met z'n allen failliet. Plus natuurlijk het feit dat we gewoon goedkoop geld nodig hebben zolang de economie niet lekker draait. En als de ECB de rente laag houdt, dan doen de banken dat ook want waarom een hoge rente betalen aan spaarders als ze voor minder geld kunnen lenen bij de ECB?

Dus een of meerdere termijndeposito's zijn zo gek nog niet. Op bijvoorbeeld http://www.vanspaarbankveranderen.nl kan je termijndeposito's goed met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Lease plan bank wellicht een optie. Maandelijks inleggen op hun spaarrekening en vervolgens bij 1000 euro kapitaal een deposito ervan maken (1000 is minimale inleg deposito). Makkelijk via inet te regelen. Deposito wordt volgens mij ook automatisch verlengd. Goede rente, 1 jaarsrente staat op 2,15% voor het deposito (als ik goed gekeken heb).

Hier is ook een kind opkomst. Mijn vrouw wil ook een rekening openen maar ik zie het nut er niet van in.
Heeft het geld een doel voor het kind (studie/rijbewijs), of mag hij/zij het opnemen en er vuurwerk van kopen (noem maar een zijstraat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Thanks allemaal.

Tot nu toe neig ik naar combinatie van (jeugd)sparen en (paar) deposito sparen.

@ Accountant, waarom zie je het nut niet van in?
Geld is voor studie.

[ Voor 31% gewijzigd door Suli op 30-12-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Dit is persoonlijk:
Wij als ouders hebben een spaarrekening en daar zullen kosten als rijbewijs en studie van worden voldaan.

Kind krijgt uiteraard wel een betaalrekening en spaarrekening maar dat zal meer voor geld van verjaardagen en dergelijke zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik heb er in ieder geval voor gekozen om niet explicitet op mijn zoons naam te sparen, maar er een extra gewone spaarrekening voor te openen. Misschien komen er meer, misschien wil hij niet studeren, maar een investering doen of een huisje inrichten. Misschien wordt het wel een lapzwans die tot zijn vijfendertigste bij ons blijft parasiteren. Misschien hebben we het door onvoorzien leed wel harder elders nodig.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyisboy890
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Heb je hier ook naar gekeken??
http://www.snsbank.nl/par...n/zilvervloot-sparen.html
Op het eind van de rit toch 10% bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 09:29
Wij doen een beetje hetzelfde als Testert. Als ik op mijn 18de een hoop geld had gekregen, was ik daar goed mee gaan feesten en reizen, of misschien zelfs een eerste autotje gekocht en daar dient imho het geld niet voor dat ik voor mijn kinderen spaar. Dus alles is op onze naam blijven staan, maar enkel op een andere rekening. Nu is het bedrag nog iets te klein, maar binnenkort gaan we dat gewoon op dezelfde manier beleggen als het andere geld dat we niet dringend nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Zilvervloot sparen van Regiobank of het spaarverzekeringsplan van Dela.
Ik heb beide, de zilvervloot voor mijn dochter en het spaarplan van Dela voor mij zelf.
Voordeel van Dela is dat hier dus tussentijds storten mogelijk is, ook het aanpassen van het maandbedrag is geen probleem. Ook opnemen kan, maar daar zit een boete aan vast (eerste 10 jaar dan).

Die Dela kan dus ook gewoon op je eigen naam :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 30-12-2013 10:38 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Wij hebben ook een aparte spaarrekening geopend voor onze zoon. Zowel de opa's en oma's als wij (kinderbijslag) storten erop. Over een jaar of 18 staat daar een mooi bedrag hopelijk op. Maar de rekening staat wel op onze naam en in principe bepalen wij dus waar hij het straks aan uit mag geven (studie, eerste huis oid). Het geld aan feesten uitgeven is er dus niet bij.
Hebben dit vooral gedaan omdat het studeren steeds kostbaarder wordt en op deze manier hebben we tegen die tijd een spaarpotje voor hem zodat hij daar gebruik van kan maken. Geeft toch een prettig gevoel...

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29

QuattroNL

It is I.

Heb voor onze zoon (nu 4) een Zilvervlootrekening geopend.
Staat op zijn naam.
Elk jaar max 600,- sparen (vrije inleg) en na afloop (na 10 jaar) 10% rente.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 21:46
Je kunt ook zijn spaargeld van je hyptoheek af halen. Dan heeft je zoon gewoon een lening UG tegen de rente van de hypotheek op dat moment. Waarom zou je het je bank gunnen als je het ook je zoon kan gunnen? Moet je alleen wel een hypotheek hebben, en zonder boete extra kunnen aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Die Zilvervloot lijkt wel een interessante, echter is die 10% ook maar een lokkertje.

Laten we even uitgaan van 0-18 jaar volledig sparen. Met een variabel tarief wat nu gehanteerd wordt van 1,85%, na 18 jaar is dat zo'n 15.000 (inclusief de bonus van 10%)
Wanneer je dit bijvoorbeeld in deposito's zet van 3,1% kom je ook aan die 15.0000.

Zelfs bij maar 10 jaar sparen (bijvoorbeeld van 8-18, om toch de 10% bonus te krijgen) is het verschil niet erg veel. Je kunt tussentijds de rekening niet "openbreken" want dan ben je je bonus kwijt. Bij bijvoorbeeld deposito's van 5 jaar, heb je iedere 5 jaar de keuze of je er mee verder gaat of stopt.

Wat Bas_Pierik aangeeft is ook een interessante, die ik laatst elders hoorde. Die persoon haalde gewoon 10.000 euro van zijn zoons spaarrekening en lostte daar een deel van de hypotheek mee af. Die 10.000 hoefde niet meer meegetelt worden bij zijn VRH, en is binnen No_Time weer terugverdiend wegens verlaging maandlasten.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Ik weet niet hoe zij het hebben opgelost, maar als je zoon jou geld leent komt er op de balans (lening ug) gewoon een extra kopje te staan buiten de hypotheek om. De rente daarvan betaal je nu niet aan de bank maar aan je zoon. Wanneer je zoon dan het geld nodig heeft, krijgt deze gewoon het geld terug plus de rente over die tijd die je aan de bank had moeten betalen. Wat je krijgt is dan een mooie rente (3,5%±) als spaarder en je geld is toch altijd nog vrij opneembaar. Als hij dan toch ineens op z'n 19 besluit om uit huis te gaan, hoef je niet op je geld te wachten tot je 20ste (of wanneer het weer vrij komt).

Alleen die voordelen hebben wel een nadeel. Als je pa's bedrijf in slecht weer komt dan kan je moeilijk zeggen ik wil mijn geld terug. De bank zal je dan geen extra geld meer lenen en je hebt op dat moment geen geld om je zoon zijn lening terug te betalen. Maar dat is een risico die je moet willen lopen, en dat weet je vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gesplitst voor onze dochter. Hebben ook geen spaardoel voor ogen en alles staat op onze naam.

We sparen de kinderbijslag op een rekening bij MoneYou, is in principe vrij opneembaar, maar ik stop het geregeld in deposito's van 6 tot 12 maanden. Ik zie dit geld als ons geld wat we in geval van nood aan zouden kunnen breken, het is echt een extraatje als appel voor de dorst. Hoewel we er geen doel voor hebben, zouden we het bijvoorbeeld bij aanschaffen van een andere auto kunnen gebruiken.

Ook loopt er bij Dela een spaarplan voor 15 jaar. Waarom 15 jaar? Dan komt het vrij op haar 15de en kunnen we het bijvoorbeeld gebruiken voor studie. Tegen die tijd weten we hopelijk ook meer over hoe ze zich ontwikkelt (wel/niet studeren, etc.) en op dat moment kunnen we het geld altijd weer vastzetten of gebruiken. Ook weet ik niet hoe we er dan in staan qua financiën, vandaar deze appel voor de dorst.
Bewust gekozen voor Dela, hoewel het niet de hoogste rente was is het wel zo dat je meedeelt in de winst, als de economie aantrekt profiteer ik dus toch een beetje ondanks dat het vaststaat. Ook is het fijn dat als ik overlijd dat het geld dan +10% direct vrijkomt op mijn dochters naam (mijn vrouw is dan vanzelfsprekend eigenaar van het geld omdat de kleine minderjarig is, als we beiden gaan zal de voogd het krijgen).

Persoonlijk vind ik het niet nodig om te sparen voor mijn dochter haar huis of bruiloft of weet ik wat. Wij hebben dat ook zelf betaald (wel wat toegestopt gekregen). Ik verwacht met bovenstaande constructie en de verwachtte groei in salaris alles op te kunnen vangen tegen die tijd. En zo niet, dan moet ze zelf werken voor haar centen. We betalen, uiteraard, tot haar 18de al alles voor haar onder normale omstandigheden, daarna moet ze het echt zelf gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Heb geen eigen woning, dus dat van de hypotheek wordt het niet. Is wel een goede voor als/wanneer het zover is.

Ik denk dat ik het ga splitsen. Deposito sowieso, wslk 1 voor 1 jaar en 1 voor 3 jaar.
Derde toch echt eentje op zijn naam.

Zilvervloot lijkt me wel wat. Niet perse voor de bonus tot 10%, maar omdat ik tussentijds kosteloos zou kunnen opnemen indien de rente echt niet bevalt. En met dat geld dan alsnog deposito sparen. Ik zou ook als ik rond zijn 16de merk dat het de verkeerde kant gaat, alleen klein bedragje daarop laten voor de bonus. Heeft hij alsnog een spaarrekening op eigen naam, maar dan met veel minder erop. Dan moet ik dit bericht wel verwijderen indien het nog online staat haha. Beetje mama vertrouwt me gevoel geven >:).

Mijn keuze zal uiterlijk 10 januari gemaakt worden. Heb echt veel aan jullie tips/mening gehad!

[ Voor 14% gewijzigd door Suli op 30-12-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bas_Pierik schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:11:
Je kunt ook zijn spaargeld van je hyptoheek af halen. Dan heeft je zoon gewoon een lening UG tegen de rente van de hypotheek op dat moment. Waarom zou je het je bank gunnen als je het ook je zoon kan gunnen? Moet je alleen wel een hypotheek hebben, en zonder boete extra kunnen aflossen.
Ik snap dit niet helemaal hoe werkt dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:01
Wij hebben een extra spaarrekening op onze naam om dezelfde redenen als Testert waarbij vrij ingelegd kan worden en saldo vrij komt na 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Nou kijk.

Papa heeft een hypotheek van 100.000 euro. hierover betaald hij 3,5% rente + aflossing.

Zoon heeft 1000 euro spaargeld.

Papa leent 1000 euro van zijn zoon en lost daarmee zijn hypotheek af. hiermee houd papa dus een hypotheek over van 99.000 euro en een lening aan zijn zoon van 1000 euro. papa betaald nu dus over die 99.000 euro 3,5% rente en zijn zoon krijgt 3,5% rente over 1000 euro, wat dus 35 euro in het jaar is. klinkt niet veel, maar bij de bank krijg je maar 1,8%, dus 18 euro.

Wanneer zijn zoon het geld nodig is, vraagt hij aan hem of hij zijn geld terug kan krijgen. Papa betaald dus die 1000 euro + alle rente aan zijn zoon. Wat na een jaartje of 10 1410,59 euro.

Je snapt natuurlijk wel dat je met deze regeling nog steeds een aparte spaarrekening voor je zoon moet hebben. Want als hij 50 euro gespaard heeft ga je dit niet aflossen en bij die 1000 euro op tellen. Je kan hem dan beter laten sparen tot 1000 euro op die spaarrekening, en dan per 1000 euro aflossen en bijtellen bij zijn lening aan jou.

en waar je ook nog rekening mee moet houden:

Je zoon is inmiddels 20 jaar en heeft zijn spaargeld nodig omdat hij op kamers gaat. Dan kan het maar zo zijn dat hij nog 10.000 euro van jou krijgt ( in de loop der tijd (spaargeld+rente)). Jij moet dan nog wel die 10.000 euro voor handen hebben, of kunnen lenen bij de bank.

[ Voor 13% gewijzigd door Bas_Pierik op 30-12-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Bas_Pierik schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:21:
Nou kijk.

Papa heeft een hypotheek van 100.000 euro. hierover betaald hij 3,5% rente + aflossing.

Zoon heeft 1000 euro spaargeld.

Papa leent 1000 euro van zijn zoon en lost daarmee zijn hypotheek af. hiermee houd papa dus een hypotheek over van 99.000 euro en een lening aan zijn zoon van 1000 euro. papa betaald nu dus over die 99.000 euro 3,5% rente en zijn zoon krijgt 3,5% rente over 1000 euro, wat dus 35 euro in het jaar is. klinkt niet veel, maar bij de bank krijg je maar 1,8%, dus 18 euro.

Wanneer zijn zoon het geld nodig is, vraagt hij aan hem of hij zijn geld terug kan krijgen. Papa betaald dus die 1000 euro + alle rente aan zijn zoon. Wat na een jaartje of 10 1410,59 euro.

Je snapt natuurlijk wel dat je met deze regeling nog steeds een aparte spaarrekening voor je zoon moet hebben. Want als hij 50 euro gespaard heeft ga je dit niet aflossen en bij die 1000 euro op tellen. Je kan hem dan beter laten sparen tot 1000 euro op die spaarrekening, en dan per 1000 euro aflossen en bijtellen bij zijn lening aan jou.

en waar je ook nog rekening mee moet houden:

Je zoon is inmiddels 20 jaar en heeft zijn spaargeld nodig omdat hij op kamers gaat. Dan kan het maar zo zijn dat hij nog 10.000 euro van jou krijgt ( in de loop der tijd (spaargeld+rente)). Jij moet dan nog wel die 10.000 euro voor handen hebben, of kunnen lenen bij de bank.
Het is een voorbeeld maar met een bedrag van 1.000 zou ik me niet de moeite nemen. Verder zou ik dit alleen doen als je ver ingelezen bent in de materie. Je zult een overeenkomst moeten (laten) opstellen verder onderstaand van belang om de aftrek te krijgen:
Belastingdienst:
Sluit u na 1 januari 2013 een lening af voor uw eigen woning bij iemand die niet verplicht is om gegevens aan ons door te geven? Bijvoorbeeld een familielid, uw bv of een niet in Nederland gevestigde bank. En bent u verplicht de lening af te lossen om renteaftrek te krijgen? Dan moet u de gegevens over uw lening zelf aan ons doorgeven. Doet u dit niet? Dan hebt u geen recht op (hypotheek)renteaftrek.

Hoop administratieve rompslomp, tevens moet de vordering van de zoon in BOX 3 van de ouders worden aangegeven (t/m 18 jarige leeftijd). Overigens denk ik dat als de zoon meerderjarig is hij de volledige beschikking heeft over dat geld. En afhankelijk van wat precies is overeengekomen in de overeenkomst aflossing zou kunnen eisen. Hij zou de vordering kunnen verkopen aan een willekeurig derden, hou daar even rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Jup, maar het waren voorbeeld bedragen die pas echt aantrekkelijk worden met grotere hoeveelheden spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou wat bitcoins kopen voor je zoon, tegen de tijd dat hij 18 is kan hij alles studeren wat hij wilt, en hij hoeft niet eens te gaan werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Haha, helaas deed ik niet mee met de bitcoins hype. Had ik dat maar gedaan..... :/
Nog een tip voor mij: Meegaan met bepaalde hypes.

Ook al denk ik niet dat de koers zo zal blijven. Het is toch een hype en wie weet komt er nog iets beters uit, waardoor bitcoins verleden tijd wordt a la icq/msn e.d. Maar er kan wel sowieso even flink gecashed worden mee.

[ Voor 45% gewijzigd door Suli op 31-12-2013 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Accountant schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:53:
Lease plan bank wellicht een optie. Maandelijks inleggen op hun spaarrekening en vervolgens bij 1000 euro kapitaal een deposito ervan maken (1000 is minimale inleg deposito). Makkelijk via inet te regelen. Deposito wordt volgens mij ook automatisch verlengd. Goede rente, 1 jaarsrente staat op 2,15% voor het deposito (als ik goed gekeken heb).

Hier is ook een kind opkomst. Mijn vrouw wil ook een rekening openen maar ik zie het nut er niet van in.
Heeft het geld een doel voor het kind (studie/rijbewijs), of mag hij/zij het opnemen en er vuurwerk van kopen (noem maar een zijstraat).
Reden voor ons om een spaarrekening voor ons kind te hebben die pas vanaf 18 jaar opneembaar is, is omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Nu heb je het wellicht breed en kun je geld opzij leggen voor je kind. Mocht de situatie zo zijn dat je over 18 jaar niet zo veel meer te besteden hebt, heb je nu in ieder geval al wat geld opzij gelegd zodat je kind dat kan gebruiken om de eigen studie te betalen of het rijbewijs.

Je weet tenslotte nooit of je over 18 jaar nog steeds de middelen hebt om die kosten zo van je spaargeld op te hoesten. Mijn kind is nu bijna anderhalf, en er staat ruim 2200 euro op zijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
Accountant schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:38:
Hoop administratieve rompslomp, tevens moet de vordering van de zoon in BOX 3 van de ouders worden aangegeven (t/m 18 jarige leeftijd).
Dat maakt geen verschil met spaargeld van de kinderen, dat moet ook in box 3 worden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:44:
[...]

Reden voor ons om een spaarrekening voor ons kind te hebben die pas vanaf 18 jaar opneembaar is, is omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Nu heb je het wellicht breed en kun je geld opzij leggen voor je kind. Mocht de situatie zo zijn dat je over 18 jaar niet zo veel meer te besteden hebt, heb je nu in ieder geval al wat geld opzij gelegd zodat je kind dat kan gebruiken om de eigen studie te betalen of het rijbewijs.

Je weet tenslotte nooit of je over 18 jaar nog steeds de middelen hebt om die kosten zo van je spaargeld op te hoesten. Mijn kind is nu bijna anderhalf, en er staat ruim 2200 euro op zijn rekening.
Nou enige verschil is dat jij op naam van je kind spaart en dat wil ik niet, uit mijn kapitaal betaal ik al de door jou genoemde kosten. Als nood aan de man is dan zal die spaarrekening van je kind ook genadeloos opgenomen worden. Als je het zelf niet zou doen dan doet de overheid dat wel voor je door te korten op je uitkering mocht je die ontvangen (worst case scenario natuurlijk). Ik schenk liever later dan dat ik er nu het label sparen voor kind op plak.
Maar het komt erop neer dat we beide goed willen sparen voor ons kindje alleen doen we het beide op een andere manier ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:09:
[...]

Nou enige verschil is dat jij op naam van je kind spaart en dat wil ik niet, uit mijn kapitaal betaal ik al de door jou genoemde kosten. Als nood aan de man is dan zal die spaarrekening van je kind ook genadeloos opgenomen worden. Als je het zelf niet zou doen dan doet de overheid dat wel voor je door te korten op je uitkering mocht je die ontvangen (worst case scenario natuurlijk). Ik schenk liever later dan dat ik er nu het label sparen voor kind op plak.
Maar het komt erop neer dat we beide goed willen sparen voor ons kindje alleen doen we het beide op een andere manier ;).
Het verschil is dat wat er ook gebeurt, dat bedrag staat vast voor mijn kind. Ik kan er niet bij, en mijn kind ook niet tot zijn 18de. Dat is juist het hele idee van een dergelijke rekening, ook dat opa en oma er eventueel geld op kunnen storten om op naam van het kleinkind te kunnen sparen.

Extreem voorbeeld:
Stel dat jij een extreem vreemde ziekte krijgt die alleen met een speciale behandeling te behandelen is, en die behandeling kost je je complete spaargeld. Dan heb je dus geen geld meer om je kind dat rijbewijs te geven of die studie te betalen.

Ik weet dat de kans dat het gebeurt klein is, maar je kunt er gewoonweg niet vanuit gaan dat je situatie over 18 jaar nog compleet hetzelfde is of beter dan je huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Zijn er helemaal geen exit mogelijkheden op die rekening dat kan ik me niet zo goed voorstellen? Ik vermoed namelijk wel dat mochten jullie in de bijstand raken (wat ik je overigens niet wens) dat dit wel als jullie vermogen zal worden aangemerkt. Ken de regels niet heel goed van de bijstand maar volgens mij moet je eerst alles opeten voordat je bijstand krijgt/gekort zal worden op je bijstand. Zelfde als inwonende verdienende kinderen dit zien ze ook als gezinsinkomen bij de bijstand meen ik.

Daarnaast een ander extreem voorbeeld:
Je mist 10K voor de operatie van je zoon. Je geld staat vast kom je niet aan.

Ik snap de bedoeling wel van je rekening. Maar ik kies liever voor het risico aan te gaan en vrij besteedbaar spaargeld te hebben. Ik denk dat jij meer moeite zou moeten doen om aan die centen te komen, maar ik denk wel dat je eraan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
Jij schenkt dus liever ook meteen 10% aan de Belastingdienst? (of schenkt minder)

Mijn ouders hadden een Rabo GeneratieSparenPlus rekening voor mij. Deze rekening komt, i.t.t. de niet-Plus versie, niet automatisch vrij bij 18 jaar, maar als mijn ouders het wilden. En deze rekening stond tot mijn 18de ook niet in mijn rekeningoverzicht, dus ik wist er niets vanaf. (De rente was wel vrij teleurstellend, alhoewel het wel een tiende procent hoger was dan de reguliere spaarrekening) Dit was naast mijn gewone spaarrekening.

Het klinkt voor mij alsof je (Accountant) bang bent dat het geld door het kind op een verkeerde manier gebruikt wordt en daarom het maar later doet om er meer zekerheid over te hebben dat het juist besteed wordt. Nu zijn de grootste stortingen ook gedaan in de laatste jaren, toen ik al had laten zien dat ik met geld om kon gaan, maar ik vind het ook een kwestie van vertrouwen. En dan eigenlijk vertrouwen in je eigen opvoedkunsten. Ik heb nooit echt geld van m'n spaarrekening gehaald, want dat was gewoon not done kreeg ik van m'n ouders mee. (Ben inmiddels 20)

Maar misschien lees ik het ook wel verkeerd en heb je er andere redenen voor. De worst case scenario's vind ik geen goede reden, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Raling schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 23:58:
Jij schenkt dus liever ook meteen 10% aan de Belastingdienst? (of schenkt minder)

Mijn ouders hadden een Rabo GeneratieSparenPlus rekening voor mij. Deze rekening komt, i.t.t. de niet-Plus versie, niet automatisch vrij bij 18 jaar, maar als mijn ouders het wilden. En deze rekening stond tot mijn 18de ook niet in mijn rekeningoverzicht, dus ik wist er niets vanaf. (De rente was wel vrij teleurstellend, alhoewel het wel een tiende procent hoger was dan de reguliere spaarrekening) Dit was naast mijn gewone spaarrekening.

Het klinkt voor mij alsof je (Accountant) bang bent dat het geld door het kind op een verkeerde manier gebruikt wordt en daarom het maar later doet om er meer zekerheid over te hebben dat het juist besteed wordt. Nu zijn de grootste stortingen ook gedaan in de laatste jaren, toen ik al had laten zien dat ik met geld om kon gaan, maar ik vind het ook een kwestie van vertrouwen. En dan eigenlijk vertrouwen in je eigen opvoedkunsten. Ik heb nooit echt geld van m'n spaarrekening gehaald, want dat was gewoon not done kreeg ik van m'n ouders mee. (Ben inmiddels 20)

Maar misschien lees ik het ook wel verkeerd en heb je er andere redenen voor. De worst case scenario's vind ik geen goede reden, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Er zijn zeer ruime schenkingsmogelijkheden richting je kinderen. Gebaseerd op de huidige regels mag je ruim 5K onbelast schenken aan je kinderen ik vraag me af waarvoor een kind van 18 5K nodig heeft maar goed. Zoals eerder gezegd kosten voor studie, rijbewijs, huisvestiging en voedsel zullen wij allemaal aan bijdrage dus daarom vind ik specifiek sparen voor het kind overbodig. Ons spaargeld=zijn spaargeld en we zullen er alles aan doen alles zo goed mogelijk te regelen. Persoonlijk vind ik het onverstandig een persoon van 18 volledig naar eigen inzicht een opgebouwd kapitaal van tussen de 10 en 25K ter beschikking te geven onder de noemer dit is voor de financiering van je studie en rijbewijs veel plezier ermee. Ongeacht de opvoeding die je hebt geprobeerd mee te geven.
Is de persoon tussen de 25-30 vind ik het persoonlijk een ander verhaal dan kan hij/zij bewustere keuzes erin maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Laatst online: 01-10 21:57
Ik spaar voor mijn kind via de rabo ( doelsparen) en 1 maand voor de 18 e verjaardag kan ik beslissen of ze er vrij over kunnen beschikken. Rente is nu zon'n 4%, maar die kan dalen ( ofstijgen)

Edit: rekening staat op naam van mijn zoon, maar ik ben zo lang hij minderjarig is zijn wettelijk vertegenwoordiger en kan bepalen waar het geld heen moet, dus eventueel ook naar mijn eigen rekening.

[ Voor 34% gewijzigd door screamhouse op 12-01-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben gekozen voor een zilvervloot rekening bij SNS bank. De rente is variabel en het geld is altijd beschikbaar. Aangezien ik de rente de komende 10 jaar wel zie stijgen lijkt dit me het beste idee. Ik heb ook een deposito constructie overwogen, maar het werk dat hierin zit tegenover wat het opleverd vind ik het niet waard.

Daarnaast zie ik de spaarrekening puur als een indicatie voor wat ik opzij heb gelegd voor m'n zoontje. Momenteel leggen een minimale 10 euro per maand opzij, maar als ons huis af is en de maandlasten beter bekend zijn gaan we dit met terugwerkende kracht ophogen naar 25.

Uiteindelijk is deze rekening bedoeld voor studie en het rijbewijs, maar als dit niet toereikend is leg ik zelf toe afhankelijk van onze financiële situatie dan.

Voordeel van vrij opneembaar betekend ook dat ik nog naar een ander product kan switchen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Accountant schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 09:34:
[...]

Persoonlijk vind ik het onverstandig een persoon van 18 volledig naar eigen inzicht een opgebouwd kapitaal van tussen de 10 en 25K ter beschikking te geven onder de noemer dit is voor de financiering van je studie en rijbewijs veel plezier ermee. Ongeacht de opvoeding die je hebt geprobeerd mee te geven.
Is de persoon tussen de 25-30 vind ik het persoonlijk een ander verhaal dan kan hij/zij bewustere keuzes erin maken.
Dit hangt toch echt af van het kind en de mogelijkheden. Ik werd zelf door mijn ouders verrast met een spaarrekening toen in naar NL kwam om te studeren (was net 18 geworden). Ik had ook zelf wat gewerkt en gespaard.
Maar ik was voor het eerst en helemaal alleen in een vreemd land en dan van alles moeten kopen, dubbel huur en borg moeten betalen, computer aanschaffen, noem maar op en ben blij dat ik het beschikking had toen van zo'n kapitaal.
We kregen wel begeleiding, maar meer in de vorm van we gaan nu naar de ikea, koop je ... spullen hier. We gaan nu naar de mycom, koop je ... spullen hier. En ja, voor mij was het dus best spannend en ik was niet voorbereid en ging met de kudde mee. Het had wel beter gekund als ik bekend was met NL. Voor mij heeft het dus een hoop paniek gescheeld. Had ik het geld toen niet, zou ik niet weten wat ik toen had gedaan.
Waar ik vandaan kom, bestonden toen geen 2dehandse winkels en ik was niet zo bekend met computers/internet. Hier werd marktplaats toen pas opgericht denk ik, dus ook al was het zo, met mijn super kennig van internet had ik er toen niet op kunnen komen haha.

Gelukkig is het iets makkelijker in de toekomst. Alle info staat online beschikbaar, maar tegelijkertijd weet je nooit wat het toekomst biedt. Het hangt echt af van het kind + opvoeding zelf. Sommige "kinderen" zijn met 25-30 ook nog niet geldbewust/volwassen.

Deveon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:51:
Wij hebben gekozen voor een zilvervloot rekening bij SNS bank. De rente is variabel en het geld is altijd beschikbaar. Aangezien ik de rente de komende 10 jaar wel zie stijgen lijkt dit me het beste idee. Ik heb ook een deposito constructie overwogen, maar het werk dat hierin zit tegenover wat het opleverd vind ik het niet waard.

Voordeel van vrij opneembaar betekend ook dat ik nog naar een ander product kan switchen in de toekomst.
Ik denk precies hetzelfde hierover. Heb uiteindelijk gekozen voor een argenta jongerenspaarrekening en tussendoor depositosparen. Dus heb ik bepaalde bedrag opgespaard, gaat het tijdelijk naar deposito en daarna weer naar de jongerenspaarrekening enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:18:
[...]

Het verschil is dat wat er ook gebeurt, dat bedrag staat vast voor mijn kind. Ik kan er niet bij, en mijn kind ook niet tot zijn 18de. Dat is juist het hele idee van een dergelijke rekening, ook dat opa en oma er eventueel geld op kunnen storten om op naam van het kleinkind te kunnen sparen.
En ondertussen kom je potentieel klem te zitten wanneer je in een regeling valt met een vermogenstoets. Bijstand bijvoorbeeld. Dat is dan een catch 22 want de uitkering krijg je niet (terecht) terwijl je ook geen cash hebt om de boodschappen van te doen.

Ik ken een voorbeeld van iemand die als kind een erfenis had ontvangen wat was vastgezet tot een bepaalde leeftijd (begin 20 afaik, maar zou ook 17 geweest kunnen zijn) en met hangen en wurgen een lening heeft kunnen regelen om de erfenis zo op te kunnen eten voor hij vrijviel.

Spaargeld voor een kind vastzetten zonder mogelijkheid het los te weken biedt geen enkele bescherming want het telt wel mee met het vermogen (<18 ouders, >=18 kind) maar het is niet liquide.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13
In vergelijking met 3/4 jaar geleden zijn die lage rentes voor zowel doorlopend als deposito's nog lager geworden. Je vraagt je bijna af of je niet beter wat kunt gaan beleggen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja het nadeel van beleggen blijft toch dat het onzeker is. Als het gaat om de opleiding van je kind te financieren is zekerheid ook belangrijk. Eventueel kan je een minimaal bedrag vast stellen en dit sparen en vervolgens wat overblijft gaan beleggen.

Edit: Ik word door de SNS bank bij gespamd over telkens weer een renteverlaging van Zilvervloot.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 26-09-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 13:26
ik heb een paar kinderrekeningen geopend bij BND, dit word in een wereldfonds geïnvesteerd.
Deze komen wanneer ze 18 zijn op hun eigen naam te staan, hiernaast spaar ik een bedrag op een rekening die ze nu al op naam hebben.
Het idee is dat ze dit gaan gebruiken voor de studie e.d. zodat ze schuldenvrij de arbeidsmarkt op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:13:

Edit: Ik word door de SNS bank bij gespamd over telkens weer een renteverlaging van Zilvervloot.
Dit heb ik ook met de argenta spaarrekening die ik geopend heb. Is bijna geen sparen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theunevers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:35
Ik zou gaan voor ASN aandelenfonds vrij goed rendement. Hebben mijn papa en mama vroeger ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
Sparen op een spaar rekening bij een bank...

3%* (Gemiddeld) inflatie per jaar tegen de rente over x aantal tijd.
Geld devalueert sneller dan de rente die zijn er overheen boeken.

Zie je het probleem hier ?

Er is hier maar een middel tegen, geld sparen door te investeren in edel metalen "goud"
Dat gaat met de inflatie mee, en is ook nog eens extra geld waard in een economische dip.

Nu hebben mensen hier geen trek in in het algemeen, maar dat is THE way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Er zitten wat praktische nadelen aan edelmetalen kopen maar sparen bij een bank is inderdaad geld weggooien.
Zilver is op dit moment een goede belegging.
Verder is er een enorme aandelenbubbel die een keer gaat barsten dus alleen in echte bedrijven investeren.
Maakbedrijven en olie dus.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shejaidon
  • Laatst online: 22-09-2023
aangezien het hier gaat over de spaarrekeningen en sommigen zich afvragen waarvoor je het doet, hierbij even het verhaal van de andere kant:

zelf ben ik 20 jaar en op dit moment uitwonend student. mijn vader heeft altijd voor mij en mijn broer gespaart via een aandelenrekening (als belastingjurist wist hij er genoeg van). mijn broer en ik hebben daarnaast ook altijd zelf moeten sparen voor onze eigen toekomst. nu ik studerend ben heb ik naast mijn eigen spaargeld (circa 10.000 euro zelfgespaard) ook nog een buffer van mijn ouders. mijn ouders en ik splitten de kosten van mijn studie en huisvesting. hierdoor hoef ik geen lening aan te gaan en heb ik hierdoor een stuk minder financiele druk als ik later op mezelf wil wonen.

veel van mijn vrienden moeten wel een lening aangaan van de staat omdat ofwel hun ouders ofwel zij zelf niks hebben gespaard.

Als tip die ik wil meegeven aan toekomstig ouders: spaar niet alleen zelf voor je kinderen, laat je kinderen als ze een baantje hebben verplicht een bepaalde hoeveelheid aan de kant zetten voor later. Door dit te doen heb ik in ieder geval geleerd dat niet alles in je leven gratis is en goed geleerd hoe met geld om te gaan. Ik hoef geen baantje te nemen naast mijn relatief intensieve studie en heb daar leningvrij ook het geld voor en dat is me nu heeeeel veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 22:45

dlmh

Lo-Fi

Als je een hypotheek hebt met een hoge rente (> 4%), kun je natuurlijk overwegen om versneld af te lossen. Wat je maandelijks bespaart door de lagere hypotheeklasten kun je natuurlijk ook zien als rendement: als je in de 42% schijf zit bespaar je dus elke maand 58% van de rente op het afgeloste bedrag, dus dat is 2,32%. Dat is toch al een procent meer dan de meeste spaarrentes.

Tegen de tijd dat je kind gaat studeren kun je hem/haar dan maandelijks geld schenken, in plaats van een groot bedrag in 1 keer. Dit betaal je dan uit je maandelijkse besparing.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:13
Wat erg goed werkt op de langere termijn (en sparen voor een kind valt daar volgens mij wel onder) is maandelijks beleggen in een wereldwijd aandelen beleggingsfonds. Daar zitten een aantal voordelen aan. Door de gespreide aankoop van een fonds ga je "middelen": bij een hoge koers van het fonds koop je weinig aandelen, bij een lage koers meer. Dat zou de gemiddelde prijs moeten drukken. Verder presteren wereldwijde fondsen eigenlijk altijd wel goed - die ene crisis in de 10 jaar daargelaten. Omdat je voor de lange termijn belegt is een crisis halverwege ook niet zo erg: het geeft juist de mogelijkheid om goedkoop in te stappen!
De rendementen die je maakt op aandelen zou hoger moeten zijn dan de inflatie (al is de hierboven genoemde inflatie van 3 % aan de hoge kant genomen). Een rendement van 5 a 6 % is zeker haalbaar. Kijk goed naar de kosten die een beheerde in rekening brengt. Een procent meer kosten scheelt op 20 jaar beleggen een gigantisch bedrag!
En zorg dat je automatisch belegt. dat zorgt ervoor dat je altijd inlegt, ook al komt het financieel niet uit of ben je bang voor een beurscrash. Vertel je kinderen als ze wat ouder zijn wat aandelen zijn en laat ze af en toe wat koersinformatie zien. Dat geeft ze gevoel achter het geld, en hopelijk verbrassen ze het dan niet meteen in het eerste jaar bij de studentenvereniging ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:52:Verder presteren wereldwijde fondsen eigenlijk altijd wel goed - die ene crisis in de 10 jaar daargelaten. Omdat je voor de lange termijn belegt is een crisis halverwege ook niet zo erg: het geeft juist de mogelijkheid om goedkoop in te stappen!
Wat als de crisis aan het einde is? En wanneer is het juiste moment om in te stappen? Juist, dat weet je alleen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Damfransje schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:08:
Wij hebben ook een aparte spaarrekening geopend voor onze zoon. Zowel de opa's en oma's als wij (kinderbijslag) storten erop. Over een jaar of 18 staat daar een mooi bedrag hopelijk op. Maar de rekening staat wel op onze naam en in principe bepalen wij dus waar hij het straks aan uit mag geven (studie, eerste huis oid). Het geld aan feesten uitgeven is er dus niet bij.
Hebben dit vooral gedaan omdat het studeren steeds kostbaarder wordt en op deze manier hebben we tegen die tijd een spaarpotje voor hem zodat hij daar gebruik van kan maken. Geeft toch een prettig gevoel...
Sparen (incl opa en oma) is in mijn ervaring vrij normaal in Nederland. Het "afnemen" van dit geld heeft echter voor en nadelen.

Als je van jongs af aan alleen maar gewend om al het geld dat er binnen komt direct uit te geven dan kun je daar best wel eens een slechte financiële instelling van ontwikkelen

Stel je kunt nooit bij de spaarrekening. Tijdens de jeugd ben je dan afhankelijk van een onregelmatig inkomen van bijbaantjes. Denk aan een zomer bij de supermarkt werken. Vervolgens jas je in het algemeen dat geld er dan binnen 2 weken doorheen (nieuw object x). Als object X al voor het werken kan worden gekocht dan is meteen het nut van sparen duidelijk, toch?

*Niet te veralgemeniseren:*
Als ik kijk naar wie er tijdens zijn studie flinke schulden heeft gemaakt dan waren dat degene die van huis uit dus geen beschikking hadden over een spaarrekening. Dat zat hem dan met name in hoe veel geld er uit werd gegeven. Alles wat binnen kwam, geleend of niet, ging er ook weer uit. Dan heb je na 5 jaar een flinke schuld opgebouwd. De studenten met maximale bijlening (500 euro ofzo) liepen wel met die Iphone van 55 euro per maand. Met een schuld heb ik het dan over meer dan 30.000 euro waar de kwijtschelding al vanaf is. (Maar of dit op iemand van toepassing is weet je natuurlijk nooit van te voren.)

In dit verhaal blijkt dan ook meteen dat bij studeren ook vanuit de overheid de mogelijkheid wordt gegeven om te lenen. Momenteel moet je dit in een jaar of 15 terug betalen, mits het loon dit toe laat. De vraag is dan ook of je echt moet sparen voor studeren. Persoonlijk denk dat het gespaarde geld eerder handig is voor inrichting na/tijdens de studie. Een wasmachine/tv/bed/enz kun je tijdens je studie echt niet kopen van een lening van 500 euro per maand.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:dit topic lijkt nu veel op het gewone spaar-topic. Ik stel voordathet echt over sparen voor een kind gaat.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zat zelf pas hier naar te kijken voor mijzelf: Klik

Je kan echter onderin ook aangeven dat je voor je kind wil sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
gise schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:00:
Ik zat zelf pas hier naar te kijken voor mijzelf: Klik

Je kan echter onderin ook aangeven dat je voor je kind wil sparen
Ik heb deze gehad, echter opgezegd omdat ze de voorwaarden wijzigden.
Let ook op dat dit niet onder bank garantiestelsel valt, dus gaat Dela failliet ben je je geld kwijt ;) (even simpel gezegd dan)
Ook kun je dus niet binnen 10 jaar bij je geld komen, mits je opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:28
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinusz schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:08:
[...]

Ik heb deze gehad, echter opgezegd omdat ze de voorwaarden wijzigden.
Let ook op dat dit niet onder bank garantiestelsel valt, dus gaat Dela failliet ben je je geld kwijt ;) (even simpel gezegd dan)
Ook kun je dus niet binnen 10 jaar bij je geld komen, mits je opzegt.
Dus als je opzegt dan kan je 10 jaar niet aan je geld komen. Dat is wel vervelend. Dan zou ik niet opzeggen en het gewoon leeghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rr7r schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:34:
Waarom willen mensen uitsluitend sparen voor hun kind? Juist als het kind nog erg jong is heb je een lange beleggingshorizon en zou op z'n minst een mix van sparen en beleggen logischer zijn toch?

Zie volgende grafiek ter inspiratie wat het effect van rente op rente kan zijn met een langere beleggingshorizon.

[afbeelding]

En een nog veel leukere vraag: waarom uitsluitend voor de studie van het kind?

Je zou maar eens gaan pensioenbeleggen voor het kind. Deze tabel heeft me in dat opzicht wel aan het denken gezet, hoewel 10% te hoog gegrepen zal zijn. Maar zie het verschil en de kracht van heel vroeg beginnen (en dat kan je als ouder beter dan als het kind zelf, scheelt al 20 jaar). Smijt in de eerste vijf jaar 5x 2000 euro erin en laat het rente op rente effect de rest doen.
Waarom zou ik in hemelsnaam 1,1 miljoen willen sparen voor de 65e verjaardag van mijn kind? Laat hem of haar lekker zelf werken.

En je vergeet even dat je als ouder de vermogensrendementsheffing voor je kiezen krijgt, die zie ik in beide grafieken niet terug, ze zijn namelijk uit de States.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 15:06
Ik zou het wel kunnen waarderen als ik plotseling van mijn ouders op mijn 65e 1,1 miljoen zou krijgen ;)

Maar inderdaad, deze grafiek en tabellen zijn wel heel simplistisch weergegeven, enkel de rente opbouw. Verder is nergens rekening mee gehouden.
Pagina: 1